Law of Attraction iFokus

Law of Attraction

Etikettot-off-topic
Läst 671 ggr
MissInAction
0

Japan - allmänt

Ja nu är det väl dags för den där Japan-tråden som jag har pratat om förut! 😃 

Det första jag undrar över just nu blev jag påmind om i en annan tråd. Hur kommer det sig att det är så mycket plotter och bling i japansk tv? Det är färger och blinkande och ljud! Och så alla dessa shower där folk gör allt möjligt tokigt 😮 vi brukar säga att ja det där måste vara japaner.. de gör ju allt! 😇 😛
Edit: Tänker också på animerade filmer och tv-serier. Det är mycket färg och mycket skrik och uttryck 😃

För mig blir det såna otroliga kontraster när jag hört att exempelvis är skolorna väldigt hårda, man värderar prestation högt och självmordsfrekvensen lär också vara rätt hög?  Sociala regler och artigheter verkar viktigt. Det är den bild som jag snappat upp av Japan, och kontrasten blir enorm när man ser tv-inslag! 

Förklaring? 😃

En annan sak som jag undrar över är hur japanerna ser på utländska turister?

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

SHIAWASE
0

Japaner ar egentligen valdigt passionerade,, tv-program ar jatteroliga! Mycket mera spontana program an vad tex. Sverige har.. Innan man kan spraket, sa kan det kanns "for mycket",, men nar man forstar, sa kan man sitta och gap-skratta for sig sjalv,,, haha,, de enda program som jag kan tycka om att titta pa ar just dessa ur-roliga program: nar man bara kan sitta och skratta.. Det ar mycket ironi, och sjalv-ironi,, etc.

Skolorna ar inte sarskilt harda . Mera regler an vad vi har i Sverige, battre disciplin,, men absolut inte harda,, jag tycker ju att skolan ocksa , pa det hela taget , ar valdigt bra har.

Sjalvmordsfrekvensen ar hog,,,, det ar val sa att det finns tva delar,, den "grupp"som inte ar sa fixerade vid utbildning och status,, MEN sedan en stor grupp dar utbildning, att hamna i ett "bra" foretag, status etc. ar oerhort viktigt. Det ar nog i den gruppen som sjalvmorden sker,,, (generaliserar har) dar det ar tryck fran omgivning,,, och man kanner att man lever ett liv som inte ar ens egna….. I Sverige har vi ju inte alls detta,, men har finns det fortfarande kvar att aldsta sonen ska ta over foretaget, och ta hand om foraldrarna tex. Det andras,, men finns kvar.

Artighet etc. kommer ur deras synsatt att ta hansyn till omgivning, omtanke och medkansla for andra,, Aven detta BRA i manga fall, men tvartom i vissa fall att man tanker mer pa andra an sig sjalv.

Japaner ar som sagt passionerade egentligen,, har vadligt latt att grata, bli rorda ,, och skrattar ocksa…..gor massor av roliga saker!!!

Det ar en bild som inte ar kand till omvarrlden dock:)

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

MissInAction
0

Skulle du kalla det feelgood-tv, rentav? 🙂
Svensk TV är verkligen tråkigt, många gånger. Det tassas på tå och allt ska vara så politiskt korrekt. Det är antingen det, eller bajs-humor och förnedrings-humor. 

Så är det ju, såklart. Menade disciplin vad gäller skolorna, men hittade inte ordet så det blev hård. Det är inte så att ungdomarna mår dåligt? För det gör de ju i svenska skolan…
Har ni skoluniform?

Mm du skrev ju att många som blir mamma glömmer bort sig själva, det är väl också en del i det du skriver, att man tänker mer på andra än på sig själv. 😮

Jag har kontakt med en kinesisk tjej som var utbytesstudent och bodde i "min" korridor. Hon berättade bland annat att löften är något som man inte slänger ut sig hur som helst i Kina. Säger man att man ska komma och hälsa på, så förväntas det att man kommer och hälsar på.
Har ni samma sak i Japan? Löften och lojalitet.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

SHIAWASE
0

Ja,, feelgood tv tror jag ~~

Nej ungdomar(generellt ) mar inte daligt, MENdet finns alltsa den klick som satsar pa elit, dar status och allt ar viktigt ,, dar finns problem,,och det ar klart att det finns andra problem ocksa.MEN jag tror att ar ar det Ok att vara barn langre, ingen bradska med att blir "vuxen" ha kille, sex  festa etc. etc. Och det tycker jag ar enormt harligt,, ar ar det ok att vara barn,,, och ungdomarna sjalva accepterar det och forsoker inte att bli vuxna i fortid.

Precis,, kvinnor ,, dar har vi ju en bit i samhallet som jag skulle vilja andra lite!!! Det ar fortfarande en installning att kvinnor ska skota hem, vara glada och lyckliga och ta hand om barn och man… Men det ar en stor forandring dar ocksa i och for sig , man anda inte~~

Det ar ratt sa stor skillnad mellan Kina och Japan,,, loften ar nog inte alls sa viktigt (inte sma mindre loften) i Japan…

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
0

Jag vet inte om det är samma i Japan som i Kina, men jag läste en artikel om att Kina har jättehögt självmordstal med 20-åringar…och de kunde se att det berodde på "underbarn"-traditionen. Att kunna spela Beethoven på violin som 3 -åring osv…till slut kan de inte toppa sina prestationer och då tar de livet av sig. Fruktansvärt sorgligt och pedagogen i mig ser en tydlig anledning att ifrågasätta varför det anses viktigt att drilla barn tidigt till kunskap?  Det finns inga som helst belägg att det gynnar personerna senare, snarare tvärtom, de mister en del av sin lekfulla barndom. Det börjar komma mer och mer elitism in i Sverige också har jag märkt, det var inte alls så tidigare.( Här finns också en hel del elitism, främst i sportsammanhang, att bara de bästa barnen får vara med…min make jobbar ju MASSOR för att ändra detta, via sin basketförening.)

Jag läste också om nån japansk ung sångerska som setts kyssas(!), och i  SKAM rakade hon av sig håret och blev sparkad från gruppen. Lilla gumman, man ville ju bara krama om henne❤️

Det är ju skillnad mellan skratta MED och skratta ÅT…finns det inte en hel del s.k "förnedringsprogram" i Japan? Intressant är det, med tanke på att det är den största skammen, att bli förnedrad…jag tänker att kanske de, på nåt väldigt underligt sätt, "läker" dessa gamla tankemönster och strängare traditioner genom detta…😮?