Storstädning
Hosten ar har (vintern i vissa delar:) och vi narmar oss jul och STORSTADNING!!
Jag har inte storstadat ordentligt nu pa nagra ar, alltsa rensat ut, slangt gjort en "flytt-stadning" typ. Men nu kanner jag att det ska goras!
Har inne haller de flesta pa med en storstadning av sjalen, jaget.
Och det hanger ju faktiskt ihop (Vi pratar ju mycket om Feng Shui ocksa).
Nar man precis har flyttat in i ett nytt hem, sa ar det sa rent och snyggt, vid flytten gjorde man sig av med allt rat, sadant man inte behover, man kanner sig redo for en ny start!!
Sedan efter nagra ar, sa samlas det mer och mer,, man stoppar undan och tanker att "kanske behover jag det dar sedan" "Det ar ju onodigt att slanga" ,, Stora rena ytor blir inte sa rena langre. Veckostadning gors,men ingen grund stadning, sa mycket smuts forblir,
Just darfor ar den arliga jul-stadningen ett ypperligt tillfalle, att skrubba bort smuts som ar svar att fa bort, att slanga sadant som inte tillfor mig nagot langre,att skapa utrymme for luft , ljus och nya saker!!
Det ar lika med var "inre" stadning. Sa lange vi samlar pa oss sadant som inte langre tillfor oss nagot, sa ar det for myckt rat och smuts for att nagot nytt ska komma.
MEN for att gora en storstadning, maste man ju ta ut alla dessa saker ur garderoben, man maste ta sig en titt pa dem, och bestamma vad som ska slangas. Ta fram det, se vad det ar, slang eller brann!!! Det ar storstadning. MEN om du bara tar fram det, tar en titt, och later det ligga framme,,, med andra ord, aven om du tycker att det ar jobbigt mitt i , och ger upp, alltsa inte slutfor storstadningen, da kommer du ha kvar allt rat, och kanske det till och med ligger framme sa att du kan se det varje dag!!!
Du har da inte gjort en storstadning, utan bara skapat en storre rora:)
You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.
Shiawase
Du har så rätt. Men ofta tycker jag att tanken på STORstädning känns lika tuff som tanken på att rena i det inre. Fast nu är ju det gjort!
Jag har alltid flyttat så ofta så jag har aldrig fått in det där med storstädning i schemat, det har ju inte behövts när man flyttar iaf v.a år. Men nu har vi bott här i 6 år så nog behövs det. Hoppas dock på att renoveringen kommer igång här nu, då blir det städning av. 
Ja,,, det ar val darfor jag sallan gor det :)(haha) MEN nu kanner jag att det behovs,, Jag kan ju i och for sig vanta tills jag kan bjuda hit alla Feng Shuiare,, som kan fixa at mig,, och Crinalina som kan dricka vin med mig:) Vilket foredrar du Kathja, dricka vin eller stada??
You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.
Shiawase
Ha! Lätt fråga. Dricka vin tack.
Ska på tjej-träff i helgen (med blandade känslor) - tjejer jag gick på gymnasiet med och inte har träffat på LÄNGE. De började snacka om att laga mat ihop varvid jag paxade att stå för underhållningen - m.a.o sitta brevid snacka skit och dricka vin. Har svårt för sånt där…
Precis vad jag skulle ha valt,,,!!! Vi skulle nog inte fa till nagon mat alls om vi traffades (haha)..
Shiawase
Men då är det ju bra att det finns folk som gillar att laga mat, t.o.m de som jobbar med det!
Precis!!!!! Jag vill just nu manifestera personer som tycker om att laga mat at mig, och stada at mig!!! YES!! Jag kan gora massa andra saker at dem,,,, fa dem att skratta eller sa:)
Shiawase

men hallå - får man inte välja dricka vin OCH städa????
För det väljer jag
Och man kan vara grymt underhållande samtidigt

Ordet storstädning kan väl få vem som helst att baxna, man ser bara hela huset och alla dess behov, det blir liksom övermäktigt.
Så då gör man klokt i att ta ett rum i taget. Och helst inte ha bråttom. Börjar man nu och ger varje rum en vecka så kommer hela huset vara tiptop till jul.
Vet ni hur jag gör? Jag har på Hicks videor på youtube och lyssnar samtidigt.Då blir hela städningen till en glädje!
Szirius!!Precis vad jag gor!! Det roliga idag var att nar jag satte pa en Hicks You Tube video nar jag skulle stada, sa tror du inte att det handlade precics om att vi samlar pa oss STUFF som inte gor oss nagon nytta idag. OCH innan jag stadade, sa hade jag precis skrivit ett blogg-inlagg om detta!!
Shiawase
Sjäv var det inte så längesen sen jag flyttade till en ny lya så det blev rensing vid flytten. Men kan tänka mig det lätt samlas på om man bor några år på samma ställe. Då är rensning bra
ut med skiten bara
hihi

Att allt man äger tar energi tycker jag är talande. Har en del "rikingar" i bekantskapen som äger hus, stuga, flera bilar, båt osv - och trots att de har råd att leja städerskor osv så är de alltid tokstressade för att de ska hålla reda på alla saker de äger
och njuter knappast av det mer än några dagar varje år.
Jag drar mig mer och mer till "downskiftning"- tanken, att dra ner på jobb och ägodelar, leva enkelt men ha massa TID att bara vara och njuta!
Var det inte någon buddhistisk person (eller kanske hindu) som sa att om du äger mer än 50 saker så äger sakerna dig? Det där tål att funderas på, tror jag.
Mycket viktigt att storstäda emellanåt!! Själv brukar jag oftast få energi till det på vårkanten. Men julen funkar lika bra. Det viktiga är som ni säger, att man gör ett val att antingen ha kvar eller göra sig av med - om man nu slänger eller bränner eller ger bort eller säljer. Man kan använda sig av tipsen som finns i Karen Kingstons bok Rensa i röran med feng shui - gör olika lådor eller påsar, ifall det är svårt att bestämma på en gång hur du vill göra. Då har du en låda som du ska "kanske slänga" och så tar du ett beslut igen om några månader.
Jag tänker ofta på en annan jag jag läste i Rensa i röran.. när folk förbarmar sig över folk vars hem har brunnit ner till aska, så brukar hon säga att det är en välsignelse - för då får de en fantastisk chans till nystart.
Det allra mesta vi har hemma är saker, som många gånger går att ersätta. Mycket har ett känslomässigt värde, men går likväl att leva utan.. Foton brukar väl vara det som folk är mest ledsna eller rädda för att förlora, det kan jag förstå.
I övrigt så brukar jag tänka att saker är just saker. Det som är viktigt är vad jag känner och vad jag gör, samt de som jag bryr mig om. Minnen och känslor bär man alltid med sig
Men jag tycker det är lite läskigt, för jag vill ju inte tänka mig till att mitt hem brinner ner!
även om jag ibland har tänkt att det vore skönt… att bli av med sakerna…. börja om…
Och jag har ju som sagt en önskan att leva mycket enklare än vad jag gör, och dit har jag långt kvar, för det känns som att jag drunknar i saker, hur mycket jag än gör mig av med.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Jag har bott 4,5 år här och jag håller fortfarande på att rensa och städa in mig.
Jag kan också tänka som dig MissInAction att det vore lite befriande attom allt brann upp så slapp jag rensa. Sjävklart vill jag inte att huset brinner upp, men då skulle ju jobbet vara gjort i ett kick!
Jag läste någonstans att vi har cirka 10.000 saker var. Det låter som jättemycket och skrämmande. Jagantar då att man räknat varenda gaffel, tuschpenna, bok och pluttsak. Tänk att allt ska förvaras och tas omhand…
Mitt fokus just nu är - VAD KAN JAG SLÄNGA?
Fortsätt städa och gör plats för det nya!!!
Det verkar ju som om vi flesta har inne ar battre pa att STADA SJALEN,,(haha)MEd andra ord, inte spara pa forflutna handelser som inte har nagot med nuuet att gora. Att ta fram dessa handelser, kanslor, titta pa dem, och branna upp dem ,, Manga haller pa med det nu genom ABC healingen, eller bara genom att ha hittat hit,, genom alla diskussioner vi har,,, Men , i alla fall for mig, verkar det som om huset har hamnat pa efterkalken.
Sa nu nar min sjal, och mitt JAG ar rensat och mar sa bra, sa ar det dags for huset att ocksa ma bra!!
Shiawase
Genom att städa fysiskt så blir det fascinerande nog även psykiskt renstädat. DÅ MÅR ALLA BRA!
Idag slängde jag nyckeln till min första bil. En gammal SAAB, årsmodell 1982 som jag köpte av morfar. Jag sålde bilen 2000 för skrotning. Så nu är det dags…
Vojne, vojne. Ja det är väl dags här med.
Jag måste vara i rätt energi när jag ska rensa. Dvs slänga grejer.Det är ingen ide att ens börja om jag inte är i rätt mood. Ingen nostalgi får existera. Slängde faktiskt 30 åriga kärleksbrev för et halvår sen - hade besluts ångest, hahaha. Och kläder ska vi inte tala om, kan vara bra att ha om jag ska vara i trädgården, istallet, på hundträning…har hur mycket skit kläder som helst. Men inte mycket användbart. Så där behövs en rensning.
Tack för denna tråd - nu kanske jag får tummen ur :)
Medarbetare, Law Of Attraction iFokus
Här kommer en "spark" med lite goda moods! 
Städa på!
Vi har ju bara bott här ett halvår och jag känner ändå redan att jag behöver en rejäl utrensning. Fast jag tror att det är mina kläder det handlar om, jag har fortfarande inte haft rätt energi för att göra det. Och just nu ligger en stor del av dem slängda rena på golvet i sovrummet. Sååå jobbigt att slänga kläder. Annat har jag inga problem med alls. Jag blev av med mina ägodelar som 18/19-åring redan. Jag hade lämnat dem i källarförrådet till en lägenhet jag hyrt i andra hand, med tillåtelse av ägarinnan, ett år tidigare. Och när jag kom, på gemensamt bestämd tid, för att hämta dem (höggravid med min son) så fick jag dem inte. Det visade sig att hon sålt dem för att kunna köpa droger. Sängram som mamma gjort, mina 18-årspresenter, foton, brev, LP-skivor och stereo, kläder, porslin. Ja allt jag ägde i stort sett föruom kläderna jag tog med mig när jag flyttade ut. Så då lärde jag mig.
Sedan gjorde jag mig ju av med allt ungefär ett halvår innan jag flyttade ner hit till Spanien för att jag kände att det låste mig för mycket. Jag är noga med att inte få den känslan nu. Visst har vi mycket saker och visst skulle jag bli ledsen om några av dem försvann eller gick sönder, men det är bara saker och man kan köpa nya bättre.
Men kläder.. Inte ens kläder jag inte längre kan ha tycker jag om att kasta. Jag kan fortfarande sakna kläder jag hade som barn.
Hmmm….. ny insikt. Undrar var det kommer ifrån och vad det betyder… 
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/
Sajtvärd på Law of Attraction
Själv har jag städat betydligt mer i mitt hem än i själen de senaste veckorna hehe…
Lådvis har gått till Röda Korset, så befriande!!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Fy vad jobbigt, crinalina… bli utnyttjad och bestulen på sina ägodelar sådär.
Annars avundas jag dig lite, att du gjort dig av med sakerna innan du flyttade. Jag skulle verkligen vilja börja om totalt med nya prylar! Men jag är nog alldeles för känslomässigt fäst vid saker som är bekanta för mig. Brukar kunna få ångest om jag inte har något som är mitt när jag är ute och reser.
Kluring om Ryssland
Jag storrensade ju här hemma i somras och det var så himla skönt. Det var som att ge plats för det nya. Släpp det som varit och lev härifrån och nu. Men jag är förundrad över hur himla mycket grejor det fortfarande är i alla skåp och lådor. Och alla andra ställen med för den delen. Jag skulle nog kunna ta ett varv till nu och slänga lika mycket till. Det är väl ganska symboliskt det också antar jag. Att då, i somras, hade jag kommit en liten bit på vägen och var redo att slänga/sälja en hel del men inte hur mycket som helst. Det blev organiserat i skåp och lådor för all del men vissa saker "kan vara bra att ha" och "det är ju inget fel på den egentligen". Nu har jag tagit några kliv till och skulle jag ta det där varvet nu så skulle jag antagligen göra mig av med lika mycket till.

Jag har bara samlat på en enda sak i mitt liv: vackra julgranskulor. Köpte några få, svindyra varje år, handmålade snirkelgrejor i glas och sånt, även sammetstyg i olika färger med pärlbroderier. Jag har aldrig gillat smycken särskilt mycket, men det här var som smycken för mig. Den kartongen blev snodd ifrån källaren när vi bodde i lägenhet. Så det var väl meningen att släppa den då…nu samlar jag inte på något längre
.
Vi har ju så himla stort hus, så det skulle liksom bli väldigt TOMT om jag började hiva ut möbler och så
. Men jag trivs oerhört med den här rymden, och alla i vår familj har samma behov av egen space då och då. Jag minns att jag ofta kunde känna i lägenheten att jag inte fick luft - vi kom för nära varandra för lång tid. Så min önskan av RYMD manifesterades definitivt
Däremot är källaren ett dilemma… så mkt plats gör att man lätt ställer dit grejer som sen växer fast…aaah, nu kom jag på nåt jag ska skriva i manifestationstråden!
Själv är jag lite rädd för både vind och källare, när det gäller förvaring. Jag har nämligen fått för mig att sånt sätter sig i mitt medvetande och i min hälsa. Så om jag har mycket bråte i vind eller källare så kommer det att tynga ner mig. Fick den bekräftelsen i Rensa i röran också 
Så på så vis är jag glad att jag bara har ett förråd i källaren, det är mest fyllt av tomma flyttkartonger och mina utemöbler. Och tack och lov så är det inte fyllt upp till taket
Haha, nu kom jag också på en grej som jag ska skriva i en annan tråd - feng shui!
Kluring om Ryssland