Law of Attraction iFokus

Law of Attraction

Etikettloa-konkret-metoder-tekniker
Läst 2861 ggr
crinalina
2

Ordet INTE

Det är nu flera år sedan som jag fick lära mig att hjärnan inte kan uppfatta ordet inte.

Detta var under en tid som jag sysslade med bowling, och det var en kunnig idrottspsykolog som lärde mig det. Jag fick helt enkelt lära mig hur man ska tänka för att lyckas inom idrott.

Om jag tänkte "jag ska inte slå bollen i rännan" så hamnade bollen naturligtvis i rännan.

Om jag tänkte "jag ska slå en strike" så slog jag en strike.

Naturligtvis så handlar det även om de känslor man lägger in i det hela.

Efter jag lärde mig detta så började jag lära mig själv att formulera om mina meningar, både i tanke och det jag faktiskt säger, och skriver, till att vara positiva i sin uppbyggnad.

När jag sedan lärde mig om LoA så finns den biten med där, men det är då förklarat med att Attraktionslagen inte uppfattar ordet.

Jag vill helst använda saker till min fördel hellre än att kämpa mot saker och nu har jag hittat ett sätt att till min fördel använda ordet inte.

Jag har aldrig varit bra på affirmationer eftersom jag har svårt att övertala min hjärna till att tro på någonting som inte stämmer.

För mig har det aldrig funkat att tänka: "jag väger 55 kg" för att gå ner i vikt eftersom jag faktiskt inte väger 55 kg. Om jag hade vägt 55 kg så hade jag inte behövt gå ner i vikt.

I lagen om tanke och effekt så krävs det att man har en känsla med sig, och om man tvivlar på det man tänker så får man inte den effekt man önskar sig.

Men nu har jag hittat ett nytt sätt att tänka, och att jobba MED ordet inte, istället för att kämpa mot det.

Om jag tänker: "jag väger INTE 55 kg" så tror jag på det eftersom jag faktiskt inte väger 55 kg. Detta gör att jag har känslan på min sida (så länge jag inte lägger in några negativa känslor i tanken, jag kan alltså inte känna mig ledsen för att jag inte väger 55 kg utan det måste vara på ett rent faktaplan utan känslor, eller om man kan så kan man känna en glädje över att man inte väger 55 kg).

Tanken kommer till effekt betydligt lättare och snabbare då man tror på det man säger.

Och här kommer det finurliga in. I Universum existerar inte ordet inte så det som skickar ut är "jag väger 55 kg"..

Liksaå kan jag helt ärligt tänka "Jag är inte ASA-rik". Ett konstaterande av fakta. Så är det "Jag är INTE ASA-rik". Det är sant.

Men de energier och signaler jag skickar ut är att "jag är ASA-rik" och jag tror på det. För det är ju sant i den meningen jag använder mig av.

Tanke och effekt.

Men var försiktig med hur ni använder er av denna typ av negativt uppbyggd affirmation. Jag led nämligen av PMS och mensvärk igår för att jag utan att tänka på det skrev i en kommentar att jag INTE lider av PMS och mensvärk..

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

MissInAction
0

Huua, läskigt det där sista du skriver! Obestämd

Jag tycker att det här är ett intressant perspektiv och jag ska prova och se hur det känns för mig. Jag har ju, precis som du, en tid bakom mig då jag gjort mitt bästa för att se allt positivt istället för negativt. Exempelvis jag valde den blåa för att den var roligare, istället för jag valde bort den gröna för den var ful. Såna saker gör så otroligt mycket!!

Men jag ska absolut testa det här. Lte grann.

Undrar hur det kommer sig att hjärnan inte uppfattar inte? Undrar hur gammalt ordet är. Om det har någon evolutionär betydelse. Jag vet att vi använder detta mycket i förskola - man undviker ordet inte.

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

crinalina
1

Haha, ja det gäller att vara medveten om sina tankar och hur man formulerar dem.

Men jag tror att det viktigaste är ändå vad man KÄNNER när man tänker.

Om jag tex skulle tänka "jag väger INTE 55 kg" och lägga in en massa negativa känslor i det, tex en känsla av avsaknad, avundsjuka mot de som väger 55 kg, eller en maktlöshet så tror jag att även om man kanske får den önskade effekten så mår man inte bra av det. Eftesom vi är känslostyrda.

Men detsamma gäller även om man tänker "jag väger 55 kg" och man lägger in negativa känslor i det. Då mår man inte heller bra av det.

Det är alltså väldigt viktigt att man, även när man använder sig av en negativt formulerad önskan, är medveten om att man antingen håller sig rent neutral, dvs på en ren faktanivå att man helt enkelt bara konstaterar att det är så det är, eller att man, vilket ju är ännu bättre, lägger in positiv energi i det, dvs jag är faktiskt nöjd med att jag inte väger 55 kg, jag mår bra av att jag inte väger 55 kg, tjooohoo för att jag inte väger 55 kg.

Så ska ni prova detta var noga med vilken känsla ni använder det med.

Och jag upprepar, om man inte kan hitta en positiv känsla med det man vill affirmera/manifestera så säg det med ett enkelt konstaterande utan känslor. Så länge det är sant är det starka energier i rörelse ändå.

Jag är INTE ekonomiskt oberoende. Det är ett rent fakta. Ett konstaterande av hur det faktiskt är. Jag är INTE eknomiskt oberoende. Så är det. Skrattande

(Jag märker för övrigt att när jag går tillbaka och läser mina INTE-meningar och hoppar över ordet inte så börjar jag le, vilket betyder att bortom min medvetande-nivå, där borta där ordet inte inte existerar, så ler jag varenda gång jag skriver eller läser hela meningen, även med ordet inte i den)

Spännande!

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

crinalina
3

Jag kan ju nu tala om hur väl detta funkar.

Jag har i ca två månader nu letat efter mitt pass. Jag har hela tiden haft en känsla av det finns någonstans här i huset. I en av lådorna bredvid min säng. Jag har letat i dem säkerligen 10 gånger minst utan att hitta det. Jag har tänkt. Jag kommer att hitta mitt pass, men inom mig har det funnits ett tvivel

Jag har mediterat, manifesterat, affirmerat, afformerat. You name it! I've done it. Ingenting har fått fram passet.

I måndags under gruppmanifesteringen så lekte jag tvärtomleken där jag sa en massa saker med INTE framför. En av sakerna var att jag kommer INTE hitta mtt pass inom de närmaste dagarna.

Tidigare idag så skrev jag i en annan tråd om detta med att använda inte att jag har INTE hittat mitt pass.

För några minuter sedan så sa jag till mig själv att jag kommer INTE att hitta mitt pass idag, mitt pass ligger INTE i lådan bredvid sängen. Jag satte mig ner och plockade ur sak efter sak, som så många gånger förr. Och helt plötsligt så ser jag något jag inte sett förut. Under en liten telefonlåda (som min mobil kom i när jag köpte den). Jag lyfte på den lilla kartongen och DÄR VAR DET!!!!!

Så nu kan jag helt ärligt säga:

JAG HAR HITTAT MITT PASS!!!! Wooohooooo!! Skrattande

Ingenting har fungerat för att jag inte har trott på det, men när jag helt ärligt kunde säga att jag har INTE hittat mitt pass, så dök det upp. TACK!!!

SHIAWASE
1

Na-na-na-na Ah!!! Crinalina!!! UNDERBART!!!You Go Girl!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

målle
0

Det är nästan lite läskigt när sådana saker sker, det känns som ngn osynlig lägger dit saken eller händelsen, för du har ju redan letat där 10 ggr och ändå har det varit försvunnet, fram tills nu! Skrattande

Härligt!

Vi återkommer ju till det om och om igen, att det är känslan det hänger på, oavsett om du nämner negativa ord eller världens mest kärleksfulla ord så måste den rätta känslan finnas inför det du tänker, säger, önskar.

crinalina
0

Kraften av att tro på det man säger!! Skrattande

MissInAction
0

Wow!! Skrattande Häftigt!

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

målle
0

Ja det var bättre förklarat! Skrattande Jag har tyvärr ofta en liiiiten liten inre misstro på saker jag försöker tro på…hur övar man bäst upp det egentligen?

SHIAWASE
1

Det hanger nog ihop med ACCEPTANS ocksa,, kanns det som.

Jag har ocksa gjort, sa tex. om vikt, kropp. TIdigare har jag vagrat att titta pa mig sjalv, hur jag ser ut, bara tankt pa hur jag VILL se ut.
Men for ett tag sedan, sa tittade jag mig i spegeln. och sa,,

TITTA, JAG AR TJOCK, och JAG ACCEPTERAR DET

(Samma som i JAG AR INTE SMAL)och da borjade det handa saker.

For att kunna skapa forandring, sa MASTE VI ACCEPTERA DET SOM AR!!! Genom att acceptera, sa slapper vi pa motstandet, och tillater forandringen!!!

Sa jag tror precis det ar den funktion som INTE har,, FORST accepterar att sa har ar det, det ar ok, det ar ett faktum..

Om vi inte accepterar, sa kommer vi inte att kunna ga vidare, ACCEPTERA MEN fastna inte i den kanslan!!! Konstatera fakta,,, men lat inte kanslan fokusera pa fakta,,,

Glad

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

crinalina
1

Man vänder på det!

Jag är likadan, jag har svårt för att tänka och känna att jag är ASA-rik för det finns en liten röst inom mig som säger att det stämmer inte. Det är en lögn. Och så fort tvivlet infinner sig så kommer inte resultatet som man vill ha. Man måste tro på det för att det ska bli.

Men nu kan jag helt ärligt säga att Jag är INTE ASA-rik, och verkligen tro på det och mena det. Jag känner ingenting särskilt med det, det är bara ett ärligt och enkelt konstaterande av fakta. Jag har INTE ett överflöd av pengar att spendera. Det är enkelt och det är helt och hållet sant.

Jag skickar ut ärliga, starka energier och signaler som jag TROR PÅ med fokuset på ASA-rik, och på ett överflöd av pengar att pengar att spendera.

Jag tror på dem meningarna. Jag är INTE ASA-rik, jag har INTE ett överflöd av pengar, för att de är sanna. Det är bara ett konstaterande utan känslor, vare sig mer eller mindre.

Så om du försöker manifestera någonting du inte riktigt tror på, känner en liten misstro inför, prova att vänd på det till en negativ formulering. Men var noga med att inte lägga in negativa känslor i det. Försök att bara konstatera det, rätt och slätt.

Jag väger inte 55 kg. Det är sant, för det gör jag inte.

Jag har inte ett överflöd av pengar. Det är sant för det har jag inte.

Men jag har ett pass. Det är sant för det har jag! Och jag vet var det är också! haha

[Kathja]1
0

Underbar tråd, men underbara råd - och så kul (och bra) att passet kom fram. Detta tipset passar mig, ovh gubben perfekt - vi fick värsta skrattbrytet när vi satt och ylade "inte saker" nyss. Men som ni har skrivit är det, SOM ALLTID, viktigt med KÄNSLAN.

crinalina
0

Jag fick värsta energikicken under vår gruppmanifestering i måndags kväll när jag gjorde min tvärtomlek, det var väl då som jag började inse att man kan vända det till något positivt så länge man håller känslorna på rätt sida. Häftigt!

[Kathja]1
0

ASA-häftigt!

Theleonora
0

Hur ska man göra om man inte vill ha finnar i ansiktet eller ärr osv? Jag tror nämligen att kroppen kan läka dessa ärren själv så man slipper dem men hur ska man tänka/säga med hjälp av ordet INTE för att bli kvitt besvären?

[Kathja]1
0

GLÖM NEDAN!!!! Gick för fort och jag tänkte fel. Men låter min fadäs vara kvar så ni inte undrar vad jag skrev för dumheter!  Skäms

Du kan använda "inte" ifall du ler då du säger saker som "jag har inte akne" "jag har inga problem med hyn" osv, men om du känner negativa känslor så försök istället med de gamla vanliga positiva affirmationerna och tankarna.

M.a.o hitta tankar som har bra känslor och som fokuserar på att du är fin i ansiktet, du har slät och fin hud, du har en frisk hud, du har ett helt och fint ansikte, du har…

Ja, vad som nu känns bra.Skrattande

crinalina
1

Oooh nej, det skulle jag inte rekommendera Kathja-R.

Eftersom hjärnan, och Universum, inte har ordet INTE i sin vokabulär så hoppar de helt enkelt över ordet när man använder det. Det betyder att de meningar som du ger som exempel får totalt motsatt betydelse. Och man vill ju inte säga "jag har akne", eller "Jag har problem med hyn".

Det spelar ingen roll om man ler eller är arg eller vilken känsla man har eftersom ordet inte existerar!

Däremot så kan man använda meningar med ordet inte till sin fördel, och då gäller det att vara fri från negativa känslor angående det man använder det till.

Så kameleonten, om du kan säga "jag har inte en akneFRI hy" och bara säga det som ett konstaterande av fakta, utan någon önskan om något annat, eller till och med med en känsla av att det är helt okej, eller du gillar det, så kan denna metod vara kanonbra.

MEN det är jätteviktigt att man tänker på hur meningen man tänker eller säger blir om man tar bort ordet inte, för är DET man sänder ut signaler och energier om. Meningen man säger när man tar ordet inte!

Och håll en totalt neutral eller ärligt positiv känsla.

Annars kan det få totalt motsatt effekt än man vill ha, eftersom det är just det man sänder ut.

Jag har under den här veckan övat, tränat och testat mycket och jag har manifesterat en massa olika saker, mer än jag har gjort på länge, MEN, allting har inte varit positivt eftersom jag ibland har glömt bort mig och utan att tänka mig för använt inte på fel sätt.

Saker som jag fick för att jag var slarvig: ett jättegräl med min sambo, en för min del avbokad resa, höjt busspris, försenade bussar, sårolyckor på jobbet. Tack och lov så lyckades jag vända det mesta av händelserna till något positivt iom att jag snabbt insåg varför det hände. Sambons och mitt gräl användes för att rensa luften och få saker sagda som jag själv har tänkt om mig själv så jag fick upp dem till ytan och till diskussion. Resan som jag skulle följt med sambon på som blev avokad för min del kommer istället att tillbringas, för min del, på ett SPA som sambon betalar för (wooohooo!!), busspriser kan jag inte sänka tyvärr, försenade bussar har jag slutat manifesterat och likaså sårolyckor på jobbet.

Däremot så har jag gått ner något kilo i vikt genom att helt enkelt, utan negativ känsla, konstatera att jag väger inte 55 kg. Jag ställer mig på vågen och den visar ju inte på 55 kg. Så jag är ärlig, sänder ut en stark känsla och energi, och fokuset ligger på att jag väger 55 kg eftersom ordet inte inte existerar.

Theleonora
0

Tack crinalina!

Ja, jag tänkte att det inte lät helt bra att säga så just för att det är så jag har sagt hittills. Svårt det där med att få till känslan men får öva på det också.

Öva, öva, öva.

crinalina
0

Om du tittar dig i spegeln och helt enkelt bara konstaterar att "jag har inte en aknefri hy" och så rycker du lite på axlarna och går därifrån och tänker inte mer på det. Kanske en gång om dagen, eller ett par.

Jag tror att det handlar om ett accepterande inom sig när man gör det. Samtidigt som du sänder ut dina energier så påbörjas en process inom dig där du helt enkelt accepterar att såhär är det, detta är jag.

Jag väger inte 55 kg. Nej, det gör jag faktiskt inte, men vet du vad?! Jag älskar mig själv ändå, och jag ser faktiskt bra ut iaf.

Ta det inte för långt i tankarna bara för då kan man lätt hamna på "så det gör ingenting att jag väger 65 kg". För då stannar man ju där man är så att säga. Fast det gör väl ingenting det heller. Jag älskar mig själv ändå. Skrattande

crinalina
0

Just ja, hela tanken med detta är att använda sig av det som man ser som sin sanning till sin fördel, trots att sanningen inte är det man vill. Att kunna utnyttja den starka energin och de höga vibrationer man kan få av ärlighetskänslan.

På områden som man redan är framgångsrik på så finns det ingen som helst anledning att använda denna metod, där kör man på med det vanliga. Att UNDVIKA ordet inte.  Men just på områden där man har problem att hitta rätt känsla så kan denna tvärtommetod fungera.

Jag ÄR INTE mulitmiljonär, och det är helt okej. Jag har det bra. (om man har svårt att hitta rätt i att vilja ha en massa pengar)

Jag har inte hittat mitt pass. (om man letat överallt och inte kommer någonvart med positiva tankar)

Jag väger inte 55 kg. (om man inte står på drömvikten och inget verkar fungera med positivt tänkande)

När man sedan har nått sina mål så måste man ju naturligtvis ändra på hur man formulerar sig för att det man säger ska matcha den ärliga känslan och tanken i det hela.

Jag HAR hittat mitt pass. osv

[Kathja]1
2

OJ!!! Ja givetvis blev det fel där, får skylla på att jag slängde iväg ett svar medan ajg jobbade med annat. FÖÖÖÖÖÖÖÖRLÅT mig. Ska hålla mig till en sak i taget.

crinalina
0

Haha, ja det är lätt hänt. Man tänker liksom rätt men det blir fel, på något vis. Jag kommer på mig själv med att tänka fel hela tiden, men jag jobbar på att lära mig tänka rätt. Jag har ju lärt mig av med att undvika inte, men nu när jag började använda det igen så märker jag hur lätt det är att använda det jämt!! Läskigt faktiskt. Men nu lär jag mig som sagt att använda det på ett Positivt sätt, till min fördel.

Håbe
0

Har som jag skrev tidigare i en annan tråd haft fullt upp på jobbet. Båda mina kollegor är sjuka så jag är ensam ordinarie pedagog på min avdelning + har haft hjälp av en kvinna som jobbar hos oss några timmar om dagen för att träna svenska. 11 småbarn mellan 1-2,5år. Det funkar men är fullt upp.

Vi har också en liten pojke som började på inskolning för lite drygt 2 veckor sen. Efter 2 dagar blev han sjuk och har varit hemma sen dess. Föräldrarna pratar ingen svenska så de kan inte ringa och berätta att han är sjuk eller när han kommer tillbaks. Så tänkte jag idag, av någon anledning, "måtte bara inte xxx dyka upp idag! Jag har verkligen ingen möjlighet att ta hand om honom och jag kan inte förklara för föräldrarna varför." Gissa vem som dök upp idag…. Hur sannolikt var det ens att man är hemma i 13 dagar och dyker upp en fredag?

crinalina
0

Ja, det gäller att vara medveten om hur man kan använda ordet inte till sin fördel så man låter bli att omedvetet använda det till sin nackdel. Tar du bort inte ur dina tankar så får du den önskan du faktiskt sände ut i Universum, i kombination med starka känslor ger det ofta snabba manifesteringar. Det finns nämligen få blockeringar inom oss vid dessa tillfällen. Nästa gång kanske du ska tänka att det är bra att xxxx inte kommer idag, att det går bra utan xxxx, att det är bra att slippa förklara… Det är en övningssak, något det är bra att bli medveten om så man har bättre kolla på vad faktiskt önskar sig.

LoAEmma
1

Känner mig snurrig av allt och manifesterar inte mina högsta drömmar heller haha.

Fast kanske nu när jag använde INTE!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Theleonora
1

Tack crinalina och Kathja-R. Jag förstod nästan att du inte var helt här Kathja när jag läste ditt svar ;) (för jag tror inte du hade skrivit så annars). Får passa på att säga att jag läser din blogg och den är helt underbart fantastisk. Ger mig så mycket må-bra-känsla och har tipsat flera om att läsa den :)

Så nu till ämnet, tack Crinalina för ditt svar. Jag brukar ju kunna bli aknefri utan att använda mig av affirmationer (eller det kanske jag gör på annat sätt) men sen förstör jag det själv. För när jag sen tittar mig i spegeln och konstaterar att jag har inga finnar ja, då sänder jag ju ut fel budskap. Speciellt som jag sänder det med ett glädjerop, och resultatet blir ju att finnarna kommer som på posten hehe.

Får öva lite mer på det där! God natt nu alla fina på Loa ifokus

SHIAWASE
0

Kul trad det har , Crinalina!!

Det borjar sjunka ner nu, och ar valdigt logiskt!! Snabb vag till att acceptera nu, utan att ge nagon energi till det. Kul att leka med tankarna ocksa!!

Jag vager ju inte heller 55 kgFlört (Just den siffran som jag ar pa vag mot namligen:) MEN jag alskar mig sjalv anda!!

Shiawase

Otroulig
1

Hmm, det här får mej att vara mer observant. Läste i en annan tråd om nån som just fått det dom Inte ville ha. Min önskan är ju att leva tillsammans med en man på ett lantbruk. Fick en profetia av ett medium att jag skulle träffa en underbar man som var mörk i hyn och lagade starkt kryddad mat. Jag tänkte NÄ, jag vill inte ha en kulturkrock, jag vill träffa en svensk bonde. ( ja jag vet hur det låter men jag är inte rasistisk bara bekväm:)) Jag gillar dessutom inte stark mat :) Alltså förstärker jag bara profetian med att tänka att jag INTE vill ha den mannen. Det här är ju svårt! (sen inser jag att när mannen dyker upp med alla dom fantastiska egenskaper jag önskat spelar det inte ett smack hur han ser ut, han är SÅ välkommen så)

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

SHIAWASE
1

Otroulig!

Strunta i detaljerna, Jag skulle ju ABSOLUT INTE gifta mig med Japan, men det gjorde jag ju,, och det blev hur bra som helst!!Glad

Kann dig hellre fram hur skont ni kommer att ha det pa de dar bondgarden,,, med natur, frisk luft, jobba tillsammans ute, med djur och frihet som omsvarmar er!!!

Shiawase

[Kathja]1
1

Och jag skulle absolut INTE gifta om mig! Och se hur bra det blev. Vi är många som har insett att våra "INTE" saker allt var ganska bra iaf. Skrattande

Otroulig
0

:)

crinalina
2

Och jag tänkte minsann INTE gå ut med den nördiga, lätt negativa engelsmannen som inte dricker. Han var absolut INTE min typ! Ack så fel jag hade, och så rätt det blev! :-)

Otroulig
0

Haha, sitter här och tokler :)