Law of Attraction iFokus

Law of Attraction

Etikettloa-konkret-metoder-tekniker
Läst 1602 ggr
[camillahj]
0

medveten närvaro

Jag har idag varit på min andra KBT-behandling och idag tog han upp ämnet "medveten närvaro" även kallat "mindfullness" pga mina sömnproblem. Jag har en mkt intressant och trevlig terapeut och mkt bra sätt att hjälpa mig på.

Det bästa är att han förstår mig redan, efter bara 2 behandlingar, och det han lärde ut idag och som jag ska öva på stämmer så bra inpå det sättet jag försöker leva på nu ihop med LoA.

Jag kopierade en liten text från www.sund.nu

"Det hela handlar om att vara medvetet närvarande i nuet och få distans till sina tankar. Med hjälp av olika meditationstekniker som fokuserar på andning och koncentration på det som händer just nu övar man upp sin förmåga att sortera upp sina tankar och leva i nuet."

Jag fick i uppgift av honom att ett par minuter om dagen, kunde vara en minut här, några minuter där, tex när man står i kön på Ica, ligger i sängen för att sova, vilket ska hjälpa mig med mina sömnproblem, så ska man koncentrera sig på andningen, sina steg om man går, tex hur tårna först går i och sedan hälen, hur känns mina vader när jag går, hur rör sig armarna etc etc, om man sitter eller ligger ska man koncentera sig på kontaktytorna, en efter en, vilken del som rör vid underlaget, vilken kroppsdel som rör vid vilken, lyssna på vad öronen hör, inte på vad du hör.

Visserligen ska jag inte visualisera under dessa minuter, vilket man ska när man använder sig av LoA, men om man som jag har lite svårt att slappna av för att få de rätta tankarna som ska hjälpa dig framåt enligt LoA kan man nog alltid börja med att slappna av på detta sättet. Det handlar ju om att befinna sig i nuet vilket även LoA handlar om för att man ska kunna ta sig dit man vill.

Vi människor har nog över lag lite svårt att stanna upp och bara tänka på vad man gör för stunden och låter tankar flyga fram i framtiden.

Det var kanske lite halvt om halvt off topic detta men jag såg så tydliga samband om att allt handlar om att fånga dagen. seize the day, carpe diem!

crinalina
0

Jag tycker inte alls att det är off topic och jag tycker också att det är helt i linje med LoA, att kunna slappna av och sluta tänka på allt runtomkring och bara vara i sig själv är ju ett kanonbra sätt att få kontakt med sitt inre. Kör på hårt du! :D

Roligt att höra att du tycker att det ger dig någonting som du mår bättre av också! :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[camillahj]
0

Jag blev nästan lite till mig när jag, efter att ha skrivit mitt inlägg, ser ditt inlägg "Do it…" har nyss skrivit en kommentar om det och det är ju sjukt spännande att vi är på samma spår samtidigt!

crinalina
0

Vi har ju varit på samma spår ett tag redan. haha Men visst är det häftigt när man får en insikt, när aha-upplevelsen fyller en med en lycka och en glädje. DÅ vet man att man är på rätt spår! :D

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

[camillahj]
0

Aha-känslan är så cool! Och jag blir mer och mer säker på att jag är på rätt spår då jag mer och mer börjat förstå hela poängen med allt detta och att jag upptäckte att min terapeut's behandling's samband med LoA som jag brinner så mkt för, det känns ännu bättre!

Min terapeut är mitt verktyg, min skiftnyckel kan vi säga, och Universum gav mig den för att jag lättare ska kunna skruva åt muttrarna som sitter lite löst så att Universum ska få äran att lätt som en plätt skänka mig allt jag önskar! Voilá!

Stella_Polaris
0

När man väl fått in vanan så är det jättebra att ta små pauser då och då för att bara känna in livet och bara vara!

Jag har gått på kurs i basal kroppskännedom och det hjälpte också till att ge mig bra redskap för att stanna upp och vara en liten stund. Kan rekommendera det!

crinalina
0

Haha, poängen är att man ska njuta av och älska och känna glädje för allt och alla man har i sitt liv, för allt man väljer att göra och för sig själv. Poängen är att man ska vara lycklig in i minsta lilla detalj!

Allt är bara verktyg, du är ett verktyg för mig, jag är ett verktyg för dig, mina katter är ett verktyg som hjälper mig in i känslan av kärlek och glädje när jag trillar ur. Din terapeut är ett kanonbra verktyg. Min läkare jag hade en gång i tiden var ett mycket viktigt verktyg på vägen. Min pappa var ett verktyg och t o m hans död var ett verktyg. :D Jag älskar verktyg, de för en framåt! :D

En annan sak som tog sig in ganska mycket i mitt medvetande när jag lyssnade på A-H klipp igår och idag är att "man kan inte manifestera en bra frukost medans man sitter och äter en dålig frukost."

Vi har tillbringat senaste halvåret med att försöka få lån till en lägenhet men inte fått något. Jag har hela tiden känt att det är inte rätt ställe för oss och är ju medveten om att det naturligtvis är en anledning till att vi inte fått något lån. Vi har inte heller uppskattat och njutit av den lägenhet vi bor i nu, och har ända sedan jag flyttade in för mer än ett år sedan väntat på att få flytta, av olika anledningar. För ett tag sedan bestämde vi oss för att göra det bästa vi kan av där vi bor nu och möblerade om och fixade nya gardiner och annat som gjorde en enorm förändring. Sedan sa vi att när rätt ställe till rätt pris dyker upp så nappar vi på det, men tills dess så mår vi bra och trivs där vi är. Trots detta så har jag känt att någonting har saknats och nu vet jag varför. Jag har inte njutit och älskat och uppskattat där vi är tillräckligt mycket. Det har varit okej. Sanningen är att vi har en fantastisk utsikt över horisonten och havet och hustaken, vi har livsmedelsaffären i huset bredvid, lägenheten är modern och ovantligt varm för att vara i Spanien vintertid, vi har en pool som är öppen året om (inte vanligt) och vi trivs bra. :D Nu ska jag hitta rätt känsla och kärlek för allt detta, och njuta av allt det bra vi har. :D För hur det än är, jag kan inte manifestera mitt drömhus medans jag sitter i en lägenhet jag inte njuter av och älskar. :D

[camillahj]
0

Ojojoj nu blev det svårt för mig! Hur ska jag kunna älska min sambos hus som är ett halvt renoveringsobjekt fullt med långbenta spindlar överallt! Hahaha!

Fast när jag tänker efter så hatar jag det inte heller..jag tycker nog inget speciellt om det. Det är lite jobb på det, men sambon fixar och donar där i mån av tid. Och det stör mig faktiskt inte heller att det är en liten byggarbetsplats på ovanvåningen..så jag hoppas den känslan räcker för mig! Men man måste kanske inte älska saker och ting? Huvudsaken är väl att man är nöjd och trivs för det är jag ju!

Vi har gångavstånd till en jättetrevlig Icabutik, cykelavstånd till Revinge där det finns elljusspår att springa i, en pizzeria rakt över gatan, lagom stor "håla" att bo i Skrattande, helt OK avstånd till både Lund och Malmö och jag har fått tillåtelse av sambon att byta gardiner haha så nog kan jag/vi få det ännu mer trivsamt!

crinalina
0

Det första som slog mig när jag läste det där är att du beskriver det som sambons hus. Om ni är sambos så kanske du borde börja tänka mer på det som ert hus? Även om han står som ägare och är det lagligt. :D Det var nämligen ett av mina problem med vår lägenhet, att det var sambons val och hans saker (det som inte ingår i lägenheten v s) och jag brydde mig inte ens om att packa upp och försöka göra det till mitt hem också. För honom var det inget problem, jag bor ju här lika mycket som han, men jag skapade det själv. När vi möblerade om så var det mestadels mina val som gjordes, så nu har jag gjort det till även mitt hem. Det är vårat hem idag! Inte bara hans lägenhet som vi råkar bo i tills vidare. :D Något att tänka på kanske! :D Din inställning och hur du tänker och känner kring det. :D

Jag tycker det låter som ett mysigt ställe och skulle nog älska att ha ett ställe som har en liten byggplast på övervåningen som jag kan leka med. :D hahaha

[camillahj]
0

Hmm ja du det är ju precis så jag känner…"sambons hus", inte mitt hus eller rättare sagt "vårat hus". Det är sambons hus vi bor i tills vidare tills vi har råd/hittar ett nytt bättre hus..precis så är det.

Jag ska se till att få bytt gardinerna och önskemålet om en ny skön säng, slänga ut de halvdöda blommorna som bara står och är fula i ena fönstret..varför har man kvar halvdöda blommor egentligen..?!? Hahaha

Nåväl, du gav mig en tankeställare, igen! Och jag är så tacksam för de! det är ju så himla lite som ska till för att allt ska vara på toppen där man villl vara och ha allt, ibland ser man det bara inte själv och jag blir så tacksam för alla små inputs!

crinalina
0

Kom bara ihåg att man kan inte fokusera på problemet och lösningen samtidigt, så fokusera på lösningen! :D Identifiera problemen, tala om vad du vill känna, luta dig tillbaka och hitta känslan av sprudlande glädje och lycka! :D

Tankeställare är det som får en förstå hur saker hänger ihop, och med andra ord en påminnelse om att man inte är på riktigt rätt spår i det man tänker och känner, en push att hitta rätt önskan och känsla. :D

[camillahj]
0

Den uppgiften klarar du med bravur crinalina. Vet ju inte hur många ggr jag fått känslan av att redan vara på rätt spår och om inte (i vissa fall) får du mej lätt in på rätt spår igen! Du ska ha världens, eller nej Universums TACK för det! FlörtSkrattande

Jag ser det inte som några problem egentligen..känner det inte som några problem iaf. Det är så enkla saker som att köpa nya gardiner, köpa nya lampor, köpa ny säng, visst sängen kostar ju ett par tusenlappar men vi är ju i full "lösningsverkstad" här Skrattande och det känns skönt.

Nu måste jag kika på jotex.se eller ngt på nya gardiner! Haha!

Tack!

crinalina
0

Tacka gärna mig, men tacka dig själv mer för det är ju trots allt du som manifesterat fram mina inputs som ett verktyg för att hitta lösningar. :D

Tack själv för samma sak! :D

Evaline
0

Ibland brukar jag bara stanna upp och bara slappna av. Då brukar jag använda mina sinnen och göra såhär:
4 saker du ser
4 saker du hör
4 saker du känner
4 lukter du känner
(och så om du äter/dricker något; 4 smaker du känner)

Antalet kan variera men när jag har gjort övningen en gång så brukar jag göra den igen, men med 3 och sedan igen med 2 och tillsist med 1). Det är fantastiskt hur mycket man hör och ser och känner utan att egentligen lägga märke till det! Man hamnar verkligen i nuet och ja :) testa!

smeo
0

#13    mycket bra tips

[camillahj]
1

Jag testade min terapeut's övning igår kväll när jag skulle lägga mig. Kände först att jag nog behövde en tablett för att somna då mkt rörde sig i skallen, men jag sa till mig själv att det är inget jag behöver fundera på just nu, nu lägger jag mig och så gick jag igenom hela kroppen, kroppsdel för kroppsdel ända från lilltårna till huvudet, vilken del som rörde vid vad etc, precis så som jag beskrivit i mitt inlägg och när jag vaknade i morse så hade jag ju somnat utan problem! Skrattande

Det är perfekt att man har sina sätt att slappna av och bara finnas här och nu!

Det är så mkt mer man bör uppfatta med alla sina sinnen än vad man gör i dagens samhälle, alla stressar, man ska ha karriär bara för att, man slänger ihop en "middag" på 5 minuter som man äter upp på 7 minuter för att man ska hinna till gymmet för att sedan hinna hem och umgås med familjen innan man sedan måste lägga sig för att inte försova sig eller vara för trött på jobbet osv osv. Vi måste stanna upp och se oss omkring, det finns så otroligt mkt vi missar.

Märker vi ens när vårfåglarna börjar dyka upp och när knopparna på träden börjar komma, eller är det plötsligt bara varmt, fåglarna kvittarr och bladen..ja de var där bara plötsligt. Så upplever iaf jag vårens ankomst varenda år! I år har jag bestämt mig för att vara mer uppmärksam. Kanske tom antecka när vår/sommarfåglarna anländer, när första bladknoppen syns och när solen börjar kika fram mer och mer och värmen kommer med den.

Take it easy, seize the day! Upplev livet så som du VILL uppleva det! Gör det bästa av det när du är här och nu!