Jag kan inte påverka
Jag vet inte hur det gått till, men av någon anledning är det människor med låg självkänsla som dras till mig.
Min bästa vän har otroligt låg självkänsla och jag försöker få henne att ändra sin uppfattning om sig själv, se sig mer värdefull och se mer optimistiskt på framtiden samt att problem löser sig alltid med tiden. Men inget hjälper.
Min pojkvän har inte heller hög självkänsla. jag vågar inte diskutera detta särskilt mycket eftersom han väldigt sällan ens pratar om det med mig, men jag mår så dåligt när han själv mår dåligt och sedan att han stänger mig ute. det finns ingen chans att jag kan få finnas där.
Hur ska jag göra egentligen. självklart påverkas jag trots att jag försöker förmedla postivitet och kanske det inte märks att jag påverkas, men det gör jag.
Jag försöker visualisera ett liv med min pojkvän i framtiden (att vi flyttar ihop eller åtminstone bor i samma stad eller län), men det är svårt. han kanske inte ens vill när han har så mycket problem att ta itu med själv. Vi har inte varit tillsammans sålänge och det är för tidigt för att prata om att flytta ihop, men jag känner ändå att det kan vara bra att veta nu när jag har tankar på att flytta själv. det är ju så onödigt om det visar sig att jag flyttar med honom om ett halvår eller så liksom.
det känns som mycket trassel i mitt liv just nu. Om man ändå kunde få se lite av sin framtid så man vet om det ordnar sig.
Utan att fokusera på LoA så låter det som att det fyller en funktion för dig att vara med folk med låg självkänsla - det ger dig ett värde. Vore jag du så skulle jag fundera över hur jag ser på mig själv, vad jag är värd, varför mitt liv ser ut som det gör - därför att allt som kommer till dig har du bjudit in. Det finns där av en orsak.
Och sedan vad det gäller att "se sin framtid" så är det ju som så att den skapar du själv. LoA handlar om medvetet skapande, att génom att välja tankar och känslor forma sitt liv. Så ta du och titta inåt för att finna svaret för varför ditt liv ser ut som det gör. Kanske prova att meditera om du inte gör det.
LoA funkar tlll 100% men om du har en massa blockeringar så kommer du att skapa ett liv av det du inte vill ha. Så jobba med att bli av med dem först, och fokusera på drömmar sedan.
Jag hade dålig självkänsla förr, den är mycket bättre nu, men det kanske går att finslipa lite till på den. jag upplever mig mer optimistisk nu ändå. Jag har funderat på det också. jag måste ha dragit till mig det på något sätt, men jag vet inte hur.
Jag hade inte en aning om att min pojkvän mådde så dåligt förrän efter vi blev tillsammans. vi har alltid tidigare haft konversationer som fått mig att må bra och inga tecken alls på dålig självkänsla.
Jag har provat meditera någon gång, men jag har nog aldrig förstått hur man gör. Det har inte gått så bra iaf. Men jag får göra ett till försök. jag har hört att det ska vara väldigt bra. däremot har jag svårt att koncentrera mig under meditation. jag tänker alltid på massa orelevanta saker.
Förmodligen har jag massor av blockeringar, jag är nämligen expert på att oroa mig. och nu senast när min pojkvän stänger mig ute. jag vill ju finnas där för honom. Men jag har funderat om han ens vill ha hjälp eller förändring för det känns inte som så. Jag har funderat mycket på hur vi kan ha en framtid ihop om han hela tiden nervärderar sig.
Tror att det kan vara ditt behov av att vilja finnas till för honom som ställer till det. Var människa skapar och ansvarar för sitt liv, och du kan må bra och vara lycklig oavsätt vad alla runt dig gör. Men i början är det svårt, det är därför man ska välja att umgås med människor som är sånna som man själv vill vara och människor som ger en något bra och utvecklande.
För mig släppte det efter att under en tid lyssna på Abraham Hicks (finns en massa klipp på youtube) - efter ett tag fattade jag detta med att välja en känsla som är bättre än den man har - allt med målet att sträva emot att vara glad och lycklig.
Och vad det gäller att meditera så hade jag svårt för det i början men efter att ha hittat några bra vägledda meditationer så fick jag kläm på det. Övning ger färdighet!
Och till slut har jag använt mig av EFT för att bli av med en del av mina blockeringar, funkar kanon och är lätt. Det hittar man oxå på youtube 
Det är nog så. Jag vill väldigt gärna finnas där för honom, och jag har själv fått uppleva att andra inte gör så för mig, och jag vill inte vara likadan.
Jag hoppas bara saker och ting löser sig för honom.
Jag ska i alla fall lägga mer fokus på mig själv och min egen framgång framöver för det är något jag inte gjort det senaste och som jag mått dåligt av. Tack för tipsen! Jag ska kolla upp Abraham Hicks på youtube.
Vad är EFT? aldrig hört talas om
Min bror brukar meditera en hel del. Jag har dock aldrig förstått mig på det. Men jag får ge det ett försök igen:P
Imorgon ska jag förresten på yoga, det är väl nästan som en typ av meditation väl? Det känns iaf väldigt bra efter yoga passen:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
EFT är ett enkelt sätt om man vill bli av med blockeringar i energisystemet. Alla trauman, alla negativa tankar och erfarenheter, sjukdom mm skapar blockeringar i en människas energiflöde. Istället för att gå i terapi eller likande för att knyta upp dessa knutar "knackar" man på några specifika punkter på kroppen (i huvudsak på huvudet) samtidigt som man fokuserar på det man vill bli av med, den känslan man vill bli av med, Denna videon berättar helt kort vad det är… Sedan finns det mängder med tips och hjälp på youtube (såklart!).
Vill du prova att meditera så testa en vägledd meditation, då är det bara att lyssna och följa - jag tyckte att det var bra då jag började. Hade svårt för att göra det på egen hand i början. Men övning ger färdighet…
okej, det är värt att kolla upp!
Nu när jag tänker efter fick jag en skiva med vägledd meditation av min brors flickvän:) Jag har inte lyssnat på den än, men kanske dags att göra så nu:)
Då tycker jag att du ska testa den! Jag har själv jobbat mig från att vara en person med dåligt självförtroende, en massa oro och ångest och domedagstankar till att vara en som är sjukt nöjd med mig själv och mitt liv. Jag lever i lycka och skapar medvetet mitt liv med hjälp av LoA.
Vägen hit har gått via just EFT för att bli av med blockeringar och tillåta inflödet av det jag drömmer och önskar, med hjälp av meditation för att finna lugnet och leva i nuet och med hjälp av Abraham Hicks (oxå via youtube! ;)) för att lära mig hur Attraktionslagen faktiskt fungerar.
Livet ska vara gott att leva, alla kan skapa sig ett gott liv, men har man lyckats knöla till sig under livets resa så får man ge det lite tid att knöla upp sig igen. 
Kathja, vilket fint konstverk eller installation!
Medarbetare, Law Of Attraction iFokus
Vad inspirerande att höra! :)
Jag hade dåligt självförtroende förr, men det blev bättre via böcker jag läste.
Det är detta senaste året som jag mått sämre och som gett mig så mycket oro.
Jag ska titta på dessa länkar på youtube, och jag ska också försöka vara lite mer självständig och ge mig själv mer tid. jag är rädd att det ska gå fel, men jag försöker intala mig att det får gå som det går.
#4: Yoga är egentligen inte meditation då meditationen händer när sinnet inte längre används. De kroppsliga övningarna som är yoga är just kroppsliga övningar och har effekter på kroppen, som kan sprida sig till medvetandet. Allt man gör sprider sig till medvetandet för allt är medvetande, men meditation är just att vara i enbart medvetande…
#8 Visst är det! Tyvärr vet jag inte vart den finns, "snodde" bilden på FB. Men den är så underbar, just så där känner man sig då man jobbar med sig själv och sin utveckling!
#9 Tycker inte att du ska oroa dig så mycket för att det kan gå fel. Om du bara lyssnar på ditt inre vägledningssystem, m.a.o känn efter vad ditt inre säger dig, så kommer det att gå bra. Känns en sak rätt så är den rätt för dig, känner du obehag oro eller likande ja då är du nog fel ute. Försök att släppa din oro och vila i att det kommer att lösa sig till det bästa, även om du inte just nu vet hur så kommer det att bli bra, Och så stressa inte, låt förändringarna ta den tiden det tar, ett steg i taget.
#10 okej då förstår jag skillnaderna.
#11 jag ska lyssna till mitt inre. Då brukar det bli bra och att man har tålamod som du säger. Jag har försökt släppa oron nu och det känns bra änsålänge, och det är skönt. Det går åt så mycket energi till att oroa sig. Kanske jag bara oroar mig i onödan dessutom.
luneri, jag känner så väl igen mig i det du skriver om oro för andra. Jag tillbringade mycket tid med att stötta och oroa mig för folk runt omkring mig, speciellt min pojkvän som var hypokondriker. Det drog ner mig på en nivå lägre än alla de andras, rent måendemässigt och det slutade med att jag gick in i väggen totalt. Att jag gjorde det var dock bra då det tvingade mig att ta en titt på mig själv, vad jag ville och vad jag gjorde.
Hur som helst, en hel del år senare så mår jag nu underbart bra och jag har en fantastisk sambo. Men även i ett fantastiskt liv som man själv skapat så dyker ibland situationer upp där man kan behöva de kunskaper man samlat på sig under sitt brokiga och struliga tidigare liv. I mitt fall så är det just i relationen till min sambo, han är nykter alkoholist sedan 7 år tillbaka och det går ju jättebra, men ibland så hamnar han i stunder och situationer som skapar stress hos honom och då blir han orolig och nervös, on edge. Förr hade jag gjort allt jag kunnat för att vända ut och in på mig själv för att hjälpa honom på alla möjliga sätt och vis, som förmodligen hade varit dåliga för oss båda, idag så har jag lärt mig att det bästa jag kan göra att vara mig själv, glad och kärleksfull, jag kan påvisa honom positiva saker med hans, och vårt liv, och jag kan lita på att han kommer ur det välbehållen, och även vi.
Med andra ord, när han behöver lyftas och må bra så ser jag till att JAG mår bra, för då sänder jag ut glädje och lugn och positivetet till honom. Vill man ha kärlek så måste man sända ut kärlek.
Att oroa sig är aldrig bra, det är alltid en negativ känsla som drar till sig mer oro. Oroar sig gör man för att man känner att man inte har kontroll över någon eller någonting, i realiteten är den enda man kan ha kontroll över en själv, så kontrollera det du kan vad gäller dig själv, dvs dina tankar och känslor. Allt annat kommer då att falla på plats, det kanske inte blir som du tänkt dig men det blir alltid till bättre för dig och alltid närmare det liv du önskar dig.
Lycka till och God Jul! :D
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/
Sajtvärd på Law of Attraction
#13 Tack för ditt svar. Det var väldigt givande, och jag tror jag förstår hur du menar. 
Förra året skrev jag i en bok vad jag hade för förväntningar på (detta) året och jag trodde det skulle bli ett fantastiskt år. Nu när jag kom att tänka på att jag hade den boken så här vid årsslutet, fick det mig att inse att mitt år har vart långt ifrån så bra som jag hade trott. Och till stor del beror det på att jag offrar mig själv för andra, mer än vad jag brukar. Jag vet inte varför det blivit så. Förmodligen vill jag inte vara en dålig person och finnas där för andra.
Nu tänkte jag att jag ska fokusera på mig själv och mitt eget välmående i första hand och det tycker inte jag är egoistiskt. Det du skrev gav mig en knuff åt rätt riktning! 
Jag har egna mål som jag vill förverkliga och som jag vet att jag kan må bra av.
Vad roligt att du förstår och vad bra du har dina egna mål. Jag skrev för ett och ett halvt år sedan ner mina drömmars liv, något/några år fram i tiden, jag kände verklig positivitet och kärlek till det jag skrev ner och jag skrev det i nutid, som att jag redan är där. Igår plockade jag fram det och läste igenom det, vissa av sakerna skedde precis som jag skrivit ner det medans andra inte har skett ännu, men jag litar på att det jag älskar och önskar kommer när jag är redo för det. När allt ligger rätt i linje för det att nå mig. :D Jag har ingen brådska, jag njuter av det jag har här och nu. :D
Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/
#15 Det kanske jag också borde prova :)
Jag jobbar just nu med att jag ska bli starkare med mig själv. Så att jag kan själv ge positiv energi, annars blir det svårt att stötta någon annan.
Sedan kommer jag inte lägga ner så mycket energi på relationer som är destruktiva för mig själv eftersom det sänker mig själv. Som du skrev innan är det upp till var och en att man tar ansvar för sitt liv, så jag försöker se det så.
Relationer som är destruktiva för dig ska du ju naturligtvis inte vara i överhuvudtaget, utan undvika i stor mån det bara går. Omge dig med människor som får dig att må bra, det behöver inte ha samma inställning till saker som du har, eller veta om och förstå LoA, det enda som är viktigt är att de får dig att må bra. :D Älska dig själv så kommer alla runtomkring att älska dig också, och de som inte gör det faller snart bort naturligt. :D
Det ska jag göra! 
Vill du ha ett gott liv så måste du, tvärt emot allt vad man oftast har lärt sig, vara en egoist. Det är enbart genom att först och främst se till så att DU mår bra och är lycklig som du kan skapa dig ett gott liv. Det är oxå genom att vara en egoist som lever ett gott liv som du kan hjälpa andra att få det samma. Genom att VISA dem hur man kan leva, inte genom att involvera dig i deras liv, inte genom att ta på dig deras oro, deras ångest eller genom att hjälpa och fixa för att de ska få det bättre.
För att man ska kunna skapa sig ett gott liv är det bra att "hålla sig ifrån" så många negativa källor som det bara går - men alla kan, eller vill, man kanske inte undvika. Kanske vill du kunna träffa din energisugande syster då och då, eller kanske vill du kunna umgås med din deprimerade mamma.
Det du då ska fokusera på är att ditt välmående är din huvudprioritet och ditt ansvar till 100%. Det är inte din omgivnings uppgift att se till så att de är på ett sätt som får dig att må bra. Det är din uppgift att flytta dig, både fysiskt och mentalt, så att jag har en älskvärd utsikt - m.a.o så att du trots den andres varande mår så bra som det bara går. Lättas är oftast att backa en bit, vidga ditt perspektiv, inte fastna med den andre i problemet de vill älta eller säger sig leva i - utan backa för att få en större bild och i den bilden välja att se det som får dig att må sitt bästa.
Ditt välmående behöver inte ha något annat självändamål än just att du ska må bra - inte för att hjälpa, stötta eller förändra annat - utan bara för att du ska må bra. Därför att det står i samklang med ditt inre och det är det du ska sträva efter varje dag, varje sekund - att leva i samklang med ditt inres önskan och röst.
#19 Tack för att du skrev detta
Jag har insett att jag inte alls behöver "lösa" andras problem och ta till mig dem som om de vore mina. Det är upp till den personen att ta det ansvaret. Och det känns väldigt bra för jag tar inte till mig andras problem som jag brukade göra. Jag vill oftast vara till hjälp och stöd och försöker att hitta lösningar och stötta dem, men det brukar inte fungera och då mår jag dåligt.
Det känns nästan som att jag är nonchalant, jag vet inte om det är så det ska vara, men för mig känns det bättre i alla fall. I vanliga fall hade jag tänkt jättemycket för att komma på en lösning i den stund och när den lösningen avvisades försökte jag hitta en annan åt personen. Nu tänker Jag mer så att om personen i fråga har ett problem så är det upp till henne/honom att lösa detta. Jag kan vara stöd, men jag kan inte göra jobbet åt personen och jag kan inte vara personens drivkraft heller, det måste komma från personen själv, annars vill han/hon förmodligen inte tillräckligt mycket.
Ibland när jag umgås med min kompis kan det ändå kännas som att det blir för mycket negativt. Som det är nu har jag inte längre någon kraft kvar att stå emot detta och vara positiv, och det känns väldigt jobbigt själv när jag får höra på allt negativt. Jag kan också få ont i magen av detta. Då känner jag att jag inte orkar lyssna fullt ut, och jag känner i den stund att jag måste ta avstånd till henne för att jag själv ska må bra. Det har jag inte nämnt för henne eftersom hon skulle ta det väldigt negativt och kritisera sig själv ännu mer.
Jag kan också berätta att det går ganska bra, och känner mig mer nöjd med mig. Jag har sagt upp mig från en arbetsplats som jag inte trivdes på och länge tänkt på detta (hade då 3 anställningar och ser det inte som en förslust utan snarare än möjlighet att få mer arbete på de andra). Jag håller på att komma igång med träning igen som jag gjorde förr innan jag fick problem med mitt knä. Träning för mig är viktigt eftersom jag blir starkare psykiskt också och ger mig mer livskvalitet. Jag tränar också yoga och det mår jag jättebra av :)
Jag tror detta kan bli ett bra år! 
Det kommer att bli ett kanon år! Om du bara vill. Ta kontrollen, det är ditt liv, du som styr, skapar och bestämmer - så det blir just som du vill att det ska bli. 
Jag tror också så! 
precis! det gäller bara att man inser att man själv har kontrollen 
luneri, vad roligt att höra att du är på rätt spår! :D Och Kathja-R har helt rätt i det med att vara egoistisk. Jag ser det på det viset att om inte jag mår bra så mår ingen i min omgivning bra heller. Eftersom jag är en person som bryr sig och gärna vill stötta och finnas där för andra så har jag vänt det till att utgå från mig själv snarare än att försöka lösa deras problem. Jag ser till att jag mår bra så ger jag dem chansen att må bra också. Om de tar chansen är deras ensak, jag har iaf gjort vad jag kan då.
Vad gäller det med kompisen så har jag en väldigt go och underbar som funnits där för mig många jobbiga stunder i mitt tidigare liv. Vi kunse sitta i timmar, dagar, ja veckor och älta samma saker om och om igen, och det enda det ledde till var ju mer av samma skit, så klart. Nu bor jag i ett annat land och har en helt annan syn på livet och mitt eget ansvar för det medans hon är kvar i det gamla, där vi båda var för tre år sedan. Ibland när jag "chattar" med henne så börjar hon på samma vis igen, jag försöker med min positiva attityd men ibland går inte det (hon är väldigt envis :D ) och då säger jag ibland till henne att jag vill inte prata mer negativa saker, eller jag tänker fortsätta kommentera när hon väljer att prata om den eller den situationen så länge hon inte tar tag i den och går vidare med den. Hon blir lite stött och lite sårad, men inser snart att hon älskar mig och så blir det så. Vad jag vill säga är att din vän kan inte läsa dina tankar och känslor, om inte hon tar till sig av din positiva attityd och utstrålning så kanske du måste prata med henne. Var noga med att tala om att du älskar henne (vilket du bör göra om det är en god vän) men att……
Vänskap är svårt, men jag har gjort klart för mina vänner att jag är ärlig och att jag talar om för dem när jag anser att de gör fel och att jag förväntar mig samma sak tillbaka. Det har lett till en stor respekt och kärlek mellan oss. :D
Ta kontrollen är ett måste även i vänskapsrelationer, finnas där och stötta är det också, men det finns många olika vis att göra det på. :D
Lycka till! :D
Tack!
Det känns jättebra. Tycker det kan kännas jobbigt med min pojkvän ibland när det är som det är. men jag försöker hålla ut och vara positiv för jag tror på en förändring, ibland kan det dock kännas svårt att tro på det.
Tack för ännu bra hjälp och tips. Jag ska försöka med detta. Vi har trots allt roliga stunder ihop då det inte är så negativ stämmning och hon är en bra vän.
Jag har just haft svårt med att hävda mina åsikter och vad jag tycker. Samma sak när jag försöker vara nyttig och undvika att äta dålig mat så kan jag ha svårt att säga att jag inte äter tex sötsaker längre. Förmodligen är det känslan att inte leva upp till andras krav och göra dem besvikna. Men detta är jag väl emdveten om, och något jag försöker träna bort eftersom det påverkar mig negativt.