Hur ska jag göra?
Jag har läst boken the secret och jag tycker den var intressant. Jag har försökt leva så som boken lär ut, men trots det känner jag bara motgångar.
Jag har egentligen varit ganska positivt tidigare och innan jag läste boken. Men nu upplever jag fler mottgångar än vad jag brukar och det känns väldigt påfrestande för psyket. Jag tänker på det som boken säger att man ska tänka positivt men det känns inte som att det hjälper. Det är jättesvårt att försöka tänka att allt blir bra när det verkligen inte känns så.
Mina nuvarande problem är att jag fortfarande bor hemma på grund av arbetslöshet, jag har bara timanställning väldigt få timmar i månaden. Helst av allt vill jag flytta till en lägenhet och kunna klara mig själv, jag börjar ju bli riktigt gammal nu för att bo hemma.
Så fort jag får en anställning som jag kan klara mig på så flyttar jag, men på den fronten händer det verkligen ingenting. Jag söker dessutom jobb aktivt.
och mitt kärleksliv vet jag inte riktigt hurdant det är. Det är en person jag verkligen tycker om, men om han tycker om mig på det sättet vet jag inte. Jag hoppades på det och trodde på det, men det har gått så lång tid nu och jag börjar tappa tron att han har känslor för mig. Man vet ju aldrig egentligen. Kan man verkligen attrahera en person man tycker om?
När jag skriver här låter det inte som så mycket problem, men det är sådant jag tänker på dagligen och det tär mycket. Jag känner mig ganska värdelös i min situation.
Hur kan jag få ändring på det? Om the secret fungerar hur ska jag gå till väga? jag brukade ju vara en positiv person, men nu känns det inte så längre. När inget händer på en längre tid är det sålätt att tappa tron.

Det låter som du har tappat sugen på det mesta. Det är skitsvårt att ändra sina tankar från negativa till positiva när man är i en spiral av negativitet. Du måste dock försöka. Du får finna en liten ljusning och fokusera på den. vända på en negativ tanke till en något mindre negativ om och om igen. Du kan inte hoppa från skala 22 i negativitet till skala 1 i positivitet på en dag, men långsamt och säkert kan du föra dig in på bättre vägar. Börja med att tacka på morgonen för den fina dag du har framför dig, tänk på det du vill ha / åstadkomma som något som redan finns / är. För att få lite hjälp på vägen om vilken kraft det ligger bakom ord och tankar: Birkan Tore
Jag har samma problem som du, det tror jag vi har allihop - bra och sämre dagar. Men det går allt bättre och jag hoppas att dagen kommer då jag är sprudlande hela tiden. Kram
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Ja det känns verkligen så, men som du säger så kan man inte ge upp.
Det låter rimligt att börja från steg ett så jag ska ge det ett försök. Att ge upp är inget alternativ för mig det gäller bara att hitta rätt väg igen.
tack för tipsen:) Jag ska följa dem och se hur det går.
Jag hoppas allt kommer lösa sig för dig:)
Förresten, är det någon som vet hur man vänder negativa tankebanor till positiva? alltså att man slutar hänga upp sig på det som tolkas negativt. Jag är sådan som gärna funderar mycket kring saker och ting som man grubblar över, och det blir att man drar egna slutsatser inom sådant man inte har vetskap inom.

så där så det blir ett ältande hela tiden? jo jag tror jag vet hur du menar. Det är ju lätt att hurtfriskt säga att låt varje negativ tanke få en omvänd tolkning - men det blir svårt, för då måste du vakta dina tankar hela tiden och då blir du än mer uppmärksam på din negativitet.
Försök styra ditt tankemönster mot olika teman istället kanske. När du märker att du ältar, försök att tänka dig bort till en plats där du vill vara. Skapa dig en omgivning där du är tillfreds, då vill du hellre vara där än i ditt ältande om du förstår vad jag menar.
Law of attractions mest gyllene regel är ju att det du ger din energi - det skapar du. Vill du inte ha något, men ständigt tänker på det, föder det med energi, då skapar du det iallfall och din onda spiral fortsätter. Hoppas jag förstod dig rätt och att du förstår mitt svammel.
Sajtvärd Tarot
Jag håller med Pegan…när du uppmärksammar att du är i en tankespiral och ältar samma sak…välj då aktivt någon annan tanke, eller visualisera något du hellre vill.
Prata med killen och fråga vad han känner!
Vill du ha något måste du agera och göra något åt saken.
Att du går hemma och är arbetslös och längtar efter en lägenhet och en kille är den verklighet du kan skapa om till en ny verklighet!
Till det behöver du en ny platform, att utgå ifrån…ett utrymme där det du attraherar kan få plats.
Det du nu går och önskar dig får inte plats i den verklighet som nu råder.
Har du möjlighet så börja på en folkhögskola eller våga ta et stort steg ut i det okända…även om det bara är för en helg eller en vecka…Skapa en öppning och en plats åt det som skall komma. Naturen och livet vet redan vad du önskar dig.
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

När man fastnar i ältandet (vilket många av oss gör eftersom vi är otåliga varelser) talar man ju samtidigt om att man inte tror på det man attraherade i förrgår. Om man istället talar tydligt om vad man önskar sig/affirmationen och sedan börjar leva som att den redan är i rullning tror jag det blir lättare på något vis.
Så, när du nu börjar tvivla nästa gång…. tänk om som retep säger och ge plats för din önskan. Tänk," jag undrar var jag ska ställa soffan i min nya lägenhet" - istället för - "jag vill ju ha en lägenhet!!!". Börja kolla på inredning och förbered dig på allt du kan handla nu när du får din första lön från jobbet….
Svårt, jag vet, men kanske värt att prova!
Lycka till vännen!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Jag tycker att du ska börja fokusera på vad du är tacksam för i ditt liv idag. Skriv ner saker du är tacksam för och låt det sjunka in. På så sätt kommer du in i en positiv spiral. Och med den startar en positiv flow som du kan segla vidare på. Det som händer sen är helt enkelt mirakel. Att känna tacksamhet över det vi redan har och verkligen mena det är själva grunden till all framgång.
Lycka till

Det absolut svåraste - och absolut mest fungerande - är när man lyckas skapa bilder av det man vill ha, som om de redan finns!
Öva på att känna känslan av att ha ditt egna hem, inred det som du vill, tacka för ditt fantastiska hem osv.
Samma sak med jobbet , se det som en lek, inte som ett måste att tänka positivt. Skapa din drömbild av jobb och njut av det, njut av att se kontot fyllas på av dina egna tjänade pengar osv.
Samma sak med kärleken, njut av känslan att älska någon.
Fortsätt att gång på gång på gång byta ut ditt ältande mot tankar om att det redan FINNS.
Det # 6 tar upp är också en viktig sak - ju mer du kan finna att tacka för, desto mer kommer du dra till dig att kunna tacka för.

Skriv gärna och berätta hur det går 
#3&5 Ja precis. Det är vad jag upplever. Jag förstår vad du menar:) Jag har en dagbok Jag skriver i ibland och där har jag börjat med att skriva en affirmation varje gång jag skriver i den. Det känns väldigt bra att göra så.
Det var bra tips:) det största problemet är ju att man är så otålig och då kommer all press. Men allt tar ju tid egentligen så det bästa vore om man slappande av och tar det som de kommer.
#4 jag har inte tänkt på det på såvis, men det låter väldigt logiskt. jag borde skapa utrymme för det jag önskar mig. Problemet tror jag att man är rädd för att det ska gå åt fel håll och att man inte vågar testa. Det är tryggt att vara där man är idag.
Åh, jag vet inte om jag borde. Jag tror tiden får utvisa det om jag vågar ta det steget. Jag vill inte förlora den vänskap vi har.
#6 Jag skrev ner allt positivt jag har för ett halvårsen ungefär, men det kanske är något man bör underhålla. Det är dock nu jag känner motgångar när jag tänker på allt jag "borde" ha, men som jag inte har. Jag borde ju egentligen ha kommit mycket längre i mitt liv. Men alla är individeuella försöker jag se det som, men jag tycker det är ofta man får negativa uppfattningar av andra, eller om det är jag som känner så bara. Men jag ska skriva en ny lista:) det är inte helt fel att se det man har:) jag tror det är bra att vara uppmärksam på allt bra man har för det är förmodligen mer än vad man tänker på.
#7 Ja de är de verkligen!
Problemet är nog att jag tar allt så seriöst. Det får jag sluta upp med. Livet blir nog så mycket roligare om man njuter mer av det.
Jag berättar hur allt kommer gå allteftersom.
Jag har nyligen varit på rekryteringsmässor och det kändes väldigt bra:)

Jag önskar Dej all lycka och håller med de tips Du har fått om positiva tankarna om framtiden. Kram till Dej.

Jag önskar Dej all lycka och håller med de tips Du har fått om positiva tankarna om framtiden. Kram till Dej.
The law of attraction handlar också om att du ska känna den känslan när du tänker positiva tankar. Något du föreställer dig du vill ha så ha den känslan medan du tänker, det där då du får gensvar av the law of attraction 
Så varje gång jag går ut på min balkong ska jag tänka, "Min härliga trädgård" och varje gång min man går till sin bil ska han tänka "Min härliga ferrari" så kommer min balkong en vacker dag att ha förvandlats till en trädgård och bilen till en röd ljuvlig ferrari… Är det så lagen om attraktion fungerar?
Shakti!
Kanske är du bara litet ironisk…eller?
Tänker att det först och främst handlar om att göra sig medveten om vad man önskar sig och varför.
Om din önskan om en trädgård eller en ferreri är en djup och sann önskan, då är det fullt möjligt att du kan skapa det och att önskan blir uppfylld.
Min uppfattning om attraktionslagen är att man har ett stort ansvar för det man önskar sig, att man lär känna sin önskan och kan bedömma om den är riktig och sann, om det verkligen är vad man vill skapa och se uppfyld.
Det är också av betydelse att känna av och förstå att det du tror dig önska, kan vara en förnimmelse av en önskan. En önskan som visar sig vara något annat än det man föreställde sig.
Så en önskan om en röd ljuvlig ferreri kan i själva verket visa sig bli uppfyld och väl så värdefull och ljuvlig i en blå och fin Volvo.
Eller helt enkelt att du upptäker att din önskan blir och redan är helt och fullt uppfylld i den bil du har.
Men då vilar ju attraktionslagen på fel koncept. Då handlar det ju om
att få insikter och att ändra sitt sätt att tänka och inte om att tankarna
skulle ändra på någonting utanför sig själv. Bilen är och förblir den bil den
redan är, det är bara min önskan om den som förändras.
Jag tror livet serverar dig MÖJLIGHETEN att förverkliga din önskan.
Kanske får du ett välbetalt arbete där du får chansen att spara i hop till en finare bil eller så kommer du över ett billigt hus med en ljuvlig trädgård.
Jag tror inte allt bara ramlar ned över huvudet på oss.
En del av arbetet får vi göra själva.
Det roliga här är att det känns inte som ett tufft arbete för då vi innerligt önskar oss något gör vi våra egna uppoffringar med sann glädje.
En djup önskan kan förvandlas till ett mål. Om vi verkligen VILL till målet så tar vi oss dit på ett eller annat sätt.
Jag önskade mig lugn och harmoni.
Universum gav mig då en utmattningsdepression för att jag skulle bli golvad och lugna ned mitt hetsiga tempo. Inte riktigt som jag hade tänkt mig men va sjutton, jag fick det jag önskade mig i alla fall… 
Shakti!
Det har du rätt i… och likväl är det också så att det är just de insikter du får. Din medvetenhet om samspelet. Samspelet mellan den skapande tanken, önskan du har och själva Lagen om attraktion.
Det kan ses som en paradox att i Lagen om, vilar din önskan redan i fröform, men den skapas först och blir till genom din intuition, din känsla och genom kraften av din tankes eller önskans innehåll.
Det innehållet kan som du förstår uttrycka sig vitt och brett och på olika sett beroende på din medvetenhet och samspelet med Lagen om attraktion.
Kanske vet vi vad vi önskar och vill attrahera, men säkert är att vi också behöver förstå och se till själva Lagen som styr det vi attraherar.
Liksom all kunskap och förståelse för det andliga livet, fungerar Lagen om attraktion…Inifrån och ut!
Ju mer nära och närvarande du är ditt inre då du uttalar din önskan, ju kraftfullare och helare uttrycker den sig i ditt liv.
Men om det nu är rätt det som jag skrev så handlar det ju bara om helt vanlig psykologi. Alltså inget nytt och inget speciellt med det hela och några mirakler kan man heller inte snacka om, om det ändå inte är något utanför sig själv som förändras.
Osho säger förresten att om man verkligen vill bli lycklig, uppfyll era behov och bry er inte om era önskningar. Vill man bli olycklig, ignorera era behov och spring efter era önskningar….
Shakti!
Du kan a fasta på!… att "om det nu är rätt det som jag skrev"…eller så kan också försöka förstå betydelsen av det jag sa.
Vad menar då Osho…egentligen?
Din tolkning, min tolkning, eller andras tolkning. Är som jag förstår alla olika, olika för att vi har skilda föreställningar och förhållningssätt till det vi får veta…det Osho säger.
Min tolkning kan vara:
Tillgodose och uppfyll era grundläggande behov och inse att era önskningar endå inte ger er lycka.
Vad är behov och vad är skillnaden på det och våra önskningar?
Är det inte ofta så att våra behov är önskningar vi tror och föreställer oss att vi har?!

Varje sak vi känner att vi behöver eller vill ha – är ofta 2 saker. Dels det vi vill ha och dels frånvaron av det. Här ligger en del problematik eftersom vi är så vana att tänka i negativa banor. Jag vill vara frisk – jag vill inte vara sjuk. Jag vill vara ekonomiskt oberoende – jag vill inte ha brist på pengar – jag vill ha en fungerande relation – jag vill inte vara ensam. Hur vi tänker styr skapelseprocessen. Det vi lägger energi på det får vi. Uppmärksamma vad du tänker så du inte får motsatsen till det du önskar. Be och du ska få.
Sajtvärd Tarot
Peter!
”Du kan a fasta på!… att "om det nu
är rätt det som jag skrev"…eller så kan också försöka förstå betydelsen
av det jag sa.”
Kan du i så fall ta om det? Med andra ord? Jag förstod inte mycket.
Du frågar mig vad det är för skillnad mellan behov och önskningar. T.ex. är min kropp i behov av att jag tar bra hand om den, att jag ger den all den näring som den behöver, tränar den och sköter om den, annars mår min kropp inte bra.
En önskan igen, är när jag t.ex. önskar mig en trädgård och min man sig en ferrari. Det är saker och ting som egot vill ha och inga grundläggande behov. Men det är nog inget fel i sig, att önska sig saker och ting, bara man inte mår dåligt över att inte ha dessa saker. T.ex drömmer jag i bland om allt jag skulle kunna odla i min egen trädgård om jag hade en, men det betyder inte att jag inte njuter av den balkong som jag redan har, jag älskar den och allt det lilla som jag redan kan odla där. Därför ser jag mina önskningar mer som en kul grej och inget som jag behöver göra något åt.
Det är ju inte med uppfyllda önskningar som äkta lycka, harmoni och lugn infinner sig, utan för att man tar hand om sin kropp och själ.
För mig är alltså önskningar saker och ting som egot vill ha, medan behov är
vad kropp och själ behöver för att må bra, helt oberoende av vad egot önskar sig… Och jag tror nog att det även var så som Osho menade, att man därför inte ska bry sig om sina önskningar utan om sina behov i stället.
Shakti!
Jag ser ingen egentlig motsättning i det jag säger, eller som du säger.
Du säger, "jag förstod inte mycket" och endå uttrycker du klart och tydligt hur du ser skillnad på behov och önskningar.
Det jag kanske skall förtydliga är i så fall tanken om att Själen har ett syfte med att komma hit. Hur den har en stark koppling till önskningar, hur den använder våra sinnen och kropp för att utvecklas och slutligen befrias från alla önskningar och Karmiska band.
Om det nu är så att du ser dina önskningar mer som en kul grej och inget som du behöver göra något åt.
Då ser jag det mer som att du utvecklat din personlighet och hur du nu kan förhålla dig till det.
Men så länge personligheten inte känner och helt är integrerad med Själen. Då lever vi också kvar i illusionen och föreställningen om vad vi djupare sett egentligen har för behov. Vilka önskningar vi har kvar att möta och hanskas med.
Peter!
Jag tror inte på tanken att själen skulle ha några syften med att ”komma hit” . Det är ju bara i människans förstånd som syften, precis som önskningar existerar. Illusioner med andra ord.
Själen eller det gudomliga i oss är ju redan fullkomligt, den högsta
intelligensen, vishetens ursprung och källa. Hur skulle det som redan är
perfekt, behöva en människas sinnen och kropp för att utvecklas och hur skulle det som redan är fullkomligt över huvud taget kunna utvecklas?
Men även om det gudomliga skulle ha några syften så kan vi ändå inte förstå hur dessa fungerar och än mindre anta att ordet syfte skulle ha samma innebörd för det gudomliga som för oss. Det här är helt enkelt något som överskrider vårt förstånd i sådan grad att ingen kan förklara eller förstå det gudomliga eller hur det fungerar, utan man kan endast erfara det och vem som erfarit det vet att allt som man kan tänka sig och föreställa sig bara är illusioner som förståndet uppfinner. Önskningar och syften finns ingen annanstans än i huvudet på folk…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det som vi kallar upplysning är också bara ett ord, en benämning för något ogripbart för tanken likväl finns det en existerande sanning bakom. En verklighet för de som lever som upplyst.
För att den individuella Själen skall kunna uppgå i den kosmiska Själen och det Gudomliga. Då måste den utvecklas genom att om och om igen inkarnera i en kropp. Genom personligheten och sinnesupplevelserna utvecklas vi till att så småningom helt införliva vår medvetenhet i den kosmiska och vidare i Gudomligt medvetande…
Därför kan man säga att Själen är helt och fullt det Gudomliga, när den erfar och omfamnas av det Gudomliga!
Det är en sak att erfara det Gudomliga och en annan att leva medveten om det Gudomliga!
Peter!
Alla människor erfar det gudomliga hela tiden och över allt,
för att vi är helt och fullt det gudomliga redan nu, har alltid varit och
kommer alltid att vara. Det är bara få som är medvetna om det.
Jag, du, han, hon, min själ, din själ, mitt ego, ditt ego, den kosmiska själen,
den individuella själen osv… är bara separationer som förståndet gör. Egentligen existerar inget av detta, inte ens den gud människan föreställer sig existerar. Det gudomliga innebär inget annat än det som blir kvar när förståndet har slutat att separera och föreställa sig saker
och ting. När sinnet är tyst, utan tankar, kan du erfara verkligheten precis
som den är. Verkligheten de upplysta erfar…
Shakti!
Så bra…vi tänker visst ganska lika kring det här.
Jag ser det som att de tankar som uppstår inte riktigt vill bli tvingade. Varför tvinga, och styra en önskan, när man kan bevittna den verklighet som finns?
Misslyckas man, och fastnar i ett tvingande av tankar, år efter år, vad händer då? Ger man då upp? Ändrar man sitt styrande av tankar, tills man hamnar igen i den verklighet som råder, och i de egentliga önskningarna?
Då kommer undran, varför styra tankarna från början…?