Ekorrhjulet och att välja inställning
Jag blev inspirerad att skriva ett inlägg när jag läste detta ord i en annan tråd. Den har ju ingen positiv klang precis, men är flitigt använd…och ofta som om vi inte har nåt val.
Men vi har alltid valet att kunna välja vår inställning till den.
Hur ofta stannar vi upp och funderar på hur vi ser på vårt liv? Vilka ord och meningar snappar vi bara upp av farten och gör till vår sanning "för det är ju så det funkar" ? Väldigt mkt, inser man, om man börjat jobba medvetet med att lyssna på sig själv och andra. Vi kanske inte ens inser vad det är vi säger, vi gör det med ett skratt och ett ryck på axlarna …" du vet ju hur det är… haha…så mkt att göra…så stressigt nu…. så mkt med ungarna…det här ekorrhjulet……likadant varenda vår…" osv.
Varje ord vi uttalar är en affirmation. Och blir vår sanning.
Jag har tänkt på det nu i maj. De flesta längtar efter maj. Sen när den kommer är folk så stressade så att de inte märker själva att de inte njuter ett dugg av allt de längtat efter. Kanske man bara kan se det som en intensiv månad (många avslutningar, projekt och deadlines på jobb , betyg som ska sättas av lärare etc) ? Det gör en stor skillnad i upplevelse, eller hur?🙂
Väljer du "ekorrhjulet", väljer du att ha en annan inställning till allt görande och kan njuta av farten, eller kanske du väljer att helt sonika kliva av ekorrhjulet, sålla bort, gå din egen väg och göra det du mår bra av och behöver?🙂
Har nu bestämt mig för en sak som känns RIKTIGT bra! Bryr mig inte om att personer runt omkring undrar om jag blivit knäpp på riktigt. Jag bara känner att jag vill hoppa av! Har tackat nej till ett jobb och lönehöjning 3 tkr, och tackar ja till ett jobb med sänkning 3 tkr från min nuvarande lön.
Så här tänker jag framför allt: Tackar ja till mer tid över för nya och bra saker att komma in i mitt liv, tackar ja till att få mer tid till att bara vara, mer tid för nya intressen och nya människor. Mer tid kommer att finnas för mig att bara njuta av och göra det som jag behöver göra för att må bra.
tass

#1 låter finemang🙂 Betyder det att du går ner i tid, om du får mer tid över snart?
#3 Nej, men jag behöver inte jobba mer än 100%. Det hade jag varit tvungen till om jag valt det andra alternativet. Fungerar inte så bra att gå ner i tid i mitt jobb tyvärr. Annars så hade 75% varit perfekt för min del! Har inga planer på att byta yrke heller eftersom jag ändå gillar det innerst inne.
Heja Liv!!
Bra där! Det är så lätt att trilla in "vad man ska". Jag kan också tänka mig att prioritera om - däremot vill jag verkligen ha ett roligt jobb då det just nu har en viktig roll i mitt liv.
Medarbetare, Law Of Attraction iFokus
Liv bra!!!jag har också gjort sådant val tidigare , och i slutänden blir det valet det bästa för det kommer att leda till massa andra saker
You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.
Shiawase
#5 6 :) Jag är så tacksam att jag fick möjligheten att välja :). Det öppnade upp så att jag fick tänka efter vad jag vill och behöver. Viktigt! Det där som jag mår bra av längtar jag mycket mer till än till jobbet, där det är teknik, hög fokus på prestation och ekonomi. Och så kommer det att vara sen med. Kan bara önska att något roligt och inspirerande dyker upp då och då inom min specialinriktning. På något vis så känner jag nu ändå att en sån som mig behövs på min typ av arbetsplats, även om jag som person kan känna mig helt annorlunda mina kollegor på alla vis. Men innerst inne så är vi samma, det gäller bara att upptäcka det bakom alla fasader. .. Ja jag hoppas Shia, att det så småningom leder till det som är meningen för mig.
Viktiga frågor och för min del har det blivit lättare med åren att inte bry mig. Jag har aldrig varit mycket för "måsten" utan har nog alltid undvikit dem så gott det går, men nu för tiden väljer jag absolut frihet och harmoni framför vad man "ska" göra. Men det har varit en resa på några år att landa tryggt i att det inte finns måsten, att jag kan välja att göra det som känns rätt där och då, och välja bort annat. För mig är frihet nog det viktigaste, och frihets behovet bara större ju mer plats det får.
Det är bara att glida med på vågen 🌊 men jag får ju erkänna att det inte tog fart ordentlgit förrän barnen flyttade hemifrån härom året. Nu är det bara jag och Älsklingen och han har lika stort behov som mig att få flyta på sin våg, så vi guppar fram i livet så fint han och jag. ❤️