Neal Donald Walsh
I processen som kallas Fem steg till fred uppmanas vi att utvidga vårt medvetande genom att vara öppen för nya sanningar om gud, livet och människan. Neale Donald Walsch presenterar nio nya uppenbarelser som han uppmanar oss alla att utforska på djupet:
1. Gud har aldrig slutat kommunicera direkt med människorna. Gud har kommunicerat med och genom människorna från tidernas begynnelse. Och Gud gör det än i dag.
2. Varje människa är lika speciell som alla andra människor som någonsin har levat, lever nu eller någonsin kommer att leva. Ni är alla budbärare. Varenda en av er. Varje dag berättar ni för livet om livet. Varje timme. Varje ögonblick.
3. Ingen väg till Gud är rakare än någon annan. Ingen religion är den ”enda sanna religionen”, inget folk är ”det utvalda folket” och ingen profet är ”den största profeten”.
4. Gud behöver ingenting. Gud kräver ingenting för att vara lycklig. Gud är lyckan själv. Därför behöver Gud ingenting av någon eller något i universum.
5. Gud är inte en enskild Högsta varelse som lever någonstans i eller utanför universum och har samma emotionella behov eller är utsatt för samma känslostormar som människor. Det som är Gud kan inte skadas eller såras på något vis, och har därför inget behov att hämnas eller straffa.
6. Allt är ett. Det finns bara ett och allting utgör delar av det enda som finns.
7. Rätt och fel finns inte. Det finns bara sådant som fungerar och sådant som inte fungerar, med avseende på vad det är du eftersträvar att vara, göra eller ha.
8. Du är inte din kropp. Det du är saknar gränser och slut.
9. Du kan inte dö, och du kommer aldrig att dömas till evig fördömelse.
Allt känns självklart!! MEN sen kommer vi till en del saker som när man går på djupet med dom blir så fundamentala så i alla fall jag blir lite konfys. Det jag känner fortfarande inte är klart förankrat i mig är just 6 och 7. Jag kan säga att jag tror på det…men fortfarande sitter det inte befäst som naturligt hos mig.
Jag älskar Neales budskap❤️
Medarbetare, Law Of Attraction iFokus
❤️

Inga nyheter där 😉men ett stort❤️
Inte det minsta om man har koll på Guds storhet och beskaffenhet, men väldigt många har inte det och skulle aldrig kalla Alltet för Gud, trots att det är samma sak. Gud=Livet=Alltet=Source - Amen! 😃
Att Gud och alltet och source ar allt detsamma, ar nog de flesta som ar inne pa samma vag som vi overens som, personligen anvander jag dock aldrig ordet Gud, utan andra ord som stammer battre overens med mig:) ❤️
Men ovan citat ar valdigt bra for dessa som har blivit inprantade med en uppfattning av Gud, den Gudsbild so religonerna har skapat☀️
You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.
Shiawase
För en diskussion inne på Jesus iFokus utifrån samma text. Och med tanke på hur fyrkantiga de är där inne får jag säga att det är stort bara att jag får svara och fortsätta, speciellt som tråden nu är OT. De stänger alltid OT trådar där inne. Men med rätt inställning kan man komma långt. 😃
Oj da:) Gar aldrig in dar, men nu maste jag ju in och kika!!!
You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.
Shiawase
Wow! Kathja,, att du orkar~☀️
Shiawase
Klart att jag orkar! Det är ju därför jag är här på jorden. 😉
Haha visst är det så;)men jag personligen har tappat intresset totalt av att argumentera för dessa saker:) så därför känns det så jobbigt , men det är klart att det inte är det för dig:) däremot om det är någon som kommer till mig och frågar då kan jag prata hur mycket som helst:)
Shiawase
Jag pratar, eller skriver, bara så länge som det känns bra. Såklart! Med andra ord så undviker jag att argumentera, jag håller mig till att inspirera. 😃
Nu blir jag oxå nyfiken:) måste in och titta. Förresten apropå religion, Gud osv. Igår insåg jag hur stor rädsla det finns just för religiösa människor. Det kom upp. Själv har jag ju kommit över det, mycket efter att ha läst just Neales böcker. Snacka om att religionerna och kyrkan har sabbat och skrämt bort många!
Nu blir jag oxå nyfiken:) måste in och titta. Förresten apropå religion, Gud osv. Igår insåg jag hur stor rädsla det finns just för religiösa människor. Det kom upp. Själv har jag ju kommit över det, mycket efter att ha läst just Neales böcker. Snacka om att religionerna och kyrkan har sabbat och skrämt bort många!
Visst är det så! Kyrkans Gud har ju använts för att styra folket, så det är inte underligt att det har blivit galet. Men det samma gäller många troende, de är så inne i sin LILLA ruta om vad som är SANNINGEN att de inte uppfattar Guds storhet. Det är därför et för mig har blivit så viktigt att faktiskt använda ordet Gud, för att öppna för en förståelse att det är samma. 😃
Jag lästa tråden lite tidigare idag och har även följt andra diskussioner där. Det som förbryllar mig är dels det du tar upp Kathja- att det finns väldigt många kristna varianter. Dels de tre stora- protestantiska-, katolska- och ortodoxa kyrkan, men sen även massor med andra "grenar" så som Baptisterna, pingstvänner, Jehovas vittnen, livets ord…. som alla tror på bibeln och anser att den är sann, skriven av Gud, men tolkad så totalt olika. Hur kan man då vara så säker på att just sin egen tolkning är det rätta? Varför är det så svårt att tänka att det kanske finns något i mitt sätt att tolka den som inte innehåller hela sanningen? Att det kanske finns mer, som vi vanliga, tolkande människor inte förstått vidden av ännu?
Sen det att det är så lätt att acceptera att Gud pratade med människan väldigt tydligt för 2000 år sedan men inte nu. Varför skulle han plötsligt sluta med det? Varför är det så svårt att ens föreställa sig att människor som tex Neal Donald Walsh faktiskt skulle kunna vara ytterligare en av alla de personer som valts ut att sprida Guds budskap? Varför är det så fullständigt otänkbart?
För några veckor sedan satt jag på bussen och läste i tidningen Nära som jag gillar väldigt mycket när jag plötsligt känner att någon mer än jag läser. En kvinna som sitter snett bakom mig lutar sig fram och frågar vad det är för tidning jag läser och jag visar henne framsidan. Hon säger att det är en konstig tidning som skriver om sånt som är sant och sånt som inte är det i en sån blandning. Bla var det en artikel om Gladys del Pilar som berättade om sin Gudstro men även om en kvinnlig fd präst som nu valt att praktisera som häxa. En artikel handlade om månen och folk samlades en gång i månanden för fullmånesmeditation tror jag det var. Det handlar om meditation och yoga, kristaller och stenar o.s.v. vi pratade lite kort, jag passar mig för att ge mig in i den typen av diskussioner när jag upplever att den jag pratar med är så bestämd och inte alls öppen för andras tankesätt. Jag menade att det är väl bra att det står om lite av varje så att alla kan läsa om det den fastnar för. Men för henne var det rent förkastligt att Guds ord kunde få blandas med lögner som presenteras som om de vore sanningar. Jag blir lite fascinerad av det där. Skulle vilja diskutera mer. Förstå hur den andra tänker. Inte försöka övertyga eller omvända utan bara förstå. Jag tycker det är spännande och jag blir väldigt nyfiken. Men ibland är det bäst att bara backa och hålla tyst.
Visst är det underligt. Men på något sätt självklart då de lever i villfarelsen att det finns "rätt" och "fel" - gör man det så finns det alltid människor som tänker och är som jag och därmed finns innanför min lilla fyrkant och så finns det dem som tycker och tror annorlunda och då exkluderar jag dem. Jag bedömer att de har FEL, för det måste de ju ha om jag nu har rätt. Och då är det självklart att de inte får en boks om Bibeln och en bok som Samtal Med Gud att gå ihop.
Om de istället insåg att rätt och fel ligger i betraktarens ögon så skulle det inte vara något problem att förena de två, eller annat som till synes inte går ihop så länge som man kategoriserar dem i rätt och fel.
Sedan finns det ju alltid de som säger att man "hittat på" att det inte finns rätt och fel just för att få ihop bilden, men då är man allt ute och snurrar.
Men utifrån att man anser att det inte finns rätt eller fel så är det ju inget av dem att vara bibeltrogen - det bara är. 😎
Har skrivit en del där tidigare men blev tillslut ombedd att sluta! http://jesus.ifokus.se/discussions/4d713891b9cb46222704ff64-samtal-med-gud?participating-1 http://jesus.ifokus.se/discussions/4d713824b9cb46222d04fa1e-storst-av-allt-ar-karleken?discussions-1
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Det känns som att de är lite begränsade… Men samtidigt så heter sidan Jesus iFokus så de har all rätt att hålla sig enbart till Jesus, fast jag tycker allt att det hade passat bättre att heta Bibeltroende iFokus, eller iaf Kristna iFokus.
Jag personligen tycker att det är intressant med människor som har så pass svårt att diskutera saker som ligger utanför deras egen lilla fyrkant, man kan undra vad är rädda för. 🤔
Det är ju å andra sidan inte så att de har ensamrätt till Jesus! Jag har haft kärleken till Gud och Jesus med mig i livet sedan jag var 13 år. Ingen bibeltrogen av de jag samtalat med tycks ha reflekterat över att det kan finnas andra vägar och möjligheter, andra tolkningar av Bibeln och budskapet Jesus bar, har och fortsatt förmedlar.
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn
Sannerligen inte, jag är helt med dig i det! Men människor som resonerar i termer som rätt och fel exkluderar gärna andra, blir på något sätt resultatet. Men det blir väl upp till oss att lätt ihärdigt framhålla vår ståndpunkt…

vad heter tråden inne på jesus? Hittar inte…
#15 precis, VARFÖR har religioner ( vissa som tom använder samma bibel😮) så svårt att acceptera att man kan tolka saker olika och inget är bättre eller sämre, bara det att man lägger fokus på lite olika saker? Och det gäller ju alla stora läror…går man in i kärnan är de ju så lika. Det är ju så esoteriken uppstod…aaah, nu får jag nästan lust att gräva fram massa papper jag har som jämför citat från olika religioner och hur de har exakt samma budskap, bara med olika ord. Och det är liksom…hundratals🤓☝️.
Och precis, det där gamla tråkiga som hänger med😴, att Gud inte ska tala till oss, att änglar inte ska tala till oss…att alla mirakel skedde för massa tusen år sedan, men om nån pratar om mirakel NU så är det alltid djävulens verk, förklädd till Gud🤐. Så mkt rädsla. De släpper ju inte in! VARFÖR skulle vi inte kunna se, känna få hjälp av änglar, Kristuskraften, Gud i ord och handlingar? Det är tydligen bara ok precis när man blir frälst😉
Boktips
Shiawase
#21 Håller fullständigt med, #15 mkt bra.
Bra att ni orkar Kathja och Peter, jag blir mest trött och känner att det inte är mitt "område". Men jag vet vad som känns naturligt för mig och tror att vi är rätt så synkade härinne 🙂 och är vi inte det så respekterar vi att andra tycker olika.
Roligt med tanke på vad Neal sa idag på Hay House summit. Just att det finns inga rätt eller fel - inga steg man ska gå - (intervjuaren ville ha steg för den andliga/personliga utvecklingen) för då blir det en religion och det ville han INTE.
Från Neals FB sida…
If we accept what even traditional religions say: that God is the Alpha and the Omega, the beginning and the end, the All-In-All, then we must necessarily conclude that God exists in us.
_
This is a big conclusion, because if it is accurate (and it is), we come upon a most intriguing and significant inquiry: Where in us does God exist? In our little finger? In our big toe? In our brain? In our hea…__rt? In our soul? (Do we even have a soul?) (Yes.)
The answer: if God really is the All-In-All, the Alpha and the Omega, then there can be nowhere in us that God is not. In fact, there is nowhere in anything that God is not. God is everywhere, and is made manifest in everything._
(From the book HAPPIER THAN GOD, by Neale Donald Walsch.)
❤️han hade med det på intervjun, så självklart😍
Neal har landat en ny hemsida/blogg - God´s New News - som jag vill tipsa om. 😎
LÖÖÖÖÖÖÖÖVE IT ❤️❤️❤️❤️❤️😃 älskar designen, glimten i ögat humorn!