Annons:
Etikettloa-personligt
Läst 1405 ggr
novembre
11/8/18, 4:33 PM

Hjälp! jobbet tar kål på mig

Hejsan, 

jag har nu börjat på ett vikariat i mitt yrke som jag är nyutexaminerad inom (bildlärare på högstadie). Det är totalt 7 veckor och jag har 15 olika klasser i veckan vilket motsvarar över 400 elever (där de flesta ska bedömmas). Problemet är bara att dagarna är övervägande jobbiga och jag vet inte hur jag ska ta mig igenom 6 veckor till. Vissa klasser är lugna och går att undervisa i, men många är väldigt stökiga, högljudda, lyssnar inte, mycket spring och klättrande. Jag vet bara inte hur jag ska göra. Jag är helt knäckt när jag kommer hem.  

Samtidigt är det så mycket i dokumenteringen som jag inte fått koll på ännu som nyutbildad, men som förväntas av mig.  Jag har inte heller någon annan bildlärare i närheten som stöd för det finns bara en på skolan. Jag känner att jag är fel person på tjänsten helt enkelt för de hade verkligen behövt någon som vet rutiner osv. Inte någon som är helt ny i yrket. Jag vill helst bara avsluta vikariatet, men det vore inte  schysst att inte gå klart tiden, men hur ska jag klara 6 veckor till??? 

Vad ska jag göra?? Jag har tankar att säga att jag inte klarar av hela perioden, men vem ska de då skaffa istället? och får man verkligen göra så? Om jag måste vara där i 6 veckor till under dessa förhållanden behöver jag verkligen få lite hjälp i hur jag ska bemöta detta. (jag mår inte bra när jag kommer hem).

Annons:
setfree
11/8/18, 9:21 PM
#1

Vilka andra jobb har du haft?

Jämfört med lärarjobb så är andra jobb mycket mer krävande. Jag har jobbat 4 år som konsult. Man kommer ut till kunden som ställer väldigt höga krav på en gång. Allt ska läras mycket snabbt och de betalar mycket för det och förväntar sig resultat. Mycket mycket stressande.

Min fru jobbar i vården med dementa åldringar. När unga personer kommer dit och ska jobba så blir de chockade över det höga tempot och oberäkneliga patienter. 

Det är ganska hårt ibland och man får prova lite olika för att hitta rätt men få jobb är enkla. 

Jag hoppas verkligen du hittar rätt. prova ett tag till och prata personligt med eleverna så märker du att de tycker om dig. 

Jag skrattade väldigt gott när jag hoppade in som vikarie ett par timmar på bildlektioner. Jag berättade om Van Gogh och min rest till Kina där jag gick på vernisage. Eleverna är ibland väldigt roliga.

novembre
11/9/18, 9:49 PM
#2

Jag har jobbat i olika yrken, kök, vården, butik. Tycker detta ändå är värst av det jag vart med om tidigare. Eleverna har inte visat respekt alls, det är gapigt, de lyssnar inte och springer runt. Det har varit väldigt kämpigt.

setfree
11/13/18, 9:58 AM
#3

OK jag förstår. Hur går det?

Tänk om du skulle jobba med detta många år framåt.

Men jag undrar varför du inte provade jobbet innan du började utbildningen. är du verkligen förvånad över att ungdomar inte visar respekt?

novembre
11/23/18, 1:10 PM
#4

# Nej egentligen inte, men jag hade förmodligen någon romantiserad bild av det hela eftersom jag då hade valt den utbildningen som jag hoppades skulle leda till något bra. Det var många i min klass som aldrig jobbat i skola under utbildningen. Dock fick jag aldrig nån vidare kontakt med dem så vet ej hur det gått för dem. Jag hade praktik på en skola som förmodligen var exemplarisk i ordning och respekt i förhållande till resterande skolor.  Där var det fokus på lärande men så var det också ett gymnasium jag hade praktik på.

Jag gjorde även misstag att inte ställa krav innan jag började anställningen och det ledde till minimalt betalda timmar i förhållande till arbetet, dvs gjorde jag ett jobb för nästan en 100% och fick betalt för 50% då de tagit bort mycket planeringstid från ordinarie schema. Jag kände mig inte säker att argumentera mot detta, samtidigt förväntades det att jag skulle göra ett jobb som den förra anställda utan någon vidare introduktion i deras system och sådant som hör till. som nyutbildad ska man få en mentor men det ignorerades trots att det erbjöds i annonsen. Jag avslutade anställningen för jag kände inte att situationen var hållbar. 

Jag vet att jag förmodligen har begått ett stort misstag i mitt liv och nu med utbildningen så jag får  skylla mig själv. Jag har förmodligen starkare vilja än intuition vilket gör att jag inte ser varningstecknen. Det är helt mitt eget fel och försöker inte skylla det på något annat.

Triccia
12/20/18, 1:09 PM
#5

Hej! Hur går det för dig? Och hur mår du?

Läste ditt förra inlägg också och känner en stor rädsla, uppgivenhet och osäkerhet hos dig som definitivt inte borde finnas.

Som person verkar du ha ett stor hjärta och en stark vilja. Du verkar väldigt känslig, vilket är jättebra när man arbetar med människor. Förmodligen har du en mycket starkare intuition än du tror, bara att du inte vågar lyssna på dig själv riktigt än.

Säg OCH istället för MEN... :)

Ambrosia40
12/30/18, 11:05 PM
#6

Vad vill du längst in i hjärtat? Vad längtar du mest efter? Vad skulle du görA om du hade alla pengar i världen?

Annons:
novembre
1/16/19, 12:55 PM
#7

# Hej! Jag ska vara ärlig och säga med lite käsnla av skam att inte ha kommit längre att jag fortfarande är arbetslös, men jag arbetar just nu med en bok och ser detta som ett tillfälle att passa på. dock som inte ger pengar i nuläget men som jag hoppas gör det i framtiden. Jag tittar efter jobb samtidigt men känner mig som du säger lite uppgiven för jag är inte av naturen så självsäker och hela jobbsökarprocessen är ganska svår tycker jag. Just som bildlärare känner jag lite av ett motstånd med tanke på mina tidigare erfarenheter och jag vet inte om jag klarar av det. Jag vet inte om jag borde testa igen och bara möta svårigheterna eller söka mig till något annat. Just nu tittar jag på lite olika slags jobb. Jag har en del idéer på jobb att söka men jag har inte riktigt modet att göra det :/ 

#6 Jag tycker om servicejobb vet jag av tidigare erfarenheter, jag skulle kunna tänka mig att jobba med människor och vara med i projekt men att driva projekt är just det jag är lite osäker i. Jag kan tänka mig jobba med något kreativt med ungdomar men där någon mer än jag har ledarrollen eftersom jag inte är bekväm att leda en grupp människor helt själv och samtidigt bära hela ansvaret för deras utveckling. Jag blir rädd att jag inte kommer lyckas samt att hantera olika situationer som att elever som inte lyssnar på mig ex.  Hade jag alla pengar i världen skulle jag försöka utveckla min kreativitet, illustrationer till böcker är det jag sysslar med just nu och vill utveckla, men eftersom det kan vara ganska ensamt hade det varit givande att göra något annat där det finns möte med människor, kanske arbete inom detaljhandeln eller café då mat är ganska roligt och man får röra på sig. Det hade varit roligt att få inspirera unga människor i kreativitet  men i andra förhållanden än det skolan innebär, men det är inte så det ser ut i verkligheten riktigt. Jag känner bara att jag gör mig själv och andra besvikna när jag gått en lång utbildning och jobbar med något helt annat i slutändan.

Upp till toppen
Annons: