Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 1532 ggr
Alwyn
2018-08-14 08:35

Egot vs kärleken

Den eviga motpolen. Det gäller att låta kärleken strömma fritt genom oss. Detta är den enda vägen till sann lycka. Egot står ofta i vägen. Det envisas och bråkar, gör livet till en kamp genom att ständigt försöka styra sådant som omöjligt kan styras. Allt negativt tänkande härstammar från egot. Det svaga, osäkra egot med sitt mindervärdeskomplex, som ständigt ska hävda sig för att kompensera detta. Detta är något jag jobbar på nu. Att uppmärksamma när egot tar över och sätta stopp. Genom att vända tankarna till det goda eller neutrala. Genom att släppa på alla kontrolltankar. Ske det som sker, jag kan inte styra mitt liv genom att brotta mig fram. Genom meditation och positiva tankar var kväll ska egot kväsas och kärleken få mer andrum. Är ni medvetna om era egon och hur de förstör? Hur gör ni för att förhindra detta?

Annons:
Lussan20
2018-08-14 08:55
#1

Efter att ha läst Eckard Tolles böcker så förstod jag precis var all  min negativitet kommer ifrån. -Leva livet fullt ut- en ny jord- och leva livet fullt ut i praktiken sätter fingret på detta. Jag kämpar med övergivenhet från barndomen och i relationer med vänner och männen i mitt liv. Även barnens då de inte hör av sig.

Men ser sammanhangen och tänker bort det negativa med att sända goda tankar till dessa personer.

Egot står alltid i vägen för lyckan och kärleken. Tack för ditt intressanta inlägg i frågan. MvhWL🌺

Alwyn
2018-08-14 20:44
#2

#1 tack själv för att du delar med dig 💗

retep
2018-08-16 16:19
#3

Härligt Alwyn, bra skrivet, fin tanke du har där🤗 Kul att du har meditation med i ditt liv.🙏

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Alwyn
2018-08-17 18:25
#4

#3 hej! Tack ska du ha. Jo jag har haft en lång period då jag kom bort från meditationen. Nu har jag tagit upp den och påmint mig själv om vad jag behöver göra för att vända livet åt det bättre. Livet kan jag inte styra…men min inställning och det jag sänder ut kan jag styra :) Kram!

[11:11]
2018-09-03 23:05
#5

Genom att bli ett med det.

Blueberry95
2018-11-20 17:19
#6

Det känns som varje gång jag känner den där känslan kärlek och tror att jag har hittat den, så kommer ett nytt lager av ego fram. Det är så mycket inprogramerat i barndommen som är svårt att få bort… Det är som att jag maste gå till botten av allt för att hitta grundproblemet typ. Massa skuggor och rädslor som är kvar från förr. :)

Annons:
Lussan20
2018-11-20 19:22
#7

Så är det och egot gör allt för att skydda sitt värde. En del människor svarar innan de hört vad man ska säga-det har jag inte gjort, även om man hittar dom med ens choklad i munnen- så starkt är det. Möter det motstånd slåss det för livet.

En bekant berättade att hennes man aldrig erkänner vad han gjort och vänder det till hennes fel. Hon ser hur det sliter i honom att försvara sig. Det är riktigt olustigt, ju mer de är fast ju svårare personligheter. Man ser det ofta hos de som misshandlar sina fruar, de är alltid sårade i sina egon. Man ser det klarare då man sett sitt eget ego hur det kämpar att ta plats. En evig kamp. Ibland om man går emot det, så smyger det på ,på ett annat sätt och vid annat tillfälle. Undrar om det går att stilla det helt och hur? Man borde alltid ställa sig frågan- är det här egot som tänker stjäla mig nu-, för oj så jobbigt det blir i livet om man låter sig invaderas av egot.

Mvh/WL🌺

Alwyn
2018-11-21 16:01
#8

❤️

Lussan20
2018-11-21 16:19
#9

❤️🌺

Upp till toppen
Annons: