Annons:
Etikettloa-personligt
Läst 2582 ggr
Karin3.0
2015-01-23 09:32

Hur får man självkärlek/självförtroende?

Jag känner att jag skulle behöva förbättra min självkärlek. Jag tror mer på att kärleken till mig själv avgör vad jag tycker är ok och inte och därmed vad jag gör verkligt. Så jag tänker att bättre självkänsla- bättre verklighet.  Tips på klipp, böcker, det ni gör och sånt är väldigt välkommet.❤️

Annons:
satsuke
2015-01-23 13:24
#1

Jag vill slå ett slag för Självmedkänsla. Ytterligare en dimension 🤪, kanske inte vad du tänkte på men jag som jobbar på mina höga krav på mig själv med mera får ett bra stöd av att tänka på detta.

Här en artikel om en bok om självmedkänsla, skriven av en kollega till min terapeut. Det finns förstås mer om man googlar.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/ny-bok-om-sjalvmedkansla-om-konsten-att-sta-ut-med-sig-sjalv-i-motgang_3958934.svd

retep
2015-01-23 14:36
#2

Ett boktips kan vara Den 9:de insekten, (finns också som film)

Självkänsla bygger så klart på självkännedom och kontakt med Källan!

För att öka sin självkänsla behöver man höja sin energi och vibration

Och om man inte har någon metod/teknik för att gå direkt till Källan och få självkännedom…då är ett alternativ att använda sin uppmärksamhet, skapa ett lugn och använda sin fantasi och föreställa sig Kärlekens ljus i allt du ser, i dig och runt omkring dig. Föreställ dig att ett träd, en blomma, ett djur, en människa du ser strålar av ljus, energi och kärlek. Låt den kärleken, de vibbarna fylla dig. Ta in dem genom fingrarna ,genom skötet, genom ditt inre öga, fyll ditt hjärta och alla sinnen.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

szirius
2015-01-23 16:21
#3

Den 9insikten har jag läst för länge sen, men den 9e insekten verkar ju spännande 😛😉😛

[Kathja]1
2015-01-23 17:50
#4

Jag tänker att det är med självkärleken som med allt annat - fokus på det som du är nöjd med. Påminn dig själv om alla dina goda egenskaper, om allt du är nöjd med att du gör och har gjort osv. Dagligen och så ofta det finns möjlighet. Tänk på hur du talar om dig själv - välj dina ord med omsorg. Var snäll mot dig själv, skäm bort dig. Döm inte dig själv för det kan aldrig bli fel, bara annat än vad du hade tänkt dig, så vad finns att döma.

Karin3.0
2015-01-23 18:08
#5

#4 Tack snälla Kathja 🤗

#2 Jag ska leta upp den 🙂

Otroulig
2015-01-23 18:40
#6

Jag tjatar vidare om att skriva en Må bra bok, a´la Mia Törnblom. Varje dag skriver du ned tre saker du är stolt över, eller bra saker du gjort eller känt, det ska vara dina känslor och bra för dig. . Sen skriver du tre saker du är tacksam över och till slut en bön om hjälp för nåt du vill förbättra.

Jag måste erkänna att jag kommer inte ihåg exakt, det står i hennes bok Självkänsla..tror jag den heter. 

Jag körde stenhårt på detta varje dag i drygt ett år. Det hjälpte mig väldigt mycket. Sen satte jag upp peppande citat och affirmationer överallt. Läste massor med böcker i ämnet. 

Sen är självkänsla en färskvara. Det är lätt att trilla tillbaka. Tjata på bara - jag verkligen körde hjärntvätt på mig själv.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
Otroulig
2015-01-23 18:41
#7

Jag tjatar vidare om att skriva en Må bra bok, a´la Mia Törnblom. Varje dag skriver du ned tre saker du är stolt över, eller bra saker du gjort eller känt, det ska vara dina känslor och bra för dig. . Sen skriver du tre saker du är tacksam över och till slut en bön om hjälp för nåt du vill förbättra.

Jag måste erkänna att jag kommer inte ihåg exakt, det står i hennes bok Självkänsla..tror jag den heter. 

Jag körde stenhårt på detta varje dag i drygt ett år. Det hjälpte mig väldigt mycket. Sen satte jag upp peppande citat och affirmationer överallt. Läste massor med böcker i ämnet. 

Sen är självkänsla en färskvara. Det är lätt att trilla tillbaka. Tjata på bara - jag verkligen körde hjärntvätt på mig själv.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

MissInAction
2015-01-23 23:02
#8

Jadu jag skrev precis en grej i ett tomt inlägg, visste inte riktigt var jag skulle lägga det… men jag slänger in det här 😉

Det här har dykt upp i mina tankar många gånger på sistone och det har även varit mycket på tapeten här inne nu. Det går i perioder tror jag Glad

Så jag har tänkt på det här med att ta hand om och älska sig själv. Se och behandla dig själv som den fantastiska, värdefulla varelse du är. 

Respektera dig själv. 
Intervjua dig själv! Fråga dig själv vad du har för drömmar.. vad du tycker och tänker.. vad är viktigt för dig? Vad vill du prioritera? Vad har du att berätta? 

Ta hand om dig och skäm bort dig.
Se till att du mår bra. Ta lika väl hand om dig själv som du skulle om det gällde ditt barn eller ditt livs kärlek eller någon annan som du tycker är värd all omtanke och kärlek i världen ♥

Sen är det helt individuellt vad man vill göra! Jag kan ju utgå ifrån mig själv här men förhoppningsvis går poängen fram..

Lyssna på kroppen! Vila och sov när kroppen ber om det. Dansa när du känner att det spritter i benen. Sjung när du känner att tonerna kommer till dig. Ta några löpsteg när lusten infinner sig. Hoppa hopprep. Kör ett svettigt träningspass eller gå en milslång skogsvandring… laga din favoritmat och duka upp vackert och njut länge av dofterna och smakerna… vad än kroppen vill ha, ge den det - ge dig själv det!

Och lyssna på själen! Ska du omge dig med människor eller ska du vara själv just nu? Dras du plötsligt till att lyssna på opera? Lär dig blomsterbindning? Danskurs? Måla? 

Du skulle kunna…
Ta en långdusch eller ett bad, eller gå all-in och gör en spa-ritual med manikyr och pedikyr och hela köret ♥
Tända ljus och droppa i någon essentiell olja som du tycker om i vatten. sitt i stillhet en stund. 
Njuta av ditt favoritvin eller ditt favoritte… 
Prova exotiska frukter
Äta några bitar av din favoritchoklad - viktigt med några bitar, du ska betrakta dem som små mirakel, njuta av doften, utseendet och smaken… njut med alla sinnen.
Plantera om växter. Väldigt jordande och helande.
Bjud dig själv på en massage eller kroppbehandling.
Klä dig i kläder som du trivs i och som du tycker framhäver dina vackra drag.
Gosa ner dig i soffan med en favoritbok eller film. 
Ha sex. Med dig själv eller med någon du tycker om.

Jag är så trött så mina tankar fastnar. Har känt jättemycket tidigare i veckan att jag skulle vilja skriva och det kändes som massor, men nu tror jag bestämt att jag ska gå och lägga mig istället Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Otroulig
2015-01-24 00:07
#9

❤️Miss

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Karin3.0
2015-01-24 12:31
#10

Miss ❤️ tack! supermånga bra råd! Ja det verkar som det handlar om att börja behandla en med massa kärlek 🙂 det låter finemang. Nu blir det chillstund med Julio Iglesias för det var det som jag vill ❤️

Livscoachen
2015-01-26 20:18
#11

Miss😘 kunde inte ha sagt det bättre själv. Jag tar hand om mig själv just nu efter en lång dag. Tar ett bad och bara unnar mig själv att må bra, sen somnar jag som en stock idag

Sjöstjärna
2015-01-26 22:11
#12

Det här är ett intressant ämne, speciellt för mig eftersom det ligger så långt från mig själv. Jag vet inte om jag ska tacka mina föräldrar eller om det har att göra med att jag har en gammal själ som verkar ha sett det mesta eller om det beror på något annat, men självkärlek, självrespekt och självförtroende har jag haft med mig gratis under hela mitt liv. Det tog ett tag för mig att inse att det inte var självklara saker för alla människor, utan något som många jobbar hela livet med för att uppnå. På samma sätt har jag fått jobba med att förstå vad det innebär att uppleva brist på dessa saker för att kunna relatera till människor i min närhet.

Det är ju i alla fall tur att vi slipper slita med allt samtidigt under ett liv, det här livet har jag dessa delar gratis medan jag har världens måndagsexemplar till kropp (jag VET att jag inte ska säga så, men hur ska jag annars kunna förmedla budskapet?), så i slutänden jämnar det nog ut sig. 🤪 😉

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Otroulig
2015-01-26 22:30
#13

Haha Sjöstjärna 😃 att kliva ur sig själv och kunna skratta åt det är en bra hantering. 

Grattis till självkärlek!! 

Ja tänk så olika det kan vara! Jag hade förmånen att få leva med en familj ett tag som var HEEEELT annorlunda än den jag växte upp i. Hela familjen genomsyrades av glädje, självkärlek och frånvaron av Jante! Till skillnad från den familj jag växte upp i. Jag har förmånen att ha vuxit upp i en helt "normal" familj och haft trygghet och kärlek.  Men just det här att man ska misstänka andra, att man inte ska tro att man är nåt osv. Det sätter spår. Men efter att ha fattat hur man KAN tänka.  Så var jag helt hög, det här var ju i vuxen ålder jag upplevde detta. Jag var dryga 40. 

Så det är aldrig försent 😉

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
Sjöstjärna
2015-01-26 22:40
#14

Klart man måste kunna skoja även om elände Otroulig, annars blir det alldeles för trist. 😃

Ja, uppväxten och föräldrarnas inställning har nog en stor påverkan. Från den dag jag kom hem från BB har jag alltid fått höra att jag har kapacitet, förmåga, intelligens, klokhet, vänlighet, omtanke, läshuvud osv osv i all oändlighet. Det är klart att det måste sätta spår om man dagligen möts av den typen av kommentarer eller om man möts av motsatsen. Samtidigt var det aldrig orealistiskt beröm, utan det framgick att det fanns gränser även för min kapacitet, de låg bara så långt bort att ingen riktigt hade sett dem. 😉

Den upplevelsen av fullständig tilltro och uppbackning från föräldrarna är något som jag önskar alla barn kunde få växa upp med, att aldrig någonsin för en sekund behöva tvivla på hur älskad man är, oavsett vad man gjort eller inte gjort utan bara för att man är den man är. ❤️

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Otroulig
2015-01-26 22:47
#15

❤️ blir alldeles varm , så härliga föräldrar!!! Bra val av dig där 😉

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Sjöstjärna
2015-01-26 22:57
#16

Eller hur! Det har min pappa sagt till mig genom en kanalisering en gång: "Tack för att du valde oss." 🙂 ❤️

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

[Kathja]1
2015-01-27 00:02
#17

#12 Shia har myntat ordet HAPPENING om saker som kanske inte riktigt är som man önskar. Funkar här inne iaf. 😉

Din kropp är en HAPPENING variant känns kanske mer okej.  😎

SHIAWASE
2015-01-27 00:21
#18

haha,, precis Kathja! 

Jag har nog också alltid haft bra självkänsla, och tyckt om mig själv,, Nu bättre än någonsin,,haha,, för nu är jag så förankrad i mig själv,

Det har för mig kommit dels sista åren genom aktivt arbete med LoA faktiskt.  Och genom aktivt arbete med mig själv, med meditation etc.

Insikter har kommit allt eftersom. Och förra året, under senare halvåret landade jag totalt, och insåg vikten av att leva i sanning med mig själv, och att sätta mig själv först, oavsett.  Nu innebär ju inte det att strunta i omgivningen, ,,,,,

För att hitta en riktigt förankrad självkärlek, måste man nå in till kärnan, det kan ta tid, men låt det ta tid,,,,

Just det där att sätta sig själv först är ju något som kan misstas för att vara egoistisk, även att ha omtanke gentemot andra, är också  något som missuppfattas.

Genom att hitta sig själv, att sätta sig själv först, att vara snäll och omtanksam mot sig själv, så kommer omtanken gentemot omgivningen mer naturligt  och blir genuin.

Men att börja vägen dit, kan man göra genom att ta hand om sig själv, börja tänka goda tankar om sig själv, acceptera sig själv , även de sidor som man inte har tyckt om tidigare, etc. etc.

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

MissInAction
2015-01-27 07:39
#19

Jaa det är ju precis som med allting annat. Allt bara ÄR. Och om vi blir medvetna om något hos oss själva som vi inte känner positiva känslor kring, så kan vi öva på att se på det som något som bara är - om steget känns för stort att omfamna och älska på en gång.
Att hitta en väg till acceptans först och främst 🙂

Är glad att få höra att du haft med dig en sån trygghet, Sjöstjärna 👍


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Sjöstjärna
2015-01-27 10:53
#20

#17 Vilket kul uttryck. 😂 Ja, då är min kropp verkligen en enda trettio år lång happening. 🤪

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
Otroulig
2015-02-12 22:30
#21

Nu ska vi se om denna länk fungerar. En underbar video om spegel arbete. Ett väldigt bra sätt för att hitta kärleken och acceptansen av sig själv.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Karin3.0
2015-02-15 22:10
#22

#21 Tack Otroulig, jag ska börja göra de där ❤️

[Kathja]1
2015-02-15 22:17
#23

Kanon Otroulig! Just vad jag behöver. Har i dagarna satt igång auktion älska mig själv ÄNNU mer.

szirius
2015-02-15 22:42
#24

auktion, åååh så härligt ord, hamnar ute på norrlands landsbygd där man kunde ropa in koffertar med hemligt innehåll! Och 9 sortes kakor och trasmattor! men toka, ska du sälja av lite kärlek på auktion darling! SÅLD till damen med flätor! 😍😃

SHIAWASE
2015-02-16 08:27
#25

auktion, precis Szirius,,  somrarna auktionernas årstid runtom i byarna! haha

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Otroulig
2015-02-22 14:12
#26

Putt till tjohosan 🙂

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Upp till toppen
Annons: