Annons:
Etikettloa-tacksamhet-och-uppskattning
Läst 2420 ggr
Karin3.0
2015-01-20 13:37

Det här med tacksamhet/uppskattning till sig själv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så jag har nu börjat komma ur mitt mörka åskiga humör och solstrålar börjar sippra igenom igen. 

Jag har inte riktigt greppat tacksamhet eller uppskattning förut då jag mer sa tomma ord som inte riktigt kändes så mycket. Nu har jag testat att börja säga saker som faktiskt KÄNNS troliga/riktiga och jag märker en skillnad i mig. Till exempel har jag börjat väldigt försiktigt ge mig själv komplimanger eller uppskattning genom att berömma och påpeka något bra jag gjort. Så istället för att säga "jag är sååååå underbar!" "Jag är kalasbra!"  och annat jag inte trott på så har jag mer sagt väääldigt försiktigt "jag…gjorde faktiskt det där rätt så bra." Jag upplever att den sista känns mer verklig och når Mig. 

Lite som att vi har en inre blomma som närs utav vår kärlek. Dessa otroliga näringar som "jag är sååå underbar!" verkar vara flera lastbilar med vatten och allt en liten blomma kan behöva men det känns som att de aldrig kommer fram. Däremot känns det som att min svaga känsla av "joooo men jag …jag gjorde det där rätt bra" är mer faktisk näring då de dropparna, om än få, faktiskt kommer fram. 

Jag vet inte, jag provar mig mest fram och skulle gärna höra hur ni gör och vad ni tror.

Annons:
linnease
2015-01-20 13:45
#1

Låter perfekt tycker jag.. 🙂 Är ju känslan man vill åt, och kvittar vad man säger om man inte känner det.. Små små steg som funkar är mycket bättre! 👍❤️

Fin liknelse!! 🤗

SHIAWASE
2015-01-20 14:02
#2

Tycker jag också låter bra!!! Jag gör nog också så,, helt beroende på  vilket "humör" vilken vibb jag befinner mig,, ibland tycker jag att jag är FANTSTISK!!! och då tillåter jag mig tycka det,, ibland tycker jag att jag är ok, och då tillåter jag mig tycka det,, och IBLAND tycker jag att jag är botten, att jag har gjort något "FEL"

OCH

då tillåter jag mig tycka det.

För att jag vet att jag egentligen är fantastisk!!!hahha

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Karin3.0
2015-01-20 14:04
#3

Tack 🙂 

Då fortsätter jag med det lilla tills jag börjar tro mer på det stora ❤️

Karin3.0
2015-01-20 14:09
#4

#2 Shit vilken energi jag känner av din text! *phew*

Otroulig
2015-01-20 20:02
#5

Mmm Karin, hon är som en egen liten sol den där Shia 😍

Mycket bra skulle jag vilja säga. Att ge sig själv komplimanger och egentligen det du gör är att du uppmärksammar och noterar dina bra sidor. Vi …oftast..är ju väldigt bra på att notera nr vi gjort fel eller när vi misslyckas. Så det är oftast en förskjuten balans här. Jag har i alla fall varit …och är nog lite så att jag är himla snabb att notera och småslå lite på mig själv när jag inte presterar, agerar eller tänker som jag borde. 

Sen tror jag att det är väldigt viktigt att inte koppla ihop sin självkänsla och egen värde med vad man gör eller hur man gör det. Jag har i alla fall tidigare kopplat ihop  en prestation med mitt egenvärde, vilket inte är så smart. 

Dvs, om jag gjort ett misstag på jobbet så kan jag tidigare ha tänkt: Jag är ju kass, åh vad korkad jag är. 

Istället är det mycket bättre att reagera med: Så tokigt jag gjorde där, det där var ju dumt gjort. 

Det är en väldigt stor skillnad. Nu vet jag att innerst inne är jag helt underbar - det spelar ingen roll om jag gör lite dumma saker ibland. Jag får lära mig av dom. Tidigare så sänkte jag själv min självkänsla. Det gör jag inte alls på samma sätt längre. 

Som du även säger - (det gäller ju likadant för affirmationer)  om du inte TROR på det du säger så ger det ingen effekt. Du bör känna det du säger i kroppen. Att det känns sant.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

MissInAction
2015-01-20 20:10
#6

Gillar också liknelsen här, väldigt fin! 🌺

Lite som att man inte kan blåsa på för fullt på en gång utan får bygga upp. Eller som att vända på beliefs… vad heter det? övertygelser? Man får börja i någon ände för att ändra dem, och det finns inget rätt eller fel utan man får göra precis det som känns rätt 🤗

Jag gör nog som Shia tror jag, pendlar mellan fantastisk och okej typ!!

Rent allmänt så brukar mitt praktiserande av tacksamhet och uppskattning ha tyngdpunkten på känslan snarare än orden. Jag kan tänka "tack för vattnet" men det får en starkare och djupare innebörd om jag känner det… känner tacksamheten för att jag har tillgång till rent närande vatten, känner tacksamheten för att den när varenda cell i min kropp, släcker min törst och ger mig en känsla av lättnad ❤️
Jag tar vatten som exempel då jag alltid gör detta när jag häller upp vatten här hemma. Och jag riktigt känner och ser för mig hur vattnet svarar på det jag sänder ut. Tänker på Emotos vattenexperiment 😉

Samma naturligtvis också när det gäller andra människor. Jag brukar "ge komplimanger" på detta sätt. Visst, jag ger komplimanger verbalt också, men detta kan jag göra så ofta jag vill och jag mår bra av det 🙂

Som Shia skrev i en annan tråd… det handlar om vibrationen och mindre om orden, och det är nog det vi upplever i det här fallet! 

Härligt att det känns bra, fortsätt så ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
szirius
2015-01-20 20:29
#7

# 0 låter ju superbra👍!  Vi har ju snackat en del om affirmationer härinne, och hur tokigt det kan bli om man maffar på med nåt som man inte alls kan ta till sig eller tror på…har man tex  låg självkänsla o direkt ska hoppa till att stå vid spegeln o säga " jag älskar dig, du är underbar!" och man inte alls kan känna det så gör det ingen nytta alls…däremot, precis som du beskriver, kan man  hitta meningar som känns bra - kanske tom rätt neutrala men inte negativa (det kan ju vara ett steg framåt att bara vara neutral i vissa lägen )men känns det bra så ÄR de ju bra. Sen får man ofta upp värmen lite o kan glida med mer och mer med  tiden, tills man faktiskt KAN säga "jag älskar dig" till sin spegelbild ( om man nu har lust med det 😛) och verkligen känna det.

Ja, fin symbolik med vattendroppen som kommer fram, som gör mer nytta än en lastbil med vatten som aldrig når fram🌺✨

Karin3.0
2015-01-21 07:46
#8

Skönt att höra att jag inte är ute och cyklar 🙂 för jag trodde att de där starka affirmationerna liksom nådde en på nåt sätt och stärkte en och att mitt sätt med ministeg var onödigt och lite fånigt. Så tack för uppmuntran och alla snälla kommentarer! De värmer mer än jag trodde ❤️

MissInAction
2015-01-21 08:22
#9

Bara du känner vad som fungerar bäst för dig, vilken nivå du ska hålla 🙂

Ingenting är nog onödigt i alla fall! Lite som att säga att det var ju onödigt att ge den där extra kramen.. hade det inte räckt med en ordentlig? 🤪


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Karin3.0
2015-01-21 13:24
#10

#9 Vilken bra liknelse, tack ❤️

[mammamuih]
2015-06-13 11:19
#11

oh så mycket visdom det finns i den här tråden! 

det jag har lärt mig om affirmationer är att de ofta gör mer skada än nytta. precis som flera här har sagt - tror man inte på vad man säger så skapar man en inre konflikt. så numera formulerar jag mig såhär:

jag väljer att…  älska mig själv precis som jag är, … uppskatta mig själv precis som jag är, se mig själv värdig det bästa i livet osv

jag ger mig själv tillåtelse att … vara mig själv helt och fullt på högsta och bästa sätt, … njuta av livet på högsta och bästa sätt, … ta hand om mig själv på högsta och bästa sätt osv

❤️

MissInAction
2015-06-13 11:29
#12

Låter mycket sunt, mammamuih! 😎
Och tack så mycket för inspirationen! ☀️


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[mammamuih]
2015-06-14 10:21
#13

tack själv 🙂

Annons:
Skogshumblan
2015-06-15 12:33
#14

Mm så kloka ord Karin och nu andra delar här! Blir ju så boostad och glad! Tack!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

SHIAWASE
2015-08-22 05:48
#15

mammamuih,,, fina ord du skrev,,,

jag kommenterade i en annan tråd, just om affirmationer ( och andra "verktyg") det handlar om hur vi är som personer,,,, huruvida detta verktyg kan fungera för oss eller inte

Din formulering känns väldigt rätt för mig,,,, 🙂

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

poweriam
2015-08-22 08:45
#16

Jag har också i början fastnat i det här med tacksamhet, orden blev för stora för de känslor jag bar inom mig och den stämning jag var i och kändes bara falska och fel. 

Då får man backa lite, för min del började det med att jag skippade att skriva lista. Jag struntade också i ordet tacksamhet, det innebär inte att jag inte är tacksam men i början så kändes själva ordet så uppstyltat så istället valde jag ordet jag tycker om eller jag är glad att.

Och sen försökte jag bara hitta några saker under en dag hur små de än må ha varit, i början var det svårt att hitta saker kanske för att man tänker för stort. 

Men det började med att jag t ex kunde vakna och ligga kvar någon sekund och bara känna hur glad jag var över att faktiskt vakna pigg och hur härligt det kändes i sängen innan jag klev upp. Eller att jag tittade ut och konstarerade att solen sken vilket skulle innebära en mycket trevligare promenad till jobbet.
Jag såg att min Orchidée hade fått knoppar och insåg att där var något jag kände mig glad över. osv osv osv…. 

Nu kan jag sätta mig med jämna mellanrum och skriva lista och det går lättare och lättare och lättare och ibland kan jag fylla en hel A4 på bara någon minut….  ju mer man övar desto lättare blir det eftersom man omedvetet höjer sin sinnesstämning.

Och små manifesteringar kan också följa…. jag hade en dag på jobbet då jag bestämde mig för att nej idag skall jag ha en tacksamhetsdag! Så jag skrev inte ner utan bara rabblade en massa saker jag var glad över….. så på vägen hem så fortsatter jag igen under promenaden, tittade på träden, på blommorna, kände lukterna, värmen från solen osv…… och vips så stöter jag på en person, en gammal kollega som jag inte träffat eller stött ihop med på nästan 4 år och då korsar vi varandras väg varenda vardag och har ändå inte lyckats stöta på varandra på 4 år. Snacka om minimanifestering…. speciellt då denna fd. kollega jobbar väldigt nära ihop med personen jag har velat manifestera in i mitt liv….. :-)

Upp till toppen
Annons: