Annons:
Etikettloa-konkret-metoder-tekniker
Läst 1466 ggr
Otroulig
1/6/15, 12:25 PM

Utmana egot

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Byron Katie lade upp den här bilden på Facebook och jag gillade övningen och sen kom vi in på det här med villkorslös kärlek och förmågan att ge och ta emot saker utan att villkora dom.  (Jag älskar den här typen av synkronicitet  ❤️)

Så vad gör vi när vi ger något eller gör något snällt till någon annan utan att de får reda på det? Vi gör det villkorslöst! Vi gör det inte för att få något tillbaka, vi gör det inte för att få bekräftelse. 

Jag tycker det här är en supersmart övning!

Sen har jag inte funderat mer i detalj VAD man kan göra…hmm det kanske är svårare än jag tror.

Men vad säger ni? Är ni med?

Tre vänliga saker varje dag - till en medmänniska utan att de får reda på det! 

HA - jag kom på, jag har redan gjort nr 1 idag. Jag plockade upp någon annans hundbajs som låg på en grannes uppfart!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
MissInAction
1/6/15, 12:36 PM
#1

Åh jaaa!! Synkronicitet här med 😃Jag har ju lite tid idag på jobbet att scrolla rünt på FB och det var en vän som hade delat en status om att göra andra människor glada, s.k. pay-it-forward-handlingar. De fem första som kommenterar "jag är med" kommer hon någon gång under året att göra något för.

Jag har sett den här texten förut. Gillar den lite. FAST på ett sätt blir det ju villkorat 🤐, eller det blir bestämt när man i förväg förväntar sig att någon ska göra något.. eller att man tänker att ja just, den och den och den ska jag göra något för.

Men coolt ändå! Jag har sett fler texter och bilder med liknande budskap. Och också att lyssna ger mycket mer än att prata. Så mycket budskap om gemenskap och medmänsklighet på sistone 🤗

Ibland är det svårt att förbli osedd när man gör något för någon annan, men jag är absoluut på! ❤️Vänliga saker tycker jag att jag gör varje dag, men det blir ju en utmaning i sig att göra det osedd! Tack!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Otroulig
1/6/15, 12:53 PM
#2

#1 Fast nu fattar jag inte riktigt .." på ett sätt blir det ju villkorat 🤐, eller det blir bestämt när man i förväg förväntar sig att någon ska göra något.. 

Vem förväntar sig något?? Du menar de som eventuellt är med på utmaningen?

Så känner inte jag alls - är man med är man ju med för SIN egen skull. Inte för någons annans - det här skulle i såna fall bara vara en tråd för att dela sina upplevelser om hur det känns. Vi behöver ju inte radda upp det vi gör. Man kan ha i bak skallen själv att man ska göra tre grejer. 

Ingen tävling eller redovisnings plikt 🙂

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

MissInAction
1/6/15, 1:02 PM
#3

Ja precis, när man har signat upp och VET att man ska få något så blir det en form av förväntning. Nu pratar jag om posten på FB alltså.. de fem första som kommenterade skulle hon göra något för, ge något till etc.
Själva handlingen att ge känns inte ren på samma sätt då, tycker jag - oavsett hur ädla ambitionerna är hos alla inblandade. Man ger då för att man har lovat att ge, inte för att man VILL i djupet av sin själ och som en ren kärlekshandling.

Förstår du 🤔


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Otroulig
1/6/15, 1:06 PM
#4

Jaha - det missade jag totalt - om posten på FB  🤪. Då fattar jag. Men de har ju inte med oss att göra 🎧

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

MissInAction
1/6/15, 1:13 PM
#5

Hm det var jag som uttryckte mig oklart!

Hahaha ja, det har du ju rätt i 😂det var bara kul med synkroniciteten!

Det du säger är ju viktigt också. Att inte egentligen redovisa för någon vad vi har gjort, utan snarare känslan det ger oss 🤗


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

szirius
1/6/15, 2:26 PM
#6

Ja, synkronicitet såklart! ( skrev precis om det där att ta emot i en annan tråd…) har såå mkt svårare att ta emot än ge. Och det är verkligen inte en bra grej, för jag VET ju att ta emot, är att ge givaren en gåva! På samma sätt som jag blir glad av att ge, så skulle jag vilja ta emot i ren glädje när jag får något, men jag har issues där…men har öppnat kanalen till att få öva på detta, för jag får så mkt mer gåvor nu för tiden än någonsin i mitt liv tror jag!

Jag brukar lämna myntet kvar i kundvagnen, en liten gest som alltid gläder någon annan. Och det är ju helt anonymt.

I julas bakade jag och hängde en kasse på en dörr där jag vet att de har det knapert.

Man kan lämna en chokladask i lärarrummet på barnens skola, eller i fikarummet på jobbet, eller nån annanstans - utan lapp.

Fast grejen är ju att egot ändå får en kick lite…eller🤔 att man mår bra själv av att vara hjälpsam eller tänka på nån annan, även om man inte ropar " det var JAG" så vet man ju själv att man gjort nåt. Fast det kanske är grejen. Att liksom bekräfta sig själv bara, inte att basunera ut det…

I en familj är det ju lätt att göra saker för andra varje dag, känns nästan som att det är en del av att vara familj, tycker iaf jag, det jag njuter av, att laga deras favoritmaträtter, att fixa nåt så att maken slipper när han kommer hem sent etc, men även om man inte säger nåt så är det ju ändå lätt att förstå vem det är som gjort det😛…så om det ska vara helt hemligt så blir det svårare…jag brukar lägga sedlar i sonens plånbok då och då, utan att säga , då blir han glad när han ser att han har mkt mer än han trodde…hmm, fast svårt att komma på nåt man kan göra helt hemligt faktiskt. Märker att det blir lätt materiellt för mig. Och sånt jag gör för dem, där får jag ju liksom se deras glädje…det bästa är nog såna handlingar där man inte ser vad det får för emottagelse, eller där folk inte ens vet att man gjort nåt! Typ plocka upp en soptunna med skräp som tippat ut i blåsten.

Vi kan väl tipsa varandra!

Plocka upp hundbajs från nåns infart är ju ett bra exempel!

Annons:
Otroulig
1/6/15, 2:33 PM
#7

Jag fick just en känsla..tänk om alla skulle göra så här ☝️ eller åtminstone hälften av alla. Vilket fantastiskt enkelt liv alla skulle få. Så mycket som skulle lösa sig - problem skulle inte ens uppstå. Dessutom - genom att göra såna här saker - gör ju att du skapar en vibb av allt löser sig för dig.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Torahzen]
1/6/15, 2:40 PM
#8

Det verkar intressant att testa…

szirius
1/6/15, 2:42 PM
#9

#7 ja det är verkligen sant! En vibb att allt löser sig, den har ju du enormt starkt, antagligen just för att du ger ut det🤗✨❤️

MissInAction
1/6/15, 2:42 PM
#10

Åh, ja en annan sak som jag sett återkomma i mitt FB-newsfeed på sistone är också kring givande. Det handlar om att när vi hjälper andra, så hjälper vi oss själva och får därigenom ytterligare en skjuts framåt mot det som vi önskar oss.

Exakt hur det hänger ihop vet jag inte men tänker t.ex. på hur vi här inne ofta hjälper varandra och kommer med svar och tips och råd, och inte sällan märker vi då eller efteråt att vi skriver lika mycket till oss själva som till den vi riktar våra ord till 🙂

Precis det som szirius skriver också, när man inte ser deras reaktion heller, det gör det nästan ännu bättre tycker jag! Det blir extra pirrigt! ♥ 
Och kanske är en del av det, att vi MÅR BRA av att inte veta precis vem som får nytta och glädje av våra handlingar, och vad deras reaktion blir,  För att detta handlar om något på ett större och djupare plan än "tack vad snäll du är". Det gör gott i själen och jag tror att det också får oss att känna oss närmare varandra och mer i kontakt.

Det var tankar som dök upp nu iaf 😍


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

szirius
1/6/15, 2:49 PM
#11

#10 det fanns ju som övning i chopra-eventet. Ganska enkel LoA egentligen : Ge till andra vad du själv önskar dig.

Det brukar jag kunna skifta med väldigt enkelt. Om jag känner att jag vill ha omtanke o bli lite bortskämd tex - haha, som ex - då plockar jag kvickt av mig offerkoftan, skiftar jag o tänker " vem kan jag ge omtanke o skämma bort just nu?" Och så gör jag det, och fylls på av den energin o blir glad! Och framförallt helt fri från bristtankar🌊. För jag kan ge vad jag vill ha, alltså ger jag det till mig själv, genom att ge till andra.

Älvan
1/7/15, 10:04 PM
#12

Szirius Du är så klok! :) Bra tips här i tråden. Måste testa lite.

[Kathja]1
1/8/15, 9:22 PM
#13

Det där är ju vad som står i bibeln… Att vi ska göra gott utan att basunera ut det till andra. En bra grej absolut.

Annons:
Älvan
1/8/15, 11:11 PM
#14

Jag tycker det var svårt att komma på vad jag skulle göra som ingen vet om. Skickar kärlek och goda tankar Ian. Och även till dem som jag inte har så god relation till.

szirius
1/8/15, 11:24 PM
#15

#13 de flesta mästare har nämnt detta genom tiderna🙂…och det finns ju även att finna i ren psykologi, att nån som är trygg o självsäker, som i GRUNDBULT,  inte har behov att hävda sig eller berätta om sina bedrifter eller vilka de har hjälpt…

#14 ja det är lite klurigt…skicka anonyma paket är ju roligt. Behöver inte vara nåt dyrt, eller ens nåt i, kanske ett vykort med fina ord eller en dikt till någon. Kanske helst nån man inte känner såväl då, så att man inte kan sitta o "mysa" om det är en person man möter ofta och som kommer berätta om det för en…

Eller lämna vinteräpplen i skogen till rådjuren…

kom med tips alla!! 🤗🥳

[Kathja]1
1/9/15, 6:29 AM
#16

När jag är på jobbet så brukar jag se till så att när R jobbar finns det brödet som han gillar, när H jobbar så fixar jag så att det finns rätt sorts kaffe osv osv. Sådant är ju enkelt. Fast efter en tid har de nog sätt mönstret och vet att det är jag, men i alla fall.

Älvan
1/9/15, 8:03 AM
#17

När jag ger till de som sitter och ber om pengar är det ju inte anonymt….Svårt detta. Jag ger ändå. Jag tror faktiskt både egot och anden blev glad nyss. Det är väl inget fel med det? Människorna behöver pengarna mer än mig.

[Kathja]1
1/9/15, 3:11 PM
#18

Jag tänker att det mest handlar om att ge utan att förvänta sig eller kräva något tillbaka - att det är vad det handlar om. Ger jag anonymt så blir det ju så att man inte kan få något tillbaka för ingen vet att det var jag, men vi gör alla en massa saker som är samma grej, även om mottagaren vet om att det var jag (eller du) som gjorde det. Grejen är att göra det utan förväntningar eller krav, bara för att det känns bra där och då. Det är ju vad A.H snackar om ofta med.  🤔

Älvan
1/10/15, 9:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19
Älvan
1/10/15, 9:47 AM
#20
Annons:
MissInAction
1/10/15, 5:44 PM
#21

Gandalf! Och hober! 😭🤗❤️


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

SHIAWASE
1/12/15, 5:38 AM
#22

Tack Otroulig! Bra tråd, och bra tips,,,

Som allt annat så är det så viktigt att ge på det sätt som känns bra för en själv,,, Det behöver inte vara anonymt, etc etc.  Gör något som känns bra varje dag!!!!

Szirius,, tyckte om det där att lämna kvar något i en kundvagn, etc!!!

PAY FORWARD ,,, är ett tema för mig och mina olika verksamheter i år,,,

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Upp till toppen
Annons: