Annons:
Etikettinspiration-inspiratörer
Läst 9103 ggr
szirius
1/1/15, 8:25 PM

Rotchakrat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

ROTCHAKRAT ( Mooladhara)

Rotchakrat (kallas även för baschakrat) är placerat mellan anus och könsorgan, och vibrerar med lägst frekvens och är alltså det långsammaste av våra sju chakran( vi har många fler än de 7 kända) . Dess färg är RÖD. 

Rotchakrat symboliseras av en fyrkant, som står för JORDEN, den stabila grunden, det materiella varifrån allt växer. I fyrkanten finns en nedåtpekande triangel, symbolen för kvinnans sköte, den feminina energin. Runt fyrkanten finns 4 lotusblad. Rotchakrat är manifesteringen av universell energi (chi), omvandlad till materia. Tack vare rotchakrat blir allt som finns runt omkring oss verkligt. Materian får fast form.

Präglingsperiod för rotchakrat sker under graviditeten i mammas mage, under förlossningen, och sedan främst de första tre åren. Sedan fortsatt i relationen med ursprungsfamiljen, men främst med mamman.

Rotchakrats funktion: Trygghet. Överlevnad. Självkänsla.  Att vara grundad i sin fysiska kropp. Förmåga att projicera, fokusera o manifestera våra grundläggande, basala behov (mat, värme, trygghet, arbete, bostad m.m.). Vårt förhållande till pengar. Förmåga att eliminera fysiskt, mentalt och känslomässigt bagage.

Psykiska faktorer: Familjens och gruppens fysiska säkerhet, förmåga att klara livsuppehället, kunna försvara sig, hemkänsla, sociala lagar och ordningar.

Energisamband: Känslomässig och psykisk stabilitet har sitt ursprung i kärnfamiljen och den tidiga sociala miljön. Olika sjukdomar såsom depression, destruktiva beteenden och alkoholism/ drogberoende, har ofta sitt upphov i störningar under präglingsperioden.

Helig sanning: ALLT ÄR ETT

_
Bäckenbotten, fötter, ben (förutom knä), skelett, tjocktarm, ändtarm och anus hör till rotchakrat, liksom h_ormonproducerande körtlar som binjurar och testiklar. Obalanserade hormoner har alltså oftast med ett obalanserat rotchakra att göra. Rotchakrat berör muskulaturen som kontrollerar avföring (diarré/ förstoppning) , urin och den sexuella utlösningen. Sexuella övergrepp eller en trångsynt omgivnings syn på onani och sexualitet kan skapa spänningar i bäckenbottenmuskulaturen och blockeringar i rotchakrat. Likaså brist på fysiska behov under uppväxten så som värme, mat och ett tryggt hem. 

Obalans i rotchakrat är en vanlig obalans, vilket är förståeligt om man ser statistik på hur många som i barndomen upplevt skilsmässor och missbruk i hemmet, där just känslan av otrygghet kan vara påtaglig. Förutom de tips som ges i denna artikel så är terapi hos en professionell terapeut hjälpsam vid större trauman. 

Oavsett vilken obalans som finns i rotchakrat så handlar det om en djup och kanske omedveten grundkänsla att vara ovärdig, att inte lita på sitt eget värde. Det kan antingen skapa en överpresterande personlighet eller att personen lätt ger upp „det är ingen idé att ens försöka”.

ETT BALANSERAT ROTCHAKRA

Med ett balanserat rotchakra känner vi oss grundade, säkra, trygga och har ett inre tålamod. Vi känner livsvilja och motivation. Chakrat vibrerar lugnt och stabilt. Vi besitter en vilja att växa och utvecklas i lagom takt, vi sätter upp mål och känner beslutsamhet. Jordenergin skapar ett inre lugn. Vi känner en trygg gemenskap med andra. Vi har förmåga att projicera, fokusera o manifestera våra grundläggande, basala behov (mat, värme, trygghet, arbete, bostad).Vi har ett positivt förhållande till pengar. Vi har förmåga att eliminera fysiskt, mentalt och känslomässigt bagage. När rotchakrat är i balans känner vi oss fast förankrade på jorden. Vi känner oss som ett stort träd med långa rötter djupt ner i Moder Jord. Vi står stabilt oavsett om det blåser storm runt oss. Vi känner TILLIT.

ETT UNDERAKTIVT ROTCHAKRA

Blockeringar i rotchakrat kan ge upphov till brist på vitalitet och handlingskraft, så som slöhet, depression och svag sexualdrift. Personer med ett underaktivt rotchakra kan ha svag livsvilja och svårigheter att förändra livsstil. Oförmåga att ta hand om den fysiska vardagen så som studier, arbete, hygien, hålla ordning i hemmet och ta hand om sin personliga hälsa kan vara symptom på ett underaktivt rotchakra. Svagt immunförsvar. De är otrygga med sig själva och blir lätt splittrade, då de vet vad de vill men har svårt att förverkliga det. Fastnar lätt i gamla mönster och beteenden, har svårt att hitta en grundmotivation för att ta sig för vad de vill. De som har blockeringar i rotchakrat, kan ha svårt för att omvandla energi till materia, dvs. de kan få ekonomiska problem. De kan ha svårt att känna sig hemma här och förstå sig på världen, de kan längta bort. I själva verket är det så att de inte riktigt känner sig själva, de saknar kontakten med sitt inre jag. De kan ha ett stort behov av sömn.

ETT ÖVERAKTIVT ROTCHAKRA

Rotchakrat kan även vara överaktivt. Trygghet förknippas för många med ekonomisk trygghet, men rädsla för överlevnaden behöver inte ha med den materiella verkligheten att göra. En person kan vara rik och ändå vara ständigt rädd för att inte ha tillräckligt med pengar, eller bära en olustkänsla att aldrig vara nöjd utan vill ha mer och mer. Rastlöshet och oförmåga att vila är symptom på ett överaktivt rotchakra. Personer med för snabbt vibrerande baschakra upplevs som aggresiva, pratar med hög röst, uppstressade, kan ha hastiga humörsvängningar och en otålighet som kan göra det svårt för dem att sitta stilla. De kan också vara krävande, egoistiska och översexuella. Beroende av kickar är också aspekter av överaktivitet. De kan lätt tappa kontrollen över sitt humör och sina handlingar. Personer med „kort stubin”. De har svårt med stillheten, vill att det ska hända något hela tiden, de kan hålla sig sysselsatta med arbete, projekt och konstant umgänge för att slippa stilla sig (maniska tendenser) . Städmani kan ha att göra med ett överaktivt rotchakrat, då det är ett slags kontrollbehov. 

Kontrollbehov är oerhört dränerande ur energisynpunkt, personen känner sig beroende av att andra ska bete sig på ett specifikt sätt för att själv kunna må bra och kan försöka styra sin omgivning genom att tydligt visa sitt missnöje och besvikelse så snart det inte blir som denne förväntat sig. De kan ha svårt att ta hänsyn till andra och har ofta ett litet behov av sömn.

HUR KAN VI BALANSERA VÅRT ROTCHAKRA?

Rotchakrat får sin energi direkt från Jorden. Därför är promenader i skogen eller på stranden bra , gå gärna barfota i sand eller på gräs. Den gröna färgen i naturen fungerar balanserande för oss.

En enkel meditation för att balansera ditt rotchakra är att se dig själv som ett träd. Blunda och känn hur du skjuter ner rötter ner mot kärnan i mitten av Moder Jord, och känn hur röd livskraft pumpas upp genom rötterna och fyller hela dig med energi. När du andas in dras energin upp, när du andas ut dras den ner igen mot Moder Jord, som ett blodomlopp i ständig, lugn, stabil ström. Känn att du och jorden är ETT. Denna meditation kan med fördel göras utomhus, vilandes mot ett stort träd.

Vi kan meditera på hur vi själva skapar vår frid, det är inget vi kan kräva att andra ska kunna ge oss. Att ta tillbaks vår kraft.

Är ditt chakra överaktivt behöver du stilla farten…djupa andetag, öva på att gå med långsamma steg, öva närvaro, mindfulness, lyssna på musik med långsam stabil takt, gärna folkmusik, naturrytmer och musik med tonen C , som är tonen som vibrerar med rotchakrat. Ät långsamt, lyssna mer än tala.

Kristaller som kan balansera är stenar i olika jordnyanser, tex granat, jaspis, hematit, korall, rubin.

FENG SHUI OCH FÄRGEN RÖD

Inom Feng Shui nämns färgen röd som en del av eld-energin.För mkt eld = hetsig, stressad, rastlös, ångestfylld. För lite eld = stagnerad, låg, energilös. Man kan hjälpa till att balansera detta med hjälp av färger i det yttre. Behöver du en skjuts i energin, omge dig med mer rött, köp en bukett röda blommor, ha röda kläder eller accossiarer på dig. Men överdriv inte. Är du stressad så kan färgen blå hjälpa till att balansera upp din överaktiva, röda energi. Den bästa balanseraren är dock grön, som finns i många nyanser i naturen, den balanserar oavsett om du är över eller underaktiv.

AFFIRMATIONER FÖR ATT BALANSERA ROTCHAKRAT

  • Min inre moder finns alltid till hands för mig och skyddar och lugnar mig

  • Jag förtjänar det bästa som livet har att erbjuda.

  • Mina behov blir alltid tillgodosedda.

  • Jag är trygg

  • Jag står stadigt

  • jag tror på mig själv

  • Jag är värdefull

YOGAÖVNINGAR FÖR ATT BALANSERA ROTCHAKRAT

Trädet. Berget. Bron. Yoga squat. Triangeln. Krigaren

MANTRAN FÖR ATT BALANSERA ROTCHAKRAT

Oum

Laam

Annons:
Otroulig
1/1/15, 8:55 PM
#1

Åh tack snälla Szirius, massor med information 👍

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

MissInAction
1/1/15, 9:11 PM
#2

Perfekt! Tack så jättemycket! 🤗❤️

Och wow 😮jag tror att mitt rotchakra kan vara underbalanserat. Och jag har alltid haft det här behovet av att jorda mig och att vara i naturen, bland träd och så..  det make:ar sense!!! ☝️🤗 Balans har alltid varit något som jag strävat efter, i allt. Harmoni och balans. Har ofta sett på det som ett drag av at vara född i Vågens tecken 😃 vilket kanske påverkar också.. vem vet. 

Jättebra information! Och tips.

Haha! Tycker det var roligt att rött kan dra upp energin i rotchakrat. Soffan i min lägenhet är ju knallröd och soffbordet har rött och svart i sig 😃 och till och med väggklockan är röd!!

Hmm ska forska mer i det här, känner jag.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Kathja]1
1/1/15, 9:17 PM
#3

Tack fina Szirius! Jag försökte att redigera enligt din önskan, men det ville inte funka utan hoppade tillbaka så fort som jag skulle spara, men jag tror att det går att läsa i alla fall.

szirius
1/1/15, 10:08 PM
#4

#3 tack ändå💋, ja samma för mig, det bara hoppar tillbaks🤪, men det går ju att läsa ändå. Helst ville jag lägga bilderna  i ordning inuti själva inlägget, för att lätta upp lite, det blev kanske lite väl maffig text😇. Ville lägga upp bilder för varje yogaposition också, men det gick inte, ni får googla ifall ni inte vet😛… det här få duga🙂🎈🎈🌊

Ja, Missi, det är ju så komplext alltihop😉, med stjärntecken, vilken dosha man tillhör (ayurveda) etc etc…fast om man mediterar och har kontakt inåt så brukar man ju finna vägar att naturligt balansera upp sig själv👍🌈, tex att man dras till vissa färger som man behöver, eller att vilja vara i naturen för att läka.

Djur hör också till eld, dvs får igång vår röda energi Missi😍, kissekissemiss🐱

SuzanneV
1/1/15, 10:24 PM
#5

Tack, kanonbra och intressant! 😊💖

Suzanne - medarbetare för personligutveckling 


Arbetshälsocoach på Fram i Kraft - för jobbet och livet

[::Vera::]
1/2/15, 1:52 AM
#6

Tack Szirius! :) Verkar som att jag omedvetet/naturligt har jobbat mycket om vartannat med över- och underaktivitet. Intressant det här med färgernas påverkan. Blått och rött har alltid varit favoriterna. Även grönt. Förstår inte varför C-dur som är en glad tonart (i min tanke hög frekvens) skulle stilla ett överaktivt rotchackra? Och skulle i så fall parallelltonarten a-moll (sorgset) höja frekvensen om man har underaktivt rotchakra? Ska prova A-moll låtar… och meditation. Likt den meditationen som du beskriver hade jag ett tag som rutin…hmm Liggandes på marken visualiserade jag att jag var förankrad via rötter med jorden, ett med jorden, och drog upp god energi och släppte dålig energi med djupa in- och utandningar osv. Kändes bra, men det var bara ett eget infall som jag fick. Kan vara ide att mer medvetet göra det här. Ska prova med trädet och röd färg när det inte är så kallt ute ;)

Annons:
MissInAction
1/2/15, 7:30 AM
#7

Meow 🐱😍 Haha ja, djur är underbara….. det har jag ju inte haft i mitt liv sedan jag flyttade hemifrån. 

Kanske är bra att jag valde den röda laptopen istället för den vita nu 😂

Ha! Det slog mig nu… många killar och män säger ju att deras favoritfärg är blå. Påverkat av samhällssynen att det är en killfärg, säger jag!! 🤐Fast tänk om det faktiskt hänger ihop med att de har högre testosteronhalt och denna ständiga hormonpåverkan och höga sexdrift.. haha en slags överaktivitet i rotchakrat då kanske om man ser till resten av symtomen också med mycket aktivitet. Då söker de sig gärna till blått eftersom det lugnar. Och grönt…
Medan tjejer tycks gilla röda nyanser.? 
Herregud vilket aha-ögonblick 😂

Rosa ftw 😍 Räknas rosa som rött i den här aspekten?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[rore]
1/2/15, 10:13 AM
#8

❤️🤗 Tack!

Otroulig
1/2/15, 12:30 PM
#9

Vera, tänk vad fiffigt det är det där att man gör grejer som känns bra och sen läser man om dom.  Jag har gjort yoga övningar utan att veta att dom fanns. 

Vi har en inre visdom som faktiskt vet vad som är bra för oss, bara att följa intuitionen 👍.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[::Vera::]
1/2/15, 12:41 PM
#10

Otroulig Ja, och därför undrar jag idag om jag verkligen ska vara så aktiv/lära mig chakrabalansering…. utan istället lära mig följa intuitionen mer. Det var ju ett ord som dök upp i huvudet för år 2015. Blir verkligen osäker :(

MissInAction
1/2/15, 12:47 PM
#11

Åh jag ska säga som alla här brukar säga till mig.. 😃nämligen tänk inte så mycket! Gör det som känns bra bara, och strunta i att analysera om det är rätt eller inte. Det var ju det du ville, eller? Så om det känns bra att läsa om något eller lyssna på en föreläsning om det, gör det! ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[::Vera::]
1/2/15, 12:55 PM
#12

Missi… Tack du har rätt. Jag behöver inte heller utesluta något o begränsa mig till det ena :)

Otroulig
1/2/15, 1:07 PM
#13

Det är ju lite det som är flödet tänker jag - först "kommer du på övningar" intuitivt  sen får du reda på att dessa är bra för rotchakrat - aha! då läser du vidare och känner efter om det är nåt som slår an här. ALLT är ju ett flöde och hänger ihop - så det ena utesluter ju inte det andra. Huvudsaken är ju att vi känner efter i oss själva vad som är bra för just mig.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
szirius
1/3/15, 1:26 AM
#14

#6 Vera, toner och klanger som läkning är en hel värld för sig…och fantastiskt intressant✨. Tänkte skriva att det inte är c-dur utan tonen c som menas,  men jag ser ju att jag faktiskt skrivit c-dur😮!! Tusen tack för din uppmärksamhet! Det ska jag be nån medis ändra!

Ofta hör man att munkar, som i exemplet nedan, börjar på g och glider upp till c….

Att glida nerifrån och upp anses sätta igång energin, medan att glida uppifrån och ner stillar energin. Prova dig fram är mitt bästa tips! Det är väldigt vanligt att man pendlar mellan överaktiv och underaktiv, så att följa känslan och intuitionen är ofta den bästa ledsagaren👍

Inom antroposofin används musik som terapi, där anses A vara  den mest läkande tonen…jag ääälskar ju amoll…

MissInAction
1/3/15, 1:57 AM
#15

Är inte C den tonarten som de flesta sjunger i också? Har för mig min syster sa det en gång.. om jag minns rätt?

Det är nog så att jag växlar mellan över- och underaktivt också.. känner lite igen mig i överaktiv men mest i underaktiv.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

szirius
1/3/15, 2:06 AM
#16

ska väl poängtera att man får en större bild av allt när man satt sig in i alla chakrana, det här är ju bara första än så länge😉 ….rent allmänt visar sig underaktivitet i alla chakran i form av stagnation och överaktivitet i otåligheto stress, men på olika plan beroende på chakra….

Min intention är att pö om pö göra nya artiklar för varje chakra, kanske en i månaden?  Om jag glömmer😇 så påminn mig gärna 🙂!

[::Vera::]
1/5/15, 12:10 AM
#17

#14 Szirius

Ja det är intressant 👍🙂 … Har du något tips var jag kan läsa mer om klanger/toner (och kanske tonarter med om det finns någon om skillnader mellan olika?), glida upp och ner? Bara om du har tid och vill såklart.  Har testat mantra o samtidigt glida uppåt med utgång från olika toner.  Tack för info! Tänker använda mig av pianot framöver 🙂.

Aha - A är läkande. Undrar om A-moll är det. Känns faktiskt så. Har testat att bara slå an en enda ton med… A är den som vibrerar skönast. Vill knappt slå an C nu när jag spelar😉… Behöver balansera upp. Fast som jag förstod så har Sakralchakrat närmare samband med sexualitet och lust. Det kanske inte är så?

Påverkar t ex tonen C rotchakrat eller samtliga chakran med en stillande effekt på energin? Det undrar jag nu och hittar ingenting om det.

[Torahzen]
1/5/15, 10:06 PM
#18

Mitt rotchakra är tydligen underaktivt. Tur att min sängkläder är varmt röda och jag har ofta starka rosa färger på mig. Det blir till att gå en promenad imorgon, gärna en lång.

Upp till toppen
Annons: