Annons:
Etikettinspiration-inspiratörer
Läst 1324 ggr
szirius
2014-12-11 13:34

Abe om smörgåsbord

Igår lyssnade jag på ett klipp med Abe som jag inte hittar nu, men som handlade om  smörgåsbord.

När vi går till en restaurang och där finns ett smörgåsbord av massa olika saker att välja på så står vi inte och äcklas av allt vi INTE tycker om. Typ " blööö vad äckligt det DÄR ser ut😮, det där vill jag INTE äta..och det där tycker jag inte HELLER OM🤢,,,,men yäääck, grisfötter🤮. vem har lagt hit grisfötter, jag tycker inte om grisfötter, JAG vill inte ha grisfötter😡!!"

Nä, istället bara sorterar vi bort de rätterna vi inte tycker om, vi hoppar enkelt över dem, ger dem ingen energi, söker vidare med blicken  och fokuserar på det vi VILL äta😍🎂✨. 

På samma sätt kan vi hantera våra liv. Vi behöver inte uppröras över det som finns runt oss som vi inte önskat. Det FINNS där bara, precis som grisfötterna på ett julbord, men vi kan välja att inte fokusera på dem.  Om vi ständigt väljer att fylla oss med de "rätter" vi tycker om istället, sållar och sorterar det som finns runt oss, släpper det som inte faller oss i smaken, lätt och utan irritation🎈, så fylls vi av helt andra mer positiva känslor.

Jag tycker att det var en så himla bra symbolik! 🌊

Annons:
[Saz]
2014-12-11 14:34
#1

Åh ja precis. 😃

Samma sak som att göra en visionboard, alltså en önsketavla med bilder i ett collage med sådant som man önskar att man vill ha i sitt liv.

Med denna påminnelse ska jag ta och göra en ny visionboard för 2015. Tack för påminnelsen! 👍

satsuke
2014-12-11 14:46
#2

Ja det var en väldigt bra liknelse!

#1 Visionboard - hur gör du? Nyfiken! 🤓

[Saz]
2014-12-11 19:57
#3

Klipper bilder i tidningar eller googlar på nätet och lägger ihop bilder i ett collage. Tex jag önskar mig att 2015 ska bli ett kärleksfullt år med många resor, utmaningar, god hälsa och bra ekonomi. Att mina önskningar går i uppfyllelse. Jag letar fram bilder tex på resmål dit jag vill åka, kärlek och lycka eller om det är något speciellt jag önskar mig som en ny skön säng el soffa osv så hittar jag en bild på det och lägger in i mitt collage. Detta collage/ tavla sätter jag på ett ställe där jag kan titta på den varje dag och känna att varje sak sakta men säkert kommer in i mitt liv.

MissInAction
2014-12-11 20:35
#4

Exakt så!! Smörgåsbord är den bästa liknelsen 😃
Gillar att de ofta tar upp exempel om mat förresten. Som det här med att beställa på restaurang och så slappnar man av och väntar lugnt på att maten ska komma. Och hur man kan mjölka varje ögonblick av njutning när man äter också.. njuta med alla sinnen och på så många sätt man kan beskriva det man känner just då 😃

Hm vision boards alltså! Jag hade på sätt och vis det efter att jag kom hem från Tallinn i somras. Jag hade köpt flera Tallinn-vykort som jag satt upp på olika ställen i lägenheten. Två på kylskåpet tillsammans med två Estonia-magneter. Sedan ett kort på övre kanten på datorskärmen, som jag såg väldigt mycket 😉och även ett kort på ena högtalaren som stod bredvid skärmen. Det här är också ett sätt som fyller samma funktion som en visionboard! Man fyller hemmet/arbetsplatsen etc. med det man tycker om och vill ha mer av i sitt liv. Och det bästa är att man kan ju börja njuta precis där och då!! 😍


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Otroulig
2014-12-11 21:45
#5

Ja 👍  - så oerhört enkelt och bra beskrivning!

Jag läste någonstans att man kunde klistra upp bilder runt en spegel och sen skulle man titta på bilderna, titta in i spegeln och säga en affirmation..åhh det var en viss ordning - letade nu i Sanna Ehdins lilla bok "Finn din egen styrka" för jag tror att det var där jag läste om den (en mycket bra bok, liten men sprängfull med tips, råd och vetenskap) men hittade inte. 🤪

Haha, Missi, jag kom på att mina senaste tavlor är ju natur och landskap, jag har en kossa på väggen och stubbar, stenar och plankor som inredning 😂klockrent ju!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
2014-12-11 22:06
#6

Jag har tejpat upp en massa bilder (bla bilder på vårt hus) på vår ena garderob, den står mitt emot vår säng så det första man ser när man vaknar är de bilderna. Har även som en liten tavla med bilder som hänger i sovrummet den med. Som sagt en bra sak att starta dagen med att försvinna in i en stund på morgonen.

Annons:
MissInAction
2014-12-11 22:07
#7

Oooh yes!! Natur och bondgård 😃 nu är det väl bara planschen med den ståtlige bonden som fattas? 🥳


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

satsuke
2014-12-12 14:29
#8

Tack för allt ni skrivit om visioboards 🙂 jag behöver nog göra en för företaget jag jobbar på, för det går trögt just nu 🤐!

Ja deras matliknelser har jag också tänkt på och de är så bra, alla kan relatera till mat.

szirius
2014-12-12 22:29
#9

jag kände iaf att bilden var tydlig, jag kan se mig själv stå vid en monter o kolla på massa maträtter, o hur jag där så enkelt bara "går vidare" om det är rätter som inte lockar mig, utan att hänga upp mig alls på att de är där.  Bara gå vidrae tills jag hittar nåt jag vill ha o beställa det, njuta av det. Att göra likadant i livet, inte hänga upp sig på de små störiga momenten, utan bara traska vidare o välja att vara glad för det som funkar.  Mer fokus på flödet, o bara rulla med i livets kontraster utan massa åsikter om det.

Upp till toppen
Annons: