Annons:
Etikettloa-personligt
Läst 2707 ggr
linnease
9/22/14, 8:34 PM

utbrändhet, hjärnskada och LoA..

Hm jag undrar om jag har nån slags hjärnskada.. Dök upp en artikel om det häromdan, ingen som kollat det innan, men äntligen nån som gjort det.. Jag har tänkt det hela tiden för det är så tydligt, hjärnan funkar bara inte som den gjorde innan. Och det fanns märkbara förändringar på pannloben eller nåt hos alla utbrända i den undersökningen. Och symptomen stämmer exakt med mig, vad jag kan och inte kan göra. Och mat, motion, vila.. gör lite skillnad men inte mycket. Ätit nyttigt och varit ute och gått långt varje dag i fyra fem dar nu t.ex men sen slocknar jag och sover hela eftermiddan, hela natten, typ 12-14 timmar på natten och slumrar ett par timmar på dan. Inte normalt ju. 

Fixar bara att göra typ en eller max två saker om dan med.. Hänga med er, ELLER hänga med nån IRL nån timma, ELLER duscha, ELLER diska, ELLER spela, ELLER handla….ELLER laga mat från grunden (tack gud för Findus och annan frysmat). Två saker om jag har en riktigt bra dag.

Hm vet inte vad jag vill få sagt med det.. bara ventilera det lite.. Kanske nån får nån smart idé eller kommer att tänka på nåt när ni läser. HAr fortfarande inte sett nåt vettigt nånstans om hur man kommer tillbaka från det. Om det ens går, men i vår värld är det klart att allt går.. Men ändå..  Hon hjärnforskaren som fick en stroke verkade ju må ganska bra och i flow hela rehabiliteringen när man hör henne berätta, och ändå tog det henne typ 8 år att komma tillbaka med supersupport från sin mamma..

Åh.. jag klipper in ett par grejor om nån orkar läsa:

/…/Hon samlade en grupp kvinnor som samtliga drabbats av utmattningssyndrom, utförde en rad tester på dem och kunde snart se ett mönster i deras funktionsnedsättning.

– En sak de här kvinnorna hade gemensamt var att de hade dåligt minne och svårt att sova. De var fruktansvärt trötta och hade svårt att få ihop tankarna, säger Agneta Sandström.

En annan sak kvinnorna hade gemensamt var att de vanligtvis var högpresterande människor med starkt prestationsinriktade personligheter. De hade högre IQ och längre utbildning än den genomsnittliga befolkningen och var oerhört engagerade i sina arbeten, samtidigt som de var flitiga och ordentliga både i hem och föreningsliv.

/…/

Hon genomförde en rad neurologiska tester på kvinnorna. Först sådana där de kunde förlita sig på tidigare kunskaper och dessa klarade de med mycket goda resultat. Men när det handlade om koncentration, planering och arbetsminne i en pågående situation blev resultaten desto sämre.

– Vi gjorde ett bildminnestest som gick ut på att kopiera komplexa bilder ur minnet. Resultaten blev fruktansvärt dåliga och det tyder på att hjärnans frontlob inte fungerar som den ska.

Genom att scanna kvinnornas hjärnor med magnetkameror i samband med övningarna kunde hon till slut konstatera att kvinnorna hade en tydligt nedsatt funktion i pannloberna jämfört med friska människor, samt en förändring i hur deras hjärnor utsöndrar stresshormonet kortisol.

– Det handlar om verkliga hjärnskador, som det inte finns några bevis för att man kan återhämta sig ifrån. Får du en kula i huvudet eller slår huvudet i en tall, kan du få beständiga hjärnskador som förändrar din personlighet och det är det ingen som ifrågasätter. Samma sak är det med utbrändhet, säger Agneta Sandström, som tror att hennes avhandling kan leda till stora förändringar i synen på sjukdomen.

/…/

Från en annan artikel:

Vila hjälper inte

Utbränd blir man inte efter en stressig vecka eller ens månad utan efter att ha levt under hård press under mycket lång tid. Den drabbade kan vara omedveten om var problemet ligger men tycker att livet har tappat färgen.

Efter en stressig period kan man vila sig, hämta krafter och komma igen. Den stressade har fortfarande lust att göra saker.

Den som är utbränd kan inte vila sig fri från symtomen under en ledighet. Efter semestern känns jobbet lika tungt och hopplöst, livet lika meningslöst.

Den som blivit utbränd måste ha kvalificerad hjälp, både av läkare/psykolog och med att förändra sin livssituation.

Vad händer i hjärnan när du stressar?

Ingen vet exakt hur stress påverkar vår känsliga hjärna men en teori går ut på att samspelet mellan hjärnan och binjurarna, som tillverkar stresshormonet kortisol, påverkas vid ständig stress. 

Det är två områden i hjärnan som är inblandade: amygdala som hanterar stressprogrammet, alltså hur vi möter faror, och hippocampus som har hand om bland annat närminnet, djupsömnen och som minns hur vi tidigare mött faror.

När stresshormonet kortisol är påslaget under lång tid får hjärnan svårare att skicka vidare signaler till den del av hjärnan där närminnet och djupsömnen finns. Följden blir sämre minne och sämre sömn. Möjligheten att utnyttja stresshormoner när de verkligen behövs försämras också.

Det är de här skadorna på hippocampus, tror forskarna, som gör att det är så svårt att läka utbrändhet.

- Men det går. Hjärnan har stora möjligheter till läkning, säger professor Töres Theorell, föreståndare på Institutet för Psykosocial Medicin.

Han tycker inte om ordet utbränd eftersom det antyder att något är förstört för alltid. Så är det inte. Också den som fått hjärnskador av sin stress kan bli botad.

Annons:
[Kathja]1
9/22/14, 8:47 PM
#1

Vad jag vet, har ju en kollega som är utbränd och arbetstränar hos oss och så min man, så är det viktigaste att ladda med "må bra". Och ibland i piller form. Skratta mycket och ta livet i små portioner. Kollegan fick super hjälpt när han gick på healing och när han lärde sig att andas ordentligt. Mycket handlar om att gilla läget och omfamna sina begränsningar. ♡

Älvan
9/22/14, 9:10 PM
#2

Linn Jag har den diagnosen. Jag är helt säker på att min hjärna är så plastisk att jag kan få den funka lika bra som innan. Jag är inte säker på att områdena som fått skador läks, men hjärnan bildar nya kopplingar och utnyttjar andra delar istället. Jag tror lycka, kreativa handlingar hjälper nya banor i hjärnan. Musik, dans, sjunga, måla el vad som helst. Sen måste man hela tiden öva den färdigheten man förlorat. Lite, men varje dag. Ex jag kunde inte ens läsa tidningen längre. Jag läste bara lite o kolla bilderna. Sen när jag övat upp detta börja jag öva läsa böcker. Max 5 sidor. Hemligheten är att göra mindre än att man blir trött, men ofta. Ex om du märkte att du blev trött/irriterad etc efter 10 sidor minskar du till 5 nästa gång. Att göra för mycket ena dan och sedan nästa dag inget är det som gör att sjukdomen tar längre tid att läkas.

szirius
9/22/14, 9:17 PM
#3

Haha, ursäkta att jag skrattar, men jag såg bara rubriken på "nyheter" o tänkte att det här är säkert ett inlägg på skeptisk ifokus( eller vad de heter), att de har teorin att  utbrända får en hjärnskada och drar sig sen till det flummiga LoA😂

Jag  har ju varit inne ett tag på vikten av att processa sorger…sorgebearbetning🌊🎈…och hittade  en artikel som var superintressant, som handlade om att 99% av de utbrända i den studien hade stora obearbetade sorger i livet…och de anade alltså att tendensen att springa i livet o prestera ofta beror på oförmågan att stanna upp o  möta sina känslor…❤️

Otroulig
9/22/14, 9:19 PM
#4

Intressant, jag har ju för flera år sen hört att utbrändhet kan ge permanenta hjärnskador…samtidigt som jag vägrar klassificera nåt som permanent.  Hahaha, hade missat de sista meningarna - perfekt! 

Som Kathja säger accepter gilla läget och faktiskt inse att det kanske tar lite tid. Men väldigt intressant. Hmm jag har ju halvt varit på väg in här - väldigt många symptom stämde men kom aldrig så långt och jag har ju sen 5 år haft en tryckande känsla över 3:dje ögat… Vet inte men kanske att energierna är så pass starka och föränderliga  nu så en del blir mer påverkade?  Om man är extra öppen tänker jag…

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Älvan
9/22/14, 9:21 PM
#5

Det man använder vid rehabilitering är bla kognitiv beteendeterapi med inriktning acceptans. (ACT). Handlar om mindfullness osv.

Otroulig
9/22/14, 9:32 PM
#6

#3 oj. Ja varför inte…

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
szirius
9/22/14, 9:41 PM
#7

vet inte heller om det nånsin läker helt, fast jag frågar mig om man ens vill det, vill man verkligen gå tilbaks till den man var? Ofta får man helt andra insikter om livets riktiga glädjeämnen…och att för mig känns det bara sunt o vettigt o rätt att leva en stund i taget mer o inte boka in för mkt o att hoppa grejer som känns fel etc etc. Jag menar, saker som väl alla ska göra? 🌊 Det är ett extremt sätt att bryta sig loss från samhällets normer skulle jag lite bryskt säga.✨

Jag omfamnar förändringarna i min hjärna och ser det som att jag kommit närmare source- när det blir för mkt så är det i stort sett ALLTID för att jag gått emot min egen intuition🌺…sen är det kanske ett livsarbete man klivit in i, att känna in o följa vågorna, men det hör ju till det med…

[Torahzen]
9/22/14, 9:59 PM
#8

Jag har varit vidbränd. Det var mycket negativt som hände då. Nu känner jag mig i riskzonen igen. Har mycket stress i kroppen. Jag har kontakt med läkare., så jag har en plan denna gången.

linnease
9/22/14, 10:01 PM
#9

Massa bra svar.. Tack vänner! 🤗❤️ Har lite att klura på, hm.

linnease
9/22/14, 10:05 PM
#10

Men.. varför skulle man inte vilja ha sin hjärna tillbaka?!?!? Jag vill fortfarande kunna vara vaken och göra grejor på daganra, inte bara ligga i koma och gå runt i min dimma? 🤔🤦‍♂️ Kommer ju inte alls betyda att jag blir samma som jag var innan för det… Lite som att om jag hoppat från tredje våningen och bröt benet, så ok, jag lärde mig att inte göra det.. 😛😇 men jag vill gärna att mitt ben ska läka ihop för det och inte gå runt o halta resten av livet !

MissInAction
9/22/14, 10:07 PM
#11

Tycker ju att det här är lite intressant då jag läst en del om hormoner och hjärnan i och med mitt tidigare stora kostintresse samt fysiologi.. och tidigare depressioner. OCH samtidigt tänker jag bara när jag läser… det är klart att du kan återhämta dig om det är det du vill!! 🤗

Som szirius säger, kanske du inte vill tillbaka till precis som det var innan. Men återhämta dig, det är klart att du kan. ALLT är ju möjligt, eller hur? Kommer att tänka på kvinnan i den där videon som någon delade (var det du Linn??) för kanske en månad sedan.. som hade hela kroppen full av cancertumörer och som "mirakulöst" nog blev frisk då hon sett sig själv och allt ur i ett icke-fysiskt perspektiv och förstod varför hon blivit sjuk. 

Jag menar såklart inte att det är en lätt sak, något att bara vifta bort.. absolut inte, och det tror jag att du förstår också ♥ men jag är övertygad om att du med tankens kraft, och din vibb, kan återhämta dig  ♥ ☀️


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Älvan
9/22/14, 10:18 PM
#12

Linn lyssna; Min hjärna kommer återhämta sig helt. Det betyder inte att den behöver bli likadan för den kommer bli bättre! Fattar du? Det är en uppdatering, omformatering och omstart av hårdvaran! Jag ser det på riktigt som en nåd att ha drabbats! Jag har planerat detta före mitt liv. För att ge andligheten både tid och rum. Iom sjukskrivning fick jag tid. Iom sjukdomen tvingades jag in i en kris. Iom krisen tvingades jag förändra min tankeverksamhet. Min utbrändhet öppnade mig inför det andliga och drt är exakt det den skulle göra. Varför du har din utbrändhet måste du ta reda på. Du måste ta reda på hur du vill att din hjärna ska bli. Det finns extremt mycket kunskap och erfarenhet utanför din dörr för att hjälpa dig med detta. Du linn väljer din väg helt själv. Med hjälp av dina skapade hjälpare som du kan fråga om råd om du vill.

[Kathja]1
9/22/14, 10:45 PM
#13

Som älvan säger, vi använder inte hela hjärnan och du kommer aldrig att få tillbaka den du hade utan du får hitta nya vägar i skallen att utnyttja. Och jag tror att det kan vara en av grejerna som lägger fällben för dig, att du vill ha tillbaka den som den var. Istället för att se möjligheterna i att skapa något nytt. Omfamna din hjärna, gilla läget och älska den för vad den är. Först då kan du komma vidare.

Annons:
[::Vera::]
9/22/14, 10:47 PM
#14

Hade många symptom på utbrändhet när jag blev sjukskriven för depression. Kbt var det som erbjöds mig. Men jag hade ingen möjlighet att ta den hjälpen. Änglar hjälpte mig. Men då hade det gått ytterligare ett år med samma stresspåslag eller ännu värre. Gick inte till läkare för det hade jag imgen ork till då. Tar det lugnt, accepterar att jag inte orkar lika mycket. Jag behöver lyssna på min kropp, äta rätt, sköta min diabetes och inte skapa stress omkring mig. Pausa, vila. Inte envist köra på. Det får ta lång tid att återhämta sig. Hitta nya sätt att leva och andra rutiner. Jag jobbar t ex ca 5tim extra och obetalt i veckan för att jag ska slippa den värsta stressen.Tålamod. ..En förändring i hjärnan känner jag. För mig är däremot en fördel eftersom jag nu är medveten om min hälsa, vet bättre och bryr mig om mig.

linnease
9/22/14, 10:59 PM
#15

Så bra svar! Ni är bäst!!!! 😃🤗🤗🤗❤️❤️❤️

Mandra
9/23/14, 6:26 AM
#16

Vi träffas varje dygn av en oerhörd mängd stimuli (rör sig om flera miljarder). Med ett stimuli menar jag här något som "landar" på en censor i något av våra sinnen. Dvs saker vi ser, hör, känner på huden mm mm. När ett sådant stimuli träffar en censor måste kroppen/psyket/hjärnan reagera på det på något sätt (stimuli kan också komma inifrån). Det måste ta emot stimuli, bestämma om det är relevant och om det ska släppas in eller stängas ute.
Flera miljarder stimuli är mkt mer än vi har kapacitet att ta hand om. Därför lär sig psyket/hjärnan redan från när man föds vilka stimuli som är relevanta för en (olika för olika individer och olika arter). Med relevant menas det i omgivningen (och det inre) som man behöver uppfatta för att kunna fungera i den miljö man lever i. Resten lär sig psyket/hjärnan att sortera bort.
Psyket bygger upp en sk referensram för vilka stimuli som är relevanta (den här processen är klar någon gång uppe i tonåren).
Så varje gång ett stimuli träffar en så ska "något" i hjärnan/psyket bestämma vad som ska göras med ett stimuli. Jag kallar detta något för "Slussen" för att ha ett namn på det. Allt som är irrelevant stoppas redan vid ingången, allt som är relevant släpps ij för bearbetning - dvs för någon form av respons. Stimuli som Slussen är lite osäker på stannar i Slussen en stund för att Slussen ska kunna avgöra om det ska in eller ut (detta gäller stimuli som inte är solklart in eller bort).
Vad som hände vid utbrändhet är att denna Sluss är överbelastad - den hinner inte med (vilket nog säkert ur medicinsk synvinkel kan se ut som en permanent hjärnskada - men faktiskt inte är det).
Om man t ex stressar mkt, har stor press på sig, "håller på för mkt", har blivit utsatt för ngt trauma mm mm - så ökar mängden stimuli som Slussen ska bearbeta, vilket gör det svårare för den att hinna med, det stockas också såna "kanske-stimuli" i Slussen. När det stockas får Slussen mindre och mindre "plats och energi" att bearbeta med - varpå det stockas ännu mer. Till sist blir det så fullt att Slussen förlorar sin förmåga att sortera helt eller delvis. Det är detta som leder till(upplevs som) utbrändhet.
Ni som är/har varit utbrända kan känna igen det här i den överkänslighet för yttre stimuli som många utbrända utvecklar - man har svårt att tåla ljud, ljus osv. Detta beror alltså på att psyket/hjärnan inte pallar ta emot mer stimuli.
Jag har själv varit extremt utbränd. I vissa stunder, när det blev som värst, "la Slussen helt enkelt ned verksamheten helt och hållet".
Rent konkret kunde det t ex ta sig följande uttryck; Jag kunde sitta vid ett bord och samtala med vänner och helt plötsligt kunde jag inte längre höra vad de sa. Jag blev "döv" helt enkelt (fast inte fysiskt). Om jag då vilade lite släppte dövheten och jag kunde höra igen.
Det är massor som händer i kroppen när det här sker, t ex det som nämns om hormoner, transmittorsubstanser mm. Men det viktiga är att förstå att detta faktiskt INTE är permanenta hjärnskador och att det går att komma tillrätta med. Lite enkelt förklarat; genom att tömma Slussen (och ibland laga den). Detta går att göra på många sätt säkert.
Jag har idag inga som helst symptom kvar på utbrändhet - så visst går det. Men det tar tid, ja.

SHIAWASE
9/23/14, 6:45 AM
#17

Mandra!!! Kul att se dig här:) har tänkt på dig faktiskt på sistone,, du skrev hu nämligen att hag bör omge mig med unga män,,, och OJ!!!!! Snacka om att ha manifesterat en tillvaro bland unga män dessa dagar,,,, haha unga, snygga, attraktiva!!!:)

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Älvan
9/23/14, 7:34 AM
#18

Shia Måste säga att attraktiva män hjälper min läkning av utbrändhet. :) hihiii Så det var ju ett bra råd Mandra fast du gav den till Shia. :)

Mandra
9/23/14, 7:50 AM
#19

Shia och Älvan :)

Mandra
9/23/14, 7:51 AM
#20

Älvan Fast att tömma Slussen funkar också. :)

Annons:
[Kathja]1
9/23/14, 8:19 AM
#21

Jag funderade vidare på ämnet i går kväll… Anledningen till att man blir utbränd är från början att man allt för bra lär sig att ignorera sina egna signaler. Man pissar på sig själv och sin själ så länge att själen tillslut tar till drastiska åtgärder och gör kroppen sjuk. Inget underligt i det. Svårigheten blir när man ska hitta tillbaka eftersom man istället för att vara duktig på att ignorera det själen säger att vi mår bra av nu ska bli duktiga på att lyssna. Och det i ett läge när varje felsteg blir påtagligt ur mående hänseende. Det är som att prestera under stress utan att bli stressad. Alltså den ultimata utmaningen! Och den vägen har ni valt eftersom ni klarar det! ♡ Ni skulle istället som så många gör kunnat välja att gräva ner er i utbrändhetsträsket. Inget bättre eller sämre men jag vill tro att det ena är lättare än det andra. Så var stolta över er själva alla ni som har valt den långa vägen till att förstå meningen med livet och leva ett med Gud/Source. Från ytterligt till ytterligt. ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

[::Vera::]
9/23/14, 10:02 AM
#22

Kathja ❤️

Har haft en enorm skam inom mig för att jag kraschade och när jag var där i mörkret. Men känner inte alls så längre. Jag är så väldigt tacksam just precis nu så att jag känner att jag skulle vilja gråta. Säger som dig Kathja, var stolta! Gud/Universum/osv är det!

Linn 🤗❤️☀️

[Kathja]1
9/23/14, 10:05 AM
#23

Vi får ALDRIG mer än vad vi klarar av i livet, för det skulle innebära att hela konceptet med att allt (Gud) är kärlek och vill oss väl skulle vara en lögn. ❤️

Sedan är det intressant att ni är så många som hänger här som har gått igenom detta…

Upp till toppen
Annons: