Annons:
Etikettinspiration-inspiratörer
Läst 1468 ggr
Otroulig
2014-09-16 20:55

Sårbarhet

Detta har ju varit uppe lite på tapeten för några av oss och igår läste jag nåt som sög tag i mig. Detta är ett utdrag från Brené Browns bok " Mod att vara sårbar"

Uppfattningen att sårbarhet är detsamma som svaghet är den mest spridda myten om sårbarheten, och den farligaste. När vi ägnar våra liv att tränga undan och skydda oss från sårbara känslor eller aktar oss för att uppfattas som alltför känslosamma, odlar vi ett förakt för människor som inte vill eller kan dölja sina känslor, ta sig samman och kämpa på. Då har vi nått en punkt där vi, istället för att respektera och värdesätta det mod som ligger bakom sårbarheten, låter vi vår rädsla och vårt obehag bli till förakt och fördömanden.

Jag har ju själv känt att jag ibland tyckt att en del kvinnor är svaga, jag har känt att det legat något osunt i detta fördömande och inser nog nu att jag själv varit rädd för att visa mig handfallen, opraktisk och hjälplös  - vilket jag på nåt sjukt sätt kopplar ihop med kvinnligt, svag och feminin 🤐😊

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
Theleonora
2014-09-16 20:59
#1

❤️


[Kathja]1
2014-09-16 21:06
#2

Viktig insikt! Jag kan fortfarande bli störd på "offer människor", men kan tydligt se att ju mer äkta jag är desto mindre triggar de. Och det är ju skönt!

_Fisken
2014-09-16 21:12
#3

Borde det inte heta "Mod att visa sig sårbar"?  Du är sårbar, mer eller mindre. Men grejen är att kunna visa det. Ge respons på det som sårar en.

linnease
2014-09-16 21:20
#4

Sant Fisken..!

Otroulig
2014-09-16 21:25
#5

Mjjaa, hon pratar i boken om vad som får oss levande och lyckliga. Hon har kommit fram till att det är när vi vågar vara sårbara. Dvs när vi vågar göra det som är läskigt och lite obekvämt. Så mycket handlar om att våga agera och stå lite naken. Att våga chansa. Hon definierar sårbarhet som " en ovisshet, ett risktagande och en känslomässig nakenhet" 

Att våga säga "Jag älskar dig" för första gången utan att vara säker på svaret

Att våga visa upp tavlor eller sin musik, utan att veta om hur det tas emot… osv… 

Så visst även att ge respons - men framför allt att våga visa och agera.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Theleonora
2014-09-16 21:34
#6

Åh, det här blir bara mer och mer intressant! Det finns ju såklart en sårbarhet i att hoppa och lita på att universum tar emot en, wow vilken insikt jag fick!

Tusen tack Otroulig! ❤️


Annons:
[::Vera::]
2014-09-17 13:01
#7

Att våga fortsätta hoppa igen trots många fall rakt ner i betongen, pga att tilliten har fallerat strax efter utsprånget. Borsta av sig och hoppa igen och igen, tills man upptäcker sin inre storslagenhet och styrka i att vara allt det som man är inklusive sårbarhet. Det ligger stort mod i att med stolthet och i kärlek stå helt avklädd i ljuset, oavsett vad som än händer. Det är för mig något att beundra. Dit vill jag.

[rore]
2014-09-18 08:04
#8

Sårbarheten, som så många andra människor har jag varit så oerhört rädd för att visa den. Eftersom den känslan fått mig att känna mig så svag och bräcklig. Allt det där som jag inte ville vara rymdes i detta ord.

Känslorna var nog det som jag flydde mest ifrån. Mina känslor och framför allt att ge uttryck för dem.

Halsen snördes ihop. Trodde jag skulle kvävas. Pulsen ökade och forsade i kroppens ådror. Det inre som jag inte visste vad det var: Darrade flämtande inom!

Hemska symtom som "egot" länge länge värjde sig mot och försökte tysta ner genom att sprida rädslans och dömandets vibration. Andra människor sa sig uppleva samma sak och de kallade det "panikattack".

På nått konstigt vis kunde jag inte riktigt förlika mig med det🤔.

För när jag väl började sätta ord på det som pågick inom mig. Trots alla otäcka inre flödes förändringar så kände jag mig så otroligt Lätt efteråt.

Lättnad och befrielse. Så mitt i allt detta svåra så insåg jag att det var mina inlärda försvar som var min svaghet och den svagheten drog så enormt med energi, och ledde mina tankar i en nedåtgående spiral. Både om mig själv och andra.

Och nu mera tror jag att när vi möter sårbarheten och låter den leda oss finner vi styrkan att bli oss själva.🌺

SHIAWASE
2014-09-18 08:46
#9

Otroulig!!! #5

yes!! Det är precis detta jag sysslar med dessa dagar,haha) jag ser det inte som sårbarhet, använder alltså inte detta vokabulär,, Men jag är totalt ärlig,,,

Och DÅÅÅÅÅ börjar det hända saker!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Otroulig
2014-09-18 10:01
#10

Ja! Vad intressant Shia. För när man släpper alla rädslor så finns ingen sårbarhet längre. Du kan ju egentligen inte bli sårad… Om du inte tillåter det. Då står du ju i din egen fulla glans!! Haha! Den här boken är liksom ett försteg, ett annat sätt att förklara det. Kanske lättare att ta till sig för många. Jag förstår precis vad du menar. Men tror att det tar ett tag att komma dit du är, för att veta att man är ärlig mot sig själv så måste man veta och INSE vad man egentligen är:)

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

szirius
2014-09-18 15:08
#11

I kärleksrelationer har jag alltid varit väldigt ärlig, jag vill ha dig, vill du ha mig, typ så. För mig är det enkelt att vara ärlig när jag känner att jag inte kan nåt annat, när det känns livsviktigt. På nåt sätt försvinner rädslan då också, jag vet att jag kan bli nobbad o lämnad men jag tar det, där och då. Livrädd o fullständigt supermodig på samma gång. (Och det har ALLTID funkat❤️)

I andra sammanhang, andra relationer tycker jag att det är mkt mer krångligt, huu så jag kan trassla in mig i alla möjliga nystan, antagligen för att inte verka sårbar ja…🤔

men wow det är ju värsta KRAFTEN faktiskt att stå rakt upp för att säga " jag känner mig sårad. det där gjorde ont för mig", eller "jag är besviken, det är så det känns nu, jag behöver få känna det nu." Inte alls för att ge den andra skuld men för att erkänna sin egen sårbarhet , eller sina egna KÄNSLOR helt enkelt, för i samma sekund man gör det så träder istället en styrka fram! Oooooh, jag känner det nu, i hela mig✨, sanningen i ordspråket att det krävs styrka för att våga visa sig svag. ( men svag tycker jag inte att det handlar om…)

Så lätt att tro på nån idé om att man är stark om man aldrig känner sig sårad, och så kan man bita ihop o intala sig själv att man inte alls tagit åt sig, istället för att BEJAKA sina egna reaktioner på när någon faktiskt gjort nåt som skadat en…visst är det så att om man står i sin egen kärna så kan man inte bli sårad…men det är ok att man inte alltid gör det…man är mänsklig…och då är det mkt mer sunt att känna det som känns än försöka trycka bort det o " vara duktig". 

Tror jag förstår dig bättre nu Shia! Du uttrycker dina känslor kort och gott? Och blir på det sättet helt FRI.

[Kathja]1
2014-09-18 15:33
#12

Så det är DET du gör Shia, undrade just. 😎

Äkta klingar ju tusen gånger mer lättsamt än att vara sårbar! Och som ni redan sagt sårad kan jag bara bli om jag tillåter det. Så det handlar om att dels inse att ingen kan såra mig om jag inte tillåter det och sedan vara äkta mot sig själv och i möten med andra. 👍

linnease
2014-09-18 23:56
#13

Oj intressant. Snurrade just in mig totalt idag igen. Hm men bäst att bara sova på saken o börja om imorrn igen nog…

Annons:
SHIAWASE
2014-09-19 01:26
#14

Oj då Szirius! Har du haft svårt att förstå mig tidigare,,haha😉

Fast det kan jag ju förstå som jag virvlar på,, MEN jag virvlar egentligen inte så mycket som det kan verka utåt,, utan som sagt,,, Jag ÄR JAG ,,,,och där finns inget motstånd mot något liksom!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
2014-09-19 15:30
#15

# 14 nä, inte känt det så, men fick en djupare förståelse bara🙂, kanske mer hur jag själv kan göra annorlunda för att vara mer ärlig och sann, och för mig handlar det nog om att våga uttrycka mina känslor mer…och kunna se att det inte gör mig mer sårbar egentligen utan snarare mer stark i att vara den jag ÄR, att stå för HELA mig o tycka att jag själv är ok.

[::Vera::]
2014-09-21 11:20
#16

Jag behöver våga känna alla känslor och uttrycka dem eftersom allt är den jag är just nu. När jag inte trycker undan dem längre så kan jag identifiera känslorna, och först då kan jag börja välja vad jag vill känna. Ibland kanske känslan inte ens är min utan någon annan har sagt hur jag borde känna istället. Om den verkligen är min så kan jag när den får uttryckas välja att se på känslan på ett annat sätt OM jag vill det. Kom på det att uttrycka känslor aldrig någonsin kan göra mig sårbar. Enbart starkare pga min tillåtelse att vara. På samma sätt vill jag tillåta andra att vara.

Älvan
2014-09-21 18:08
#17

Shia Precis Det är ju inte ens sårbarhet. Det är en del av mig. Det är attvara genuin, grundad, stå stark. Våga skratta högt för att du vill utan tanke på konsekvensen att ev någon tycker det är opassande. Eller att nämna ditt döda barn om nån frågar om hur många barn du har. Om att dansa som du vill. Om att skratta i en full tunnelbanevagn när alla först ser sura ut. Att gråta när du får lust. Att låta alla sina sidor komma fram utan skam! Det är stort! Det är kärlek till sig själv. Det är grundat i mod och tillit.

Upp till toppen
Annons: