Annons:
Etikettloa-personligt
Läst 1263 ggr
Aleya
8/29/14, 5:32 PM

Kan inte hantera kritik, konstruktiv eller negativ

Jag har haft detta problemet hela livet. Jag kan inte ta emot kritik, positiv eller negativ. Jag får panik och hör bara det negativa och kan därför inte ta åt mig något positivt. Detta gör så att jag känner att jag hindrar mig att bli bättre när jag vill bli det. Så kära LoA… vad göra?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Otroulig
8/29/14, 6:51 PM
#1

Min första tanke var - börja med att ta emot det positiva. Dvs, öva på att ta emot komplimanger. Säg TACK och le, med hela kroppen. Ett bra sätt att få mer komplimanger är ju att ge dom, hehe. Så för att få lite arbetsmaterial, så att säga ,så kan du börja med att ge komplimanger till folk. 

Jag tror att en oförmåga att ta emot konstruktiv kritik egentligen handlar om att ha låg självkänsla. För känner du dig stabil och stolt över dig själv och känner att du duger precis som du är, så betyder inte andras omdömen lika mycket. Naturligtvis tar man till sig dom, men hela världen faller ihop längre. Så öva upp din självkänsla tror jag är en bra start.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Aleya
8/29/14, 9:27 PM
#2

Grunden är att jag som barn alltid fick kritik på utvecklingssamtal. Där kunde jag aldrig fly. Jag blir glad, men som skrivet väger den negativa allt för tungt

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Kathja]1
8/29/14, 9:59 PM
#3

Det handlar ofta om att göra sig fri från gamla inlärda tankefel. Att släppa det som har varit och inse att du kan skapa ditt nu och ditt mående till bad du vill. Du har makten att skriva om din historia. Sluta att prata om det som har varit och det som är, men som du inte är nöjd med, och prata om det du vill ha som att du redan är där. Använd målbilder och affirmationer. Påminn dig själv varje dag om hur du vill vara och må. Och tro att du kan.

Aleya
8/29/14, 11:47 PM
#4

#3 tack! Jag kom fram till att nu är det dags. Nu ska mina gamla utvecklingssamtal bli omskrivna. Jag tänker inte sitta och bara säga ja eller nej. Jag har inget för att bli kränkt och ledsen. För det hindrar mig. Utan jag kommer öppet lyssna och ta emot. Blir det attack och jag känner mig trängd så kommer jag säga det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

SHIAWASE
8/30/14, 7:01 AM
#5

Som Otroulig säger så     handlar det mycket om självkänsla, och den har ju blivit formad under åren,, och därilband så ligger utvecklingssamtalen bakom. Vänd dig även inåt dig själv, hitta saker som du uppskattar, både gentemot dig själv men även omgivningen,, Egentligen har ju inte andras kritik något med DIG att göra utan det är ju bara den andra personens sätt att se på dig: Om självkänslan är bra, om du är nöjd och trivs med dig själv, då tar man till sig av kritik som som känns bra, kanske det kan kännas som ett råd ,,, och man blir glad för positiva kommentarer, men man tar inte åt sig av sådant som man inte tycker stämmer eller som inte är välmenat etc. Man vet att det inte har något med mig att göra utan det är den andre persones problem.

Så börja generelll också att hitta saker att uppskatt i omgivning, i andra personer , i dig själv,, det gör att du höjer din vibb och att du kommer närmare till att koppla upp dig till ditt JAG,, och att sedan börja tycka om dig själv.
Det kan ju vara svårt att gå från där du är nu till att höja självkänslan på en gång, just därför att börja med omgivning kan också vara bra!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Upp till toppen
Annons: