Annons:
Etikettinspiration-inspiratörer
Läst 804 ggr
[Kathja]1
2014-08-27 22:36

Jag är upprörd därför att... (ACIM)

Jag lade upp lektion 52 från ACIM inne på Morgonagens Tro och gillade det så mycket att jag vill dela tankarna med er här inne också för de sammanfattar det så bra. Kan man omfamna detta så blir livet så mycket enklare. Så med risk för att vara lite tjatig… 😎 

"Jag är upprörd därför att jag ser det som inte finns.

Verkligheten är aldrig skrämmande. Det är omöjligt att den skulle kunna göra mig upprörd. Verkligheten för endast med sig fullkomlig frid. När jag är upprörd beror det alltid på att jag har ersatt verkligheten med illusioner som jag har hittat på. Illusionerna gör mig upprörd eftersom jag har givit dem verklighet, och därför betraktar verkligheten som en illusion.  Ingenting i Guds skapelse påverkas på något sätt av min förvirring.  Jag är alltid upprörd över ingenting.

Jag ser bara det förgångna.

När jag ser mig omkring fördömer jag den värld jag ser på. Jag kallar detta för att se. Jag håller allt och alla ansvariga för det förgångna, och gör dem till mina fiender.  När jag har förlåtit mig själv och kommit ihåg Vem jag är, kommer jag att välsigna allt och alla jag ser. Det kommer inte att finnas något förgånget och därför inga fiender. Och jag kommer att se med kärlek på allt som jag inte tidigare kunde se.

Mitt sinne är helt upptaget av tankar från det förgångna. 

Jag ser bara mina egna tankar, och mitt sinne är helt upptaget med det förgångna. Vad kan jag då se så som det är? Låt mig komma ihåg att jag ser på det förgångna för att förhindra att jag börjar uppfatta nuet i mitt sinne. Låt mig förstå att jag försöker använda tiden emot Gud. Låt mig lära mig att släppa det förgångna, och att inse att när jag gör det, ger jag inte upp någonting.

Jag ser ingenting som det är nu.

Om jag inte ser någonting som det är nu, kan det i sanning sägas att jag inte ser någonting.  Jag kan bara se det som är nu.  Valet består inte i att antingen se det förgångna eller nuet: valet består enbart i att se eller inte se.  Det jag har valt att se har kostat mig det sanna seendet.  Nu vill jag välja igen så att jag kan se.

Mina tankar betyder ingenting.

Jag har inga privata tankar.  Ändå är det bara privata tankar jag är medveten om. Vad kan dessa tankar ha för mening?  De existerar inte, och därför har de ingen mening.  Men mitt sinne är del av skapelsen och del av dess Skapare.  Skulle jag inte hellre vilja förena mig med universums tänkande än att dölja allt som verkligen är mitt med mina ömkliga och meningslösa “privata“ tankar?"

Annons:
szirius
2014-08-28 00:18
#1

YES! Right on, läste inte allt men hamnade direkt rätt, för mig samma som citatet om lidande, att lidande bara existerar när man ser på livet på ett annat sätt än genom source

så så fort man är irriterad, arg, lider, så är det en direkt ringklocka från source "RIIING - nu är du ute på vilovägar, hello , life is suppose to be fun, come back here and enjoy the ride instead" och ju mer man är uppe o surfar desto lättare kickar ringklockan in, det räcker bara med ett litet snedsteg nu för tiden, det är ju hallelujamoment på det, hur man guidas hela tiden genom sitt känslosystem✨tidigare kunde det liksom ta flera dar innan den ringde till, för man hade gjort det till"normalt" att inte vara på topp.

och precis, irritationen uppstår pga gamla tankar o erfarenheter. som ju hindrar en från att se stunden bara helt ren, som den är, rakt upp o ner. detta är en bra påminnelse, tack! Att välja om. Nu väljer jag att se.

ollivoll
2014-08-28 07:32
#2

Detta får mig att påminnas om en lite n händelse, när jag och mina två vänner satt och väntade på flyget i flygterminalen i somras klagade min väns man på att det var så jobbigt i flygterminalar, för folk trängs och har så bråttom till sina gates att dom praktiskt taget slår ner folk för att nå fram först etc etc. Jag och min vän tittade runt och folk satt ner och tog det jättelungt, det var stilla människor som stod upp och åkte i rullbandet , inget stress så långt ögat nådde. Då nämnde jag just detta till honom att han ser det förflutna , förmodligen har han varit med om stressig situation just i flygterminalar i det förgångna och står nu och bildar illusioner i huvudet att det ska bli så igen. Ingenting av det han sa hade ju hänt i detta nuet. I detta nuet var det lugnt och sansat, så han gjorde sig bara upprörd i onödan, tyckte både jag och min vän ( som är väldigt mycke för att tänka i nuet) Jag är själv ganska duktig på att låta mitt förflutna dyka upp som illusioner i mitt huvud som gör att jag kan bli sur för saker som inte alls existerar i nuet.

szirius
2014-08-28 09:32
#3

# 2 perfekt exempel! precis så! Man kan vara så fast i att ta för givet att det ska bli på ett visst sätt, och är så upptagen av att tro på det i tanken så man upplever det så också, fast verkligheten ser annorlunda ut. Så himla fint att vi är tillsammans🤗  jag har några såna vänner nu så vi kan påminna varandra, och det räcker bara med att nån nämner det så vaknar man upp o ändrar fokus o släpper, ååå vad skönt det är.

Du är ju inte ensam alls om detta, att skapa illusioner i huvudet😉-skillnaden är att vi är medvetna om dessa mönster och vill göra nåt åt dem🙂🥳

ollivoll
2014-08-28 09:43
#4

Haha visst är det skönt med den vetskapen;) Det är bl.a. Därför jag tycker ACIM är så bra. Deras mantran bla. "Jag är inte upprörd över den anledning jag tror" är en utmärkt påminnelse när jag hamnar i det där illusions träsket:)

szirius
2014-08-28 09:47
#5

# 4 jaaa, det är samma som med The Work…"är det verkligen sant, kan jag veta det?" …känna efter, backa…och älska livet som det är❤️

ollivoll
2014-08-28 10:21
#6

Intressant:) slog upp på Google the work, för jag visste inte vad det var. Men såg redan på innehållsförteckningen att detta måste jag läsa. Det jag inte kan om depression är inget värt att kunna. Har hört talas om Katie Byron och sett henne flera gånger någonstans men inte riktigt kopplat vart. Vad spännande:))

Annons:
Otroulig
2014-08-28 10:38
#7

Katie Byron rekommenderas varmt, jag kopplade också till The work när jag läste 🙂.

Jaa, Szirius det är så skönt att slippa allt drama som man tidigare skapat. Åh vad fiiiiint att du har vänner nu som kan påminna dig, tänka sig va 😉. 

Vilken fantastisk väckarklocka det kan ha blivit för din vän Olli,  verkligen en JAHA upplevelse.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

szirius
2014-08-28 11:58
#8

# 6 åh lycko dig som har den boken kvar att läsa, en ögonöppnare o ett verktyg som jag använder fortfarande efter många år, just eftersom det funkar sååå bra🙂

[Kathja]1
2014-08-28 13:32
#9

I tacksamhetstråden skrevs det om skuggsidor och att omfamna dem men jag kände att min kommentar passar bättre här. För när vi tillfullo inser storheten i #0 så inser vi även att dessa "skuggor" enbart finns i vår illusion. De ÄR inte utan de skapas av oss själva i vårt Ego, av våra hjärnor. Vi behöver inte studera våra "skuggor" eller omfamna dem eller lära oss att älska dem. Vi behöver bara inse att de inte är. De är aldrig en sanning och de är alltid skapade av vårt ego. Vilket innebär att vi alltid kan välja att oskapa dem! ♡

[Kathja]1
2014-08-28 16:06
#10

Ett underbart klipp med Bashar på samma tema. Bashar - Processes, Negative beliefs are liars: http://youtu.be/wjlsuqzhyHU

Otroulig
2014-08-28 17:44
#11

Mmm, jag kan känna att jag  måste SE vad själva tanken eller föreställningen är för att sen kunna släppa den. 🎈Att först kunna identifiera vad jag har för tankar och mönster för att sen välja att agera och tänka på ett annat sätt.  Sen om det är att "krama" eller omfamna, det kanske bara är olika benämningar. 

Hahah, nu har jag varit inne och kollat på klippet och det är ju precis det han säger 😂

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Otroulig
2014-08-28 17:49
#12

Det var även bra det där med att identifiera att alla negativa föreställningar är lögner. Hmm intressant, det gav mig ett litet nytt sätt att möta "dumtankarna" på.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
2014-08-28 18:26
#13

Att "se" dem är en sak att analysera och komma till roten av dess skapade är enligt mig något annat. Att inte se dem är ju svårt då de typ stampar oss på tårna. Men om X stämplar mig på foten måste jag inte ta reda på varför och vem hen som stampar mig på foten är - jag behöver bara flytta på foten. Och skrika lite på hen. :-D

Annons:
Upp till toppen
Annons: