Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 1277 ggr
satsuke
8/1/14, 10:40 AM

Bekräftelse...

När jag läste tråden "Att ta sig upp" så skrev Otruolig en sak som fastnade direkt hos mig (#13):

"Du pratar mycket om bekräftelse. Att du behöver det. Jag kan bara tala för mig själv och bekräftelse behov är inget vi behöver. Tvärtom. Det är en otrolig lättnad att bli av med den. Att vara trygg i sig själv och ge sig själv bekräftelse är en magisk transformation. "

Det där är en gammal knut hos mig som helt klart hindrat mig mycket i livet!  Jag har ofta "vetat" eller kännt att "om jag bara XXX så kommer jag bli lycklig - och annars kommer jag vara olycklig" . Och givetvis så har XXX inte blivit. På samma sätt har jag bidragit till att dränera relationer på energi genom att söka bekräftelse.

Jag har alltid haft vänner runt mig som sagt att man måste fixa lyckan själv, den kan inte komma utifrån. Men jag har haft så svårt att på djupet förstå detta.

Jag kan fortfarande få såna tankar om att detär nåt (utifrån) som saknas för att jag ska vara riktigt lycklig men numera vet jag på ett intellektuellt plan att de tankarna är felaktiga och jag skjuter undan dem med positiva tankar och lite logik.

Men jag kände när jag läste vad du skrev Otruolig - den där transformationen skulle jag vilja uppnå. Att verkligen bli av med behov av bekräftelse utifrån, av vara sig själv nog helt enkelt. Det är helt klart ett mål för mig…

Vad säger ni andra, har ni lyckats bli av med bekräftelsebehov?

Annons:
[Kathja]1
8/1/14, 10:51 AM
#1

Till största del tror jag, men inte för att jag har strävat efter det utan som ett led i allt annat. I att jag blivit äldre och i att jag har släppt annat bagage på livsresan tror jag. Skönt är det iaf! Visst kan känslan av "se mig och säg att jag är duktig" dyka upp men det är väldigt sällan nu för tiden.

[Saz]
8/1/14, 10:52 AM
#2

Håller helt med 🙂

Nyfiken på att höra om fler har lyckats ta sig ur det behovet.

linnease
8/1/14, 4:04 PM
#3

Jag  har varit där väldigt mycket i mitt liv!! Bara vetat att jag är så himla bra liksom! Och då kvittar det verkligen vad andra säger eller tycker. Världens skönaste känsla, man bara är bra liksom! Stark, snabb, smart, bra, på topp.. liksom i sig själv.. hm.. uppkopplad mot den där delen av en själv och Gud och Universum och själen eller vad man än vill kalla det som verkligen VET hur bra man är.. mmm ❤️✨🌈☀️

satsuke
8/1/14, 4:14 PM
#4

Haha #3 vad härligt att känna så 😃

#1 Ja delvis kanske det kan ha med personlig mognad att göra också…för mig har det i alla fall glidit åt rätt håll de senaste åren, haha.

[Kathja]1
8/1/14, 5:02 PM
#5

Mognad eller ej, ser det mer som en bonus när jag (man) tar sig genom livets olika väggupp och snirklingar. :-D

Otroulig
8/1/14, 6:44 PM
#6

Åh jag vill ju skriva jätte mycket här - men måste hålla mig lite kort.

Jag tänker att vi alla tycker om att få bekräftelse. Beröm och annat är ju alltid kul att få. MEN det är när vi mår dåligt av att inte få det som det blir ett behov. 

Ett exempel tidigare när jag inte blev bjuden på en fest där de flesta av man kamrater var bjudna - så reagerade jag med att bli ledsen, få en klump i magen, känna mig ensam osv. Detta för att jag hade ett behov av att vara omtyckt. 

Nu gillar jag mig själv och behöver inte längre få en bekräftelse på att jag är trevlig 

, rolig osv.. Så nu när jag inte blir bjuden så bryr jag mig inte, jag tänker - det finns säkert någon orsak till det och lägger inte ned mer energi än så. 

Det är samma sak på jobbet  - jag vet om jag gör ett bra jobb eller inte - jag behöver inte få beröm. Naturligtvis blir det väldigt roligt och jag blir inspirerad - men jag har inget behov. 

På jobbet har jag även känt mig förbisedd, istället för att gå och grunna på det ( som jag skulle gjort tidigare)  så tog jag helt enkelt in personen i ett rum och pratade med hen. 

Det finns så många exempel och jag inbillar mig att många inte ens inser hur stort det här är ( eller så är det bara jag som hade en sopkass självkänsla tidigare) 

Som en del säger här - detta växer fram med mognad - men jag insåg ju när jag var i min senaste relation hur sjuuuukt stort bekräftelse behov jag hade, det spelade nästan ingen roll vad han gjorde, för jag ville bara ha mer, jag kunde inte vara nog säker att han älskade mig. SÅ när jag insåg detta och att det faktiskt var direkt kopplat till min kassa självkänsla så jobbade jag aktivt på detta. 

Sen har ju utvecklingen här med er underbara människor ❤️ledig fram till att jag fått en TILLIT - som också är en komponent i detta. Faktiskt, en tillit till mig själv och till  Gud/ Universum.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
MissInAction
8/1/14, 7:55 PM
#7

Otroulig!
Om du har lust så får du jättegärna utveckla det här… hur, rent praktiskt? 😎

SÅ när jag insåg detta och att det faktiskt var direkt kopplat till min kassa självkänsla så jobbade jag aktivt på detta. 


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

linnease
8/1/14, 9:04 PM
#8

Mia Thörnbloms böcker kanske?

Otroulig
8/1/14, 9:19 PM
#9

Exaktemte Linn - så började jag. Startade en Må bra bok som hon rekommenderar.  Skrev i den i nåt år. Sen klistrade jag hela lägenheten full av affirmationen.  Körde massor med andra övningar.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

satsuke
8/2/14, 10:35 AM
#10

Aha härligt att höra #Otroulig! Jag har alltid varit lite negativ till Mia Törnblom (varför vet jag inte för jag har inte läst nåt varken av eller om henne egentligen?!) och tänkt att hennes grejer är …tja populistiska, inte så seriösa, "kvällstidningsaktiga" eller hur jag ska uttrycka det.

Ska kanske kolla om hon har nån hemsida.

Nån som vet får jättegärna skriva en rad om hennes böcker och tankar!

MissInAction
8/2/14, 11:20 AM
#11

Jag hade en bok av henne, läste något i den och gjorde säkert någon övning också men jag tror inte att jag läste hela. Detta måste ha varit runt 2007 eller nåt dock! Och jag har gjort mig av med boken i något av mina rensningsprojekt 🤐😃

En annan bok jag har och läst det mesta i heter Höj din självkänsla med KBT, av Melanie Fennell. Den kan kännas lite mastig kanske men man kan ta det i sin egen takt ju, kanske finns att låna på bibliotek.

Affirmationer på ställen där man ser dem, och att repetera dem, ofta och tills den känns sanna… mycket bra tips ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Otroulig
8/3/14, 12:23 AM
#12

Satsuke, har du läst hennes story? Vet du hennes historia?

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

satsuke
8/3/14, 10:43 AM
#13

#12 Jo jag har läst nån artikel nu om henne…

Annons:
Otroulig
8/3/14, 11:41 AM
#14

Om Mia inte känns rätt ta någon annan då. Jag tror att det är viktigt att känna för och tro på författaren :)

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

linnease
8/3/14, 12:35 PM
#15

Ja precis.. Hm undrar om jag inte var på en föreläsning på henne en gång! Svagt minne.. DEn var ganska bra har jag för mig!! Hade boken med men fastnade aldrig riktigt i den.. provade övningarna ett tag men slutade efter en månad tror jag.

szirius
8/3/14, 3:14 PM
#16

Nu har jag inte läst allt, men det jag tänker på är en talande bild jag läst….ett såll…att när man inte tycker om sig själv så kan man få hur mkt bekräftelse utifrån som helst men det rinner bara igenom, som ett såll med tusen hål. Då spelar det ingen roll hur bekräftad man blir, man mår skit ändå. Så - ett första steg uppåt kan faktiskt vara att man KAN ta emot och glädjas över att bli bekräftad. För det betyder att du kan ta emot det andra ser i dig…för att du kan se det själv. 🙂Sen får man mjölka det….positiv projicering är en superbra lek när man är låg. Att gå omkring och uppmärksamma vad man gillar hos andra..och sen säga " jag kan se det för att den sidan finns också i mig".

Jag kan känna mig nästan scizo, haha, jag har en superstark sida som Linn nämner, där jag bara är i flödet och bara ÄR och VET…bara lyser inifrån och det räcker gott nog och blir över åt alla håll och jag behöver ingen bekräftelse utifrån…känner frihet och kärlek och en HÖJD, för då är det inte ens jag, det är inte förknippat med mig som i min personlighet…..utan jag går då in i nåt kollektiv ALLT ÄR ETT….och det "roliga" med det är att man ju just då är som en magnet och får hur mkt bekräftelse som helst…o man ba…jaja…….sen har jag en annan superstark motsida där jag blir helt avklippt från flödet och inte alls kan känna och se min egen kraft…off helt enkelt…men dipparna dit ner blir VERKLIGEN bara färre och kortare hela tiden❤️ Jag vet nu att det bara är gamla mönster, invanda tankar och känslor, så de skrämmer mig inte längre…och jag vet att det inte behöver ta massa tid att skifta, det kan gå från en minut till en annan, på djupet! Har varit med om det så många gånger nu så jag litar på att harmonin alltid finns i mig, bara jag släpper motståndet!

Mitt skifte mot ett bättre mående kom på riktigt iom förståelsen för projicering…att ingen annan kan ge mig något…huj så mkt bitterhet jag känt tidigare…en tro att andra ska fylla mig med något…det GÅR ju inte, om jag inte själv är öppen för flödet, för den vibben där det existerar…att förstå att man är självskapande….jag hamnar där ibland då och då nu med, men jag vänder mig ALLTID inåt när jag triggas nu, för jag vet att triggerpunkten finns i MIG. Vad behöver jag ge mig själv? Vad behöver jag bekräfta nu?

satsuke
8/3/14, 8:34 PM
#17

#szirius härligt att läsa!!!!!!! Tack!🎈

SHIAWASE
8/4/14, 12:20 AM
#18

Szirius!!!! Härligt att du är tillbaka med dina klokheter!!!❤️❤️❤️❤️❤️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Älvan
8/4/14, 9:23 PM
#19

Projektion! Jag skriver under på det!!@ jag har nu i relation efter relation varit tillsammans med män med dålig självkänsla. Följande händer; 1. Ger typ 100 komplimanger/kärleksbetygelser 2. Faller ner i en tom mycket djup brunn. Inget klonk hörs! 3. Jag råkar ha en sämre dag och säger något med fel tonläge typ man ska inte ha olivolja i scrambled eggs efter han frågat mig om detta 4. Kommer ett aggressionsutbrott; "du idiotförklarar mig" 5. WTF!!! :-( Vad som sker inne i ex pojkvännerna 1. Kan inte älska sig själv/acceptera sig själv/göra sig själv lycklig 2. Letar yttre faktorer till varför denne inte mår bra (kollar alltså inte innåt. Saknar antingen förmågan eller så är det för smärtsamt 3. Yttre orsak hittad; "hon tycker inte jag duger till någonting alls. Inte ens göra scrambled eggs" (alla komplimanger och kärleksbetygelser har på sätt och vis inte funnits då de inte landat. Om man inte tror sig vara älskvärd kommer man inte lita på att någon kan älska en) 4. Tillfällig lättnad i känslorna då "syndabocken" för det dåliga måendet hittats 5. Fortsatt dålig självkänsla JAG ÄR SÅ TRÖTT PÅ DESSA RELATIONER NU MED MÄN OFÖRMÖGNA TILL EGENKÄRLEK! Jag måste en vända till papperskorgen nu!

Upp till toppen
Annons: