Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 4609 ggr
MissInAction
2014-06-11 23:43

Fjärilar i magen och ångest - lika?

Har tänkt på en sak ett bra tag nu och velat ta upp, men sen har jag glömt.

Det är inte många månader sedan jag hade ångest dagligen, och ofta, riktigt svår ångest. Och den fysiska känslan är omisskännlig. Den kanske skiljer sig från person till person, vad vet jag…? Men de flesta brukar beskriva det som obehag i bröstet/magtrakten. Det kommer, för mig, liksom i vågor.. ibland känns det mer som tryck. 

Det som jag har tänkt på nu ett tag är hur lik den här känslan är den som jag får när jag är förälskad - men känslan är såklart helt annorlunda på samma gång, bara positiv!! Jag talar om fjärilar i magen. Den känslan känner säkert fler igen sig i 🙂

Är det någon mer som tänkt på det? Det är nu först i vår som jag har tänkt på likheten, trots att jag känt båda många gånger förr. 

Jag har funderat på vad det är som egentligen händer i kroppen vid ångest, och när man får "fjärilar i magen" 🤔
Skulle vara spännande att veta!!

Och för att förtydliga, ifall någon undrar… fjärilar i magen är för mig endast underbart och vackert och helt fantastiskt!! Finns nog inte mycket som överstiger den känslan för mig 😍☀️


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Älvan
2014-06-12 00:00
#1

Jag tycker inte det är samma. Vid ångest är det illamående, tryck, kramp i magen. En tung känsla. Ett obehag. Energilöshet. Vid förälskelse en lättsam champangebubblande känsla i magen. Den ger energi. Pirrig på ett förväntansfullt sätt. Det är så jag ser på känslan i magen. Jag tror det är väldigt individuellt. :)

MissInAction
2014-06-12 00:37
#2

Jag håller med dig Älvan!!
För mig är det inte alls samma känsla heller, men jag förnimmer fysiska likheter… att det kommer plötsligt och liksom rör sig i samma del av kroppen. Så jag funderar på vad det är som påverkar det där.. vad det är som faktiskt händer, fysiskt, i kroppen. Nervsignaler kanske?

Som sagt, vore kul att veta 🙂

För övrigt så har jag massor med fjärilar i magen 😍😊


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Otroulig
2014-06-12 11:38
#3

Det är väl där känslorna sitter. Om man går upp i starka känslor aktiveras det området. Det är väl som när man blir rädd?? Eller orolig ( klump i magen) osv. Ju intensivare känsla ju högt upp??

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

MissInAction
2014-06-12 13:00
#4

Och känslan när man åker karuseller som snurrar och far upp och ner och åt sidan - också fjärilar i magen, som ett sug liksom 😃🥳
Fast ändå är de ju så olika.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

portera
2014-06-13 23:47
#5

Intressant parallell du tagit upp..

Kan man inte vara så nervös inför ett möte i vad som skulle kunna vara kärlekens tecken, att det är ångestladdat. Man kan vara rädd över hur det ska gå, rädd att bli sviken, rädd att det inte alls ska vara som föreställt sig när man väl träffas. Var går då gränsen mellan fjärilar och
oro? 

Jag ser definivt likheter mellan de två, både handlar om förväntan - vad man tror komma skall. Baserat på tidigare erferenheter reagerar vi på vad som vi tror ska komma.. Den ena känsan är mycket positiv och innebär en förväntan om en underbar tid med någon, den andra en förväntan om att det finns något att försvara sig mot, ett hot. Beroende på tidigare erfarenheter kan nog dessa fjärilar upplevas snarlikt ett hot.

Out of the confort zone, kan hända för de med social fobi.

linnease
2014-06-14 00:03
#6

Jag åkte Helix på Liseberg i förrgår, sååååå bra!!! 😃 Jag vill verkligen bli rymdstridspilot när jag blir stor! 🥳

Kanske kemikalierna som ger fysiska förnimmelser i kroppen vid olika känslor helt enkelt produceras och släpps ut i den trakten runt bröstet/magen?

Annons:
Otroulig
2014-06-14 12:00
#7

Ehh om vi nu ska bli fysiska 😃 är det inte så att när kroppen utsätts för hot, att all energi går just till det centrat för att överleva????

Jag leer Portera för nu kom minnet upp hur jag mådde när mitt ex skulle komma hem till mig på middag för första gången 😮😮😭🥶🤪 jag var helt skräckslagen 😂

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

MissInAction
2014-06-14 14:47
#8

Ahahaha! Ja men faktiskt… jag tror aldrig jag varit så nervös som jag var på tåget påväg till min första dejt med ett av mina ex… jag bodde i Göteborg och han bodde i Uppsala (ja..) så vi bestämde att ses i… Örebro!!! Haha 😃 Jisses vilket sug jag hade i magen hela vägen dit, och mådde nästan illa.. men det var verkligen en blandning mellan fjärilar i magen och hm… "vanlig" nervositet.. kanske inte ångest.. men det var definitivt något mer än positiv förväntan och rosa moln!

Så ja, portera… du beskriver väldigt bra hur jag tänker men inte lyckats formulera i ord 😎


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

szirius
2014-06-15 00:04
#9

# 5 Jag ser definivt likheter mellan de två, både handlar om förväntan - vad man tror komma skall. Baserat på tidigare erferenheter reagerar vi på vad som vi tror ska komma.. Den ena känsan är mycket positiv och innebär en förväntan om en underbar tid med någon, den andra en förväntan om att det finns något att försvara sig mot, ett hot. Beroende på tidigare erfarenheter kan nog dessa fjärilar upplevas snarlikt ett hot.

Mkt bra formulerat👍! 

Jag kan ju få det där suget i magen innan uppträdanden, snabb puls, lite illamående…men det är ändå förknippat med förväntan och glädje så då ser jag det som "pirr" och att jag är " på G" , upprymd liksom. Jag upplever mig inte alls som nervös, bara taggad och fokuserad, jag VILL ju upp på scen. Dock är känslan i kroppen i stort sett densamma som oro eller stress, rent kroppsligt. Den har inte förändrats särskilt med tiden, MEN jag har en helt annan inställning till den och DET gör hela skillnaden!

Hm, läste om det här nån gång…om att nästan ALLA känner vad som förknippas med nervositet innan ett framträdande - bara det att man har olika inställning till känslorna, så en person kan bli svimfärdig och vilja fly, medan en annan blir peppad och upprymd av det. Det stämmer definitivt. Personer med panikångestattacker kan ju öva sig i att " stå ut" med känslan tills den klingar av, tills man till slut inte reagerar lika starkt på tex hög puls och på så sätt blir av med attackerna.

portera
2014-06-15 00:55
#10

Kul att man kunde bidra.. står inför ett sådant möte i sommar. 🙂😮Baserat på tidigare erfarenhet har jag en ganska bra bild av hur jag kommer känna när det närmar sig. 😓🤢😍 Skräckblandad förtjusning kan det ju kallas så fint. 

#9 Tack! Inställningen till fjärilarna är jätteviktig och kan tränas upp visst är det så. Skulle presentera en skoluppgift vi haft ett år på oss att jobba med på gymnasiet, mina bens sidosvängningar gick att se från sista bänk, haha 😃 Så här i efterhand kan man skratta åt det och idag skulle jag inte vara lika nervös, baserat på den och ett fåtal andra prövningar.

szirius
2014-06-19 11:35
#11

Tack för den här tråden Missi! Så att jag fick påminna mig om detta med inställning till känslor. För idag har jag nåt pågående i kroppen, nåt aktivt, pirrigt…funderade på om det är ångest jag känner…oro…stress? Men bestämde mig för att det är förväntan, pirr, glädje, hoppfullhet -glädje att ha grejer på gång, att det rullar, att leva ett aktivt liv, att ha saker att fylla dagarna med, att ha familj o hem  - och det funkar!  jag skiftade i inställning och nu känns dessa förnimmelser i kroppen bara fine🥳

MissInAction
2014-06-19 12:33
#12

Intressant, szirius!! Jag får komma ihåg att tänka till om jag får tillfälle någon gång, och se om jag kan vända också med hjälp av inställning! Jag kan ju bara tänka på ren och skär ångest nu.. och kan inte för allt i världen föreställa mig att jag skulle kunna vända det till något positivt! Men det funkar kanske med mer svårdefinierbara känslor? 😛


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Älvan
2014-06-19 13:01
#13

Miss Allt kändes kass i morse. Då gnällde jag av mig med eft och allt känns lättare nu. Ska även prova szirius metod. :)

Annons:
MissInAction
2014-06-19 13:21
#14

Åh vad bra, Älvan!! 😉☀️
EFT har jag glömt bort nu ett tag! Hade för vana att tappa dagligen för ungefär 1.5 år sen. Kom på att man kunde ju också kombinera det med ho'oponopono eller vad det nu hette 😍

Prova och berätta hur det känns!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: