Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 1636 ggr
Open
5/22/14, 8:42 AM

Att skapa ett rikt liv med Deepak

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gör nu dag 4 av det kostnadsfria online 21 Dagars meditationsupplevelsen "Att skapa ett rikt liv" med Deepak Chopra. www.deepakchopra.se

Det som är bäst med det här programmet tycker jag är att det har samlat flera tusen helt nya meditatörer i Sverige och har satt igång en (förnyad) dialog om andlighet i vårt samhälle. 

Jag skulle jättegärna villja veta vad ni tycker om andlighet och det svenska samhället. Hur upplever ni det? Behöver vi en ökad dialog om andlighet i Sverige? Hur skulle det förändra vårt samhälle om vi kunde tala med varandra i familjen, i skolan, på jobbet och i media om dessa saker?

Annons:
SHIAWASE
5/22/14, 9:17 AM
#1

Jag bor ju inte i Sverige,, och har ännu inte börjat med dessa meditationer```

MEN,, Jag tror och tänker att alla, oavsett nationalitet, kultur etc. söker sitt hem , sitt jag.

Så alla aktiviteter är BRA!

SEDAN, så behöver inte allt vara fokuserat på andlighet

Nämner detta, eftersom jag själv ordnar events, gentemot "totalt oandliga" (men självklart inte),, MEN genom mitt "oandliga perspektiv" (självklart INTE oandligt) så når jag ut till såååå många!!!)

Och just nu så är jag sååå fascinerad över detta, och sååå tacksam!!
Så,, med andra ord så behövs mångfaldheten!!!

i allt!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Open
5/22/14, 10:08 AM
#2

Shiawase, håller helt med om det. När man väl har hittat sin själ så skall man "pour it out" in i allt man vill :) Men det är så många som inte agerar från själen, utan från egot, helt enklet för att de aldrig har tittat inåt eller dykt djupare än ytan. Man kan organisera en bilmässa från själen eller från egot :) Frågan är hur gör vi för att vi i Sverige (och överallt) skall kunna säga/tänka/ära/använda ordet "själ" eller vilka andra ord som helst som betecknar vad vi är under ytan, som ett naturligt uttryck för det vi erkänner som viktigt? 

Ni som bor i Sverige- kan ni använda ord som "själ" "djupare/högre jag" "varandet i mig" "inre vägledning" "intuition" eller dylikt på jobbet? kan ni säga till kolleger och chefer att ni vill gärna samlas och drömma fram nästa projekt, och attrahera allt det goda från hjärtat? Eller annat i den vägen kanske? 

Jag undrar :) 

P.S. Shiawase- berätta gärna vad det är du lägger din själ i om du vill ;)

Älvan
5/22/14, 12:08 PM
#3

Nej. Det är inte lätt att tala om tro, andlighet och själ i mina kretsar. Oerhöst styrt från egot liksom jag själv delvis är och varit. Religion och andlighet upplever jag som områden som ar tabu att tala om. Det är som att det är för privat liksom vilken inkomst och vad man röstar på. Dessutom är just religion lite fult i vårt land upplever jag så att tala om själ är ju också fult och obegripligt för många. Som tur är öppnas dörrar via många inser att yoga och meditation är bra träning. Det kommer lura in prestations egot som vill vara bäst på allting. ;) Tillslut ska man vara bäst på meditation och vips hittar man sin ande! Tur att egot finns. ;) Allt är ju tävling och status för den. Även yoga och meditation kan då komma i fokus! *skratt*

Open
5/22/14, 3:38 PM
#4

#3 Ha, vad roligt, Älvan. Vips hittar man sin ande 😃 Det påminner mig om skämtet där två munkar bugar till sin symbol av Gud och deklarerar med pathos: "jag är inget, du är allt!". Städaren råkar se dem och blir så tagen av deras hänförelse att han släpper sin mopp och börjar också ropa "jag är inget, du är allt". Då säger den ena irriterade munken till den andra … "kolla vem som är ingen, minsann"…

Jag upplever det lite som du, själen är tabu och finns inte, och det finns speciella platser för det, om man absolut måste prata om själ som mer än ett poetiskt drag. Rationaliteten regerar och vetenskapen har alla svar, tillsammans med politikerna kanske :) 

Åt andra sidan är jag forbluffad varje gång jag inser att ingen själ låter sig tystas, det finns så mycket av vår ande som lyser upp överallt, och det skulle vara så fint om vi kunde göra det till en medveten företeelse och odla mer av det, istället för att avfärda det som något som bara sällsynta hjältar eller knäppskallar har och gör. I en Facebook grupp blev det en storm av applåder när en man berättade att han hade stannat till och hjälpt en gråtande ung tjej genom sin svåra stund, och då undrar jag om vi istället för att ge sådana människor en medalj och sen gå tillbaka till den tuffa världen och bete oss på samma sätt som alltid, om vi skulle ge oss själva uppmuntran vid varje steg ut ur lilla ego-rädslan, och bli de hjältarna. Ganska märkligt att det skall ta mod att känna och sprida frid istället för ilska, och kärlek istället för hat… men så är det ofta.

I alla fall så undrar jag om det inte är så att vi närmar oss en tid då alla kommer ut ur garderoben. "Hej, jag är egentligen själ först och kropp-sinne sen". Vi kanske kommer att behöva gå ut på gatorna och demonstrera för våra rättigheter som besjälade varelser ett tag😃 Men till slut så tror jag alla kommer att vänja sig med den tanken…

#1 Shiawase, det skulle vara roligt att höra hur det är i Japan med det… jag vet att de har en djup andlighet men frågan är om man får blanda den i "vardagen" nuförtiden.

[Kathja]1
5/22/14, 8:50 PM
#5

Det är tydligt att det beror helt på i vilka kretsar man rör sig. Jag möter sällan svårigheter eller höjda ögonbryn då jag snackar om Gud, eller LoA eller andlighet på annat sätt. På jobbet finns det flera kolleger som är super anti, men ändå väldigt nyfikna så det blir roliga snack av det med när läge ges.

Vi har bekanta som är Vittnen och det gör ju inte mycket annat än går runt och snackar Gud med människor och de berättade härom veckan hur det bara nu det senaste året hade blivit påtagligt lättare att komma till och få föra en dialog. Innan fick de ju inte ens säga Gud utan att dörren var stängd, men de har märkt ett ökat intresse och en större öppenhet. Vilket glädjer mig väldigt då det visar på att vi är på rätt väg, även om vägen kanske inte ska leda till att vi alla blir Vittnen. Men på vägen mot öppenhet då det kommer till Gud och andlighet.

Open
5/22/14, 9:31 PM
#6

#5 Intressant, Kathja, tack för att du berättar. Det glädjer mig att höra. Jag vet att det händer mycket nuförtiden och min synpunkt kan mycket väl vara föråldrad. Jag möter även de som har varit längre tid på vägen än jag och de har mött ännu mer motstånd. Så det går nog framåt med jämna steg. Jag kanske har lite bråttom :)

Annons:
szirius
5/22/14, 10:14 PM
#7

Jag säger som Kathja, det beror väldigt på vilka kretsar man rör sig i. Om man bor i tex Järna( antroposofiskt centrum)  så kan man prata själ/ande/karma öppet på Konsum, andlighet genomsyrar pedagogiken på waldorfskolorna och man kan få meditera på arbetstid - på chefens beordran😉.

Det beror också på vad man själv utstrålar. Är man trygg i sig själv och pratar helt naturligt om tex sin gudstro, utan att förvänta sig att någon ska ifrågasätta det, så sker det oftast inte heller. Apropå mantran och att gå ut i världen och lysa i vår kraft. Då behöver vi ju tro på den djupa sanningen i att det fungerar så också. Jag attraherar min omgivning. Hänger vi upp oss på de som är stängda, ja, då har vi valt fokus.

SHIAWASE
5/23/14, 12:31 AM
#8

Ja här i Japan är det lättare än i Sverige, men det är även mycket som är slutet.

Fast rent allmänt så även om Japaner inte lever troendes idag (särskilt mycket) så är nog samhället genomsyrat av andlighet på ett naturligare sätt än vad det är i Sverige,,,

Just förra och den här veckan har ju jag haft dessa events där jag har pratat. Det har ju varit fokus på livet, främst kvinnors liv, att leva mera sant gentemot sig själv, hur vi kan förändra vardagen, Det har även varit en uställning Life Puzzle i samarbete med ambassaden .. Livspusslet,, alltså hur vi pusslar ihop alla bitar i vardagen, där har ju jämställdheten i Sverige tagits upp , föräldraledighet etc.

En kvinna som kom första dagen förra veckan, har sedan kommit alla dagar. Igår var det den sista. Jag pratade i Onsdags i en timma,,, I går kom hon fram till mig och var såå glad  " Ulrika! Tänk, jag har ju alltid bara varit hemmafru, och inte tänkt så mycket på det, men igår så fick jag ett telefonsamtal, och undrade om jag inte ville komma och jobba som förskolelärare (förmodligen är hon väl utbildad till det i grunden) ,, och jag blev så glad!!! Det är säkert för att jag har varit här, och lyssnat på dig".  Hon sa även att hon inte brukar gå på sådana här events. Jag sa då, att det är säkert för att hon har ändrat ustrålning (vibration) som det samtalet bara kom utifrån ingenstans,, och det höll hon med om.

En annan kvinna var också så glad,, hon såg skylten Life Puzzle och trodde det handlade om att lägga pussel,, så kom hon in, och vi pratade hon tittade på utställningen,, och var såå glad över att hon hade kommit, eftersom hon har jobbat hela sitt liv, valt bort barn och istället karriär eftersom det inte gick att kombinera på hennes tid.. Vi pratade också en stund,, och hon var överlycklig och tacksam för att hennes dag blev så fantastisk.

Självklart blir ju jag lika glad av att höra detta.

Så jag menar att även om man inte talar om andlighet i direkta ord så kan man göra det ändå,,, och när man når in till dem till en viss punkt, kan man då "smyga" in lite funderingar (som detta med att hon hade ändrat vibration och därför kom det till henne) och då håller de med om detta,, och därifrån kan man sedan fortsätta en dialog.

När jag pratar inför folk på det här sättet så pratar jag ju mycket om att vi själva skapar vårat liv, och att vi inte kan förändra andra men oss själva, och genom detta förändra vår omgivning. Och om hur man kan ändra sitt synsätt på saker, och se det positiva i alla händelser i livet,,,

För mig personligen är det nämligen dessa jag vill nå ut till, det är inte så viktigt att prata om själ och andlighet , utan heller visa att man skapa sitt egna liv, att det är meningen att vi ska vara lyckliga och njuta av livet. Och det är så underbart när man når ut till personer som kanske inte har "vågat" tänka i dessa banor,  men som öppnar upp  så här….

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Open
5/23/14, 8:40 AM
#9

#7 Szirius, det är underbart hur arbetet som har gjorts så länge i Järna också ger resultat, det skapar ett starkt fält omkring sig lokalt. 

Sen, när man vill uttrycka en mer expanderad syn på livet så är det naturligtvis så att man stärker sin egen klarhet i mötet med den mer begränsade synen, gång på gång. På min och andras resa har jag sett att det finns stadier- man jobbar ett bra tag på att expandera sitt eget medvetande trots omgivningens synsätt, och sen är det dags att även stärka det i mötet med andra- som självklart är bästa sättet att trigga alla punkterna som fortfarande behöver jobbas på :) Ja, resan fortsätter och det inkluderar oss alla …

Shiawase, vilken härlig berättelse! Tack, det var roligt att läsa, jag kan se hur du jobbar och vad behoven är där. Det här med att smyga in lite nya insikter… det är roligt och jag känner så väl igen det. Det är en balansgång mellan drivkraften att expandera eller stanna i samma världssyn :)

szirius
5/23/14, 11:08 PM
#10

#9 _Sen, när man vill uttrycka en mer expanderad syn på livet så är det naturligtvis så att man stärker sin egen klarhet i mötet med den mer begränsade synen, gång på gång. På min och andras resa har jag sett att det finns stadier- man jobbar ett bra tag på att expandera sitt eget medvetande trots omgivningens synsätt, och sen är det dags att även stärka det i mötet med andra- som självklart är bästa sättet att trigga alla punkterna som fortfarande behöver jobbas på :)
_

Visst är det så. För inte så länge sedan hade vi nån tråd om hur triggad många kan bli av att inte bli förstådd ( i mötet med andras synsätt) …att känna att man blir stoppad i ett fack av andra, där man själv anser sig inte befinna sig. Så gav det en chans att syna det…bli medveten om att man hängt upp sig på nåt som inte behövs ändras☝️som jag ofta inte kan ändra…..och möjligheten att finna frihet i känslan att det inte är viktigt att bli förstådd…🌊

linnease
5/24/14, 7:21 PM
#11

Järna alltså? Coolt, hade jag inte hört om. Var tvungen att googla, 6400 invånare och nästan 2000 är sysselsatta i den antroposofiska näringsverksamheten.. Typ största delen av arbetsföra befolkningen måste det ju vara! Måste vara ett intressant ställe.. 🙂👍

Open
5/25/14, 8:27 PM
#12

#10 Självförståelse är till slut det enda som spelar roll :)

Upp till toppen
Annons: