Annons:
Etikettklotterplank
Läst 1856 ggr
spull
2014-05-03 17:51

Att rensa ut

Wow, jag tror jag är inne i nånting. Märker hur personer från "the past" springer på mig på stan och det känns som att det är för att det är "emotional bagage" som rensas och avslutas. Och det är helt random! Personer jag inte ens tänkt på på flera år, men som jag ändå haft olika sorters "..band.." till. Inte så dramatiska möten ännu, men jag har börjat se ett tema i vad allt handlar om! Väldigt intressant faktiskt……😮

Vad jag också ville säga var hur STARKT jag känner att det är FÖR MYCKET PRYLAR här hemma. För mycket och FEL saker. Och hur sjutton ska saker jag faktiskt verkligen tycker om kunna komma in i mitt liv om det inte finns plats? Detta gäller ju för både fysiska ting och relationer av olika slag. 

Men just idag i detta nu så tänkte jag ägna lördagskvällen åt att rensa, städa och sortera. Har sneglat lite på http://www.theminimalists.com/21days/ - och jag känner att det skulle kunna vara "min grej" lite. Kortfattat: Man packar helt enkelt ned ALLT man äger i lådor och annat, och då märker man hur lite man faktiskt använder, och det blir på så sätt lättare på sikt att släppa taget om prylarna. Finns såklart andra metoder, men ville bara tipsa, och inte för att forcera nånting som Du inte vill osv. Mitt tips kommer från välmening och att sprida glädje och harmoni till Dig! 🎈

Undrar vart jag ska ställa alla hopplockade saker….hm…. :P

må gott ~

Annons:
spull
2014-05-03 18:16
#1

Men åh, jag lossnar inte! Prokrastinerar för fullt, även om det är trevligt att fastna med chattande. 

Vad är det som oroar mig … jo, vad ANDRA ska tycka om den här idén. Verkar ha även "beliefs" att släppa taget om … 🤔

må gott ~

Otroulig
2014-05-03 18:24
#2

Ta det när det känns bra. Hade du kommit hit när en av oss ( kommer faktiskt inte ihåg vem) hade slängt rubbet, i stort sätt allt! Det är många Feng shuiare här inne som rensar hela tiden :) jag tycker jag har varit duktig den här veckan, jag har slängt en hel del. Skönt!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

ollivoll
2014-05-03 19:04
#3

Spull, jag gjorde det för ett tag sen och skrev här inne om det efteråt. Jag slängde rubbet:)) det jag har kvar får jag ner i en låda. Rensningen är verkligen en stor stegi att få bort all dålig energi man har samlat på sig i åratal. Och jag lovar dig att du varken kommer att behöva sakerna eller ens vill ha det när du väl har slängt:) Släpp taget och bara gå på din instinkt, och bry dig inte vad andra ska tycka:) För mig var det som att jag kunde andas ny luft efteråt:) Lycka till med rensningen:)

ollivoll
2014-05-03 19:35
#4

Otroulig jag har läst någonstans att du påbörjat din rensning:)) härligt, keep going:)

ollivoll
2014-05-03 19:36
#5

Tror det var i klotterplanken? :)

szirius
2014-05-03 20:05
#6

Jag är ju feng shui - älskare, ÄLSKAR att rensa, organisera, märka lådor o kartonger❤️…och det funkar ju så symboliskt, saker faller på plats inombords i processen. Finns ett " talesätt" i feng shui: har du ett problem du inte vet  hur du ska lösa: rensa en låda😃

så om du sitter fast: börja med en låda bara. Tänk ett skåp om dagen, ta det lugnt liksom. Bättre att komma igång - jag lovar, du kommer få mersmak😍

Jag är dock minst lika duktig på att " stöka till allt" igen😛, så det är inte precis nåt man gör och " sen är det klart"😇. Men en rejäl utrensning där man gör sig av med allt onödigt är verkligen underbart frigörande!🌊   Göra plats för NYTT! Så självklart ju. Och jag försöker hålla mig till: en sak in, en sak ut. Jag har nyss köpt nya välbehövliga sängkläder och rensat ut och gjort trasor av gamla sängkläder o faktiskt hivat ett gäng missfärgade handdukar.

Det är mkt svårare när man bor stort🤐, när det finns plats att förvara…jag hade noll onödiga prylar när vi bodde i en trea!

Jag har faktiskt denna helg haft en kartong framme som jag fyllt med diverse "småkrafs" som jag inte vill ha framme men som jag- ännu - inte är redo att göra mig av med. Kartongen får finnas kvar några månader och har jag inte saknat nåt i den, så släpper jag den! Vissa saker, som grejer jag fått av elever är lite svåra…får så MKT hela tiden, teckningar, smågrejer, egengjort pyssel osv och det är ju fint, men ja, jag vet inte ….

Jag har dock insett att vi har en hel del trasiga grejer här hemma😇, vilket jag liksom är så van vid så att jag inte ens tänker på det☝️ - tex har vi bara 3 av 4 fungerande plattor -så har det nog varit i flera år- men jag saknar inte den fjärde alls så det gör mig liksom inget egentligen. Men nånstans finns det nog i ens undermedvetna och gnager, vore såklart härligt att kunna laga allt👍 De gånger då jag blivit frustrerad över såna saker så har några avsnitt av " arga snickaren" botat det och jag inser att jag bor ju i ett näst intill perfekt hem egentligen😍

Annons:
Otroulig
2014-05-03 21:22
#7

Var det du Olli? Haha berättade för en bekant häromdagen vad du gjort, hon tittade på mig frågande och sa "varför då". Det kändes lite svårt att förklara just då, hon är väldigt " praktisk" ;)

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

ollivoll
2014-05-03 21:42
#8

Otroulig skrattade gott åt det du skrev om väninnan:)) haha folk har en tedens att titta konstigt på situationer som verkar " out of the system" så att säga;) Jag tycker det låter som väninnan har satt högt värde på sina saker, vilket nästan alla gör omedvetet. Många lägger så mycke betydelse på ting som egentligen inte är speciellt nödvändiga. Dom personerna är inte redo för förändring och fyller hellre sin tillvaro än att tömma den. Då blir det lite svårt att förklara varför utrensning är bra för en. Huvudsaken är att du gör det och känner att rensningen är till för dig och inte vad andra tycker. Jag tycker du gör rätt som går långsamt fram och känner dig för mer och mer. Jag håller med Szirius om : en sak in en sak ut På så sätt fyller man aldrig upp igen:)

[::Vera::]
2014-05-03 21:49
#9

#7 Skrattar när jag läser inlägget.. :)) Ser det framför mig.

[::Vera::]
2014-05-03 22:00
#10

Spull

Bry dig inte om vad andra tycker! Gör det som känns bra för dig.

Jag är mycket inne på att rensa ut ordentligt framöver. Kanske inte i nivå med Ollivolls utrensning :-), men en REJÄL. Jag har redan börjat, och idag fick garaget en riktig omgång. Så skönt !! :-)

ollivoll
2014-05-03 22:14
#11

Liv, min utrensning var brutal, men den funkade för min del :) skulle inte rekommendera att någon gör det så abrupt som jag gjorde om det inte känns helt rätt för personen att göra det:) Långsamt är mycke bra, det blir lite terapi också. Ett slags ajöken på gammal energi. Och innan man fattat det har man tömt på ganska många prylar:)) Lycka till även med din utrensning framöver:))

[::Vera::]
2014-05-03 22:25
#12

Ollivoll, brutalt håller jag med om :-)… Det är häftigt att höra. Blir lite sugen faktiskt. Men jag tror det räcker gott och väl med det som jag har i tankarna.

Terapi, ja absolut. Skönt att titta på en sak och känna att den här betyder faktiskt inget alls för mig. Strunta i värdet, strunta om den "kan vara bra att ha", bara tjoff, ner i sopsäck med den!

Det var en perfekt dag att göra det på för min del. Mycket kändes som skit och ingenting. Blev på mycket bättre humör efteråt :-)

Tack, det ska nog gå så bra så, om det kastas som idag :-)

spull
2014-05-03 23:45
#13

Ollivoll, blir intresserad av din "brutala rensning" får kolla lite i trådarna…men annars hur gjorde du? :) tror som sagt att nåt "brutalt" är precis min melodi.. att se kontraster! :D

Det kom annat ivägen ikväll som gjorde att jag inte lossnade. Så här i efterhand fattar jag varför jag inte började plockandet, the universe had other things in store for me, så att säga ;)

må gott ~

Annons:
spull
2014-05-03 23:48
#14

#12 liv, det här slog an på nåt hos mig, väl talat! :)

"Skönt att titta på en sak och känna att den här betyder faktiskt inget alls för mig. Strunta i värdet, strunta om den "kan vara bra att ha", bara tjoff, ner i sopsäck med den!"

må gott ~

[::Vera::]
2014-05-03 23:52
#15

Spull, vad bra :-) Jag var hård mot sakerna idag 😉

spull
2014-05-04 00:17
#16

Gött det Liv! Inspireras!!

Essensen att grubbla mkt på värdet av en sak och om den "Är bra att ha" är ju lite av en mindset om "återhållsamhet, brist, att spara och bunkra inför sämre tider". Att inte lita på att man får det man behöver precis när man behöver det. 🙂

må gott ~

szirius
2014-05-04 00:41
#17

#10 haha apropå garage, jag fick ett ryck nån gång i vintras och skurade garagegolvet med såpa😂🤪…det har nog aldrig varit så rent där…i några dagar som det höll sig😛…nåja, jag hade behov av fysiskt arbete så allt är som det ska!

#16 precis , " fattigdomstänk" …det blir ju en självuppfyllande profetia oxå, för då är den energin fylld liksom, så inget nytt kan komma in.

Jag har haft den tendensen vad gäller tygbitar, snören etc 😇då jag iofs tycker väldigt mkt om att pyssla, men det absurda i att ha ett helt skåp med sånt 😂 fick mig att röja bort det mesta. Gav det till sonens skola🙂

Böcker är nåt annat……ganska många som har oändligt av böcker….lite " fint" att ha ett " bibliotek" i vissa kretsar, men inte alls i energisyfte vad jag förstått…tyngd, stagnation, gamla idéer, samlar damm etc….jag har en hel kartong studentböcker i källaren som jag inte vet vad jag ska göra med faktiskt…har ju väldigt svårt att tro att jag nånsin kommer ha användning av dem igen…vet inte ens varför jag släpade med dem när vi flyttade😃! Känns ju onödigt att kasta, men finns inga här som är intresserade av dem heller…

ollivoll
2014-05-04 08:33
#18

Spull, jag vaknade en dag och kunde knappt andas, så dålig var energin i min lägenhet. Jag hämtade massa säckar och massa lådor och gick bananas i hela lägeheten, vinden överallt. Det jag inte slängde gav jag bort. Jag skrev gratis på kartongerna och ställde dom på trottoaren utanför min lägehet och lät folk tömma dom. Brutalt är nog mer för att jag slängde verkligen allt, fotoalbum, dagböcker, alla leksaker som barn, julsaker allt allt. Min tanke är: att ju mindre jag har, desto mindre har jag att förlora:)) Jag vet inte hur man kopierar in gamla trådar Men jag tror min rubrik på tråden är nånting med: nu orkar jag inte längre…

[Kathja]1
2014-05-04 09:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Så det var dig Spull denna bilden var till! Den dök upp på FB idag och jag kände bara att jag skulle spara den. Jag fick ett röjryck i köket i fredags, går fort och myser för att det känns så bra och är så fint. Hade jag bott själv skulle här inte finnas mycket alls, men jag är gift med en samlare. Men honom har jag ju valt själv så jag behöver väl något i det. Men alltid när vi talar om att flytta till Kreta så föreställer jag mig det som en plats utan onödiga grejer, och utan tv. :-D

szirius
2014-05-04 11:37
#20

haha, skrev sent i denna tråd igår och blev påverkad in i drömmarna - har rensat även i dem inatt😂

Annons:
[::Vera::]
2014-05-04 11:53
#21

#16 Exakt! Att lita på att man får det man behöver. Tillit. Det som jag önskade mycket igår morse att jag skulle få känna för något. Det var av den anledningen som jag mådde bättre efter just den här rensningen. Tack Spull.

spull
2014-05-04 14:17
#22

Ollivoll, åh, vad häftigt, hittade din tråd och det var ett rejält ryck det :D tänker på mina lådor i källaren med saker från barndom, skolgrejer, foton med mera med mera. Du var alltså HÄNSYNSLÖS här? :O IMPONERANDE och INSPIRERANDE!! 👍✨

Och tack Kathja för bilden! 🙂 Behöver påminna mig själv om det mycket just nu..

må gott ~

spull
2014-05-04 14:19
#23

Börjat lite själv nu här. Funderar bara på var jag ska göra av alla saker. Hela och fina böcker e.xvis, och annat som andra faktiskt hade kunnat använda. Nånstans känns det fel "för miljön" att addera till sopberget fullt fungerande prylar. Men det känns mer fel att addera mer prylar och tyngd till andra människor, det kändes konstigt att lägga dem i lådor som jag tänkt lämna till erikshjälpen o dylikt. Och som jag skrivit tidigare - "bristtänket". Varför ska jag utgå från att andra "inte har" genom att lasta över det som jag nu rensar ut och ser som "skräp", bara för att andra "inte har"? Känns knasigt nu när jag tänker det. Vill bara bli av med det. Där har jag ju själv satt värde på sakerna, som om de vore oersättliga. Vilket de inte är alls….! Wow, vilken insikt här..! Nu blir det mer sopsäckar och mindre i "ge bort/sälj"-högen! :D

Och min omvärld mår nog bättre av att inte belasta personer med onödigheter i motpol mot att jag slänger en del saker nu. Jag menar, tänk så mycket som slängs från dödsbon…förr eller senare hade ju sakerna slängts ändå. Detta blir bara "tidigare"! Aaahh..vilken release jag kände nu!!!

Det finns ju ett ÖVERFLÖD. Så jag kan enkelt slänga några utan att någon kommer att sakna dem, varken jag, eller någon annan. DÄR SATT DEN! Märker att jag jobbar med några beliefs här :D

Såklart blev jag förkyld nu och sov några timmar, men tänkte fortsätta nu. Glad "Ascension sickness", klingar rätt för mig iallafall, blir ofta sjuk/förkyld när jag gör saker som utvecklar / höjer mig. Näsan och huvudet är ju "full of crap", symboliskt…kanske släpper när jag pillar med sakrensningen! :)

må gott ~

ollivoll
2014-05-04 15:34
#24

Heja Spull:)) Din förkylning tyder nog på en inre utrensning som kommer i samband med den yttre utrensningen. Vad skönt, det betyder att din kropp och sinne börjar läka, en riktig healing gör du nu! Och jag tycker ditt tänk är väldigt logiskt:) fortsätt i den tankebanan, allt blir till slut så mycke enklare och ännu mera logiskt:) Tummen upp.

linnease
2014-05-04 19:59
#25

Spännande. Blev lite sugen jag med.. fick äntligen tummen ur att svabba de sista golven nu efter mina bygggubbar som varit här o stökat till! 👍

spull
2014-05-05 10:32
#26

Ollivoll, det var ju lätt att sitta här och skriva och låta självsäker, men inte lätt att faktiskt göra så senare…

Har rensat ut mkt saker och det kändes bra och lätt, men jag är fortfarande i tveksamhet vart de ska ta vägen…..kasta eller välgörenhet…

må gott ~

linnease
2014-05-05 15:44
#27

Våga kasta! 🤗😃

Annons:
MissInAction
2014-05-05 18:13
#28

Åh herregud vad mycket att läsa på den sidan! 😛 Lite har jag ögnat igenom!

Heja alla er som rensar och är på väg att rensa!! 🥳 Vet vilket jobb det är och hur skönt det känns när man gjort ett jätteryck.

Är ju inne på att jag vill göra en rejäl utrensning i mitt hem, jag med! Har velat länge, och brukar rensa åtminstone någon gång om året. 

Nu känns det verkligen som att jag ligger i startgroparna! Med betoning på groparna då alltså. Så det är väl lite segt att komma upp och ut! 😂

Jag är ju en sån som mycket väl kan slänga för att jag vet att behöver jag det igen så får jag tag i det. Men jag sätter ett sentimentalt värde på allt! Och vissa saker blir en del av min identitet. Det här tror jag är anledningen till att jag har så oerhört svårt att göra mig av med böcker!

Haha jag har också haft kurslitteratur kvar i många år 😃 men jag gjorde mig nog av med en del härom året. Nu är det mest ryska-grejer och engelska som är kvar, om det inte ligger något religionsvetenskap/pedagogik nere i förrådet förstås.

Det närmar sig den stora vårstädningen för mig, det brukar bli någon gång i maj. Så… kanske, kanske att jag kan få ändan ur i år. Det är ju en sak att få undan mycket saker i lådor och garderober och sånt.. det syns ju inte då, men det är ändå där och tar upp energi! Lurar mig själv.

Rensa ut lite gamla handdukar och sånt blir nog bland det lättaste för mig 🙂

Det här som szirius gör, att ha en låda/kasse med saker som man kan slänga ner saker i undan för undan, som man liksom "på prov" kastar bort.. den idén gillar jag jättemycket! Eller när man väl börjat rensa och inte vill gå all in så kan man ha en kanske-låda… eller kanske en som man skriver 3 eller 6 månader på och låter det sedan ligga i lådan under den tiden. Har man inte saknat eller använt det då, så hiva det bara! Bäst är nog att inte ens titta vad det var i den 😃


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

ollivoll
2014-05-05 19:28
#29

Spull, vad är det (för dig) för känsla du känner för varje sak? Och vad är det för känsla du känner när du håller en sak som du tänker: Den här ska jag nog slänga, eller? Vad är det du får upp för tankar. Tänk på den tanken och tänk sen, ok, vilket värde har denna sak för mig. Låt det sen gå en stund, och när du är redo så tänk eller säg högt, denna sak betyder egentligen ingenting. P.s jag menar inte att du ska behöva redovisa för mig hur du tänker;) utan ger ett liten putt fram. OBS! Släng inget föränn du känner att sakerna du vill bli av med verkligen inte betyder något för dig, vare sig du slänger eller skänker bort, jätteviktigt:) Jag kan också säga, när du är redo då ÄR du redo, bara ta det lugnt:)

spull
2014-05-05 19:54
#30

linnease - tack för supporten! :D

ollivoll - Jag har inget större problem just nu med att skiljas från sakerna, har redan buntat ihop en massa! :) Mitt "problem" är nu VART DET SKA TA VÄGEN…….har en känsla av att det inte är "okej" att bara slänga 🤔. Kämpar med detta, men det släpper väl…

må gott ~

Otroulig
2014-05-05 19:58
#31

Det här med att gå på inspiration tror jag helt klart på. Jag VET att jag måste vara på rätt humör för att kunna rensa. Det funkar inte att bestämma en helg och sen göra det. Det fungerar inte då - det måste komma med lite jävlar anamma känsla blandat med glädje. Det är super tydligt hos mig och jag har alltid funkat så.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

MissInAction
2014-05-05 22:51
#32

Har rensat ut lite handdukar, sängkläder, dukar och gardiner. En del har jag kastat och resten, som är tvättat, ska jag lämna på second hand imorgon 🙂 det var ju bara lite men gjorde så stor skillnad i skåpet. Skönt!

Jag jobbar för fullt inne i huvet på vad och hur jag vill göra.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Älvan
2014-05-07 07:42
#33

Jag har svårt att skiljas från saker. För att mitt hem ens ska kunna fungera måste jag hela tiden ha en pågående rensning. :) Hicks säger att resurserna materiellt är oändliga. Det är nog den enda detaljen jag inte tror på i LoA. Jag är därför helt emot slit och släng. Jag ger saker till välgörenhet, säljer, ger till vänner och till tiggarna. Jag kastar bara trasiga saker. Jag tror inte miljöförstöring med växthuseffekt är inbillat utan vi människor förstör Moder Jord. Jag vill ta mitt ansvar och försöker tänka mig för även när jag köper nya saker. Jag handlar exv böcker och leksaker begagnat. De leksaker vi ledsnat på kan sen någon annan ha. Det blir som att byta grejjer för en billig peng. Inga naturresurser belastas. Visste ni att det finns exv Retoy.se där man kan se var man kan gratis lämna in och byta gamla leksaker mot nya gamla leksaker. Barnen tyckte det var jättekul! :)

linnease
2014-05-07 11:22
#34

Hm jag har varit lite fast i miljötankarna oxå, var så inne i dem innan jag hittade LoA.. just för att taken på att förstöra vår fina värld kändes så himla dålig. :) MEn den känns ju bara så dålig för att source/gud/universum/vår inner being/själ verkligen inte håller med om den tanken! 

SÅ, nu är jag redo att gå över i och utforska den obegränsade världen!!! 🤗🤗🤗❤️❤️❤️✨✨✨🎁🎁🎁☀️☀️☀️🌈🌈🌈🎂🎂🎂🎈🎈🎈 Yay!

Annons:
Älvan
2014-05-07 11:56
#35

Linnease Vad tror du växthuseffekten beror på? Om det inte handlar om en värld i obalans vilket vi alla bidrar till? Jag använder LoA till ffa icke materiella önskningar och upplevelser. Dvs jag önskar känslor. Man måste inte ha materiella ting för att uppnå dem. jag tycker istället för att behöva rensa hela tiden så skaffar man inte massa materiella saker helt enkelt. Tingen tynger vilket det flesta av oss märkt. Nyckeln är inte ständig rensning. Det är att leva ett liv utan statusprylar som bara är falsk lycka. Lyckan finns inom oss. Det är enkelt. Det finns fortfarande människor som inte skapar i enighet med sina inre önskningar och är fattiga, hemlösa och missbrukare. Ge dem sakerna. De behöver både sakerna och det ni samtidigt ger dem; medmänsklighet! Samtidigt glädjs Moder Jord! :)

Älvan
2014-05-07 11:58
#36

Linnease Vad tror du växthuseffekten beror på? Om det inte handlar om en värld i obalans vilket vi alla bidrar till? Jag använder LoA till ffa icke materiella önskningar och upplevelser. Dvs jag önskar känslor. Man måste inte ha materiella ting för att uppnå dem. jag tycker istället för att behöva rensa hela tiden så skaffar man inte massa materiella saker helt enkelt. Tingen tynger vilket det flesta av oss märkt. Nyckeln är inte ständig rensning. Det är att leva ett liv utan statusprylar som bara är falsk lycka. Lyckan finns inom oss. Det är enkelt. Det finns fortfarande människor som inte skapar i enighet med sina inre önskningar och är fattiga, hemlösa och missbrukare. Ge dem sakerna. De behöver både sakerna och det ni samtidigt ger dem; medmänsklighet! Samtidigt glädjs Moder Jord! :)

Älvan
2014-05-07 12:03
#37

LoA talar om att ge av sitt överflöd. Hicks förespråkar att ge 10 procent. Det är att man ger av kärlek och det bättre ordet compassion som buddhister och även kristna tron förespråkar. Man ger alltså i länslan att man är rik och välsignad. (Inte som någon skrev fattidomstänk) Rensa, ge och känn kärleken flöda. Din vibration höjs då du känner tacksamhet över att du har så mycket att det räcker till fler. Tom om du "är fattig" ska du ge utifrån samma tänk. Om du känner dig som en vinnare blir du även det. Är du en snåljåp kommer det inte mer resurser lika lätt. Om du känner dig fattig blir du ju det.

szirius
2014-05-07 12:38
#38

Jag kan inte få ihop riktigt varför det skulle vara bättre att kasta än skänka till Myrorna eller ge bort till nån som vill ha? Det är ju trots allt deras ansvar, som tar emot sakerna, ifall de behöver dem eller ej. Har jag en soffa och nån behöver en soffa är det väl bättre att de får min än att jag kastar den och de får köpa/skaffa på annat håll? Tänker ni som förordar att kasta, att "välgörenhet" har med bristtankar att göra? Att så länge man tänker att det finns ett behov, så skapas det? Så ser inte jag på det, jag ser det som ett klokt sätt att återanvända grejer som funkar i stället för att köpa nytt. Själv blir jag ju jätteglad om jag får något som jag tycker om som någon annan inte behöver längre. Och jag blir lika glad av att kunna ge något till nån som blir jätteglad över det. Det är en ständig ström, jag får och ger och alla blir glada…ett tag tycker jag om nåt, sen är jag klar med den då ger jag den vidare till nån som är glad för den tills de är klara med den och ger den vidare…som exemplet leksaker.Win win på alla sätt!  jag  tror inte det är LoA alls med slit o släng o köpa nytt, massa plast ( giftigt) som går sönder o sen bara kasta o lalala, det finns överflöd.  Jag går inte omkring och mår dåligt över växthuseffekten, men jag väljer ekologiska prylar så långt det går, väljer det som kan göra skillnad, och det mår jag bra av.

[::Vera::]
2014-05-07 16:12
#39

Att ge bort till de som behöver är en mycket god sak. Men mycket går sönder också. Våra sopor bränns och gifter släpps ofta rakt ut i luften utan rening etc. Men varför har vi saker som vi vill göra oss av med eller går sönder? Vi går ju på hela konceptet. Vi fortsätter att producera och utveckla saker som bl a inte är av kvalitet/hållbara, och som dessutom innehåller miljöfarliga ämnen (Det kan vara både vid tillverkningsprocessen, i själva produkten eller det som utfälls vid avfallshantering). Producenten vill ha en hög omsättning och en ekonomisk lönsamhet i första hand. Man ska veta att det tillverkas medvetet produkter som har dålig hållbarhet/kvalitet, för att försäljningen ska öka. Och det fungerar eftersom konsumenten/innehavaren tänker kortsiktigt. Det är högst påtagligt inom det område som jag jobbar. Hamnade idag mitt i en diskussion om detta. I mitt yrke så har utvecklingen senaste 15 åren gått åt ett mer långsiktigt tänkande när det gäller hållbara lösningar (ekonomiskt och miljömässigt), bra materialval osv. Men det går inte tillräckligt snabbt! Och jag upplever faktiskt just nu ett större motstånd än för 5år sedan. Pengar är styrande. Jag går igång på det här, då jag ofta i mina uppdrag är styrd till att leverera en sämre och mindre miljövänlig lösning. Priset för bra miljöval är t ex minst det dubbla. Jag står ofta i en strid med dålig miljömedvetenhet och kortsiktigt ekonomiskt tänkande. Jag kan bara bidra till genom att framföra min kunskap om ämnet till mina uppdragsgivare, men det slutgiltiga beslutet är aldrig mitt. Och det råder en allmän uppgivenhet över den utveckling som sker just nu min bransch. Det finns så mycket okunskap och ansvaret för miljön skjuts undan med bortförklaringen att det blir för dyrt. Det är så frustrerande! Fler behöver ändra inställning till värdet av pengar kontra värdet av livet, vår jord och vår atmosfär. Vi behöver sätta mer press på vad som tillverkas och levereras ut i samhället. Kunskap är viktigt! Jag kan välja att överväga mina köp noga, och ta reda på vad det är jag får. Att leva i kärlek, vara stark och vara närvarande med mig själv är otroligt viktigt ur denna aspekt… för att jag ska kunna stå emot dåliga val. Andras och mina. Men det är inte enkelt!…Just nu ganska svårt faktiskt.

MissInAction
2014-05-07 16:53
#40

Men varför har vi saker som vi vill göra oss av med eller går sönder? 

Kan tänka mig att vi har olika behov under olika perioder. Under en period är kanske en viss sorts musik jätteviktig för mig och i en annan kanske tystnaden är viktigast. Detsamma gäller säkert allt som människor kan tänkas ha i hemmet. Vid något tillfälle så ville vi ha det, eller fick det och valde att behålla det. Jag tror, om jag ska spåna lite, att det här samlandet som många kan känna igen sig i.. ligger kvar sedan länge i våra gener.. vi är på många sätt fortfarande stenåldersmänniskor även om våra förutsättningar och vår livstid är drastiskt annorlunda i dag.

För mig personligen är det naturligt att i den mån jag kan (har kunskap om och resurser till) tänka på vår planets och människors hälsa. Ekologiskt, närproducerat, Rättvisemärkt, källsortering, byteshandel etc… jag blandar nog inte in LoA-tänket så mycket här men om jag skulle göra det så tänker jag att om jag känner för att ge bort något till secondhand, så finns det säkert någon som kan tänka sig att köpa just det!

Tänker på det här med böcker.. det är något som jag har svårt att göra mig av med. Vill liksom ha dem, och ändå står de ju mest där, år ut och år in! Vad är det som gör att man känner att man vill ha böcker hemma? Det mesta finns ju att låna.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Älvan
2014-05-07 17:19
#41

Missinaction Har också funderat på samlandet av böcker. Jag vill också ha mitt fina bibliotek som består av pocketböcker. Jag använder många av dem som inspirationsböcker. Har flera Hicks, The secret osv och kan ta en bok på måfå och slå på slump upp en sida. Vips: där har attraktionslagen/änglarna/mitt högre jag ett viktigt tips till mig. :) Skönlitterära böcker läser jag sällan om och vissa utsidor är vackra så jag vill titta på dem. Ibland kollar jag titeln och mins delar. Känns tryggt att ha dessa böcker. Sen har jag fakta och konstböcker och nån gång slår jag i dem. Gillar tanken att jag har dem nära till hand om jag så vill. Jag vill ha min bokvägg. Är vacker och trygg. Tynger mig inte alls såsom annat krafs jag äger och borde rensa. :)

Annons:
spull
2014-05-07 17:41
#42

Intressanta synvinklar på de nyare inläggen, men nu är det ännu mer snurrigt i huvudet :P 

Får väl göra som någon sa, ta upp varje sak och fundera på om är det här något som ngn annan skulle bli glad av? Isf sälj/skänk. Annars kasta, och också i ordet kasta så kan man ju källsortera så mycket det går och inte bara hiva allt i brännbart…

Ska nog fixa ett antal kartonger typ och sortera upp det jag nu bestämt mig för att skiljas från, i skänk/gebort + olika källsorteringstyper samt en säck för det återstående skräpet. 

För mig har nog mycket prylar varit lite av ett skydd, precis som övervikt och annat. Att nu vilja rensa ut är för att det ska kännas lättare, men också är många av sakerna emotionellt laddade och DE behövs slängas/göras av med, för att gå vidare. Så känns det nu iaf..

må gott ~

Håbe
2014-05-07 17:47
#43

Det är fördelen med att flytta vart 5:e år 😃. Oj, vad vi har gjort oss av med grejor som bara stått där i förrådet. Har fortfarande en hel del barnkläder som ska säljas men som jag inte orkat ta tag i. Men allt som vi inte använt har åkt i soporna eller ut på blocket. Hur skönt som helst. Vi upplever att det inte alls blir stökigt på samma sätt som förr. Ok, vi har mycket större och öppnare ytor, men också färre saker.

linnease
2014-05-07 18:36
#44

Jag skulle bara vilja gå på känsla, i alla beslut, vad jag handlar och vad gör mig av med, och om jag i så fall slänger eller ger bort.

Är inte så himla säker på det där med växthuseffekt och miljöförstöring.. hur kan det egentligen verkligen vara sant i ett stabilt universum, oändligt baserat på well being? Sen kan man ju skapa den upplevelsen för sig själv, och dra till sig oändligt med bevis som talar för det man tror på.. det är klart man kan. Men VILL man tro på miljöförstöring, eller vill man tro på att naturen är oändligt fantastisk, universum är gott, ALLT finns i oändlighet, man kan välja vilken riktning som helst för sig själv oavsett vad andra skapar för sig (om än hur kollektivt som helst?) 

Jag väljer hellre att tro på att vara i fas, och göra vad jag känner för i stunden, och lita att det då är i linje med alla mina intentioner och allas vårt mass-vortex.. Och om jag väljer att köpa ekomjölk eller inte en dag så kan jag inte i stunden förklara det logiskt, för det är för stort och komplext, men min Inner Being, min känsla vet vad jag vill. Eller om jag sorterar eller slänger allt i soppåsen.. Gör lite av både det ena eller det andra 🙂

Hehe.. så m.a.o röstar jag varken för att slänga eller ge bort.. utan på att följa flödet i stunden. Bara kändes som att jag skulle skriva "våga ge bort!" av nån anledning 🤗😃❤️

Kanske så vi ska våga följa intuitionen och känslan även om den talar emot vad vi "lärt oss" om hur världen funkar och "fakta" om det ena eller det andra? 

❤️

linnease
2014-05-07 18:39
#45

Oh, denna oxå.. Men varför har vi saker som vi vill göra oss av med eller går sönder? 

Jag tänker att det är för att vi inte är statiska.. vi förändras, expanderar hela tiden.. vi vill ha nya upplelvelser, nya saker.. Ny kroppar t.o.m.. inget varar ju exakt på samma sätt för evigt, allt, föds, lever dör.. så även prylar..

Och ge bort är ju super förresten!! OM det är nån som verkligen vill ha grejorna.. men det är ju det man känner om man känner efter, tänker jag.. det där lilla draget till att slänga eller skänka nånstans..

szirius
2014-05-07 20:19
#46

Fast du skrev ju "våga kasta!!!" 😉

Jag fattar nog helt vad du menar o håller med om att om man känner sig fram så blir det bra🙂…

#44_Jag väljer hellre att tro på att vara i fas, och göra vad jag känner för i stunden, och lita att det då är i linje med alla mina intentioner och allas vårt mass-vortex.. Och om jag väljer att köpa ekomjölk eller inte en dag så kan jag inte i stunden förklara det logiskt, för det är för stort och komplext, men min Inner Being, min känsla vet vad jag vill.
_

Är man på high flying så blir valen enkla och självklara och win win för alla och skapande av " hållbar utveckling" kommer att flöda ur oss!Partajar

men här är ju den STORA frågan : hur bra känner vi oss själva då? Man ska ju verkligen ha kontakt inåt hela tiden i så fall…du nämner att din inner being vet….det där är så delikat…vad gör vi när…och var befinner vi oss då….man kan ju faktiskt gå emot sin inner being…. Själv försöker jag att aldrig nånsin shoppa när jag är minsta off🤪😃

Jag tänker att alla dessa valmöjligheter vi har, det är ju hur vi skapar oss. Vad vi väljer skapar oss. Jorden är helt magisk och underbar… OCH jag tror inte att det nånsin kan vara i alignment att göra nåt som är påtagligt giftigt för vår jord. Det innebär ju hela vägen då i produktionskedjan, inte bara att jag själv inte häller gift ut i nån flod, utan att jag ser till att välja såna material som inte tillverkas på det sättet. Att bara shoppa på och inte bry sig, det om något är ju att vara off, att vara lazy, att tappa fokus….tror definitivt att sånt äter vår well being utan att vi förstår det…men också på det sättet vi till slut vaknar upp, så allt har ju självklart sin mening hela tiden🌊. 

Inte bra att foka på gift o skit, men foka på allt braaaa, alla genuina idéer som kommer mer och mer hur man kan återvinna grejer, jag älskar sånt!

Vet inte..vi är ju lätt lata av oss…kortsiktiga…bara att se vad människan väljer att stoppa i sig…fast vi har så mkt kunskap , och skulle kunna ha egna erfarenheter om vad som är bra för oss, om vi bara tog oss ynka lilla tid att känna efter o dra slutsatser…fast det här har varit uppe på tapeten förut och tror att vi inte var helt i synk där😉…blev nåt om att " man kan leva på chips och kakor och hålla sig frisk, smal o stark utan träning om man är i alignment" medan jag känner att om man är i alignment så VILL man inte leva på chips och kakor och man VILL ta hand om sin kropp med träning…just pga energierna, frekvenserna i födan och rörelsen i kroppen, precis som med färger så finns det nåt där i allt som påverkar oss, som resonerar olika beroende på vad det är…en chokladbit är nåt helt annat än en färsk solmogen frukt… tänker att det där med tex val av ekologiskt närodlat eller superfastfood med e-nr är samma sak…jag väljer vad jag vill, jag är friiii, men det får konsekvenser i mig….allt hör ihop, det går inte att sätta sig utanför helheten hur som helst…

lite stickspår men ändå inte

uj, vad jag rasslar ur mig

linnease
2014-05-07 21:23
#47

Ah, skrev fel.. Våga kasta menade jag :)

hmm.. ännu mer att fundera på alltså.. måste läsa och återkomma 😛

linnease
2014-05-07 21:38
#48

Ahaaa..

# 46 men här är ju den STORA frågan : hur bra känner vi oss själva då? Man ska ju verkligen ha kontakt inåt hela tiden i så fall…du nämner att din inner being vet….det där är så delikat…vad gör vi när…och var befinner vi oss då….man kan ju faktiskt gå emot sin inner being…. Själv försöker jag att aldrig nånsin shoppa när jag är minsta offGalenSkrattar

Aha, men där kör jag på Abe.. "you cannot go wrong" och "the wellbeing of this planet is assured". Jag har känt det, jag är med dem, jag är ganska säker på att det är så. Och det lilla jag inte är säker är jag redo att chansa… för sååå mycket skönare tankesätt än något annat 🙂 Så jag är inte rädd att göra fel egentligen, eller att fucka upp planeten.. Jag tror inte det går, faktiskt. Eller för nån annan heller, för den delen ❤️

Sen kan jag ju trassla till det för mig själv i stunden genom att göra saker när jag inte är i fas förstås.. Men jag unviker det, brukar märka det snart nogom saker krånglar eller känns off.. Då lägger jag mig på rygg eller går o gör nåt annat, låter dom "ligga till sig" som Otroulig säger. 🤗 Jag har ganska bra koll på hur i fas jag är eller inte med grejor ändå..

OCH jag tror inte att det nånsin kan vara i alignment att göra nåt som är påtagligt giftigt för vår jord. Det innebär ju hela vägen då i produktionskedjan, inte bara att jag själv inte häller gift ut i nån flod, utan att jag ser till att välja såna material som inte tillverkas på det sättet. Att bara shoppa på och inte bry sig, det om något är ju att vara off, att vara lazy, att tappa fokus….tror definitivt att sånt äter vår well being utan att vi förstår det..

Hm.. men varifrån kommer då "step one" ifall allt redan är perfekt hela tiden? För att få mera svar behövs ju frågor, för mera önskningar, desires, för mera liv behövs kontraster. Mer gift skapar bara ännu mera wellbeing! 🙂 Och shit.. låter inte det upstream jämfört med att lita på världens överväldigande well being och göra vad du vill? För mig i alla fall. (Jag tror nog inte det bara finns ett jordklot heller.. mer oändliga.. men det kanske blir för ur spår.. fast det hör ju hit egentligen! För det kan föklara hur vi inte kan fucka upp! Om ALLT finns, oändliga tillstånd och upplevelser som vi skiftar emellan, och all energi finns kvar för alltid.. då behöver vi som inte städa upp nåt.. bara skapa en ny version av det vi vill ha!)

_medan jag känner att om man är i alignment så VILL man inte leva på chips och kakor och man VILL ta hand om sin kropp med träning…just pga energierna, frekvenserna i födan och rörelsen i kroppen, precis som med färger så finns det nåt där i allt som påverkar oss, som resonerar olika beroende på vad det är…en chokladbit är nåt helt annat än en färsk solmogen frukt… tänker att det där med tex val av ekologiskt närodlat eller superfastfood med e-nr är samma sak..
_

Men tänk om det bara är så för dig för du tror det så starkt? Eller vill det,  har skapat det så för just dig.. Behöver inte vara så, kan skapa annat.. eller andra kan leva annat, helt granne med dig, men det behöver inte påverka dig.. hm.

Annons:
szirius
2014-05-08 10:49
#49

Alltså, förstår dina tankegångar och hoppar  hit o dit när jag läser…det där totala friheten som vi matrixade ut i med mördare o krig o allt, att inget är fel nånsin🤪, den synen finns ju också…jag lyckas bara inte stanna kvar i den känslan när livet pågår…fortfarande för inrutad i mitt tänkande tror jag….tror ju också att allt är evigt och flera planeter osv….

Åter igen, det enda är ju bara att hitta det man själv mår bra av🙂. Jag mår bra av att se naturen som levande och läkande och att det känns bra med rent vatten, för mig finns det liksom liv och väsen o pysslingar i allt o då känns det bra för mig att tänka att jag tar hand om dem så gott jag kan. För dig funkar det att bara vara, chilla,  lita på att allt är perfekt utan att du behöver tänka på det och då är det ditt sätt att må bra och då är det bra, liksom.

Men tänk om det bara är så för dig för du tror det så starkt? Eller vill det,  har skapat det så för just dig.. Behöver inte vara så, kan skapa annat.. eller andra kan leva annat, helt granne med dig, men det behöver inte påverka dig.. hm.

Visst, jag kan inte svära nåt haha, kanske funkar så för att jag tror på det…men jag har ju verkligen testat mig fram och JAG litar ju på mina upplevelser…och jag har varit helt öppen för olika möjligheter…och det ÄR en annan aura ( kan ju periodvis se) och känsla med levande saker och det KÄNNS annorlunda i kroppen när jag äter olika saker…utan att jag styrt det på något medvetet sätt utan bara reflekterat…men det kan ju vara så inpräntat i mig, vad vet man…spelar ju inte heller nån roll, egentligen 😂Tycker iaf att det är kul o spännande att prova sig fram o lyssna på resonansen av olika grejer…

linnease
2014-05-08 10:59
#50

För dem som vill once and for all sluta oroa sig för miljöförstöring och global uppvärmning ❤️❤️❤️

Två grymma Abevideos 🤗

linnease
2014-05-08 10:59
#51

den andra:

SHIAWASE
2014-05-08 11:02
#52

hmmm!!! egentligen så är ju ALLT en illusion, men ändå verklighet!!

Jag tycker INTE om när man säger att allt är en illusion, efttersom det känns som om man förminskar vår existens.

MEN,, Våra tankar och känslor skapar vår verklighet.

Jag och DU ser saker på ett helt annorlunda sätt.

Jag ser en stol,, men stolen matchar ju bara det jag vibrerar, så kanske du inte ser en stol.

Såååå,, vi ser helt enkelt olika saker, vi upplever samma saker, men upplevelsen är helt olika,,, mitt liv är MIN upplevelse, ditt liv är DIN upplevelse,,

Därför kan vi alla ha olika tolkningar, och föreställningar, och inga är fel.

SEDAN kan man ju genom att prata med varandra ,,, vägledas till olika sätt att uppfatta verkligheten!!!

wow,,, är jag TOTAL out of topic nu,,haha!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

linnease
2014-05-08 11:13
#53

Szirius 🤗 🤗 ❤️❤️❤️!

Jag vet, jag tappar det med i stunden i affären och sånt, faller tillbaka i gamla tankar. Därför så himla najs att hitta tillbaka till känslan av total super-well-being för planeten igen med denna diskussionen ❤️

Åh jag hittade det totalt igen med de här två videorna jag kollade nu på morgonen, så skönt!! ❤️

Haha ja Shia.. och alla lägger olika mening i olika ord.. så även om nån säger en sak kanske nästa tolkar det helt "fel" för de har en annan mening i samma ord.. Åh jag gillar inte illusion heller, det är ju ingen illusion, det är ju högst superverkligt! Bara, finns så mycket MER än det snäva perspektivet vi har som fysiska människor i varje stund.. Men vi har ju all info inom oss samtidigt.. Kan komma åt allt vi behöver för det vi är intresserade av i stunden. Och vi har alltid egentligen allt vi behöver i form av vår guidning

[Kathja]1
2014-05-08 12:29
#54

#52 Shia att allt är en illusion har ju inte på något sätt att göra med att allt inte finns, utan mer om att allt är skapat ur våra tankar/känslor/medvetande. Vilket gör att i princip inget är en SANNING, utan att allt förändras när vi förändrar vårt förhållningssätt till det som är. Så ordet illusion kanske lätt blir vilseledande, vi kanske skulle hitta ett annat ord. 🤔

SHIAWASE
2014-05-09 07:11
#55

Kathja ,, sant bra förklaring❤️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
szirius
2014-05-09 08:01
#56

Haha, jaa , och så detta med vad man lägger i orden. Det jag är övertygad om är sanningen är andra övertygade om är en total illusion😉

När jag " flyger iväg" hamnar jag nästan i nåt tillstånd som finns innan känslan och tanken ens har uppstått i oss…kärnan, ursprunget, det som ÄR….detta går ju inte att sätta ord på, för medvetandet är ju helt annorlunda då och när jag " kommer tillbaks" så försvinner upplevelsen i samma stund som jag försöker sätta ord på det…just för att ord inte existerar där ännu…det är nåt som skapas av vår förmåga att tänka logiskt…det här är ju vad eurytmi handlar om egentligen….att forma ljud/toner med rörelsespråk…underbart är det iaf, den där " illusionen"😉❤️

[Kathja]1
2014-05-09 09:12
#57

Så är det, på något sätt blir dessa saker ibland svåra att förklara eftersom vi få använda ord vi har till konkreta mänskliga saker. Och där känns det som att det lätt blir missförstånd, speciellt när man pratar ( eller mest skriver) till med någon som inte i tanken är där man själv är. Men det är ju en process det med, att hitta sätt att förmedla sitt budskap.

linnease
2014-05-09 13:54
#58

På tal om det.. kom att tänka på en nån Abe grej jag hörde.. om andra inte redan är där, på samma vibb som man själv är på (eller i närheten), så kan man inte förklara med hur många ord som helst.. och om de redan är där, så vet de ju redan, så väldigt få ord behövs.. 🙂

Theleonora
2014-05-09 14:10
#59

Bra Linn! Där har jag förklaringen till varför jag kan känna mig så otydlig och annorlunda. Har ju försökt förklara saker för folk som bara tycker att det blir för mkt för dom. Det är ju deras ego som tycker det är för mkt, själen greppar ju allt. Satt på möte med min avd nu och en kollega var ironisk. Jag brukar också vara väldigt ironisk och dom få (i dagsläget) som förstår mig har jag ju hur kul som helst med. Mitt "problem" har ju varit att jag försökt bli förstådd av allt och alla. Men skit i det liksom!! Iaf på mötet sa vi att det inte är nån ide att förklara ironin eftersom dom som förstår gör det och dom som inte förstår behöver inte förstå det där och då. En kompis hade gillat en quote också som säger att: be yourself and say what you want. Those who matter don't mind and those who mind don't matter!! ❤️


Theleonora
2014-05-09 14:18
#60

Och vad underbart, insåg precis villebråd jag skrev i och vad jag skrev. Det här kanske borde hamna i i insiktstråden men dags att rensa ut folket som inte passar/vibbar med mig. Yeeayy!!


[Kathja]1
2014-05-09 16:52
#61

Det låter ju logiskt Linn, fast vi lyckas ju missförstå varandra här inne då och då. Men det är klart vi är ju inte på samma ställe bara för att vi råkar mötas här.

Upp till toppen
Annons: