Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 1129 ggr
[Kathja]1
4/17/14, 9:23 AM

Göra kontra vara

Vi hade en period här inne en massa snack om att "bara vara" eller chilla som fina Linn kallar det. Och jag kände när jag läste runt här inne nu på morgonen att det kanske är läge att damma av det ämnet lite…

Jag tror att i princip alla som hittar till LoA och börjar en medveten förändring går genom perioden av -  jag-vet-att-jag-borde-kunna-bättre-nu-när-jag-vet-hur-detta-funkar-varför-händer-detta-pissiga-mig-nu-jag-har-ju-bestämt-mig-för-att-vara-harmonisk - 🤪

Man har läst en massa, lyssnat på andra, börjar greppa grejen tycker att man kan det, önskar sina saker och VILL SÅ MYCKET. Och det är där det faller. Man vill så mycket att man sparkar undan benen på sig själv. 

Man missar att livet har upp och nergångar, utan kontraster skulle vi inte växa  - men de är alla av kärlek. Allt är okej.

Man missar att all ny kunskap behöver tid för att rota sig. Allt är okej.

Man missar att bara för att man har fattat en grej man har läst så innebär det inte att man har fattat den i praktiken. Men allt är okej.

Man missar att vi alla behöver tid av återhämtning, att det är viktigt att hitta lugnet i sig själv och att vara mer i sig själv än ute i det yttre.

Man missar att vi aldrig kan ändra någon annan, vi kan bara fokusera på oss själva och se till så att vi är våra bästa jag.

Man missar att det ofta är en viss tidsförskjutning mellan önskan och manifestering -  annars hade vi drunknat i manifesteringar. Och livet är resan inte målet. 

Men allt detta är okej. Det är naturligt att man vill för mycket. Det är naturligt att allt har sin tid. Allt är okej.

Bara hitta till ditt nu, till tacksamhet och till kärlek till allt som är så ordnar sig livet allt eftersom.  ❤️🌊❤️

Annons:
[Saz]
4/17/14, 10:19 AM
#1

Mycket bra inlägg 😉

Jag känner själv från att det jag hittade hit till denna sidan för tre veckor sedan så blev jag ju först helt paff när jag äntligen förstod hur LOA fungerar. När jag blivit medveten om det så blev jag också helt manisk och "knarkade" LOA och EFT osv…

Hade ju dessutom en jobbig period då jag blev dumpad och kände liksom att skit oxå detta fungerar inte! 😢

Men så nu har allt börjat lägga sig lite, känslomässigt. Jag har accepterat nederlaget och funnit mig mer till ro.
Denna veckan har jag varit väldigt harmonisk och det blir som det blir tänket. fokuserat på 1 EFT knackning istället för typ 5 som jag hade för en vecka sedan.

Det känns lite bättre och hoppas på att det kommer bli ännu bättre och jag måste ha tålamod och låta universum ta mig dit som jag är förutbestämd att vara. Har ju fattat att jag har ett enormt kontrollbehov som jag måste släppa på såklart och det blir bättre och bättre även det. Man måste låta sig få några motgångar för att första detta tror jag.

Hoppas att ni har en härlig skärtorsdag. Solen skymtar bakom molnen här och vinden verkligen yr… men men livet är ju faktiskt fantastiskt. Ser fram emot 4 dagars ledighet nu! 🙂☀️🌈🌺

SHIAWASE
4/17/14, 1:50 PM
#2

Precis, Saz, allt går i vågor. Ibland har man intensiv "medvetet skapande perioder" men sedan behöver man bara lägga allt på hyllan, slappna av och inte göra något!!! Det är just i den processen som det är viktigt att vara lyhörd för sina känslor, för sitt högre jag, för man känner precis när det är bra att ta action eller när det är bättre att bara chilla, eller när det är bättre att vända fokus mot något annat!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
4/17/14, 3:08 PM
#3

Härligt inlägg Kathja🤗👍 Säger yes och amen.

Jag upplever att jag mår som bäst när jag pendlar mellan varande och görande i närvaro, i känslan att det verkligen är vad som sker. Nu gör jag en stund, nu bara är jag en stund. Lyssna inåt, samla, och sen action. Varva i en slags balans.

Doing mood och being mood, har jag ju nämnt förut, som tas upp i mindfulness.

Tiden är förbi nu av att agera ur ren viljekraft, är det någon ängel som sagt ❤️, vi behöver alltid ha kontakt med hjärtat i allt vi gör - och först då kan vi se åt vilket håll vi ska fokusera☝️! Så det är en nödvändighet helt enkelt, att ta sig tiden att lyssna inåt. Och SEN, emellanåt, agera utifrån vilka råd och svar vi fått till oss🙂

Otroulig
4/17/14, 3:29 PM
#4

Mmm, lyssnade på ett väldigt träffande AH i klipp häromdagen om just detta. Att görandet kommer från motivation eller inspiration och det är bättre om vi gör det från inspiration. Mycket bättre. 

Har vi ingen inspiration så får vi jobba lite på vibben dit tills vi blir inspirerade. 

Min egna agerande i detta är kan jag jag inte bli inspirerad - då skiter jag helt enkelt i det.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

satsuke
4/17/14, 4:19 PM
#5

#4 jag skulle vara intresserad av det klippet!

Jag är ju lite ny på det här, så jag känner mig rätt osäker på "vara" och "göra". Alltså, just att jag läser att man man INTE ska anstränga sig för att göra en massa för att uppnå olika mål man har, det gör mig lite förvirrad. Det är ju precis det jag brukar göra annars, tänka ut olika strategier över vad jag borde göra för att nå ett visst mål…

Men jag tänker just nu såhär att just eftersom jag är ny (i denna omgången ska jag väl tillägga, jag har haft de här tankarna och intresset förr men inte på denna nivån) så ska jag väl låta allt vara, sjunka in…jag läser och kollar på klipp, har börjat meditera mkt mer regelbundet…ja jag gör det som känns rätt helt enkelt…

Det är tålamodet som är min svaga länk och jag tänker att det också har att göra med min ålder, jag är ju över 40! Känner att det är bråttom i livet! Att då luta sig tillbaka och låta saker och ting ha sin gång är inte det enklaste.

ollivoll
4/17/14, 4:59 PM
#6

Skönt att läsa. Är ganska trött på svackan man hamnat i. Viljan vill men kroppen orkar inte…dessutom fick jag ett erbjudande men tog den inte, suuuuuck……det var väl inte rätt tillfälle samtidigt som jag borde ha slagit till. Tu…..s…. a….n…också. Men men jag litar på mitt flow ändå. Och det var skönt att läsa detta, det peppar, tack:))

Annons:
[Kathja]1
4/17/14, 5:51 PM
#7

Vi är så vana vid att vi ska GÖRA saker, men att ligga på soffan och låta tankarna gå, eller sitta i skogen och lyssna på stillheten är oxå att göra. Om vi inte låter det nya bli det naturliga så kommer vi att trilla tillbaka i det gamla. Det handlar om tillit, att helt och fullt tro att allt alltid är som det ska vara och i det hitta tacksamhet i nuet. Annars riskerar vi att vilja för mycket för fort och då är vi i känslor av avsaknad viket är tvärt emot vad vi vill ha. Känner vi oss stressade är vi inte i vårt nu och det är endast i nuet vi kan styra vårt varande. Men det är inte helt enkelt men ju längre man har hållit på desto mer sällan blir det som man tappar bort sig. Och allt ÄR okej, inget kan vara fel allt bara är.

MissInAction
4/17/14, 6:15 PM
#8

Bra skrivet Kathja! 👍

Och sen så får man komma ihåg att görande i sig är inte fel någonstans. Men det är skillnad om man tänker att jag borde eller om det känns i hela ens väsen att man vill! ☀️Då när man är i rätt vibration för det man önskar, och känner att yes nu ska jag göra det här - då är chansen stor att vi ökar på attraktionskraften just för att tanke, känsla och handling matchar. 

Lek med tanken att du känner dig oattraktiv och ohälsosam och du tänker att du måste träna. Du vill alltså träna för att känna dig snygg och för att må bättre. Och du har de här nedvärderande tankarna om dig själv samtidigt som du försöker peppa dig själv att gå och träna. Och du ser inga förändringar. Det är för att när du gör saker i motstånd så går det tröööögt. Det finns motstånd inom dig och då blir det konflikter och orena vibbar, och de resultat du vill ha uteblir eller fördröjs. 
I en sån här situation kan det säkert göra mer nytta att hitta på saker som får en att må bra och tänka goda tankar om sig själv, vad helst så gör dig glad! Och hitta tankarna att du är perfekt så som du är och att du är värd det bästa, du är värd att må bra och du är värd att känna dig vacker och åtråvärd (märk väl, blanda inte in andras åsikter här utan utgå från din känsla!) 

Jadda jadda blabla.. det finns så mycket att skriva i det här ämnet! 🤐
Men nu ska jag ställa mig och steka pannkakor! 😃

Frågor? Uppläxningar? 😛


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Otroulig
4/17/14, 6:42 PM
#9

#5 Yes! Jag hittade den faktiskt!!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
4/17/14, 6:47 PM
#10

Det är livets måsten vi bör undvika, gör dem till något du vill eller strunta i dem helt.

Otroulig
4/17/14, 7:25 PM
#11

Hm Miss, eller så TROR man att man kommer att bli lycklig av att man är vältränad och snygg, man tränar som fasiken och blir fit, man opererar sig osv…men inte f..n blir man lycklig!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

MissInAction
4/17/14, 7:50 PM
#12

Jo jag skrev ju att man tänker att… 😛 vem vet var tankar kommer ifrån? 

Visst kan man ta intryck utifrån, det är ju så det kommer till oss.. vi kan välja och vraka vad vi vill ha i vårt liv! Och märker vi att vi trillar in i destruktiva tankar och värderingar så är det ju jättebra om vi kan uppmärksamma det, och justera dem så att de ligger i linje med vad vi vill 🙂 Det mesta går mycket smidigare då!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

ollivoll
4/18/14, 8:46 AM
#13

Att bara kunna vara utan att få dåligt samvete för det, då är allt som det ska vara. Det är när stressen kommer in och alla snurrade tankar och så kommer ens samvete ( ego) knackandes på ens axel och dummar sig mot en. Näppe….då är det dax att sätta stopp för egots tvångstankar. Jag tränar när mitt hela jag vill träna, i te för att egot vill att jag måste träna. Jag är lite allergisk för ordet "måste" själv, den används tyvärr alldeles för ofta.

Annons:
Älvan
4/18/14, 7:17 PM
#14

Jag inser att jag gjort nästan allt i livet utifrån måste. Jag har gjort oerhört lite utifrån glädje/inspiration. Känner att jag fick en felaktig uppfostran av släkt och föräldrar som levt sina liv utifrån måste. Utifrån att de offrat sig. De har kännt att de försakat allt för andras skull. Läs för min skull. Att bära den bördan som barn är oerhört knäckande. Jag har haft dåligt samvete för att jag orsakat mina föräldrar lidande i och med att de kände att de var tvungna att offra sina drömmar för mig. Det gjorde att jag blev tvungen att leva mitt liv i måsten av att gottgöra dem. Jag fick i min tur offra mitt liv såsom de gjort. Fatta vilken värld av måsten! Det sorgliga i denna historia är att ingen lyckades varken göra sig själv lycklig och inte heller den som den gjort sina uppoffringar för. Måstena ledde hela min familj snett. Jag är helt säker på att fallet är så i hela min närmaste familj. Jag har bestämt mig för att leva, inte bara överleva. Min livsdevis är idag att jag vill ge mina barn livsglädje. Det gör jag genom att rensa mina egna måsten och skicka dem långt bort. Jag hatar plocka diskmaskinen, men istället för att fokusera på det som jag brukade göra tänker jag känna vad härligt det är att ta ett rent glas ur skåpet. Vad härligt att diskbänken är tom och ren. Nu måste jag sluta med måste. ;)

szirius
4/19/14, 12:17 AM
#15

# 14 väldigt kloka insikter🌈. Det är nog relativt vanligt att detta mönstret finns….föräldrar uppoffrar sig för sina barn, men barnen känner skuld och kan inte bli fria och uppoffrar sig i sin tur…ser verkligen detta i min släkt också….och som du säger, ingen blir lycklig! så: medvetenhet och förändring 🌊

SHIAWASE
4/19/14, 1:45 AM
#16

Ja älvan, det är nog vanligt det där.

Vill man ge sina barn livsglädje, så måste man själv känna livsglädje.

ORD lär inte.  Du måste VARA det du vill förmedla.

och tillåta barnen att vara som de är (vilket inte alltid är det lättaste🥵haha)

Samtidigt är det också viktigt att kunna se tillbaka på sin egen barndom utan att skuldbelägga någon för att den har gjort "fel".

Då hamnar man själv i samma situation fast omvänt.

Känna tacksamhet för de erfarenheter man har haft, eftersom det har lett en själv till fantastiska insikter, låt det som varit vara historia, och hitta till NU , till ett ditt NU som du är huvudpersonen i och som du skapar helt själv!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

satsuke
4/19/14, 10:42 AM
#17

#16 vad klok du är!

Men visst är det svårt att inte lägga sig i för mycket!

szirius
4/24/14, 3:40 PM
#18

tänkte på det här göra kontra vara…vänta in känslan osv. Ibland vänder det ju bara man sätter igång också. Det fick jag exempel på igår, jag ska måla om 4 stolar och började med första trots en del motstånd, o kände " alltså, finns det nåt tråkigare än att måla stolar egentligen…massa piller mellan stolspinnarna o ryggstödet…" men sen kom jag helt in i det🌊. Hade tänkt måla en om dagen men jag målade 3 på stört igår! Och det blev kuuul efter bara ett litet tag. ☀️

Nu har jag bara en kvar och jag SER FRAM emot att måla den🙂

Älvan
4/24/14, 4:05 PM
#19

Szirius Håller med. Jag har svårt med att sätta igång utifrån inspiration. Jag har då sista tiden tvingat migsjälv att leta fram och ställa fram staffli, färger och målarduk. Nu stod de då efter veckor av motstånd framme och plötsligt tänkte jag; Jaha, nu är allt framme. Varför då inte måla direkt? Jag velade mig inte utan började måla omedelbart! Då funka det. I vanliga fall kunde jag ha velat mig och tänkt att först promenera äta lunch el städa osv. Vänta; vad säger jag nu? :/ jag målade ju faktiskt direkt efter jag fick inspirationen, bara att jag inte tappade bort inspirationen pga andra måsten! Hahaaa! Jag drevs av inspiration denna gång!

szirius
4/24/14, 4:41 PM
#20

#19 ja, jag tror att det är ett svagt svagt skifte , motståndet finns men vetskapen om att det är just motstånd och att man skulle må bättre av att göra det…är ju en slags inspiration…en önskan att ta hand om sig själv🙂

Annons:
[Kathja]1
4/24/14, 6:29 PM
#21

Vi gör ju alltid något, att tänka och känna är oxå att göra. Vara kontra göra handlar för mig om att se att vi behöver dem båda, alltså både göra i det yttre och i det inre. Just som blommorna har en period då de syns ovan jord och en då de inte. :-)

ollivoll
4/25/14, 6:49 AM
#22

Jag vägrade att göra en uppgift på mitt jobb i veckan för jag visste att resultatet av det skulle bli katastrof. Trots gräl från omgivningen, fortsatte jag att tvärvägra och började föreslå andra lösningar. Det togs inte emot väl av mina arbetskamrater men däremot av kunden. Helt plötsligt dök en tanke upp i mitt huvud " använd din kreativitet" istället för att måla över hela projektet ( i detta fall kakel) mamorera trasiga bitar. Så det var fram med filler, oljefärg och akvarellpenslar och där satt och pillade och mönstrade. Att just det hela blev så självklart, tanken " var kreativ" som slog till men känslan som också kom i hela kroppen, hur ska man beskriva den, glädje? Värme? Tacksamhet:)) Slutresultatet av det hela blev att ingen kunde säga var lagningarna var var i hela rummet. Den dåliga energin som varit på jobbet har inte ens berört mig, vilket är jätteovanligt. Inga måsten, var kreativ hitta lugnet och friden:))

Otroulig
4/25/14, 7:10 AM
#23

Wow Ollivoll, heja dig! Vad bra att du kunde stå kvar i din egen känsla. Bra där 🥳 Jag känner riktigt vilken kraft som låg i detta. 🌈, smitta mig, smitta mig, smitta mig med din kreativitet!!!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Minney
4/25/14, 7:45 AM
#24

Kathja, Vilken bra och enkel liknelse med blommor under och ovan jord. Den tar jag med mig, tack!

Upp till toppen
Annons: