Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 1414 ggr
Mandra
4/4/14, 12:18 PM

Lite funderingar kring LOA

I den här tråden tar jag bla upp ifall det finns något angående LOA som inte riktigt stämmer med den gängse bilden av hur det fungerar. Jag kan lixom inte sluta fundera på det - för jag har en känsla av att det är något som missas! Kan inte riktigt ta på det men känner att hjärnan arbetar för högtryck. 😉

Det här gäller oavsett om man talar om att man använder tanken eller talar om vibrationer.

Jag har också varit och nosat på detta med karma och LOA och undrat om dessa saker verkligen är en och samma. Jag svamlar lite här för jag kan inte greppa detta riktigt än. Men, för mig, tycks det finnas saker som inte går att påverka med LOA.

Ta det här med födelse-liv-död-pånyttfödelse t ex. Det GÅR faktiskt inte att påverka i hur stor utsträckning som helst. Det finns både uppbyggande och nedbrytande krafter i Skapelsen och dom måste finnas där!! Skapelsen kan inte fungera utan denna process.

Man tänker ju ofta på LOA (jag ivf) ur individperspektiv och hävdar; 1) Man kan skapa allt med tanken, 2) Man gör detta de facto konstant, dvs skapar sin egen verklighet med tanken, därför kan man 3) Alltid omskapa sin verklighet precis som man vill. 
Och detta oavsett hela omgivningen och ofta också till trots mot naturlagar och andliga lagar (fast det här tror inte jag).

(Skit samma om man kallar det vibration istället, samma saker gäller ändå av det jag tänker nu.)

Om vi tar en titt på vår värld av idag så kan man väl ändå säga att den inte är så värst lustig. Svält, massjukdomar (t ex aids), miljöförstöring, våld, krig mm mm. Vad beror det på?

Varför svälter så många människor? För att deras tankar/vibrationer skapar detta. Ja, kanske. Likadant med övrigt. Men varför ser det ut så just nu i historien? Har det alltid sett ut så?

Det talas om ett paradisliknande tillstånd i annan tråd, där man kunde leva för evigt (innan Eva åt det där förbannade äpplet). Jag tror inte på evigt liv (fysiskt) - men däremot tror jag att det finns ett paradisliknande tillstånd (fullkomlig fred, lejon och lamm ligger sida vid sida osv), men jag tror inte att denna plats ligger i himlen - utan att den än gång funnits på jorden. Ja t o m otal gånger. En sån period brukar i andliga sammanhang kallas för en "guldålder".

Många idag tror att andlig utveckling (och annan) går konstant spikrakt uppåt. Men enligt den här kunskapen - om att guldåldrar avlöser varandra och att det där emellan finns perioder av mkt större "mörker" (som en sån period vi lever i nu).

Återkommer.

Annons:
Mandra
4/4/14, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Den här guldåldersteorin ser ut så här:

Mandra
4/4/14, 12:29 PM
#2

Om man ser på den så går utvecklingen BÅDE konstant uppåt och i toppar och dalar. Vi lever just nu ett kort stycke upp till höger efter en dalgång (mörkertid) och det är därför som jorden ser ut som den gör.

Man kan ju nu hävda att väsen som tänker/vibrerar efter ett visst mönster föds ner i en tidsperiod där deras vibration passar. Så nu föds ovanligt många väsen med väldigt negativa vibrationer tydligen. Detta stämmer kanske.

MEN går det att helt tänka sig utanför denna utvecklingsprocess/kurva? Det undrar jag. Tror jag inte. Och om det inte gör det - så finns det faktiskt begränsningar för vad man kan åstadkomma med LOA.

Jag bara tänker lite högt. Går bättre att få ordning på tankarna då.🙂

SHIAWASE
4/4/14, 12:39 PM
#3

Intressant tema Mandra! För mig är som sagt Attraktionslagen något som verkar ständigt. Jag tror inte att det finns några begränsningar faktiskt.

Eftersom vår existens inte är enbart den fysiska existens vi har nu,, utan en del av oss existerar även som ickefysiska, dvs. en del av ALLTET, av källan,så finns det mycket av LoA och dess funktion som vi inte kan greppa med vårat fysiska intellekt.

Jag , personligen, är fullkomligt övertygad, främst genom erfarenheter att Attraktionslagen verkar ständigt, jämt, precis som den ska.

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Hoberg
4/4/14, 12:50 PM
#4

Spännande tankar Mandra! Kan du tipsa om länkar och/eller böcker om guldåldersteorin?

Mandra
4/4/14, 12:59 PM
#5

#4 av Hoberg 

Inte på rak arm, men jag har skrivit en egen artikel om det som jag kan sätta upp. Minns inte var jag fick materialet ifrån. Slarvigt av mig. 🙂

Mandra
4/4/14, 1:01 PM
#6

guldålder, hos antika författare, bl.a. Hesiodos och Ovidius, människosläktets första och lyckligaste tid, då fred rådde och allt fanns i överflöd utan att människan behövde anstränga sig.

Hämtat från NE

Uttrycket guldålder härstammar från antikens mytologi och legender. Uttrycket refererade till den högsta åldern inom det grekiska spektrumet av brons-, silver- och guldåldrarna eller till mänsklighetens början vilket ansågs vara ett idealt tillstånd, eller ett utopia, när mänskligheten var ren och odödlig.

En guldålder kännetecknas som en period av fred, harmoni, stabilitet och välstånd.

wikipedia

Annons:
szirius
4/4/14, 1:37 PM
#7

1) Man kan skapa allt med tanken, 2) Man gör detta de facto konstant, dvs skapar sin egen verklighet med tanken, därför kan man 3) Alltid omskapa sin verklighet precis som man vill.

Vad anser du att "sin verklighet" betyder?

Jag tror att det är här det blir missförstånd för så många. Jag ser "min verklighet" som hur jag förhåller mig till det som ÄR. DET är vad jag framförallt kan omskapa och förändra.

Man kan inte påverka allt som sker, men man kan påverka hur man uppfattar det, hur man reagerar på det. Jag kan inte med LoA förhindra att en människa i min omgivning dör, men jag kan förhålla mig till döden på ett naturligt, accepterande sätt och då upplever jag inte förlusten på samma sätt. Jag kan tom hitta mening och gåvor i vad det lär mig, att handskas med frågor om döden.

Det handlar om val. Vill jag se på det som sker som en katastrof, eller går det att ha en annan syn på saken? 

Det går att finna glädje och frid i vilken yttre situation som helst, det är bara att läsa Viktor Frankl för att förstå vad jag menar. Kunde han så kan alla. Och DET är att skapa sin egen verklighet!

Jag har iaf inget intresse av att försöka förändra någon naturlag med tankekraft😉, däremot att FÖRSTÅ dessa lagar och leva i harmoni med dem! Däri ingår även att göra det bästa av det som möter mig i livet i form av yttre händelser, att följa med i stället för att streta emot.

Karma och LoA går väldigt väl ihop. Karma förändras, lösgörs när du förändrar dig och ändrar förhållningssätt. När du bryter mönster, utvecklas, får insikt om något. Upplevelsen är en inre frihet. Ett annat flöde. Du kan ha kvar tex samma kroniska sjukdom livet ut, men förändrar du din inställning till det så förändras ALLT. Även din upplevelse av sjukdomen. Du kan gå utanför den, se att det bara är en del av det som är DU. DET är att omskapa sin egen verklighet.

Karma har aldrig som syfte att vi ska lida.  Aldrig! Karma är inget straff. Att vi lider pga våra förutsättningar som vi fått på jorden har med vår inställning att göra, här är jag superbuddistisk i min övertygelse. Och det går ypperligt ihop med synen i LoA. Motstånd= obehag och inget flöde, acceptans= behag och flöde

Nu vet inte jag vad LoA säger om detta, jag skriver om min personliga tro. Jag är övertygad om att vi alla är en del av något större och att vi spelar våra olika roller här på jorden. Vi minns sällan vad vi som själar innan vi inkarnerade tagit oss an för uppgift, men jag kan inte se det på nåt annat sätt än att ett svältande barn i krigets Syrien har en större uppgift med sitt livsval. Inte bara personlig karma, utan för att vi andra ska vakna upp. Jag tror att det är Mandela som sagt att svält och fattigdom är människans verk och kan bara upplösas av människan. Det är samma sak med djurplågeri, det är människans verk och kan bara upphöra då vi utvecklats så att vi alla vördar allt liv på jorden - människor, djur, natur.

Och det börjar med oss själva. Tar jag hand om min egen energi? Vad sänder jag ut? Är jag fylld av ilska, dömande, hat, uppgivenhet, uppehåller jag mig vid vad ANDRA inte gör o sitter o pekar finger, eller tar jag mitt ansvar och sänder ut kärlek, letar efter möjligheter, hjälper där jag kan hjälpa,  tar hand om min omgivning, använder jag produkter som är miljövänliga, om jag äter kött, ser jag till att djuren levt på gårdar där de behandlats väl?

Jag tror att vi genomgår olika utvecklingsnivåer i olika tidsepoker, vissa har mer drama i sig, ofta kommer en period av frid efteråt…just nu är det rätt kaosartat, stora kontraster med våld, krig, naturkatastrofer -samtidigt som det vimlar av grupper med ideella arbetare, hjälporganisationer, ljusarbetare, healinggrupper, djurrättsrörelser etc etc. Steiner har sagt nåt om att " först bygger vi upp, för att sen förstöra, för att sen bygga upp" och det är ju nåt underligt "system" i oss för att det är så vår själ utvecklas. Åter igen kontraster.

"Många idag tror att andlig utveckling (och annan) går konstant spikrakt uppåt."

Jag kan inte hålla med om att många tror så. Eller jo, men med synen att det är ofta just under "de mörka perioderna" som den största utvecklingen sker…så även om det kan upplevas som "mörker" så sker en konstant utveckling inom oss.

Haha, jag får nog också återkomma, det här blev långt.

Mandra
4/4/14, 3:04 PM
#8

#7 av szirius 

Jag håller med om det mesta du säger, men jag tycker att du här glider ifrån den mer generella deffen av vad LOA är; dvs Jag kan tänka mig frisk, Jag kan bli miljonär, Jag kan träffa den perfekta partnern. Dvs att man på detta sätt kan tänka fram precis vad man önskar.

Du talar om något helt annat tycker jag - nämligen hur man förhåller sig till saker och ting. Känns inte för mig som samma sak eller vad man normalt menar med LOA. Och det kan iofs också kallas för "skapande" - men känns då som en urholkning av definitionerna här.

Jag menar definitivt inte att man kan förhindra någon annans död. Det handlar om att skapa för sig själv - att förhindra någons död är att skapa för denna person. Det tror jag aldrig varit meningen med LOA. 😉

"Många idag tror att andlig utveckling (och annan) går konstant spikrakt uppåt."

Jag kan inte hålla med om att många tror så. Eller jo, men med synen att det är ofta just under "de mörka perioderna" som den största utvecklingen sker…så även om det kan upplevas som "mörker" så sker en konstant utveckling inom oss.

Detta sades i sammanhang med begreppet guldålder och gällde alltså skissen och hela Skapelsens utveckling i stort - det är denna utveckling som många new-agare tror går konstant uppåt (och ibland också helt automatiskt). Inte den personliga.

Mandra
4/4/14, 3:10 PM
#9

#7 av szirius 

Steiner har sagt nåt om att " först bygger vi upp, för att sen förstöra, för att sen bygga upp" och det är ju nåt underligt "system" i oss för att det är så vår själ utvecklas. 

Mm, ja det ser ju ut så - men är det verkligen VI som gör det - eller är det något som är påtvingat oss? Pga att Universum fungerar så. Det är ju egentligen hela frågeställningen med denna tråd!

För om det inte påtvingas oss så innebär det att vi styr över hela Skapelsen och alla dess väsen. Då är det ju egentligen VI som skapat hela Skapelsen - inte Ursprungskällan. (Med vilken rätt undrar jag också?)

Eller om det påtvingas oss - så innebär det faktiskt att vi inte kan skapa vad som helst med LOA! (Märk väl - inte förhålla sig till - utan skapa!)

szirius
4/4/14, 3:52 PM
#10

# 8 ja, jag är nog inte så generell i mitt LoA-ande 😉, jag gillar de djupare aspekterna. Samma grej med tex feng shui, för mig handlar det ytterst lite om att sätta saker i par för att attrahera en partner🤐…det är väl därför många teorier blir missuppfattade också, då inte helheten och djupet får komma med. Den "generella synen" på LoA tilltalar mig inte särskilt, tex boken the secret, tyckte den var ytlig och med tyngdpunkt på pengar och framgång, men alla har olika smak.

Jag upplever inte alls att definitionerna blir urholkade om man ser skapandedelen som något som främst sker i mitt förhållningssätt till min värld. Bara annorlunda🙂.

Jag förstod att DU inte menade att man kan förhindra nån annans död🙂, men det kan hända att folk kan tro det🤔…

# 9 jaadu, det är frågan🤪😃Vi är ju en del av universum, så jag ser inte på det som att vi blir "påtvingade" något utan att det ingår i vårt syfte, så vi är medskapare i det på NÅT plan, men hur mkt  vet jag inte, jag tror ju på en ursprungskälla också…

Att skapa VAD SOM HELST med LoA, är väl som sagt inte dess syfte- typ att tyngdkraften försvinner, njeeee…det finns ju nåt system kring hur det här fungerar… Retep har väl skrivit om naturlagarna nåntans…?

catchpassion
4/4/14, 6:39 PM
#11

Ännu en intressant tråd! Håller ju på att lära mig så jag läser och tar in så mycket som möjligt. Jag håller med dig szirius om att The Secret lägger mycket fokus på pengar, vilket jag valt själv att lägga åt sidan. Själv är det inte det som driver mig. Ändå gillar jag boken skarp och kan lätt komma i kontakt med mig själv i den. Nu har jag ju inte hunnit läsa så mycket heller och tar tacksam emot tips om era favoritböcker i ämnet. Är det Livet måste ha mening med Viktor E Frankl du menar eller vilken rekommenderar du att ja börjar läsa? Som sagt mycket intressant läsning i denna tråd.

Kram
CatchPassion

[Kathja]1
4/4/14, 7:22 PM
#12

Mandra -  "jag tycker att du här glider ifrån den mer generella deffen av vad LOA är; dvs Jag kan tänka mig frisk, Jag kan bli miljonär, Jag kan träffa den perfekta partnern. Dvs att man på detta sätt kan tänka fram precis vad man önskar."

Det är en väldigt enkel och ytlig förklaring av vad LoA handlar om, LoA som i the Secret. Här inne går vi (oftast) djupare. LoA är kort och gott en förklaring av hur livet funkar och varför det blir som det blir, och för att förklara det så att det går att använda på ett medvetet plan behöver man "glida iväg". Men det är enbart en illusion, glidandet hör dit. 😉

SHIAWASE
4/5/14, 12:37 AM
#13

För mig är det ju ocskå så att skapandet av det ytliga är ointressant. Självklart  så tycker jag också om pengar, saker, lyx och flärd. MEN det är ju inte huvudingredienserna i min existens! Så det är inte ointressant i den betydelsen att jag är totalt ointresserad av dessa saker😉

Men om man tänker på att aktivt använda sig av LoA för att skapa materiella saker så kommer man snart bli besviken och säga  att "LoA funkar ju inte". För man har ju missat den största biten.

Man tror då att det bara är att sätta sig ner och tänka på "jag vill ha en röd bil" , och så kommer ingen röd bil och då blir man besviken.

Attraktionslagen är en naturlag, en universell lag.

Den visar oss att allt är energi och allt vibrerar olika frekvenser. Genom att aktivt utnyttja denna ständigt verkande naturlag, kan vi lära oss att kontrollera vår egen vibration, vi kan lära oss att höja vår frekvens, och vi drar då oss till oss händelser  som matchar denna höga frekvens.

Som fysiska varelser så mår vi bättre, när vi vibrerar på en högre frekvens. Vi hittar till ett inre välmående. ❤️Det är dit vi vill nå!!

SEDAN, så är vi ju här på jorden som fysiska varelser för att må bra, för att njuta av livet!! Och när vi nu är fysiska så tycker jag det är självklart att vi ska utnyttja och njuta av allt det fysiska som finns att njuta av , såsom saker, pengar, boende, människor, resor, mat, etc. etc.

☀️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
Mandra
4/5/14, 3:46 AM
#14

#12 av Kathja och #13 av SHIAWASE 

Det tycks vara helt omöjligt för mig att göra mig förstådd här inne. 

"Mandra -  "jag tycker att du här glider ifrån den mer generella deffen av vad LOA är; dvs Jag kan tänka mig frisk, Jag kan bli miljonär, Jag kan träffa den perfekta partnern. Dvs att man på detta sätt kan tänka fram precis vad man önskar."

Kathja: Det är en väldigt enkel och ytlig förklaring av vad LoA handlar om, LoA som i the Secret. Här inne går vi (oftast) djupare. LoA är kort och gott en förklaring av hur livet funkar och varför det blir som det blir, och för att förklara det så att det går att använda på ett medvetet plan behöver man "glida iväg". Men det är enbart en illusion, glidandet hör dit. Skämtar"

Jag drog inte dessa ex för att man ska (eller för att jag tror att LOA handlar om detta) fokusera på det materiella. Jag sade detta i anslutning till vad som sades i #7 av szirius, där det hävdas att "Jag ser "min verklighet" som hur jag förhåller mig till det som ÄR. DET är vad jag framförallt kan omskapa och förändra."

Dvs vad jag sa var ex på vad jag tycker menas med "skapa" i förhållande till "förhålla sig". Dvs att detta är två olika ting.

Kan ni inte se syftningar på saker och ting????? Att det som sägs är ett svar på ett tidigare yttrande? Det verkar inte så. 

Jag kunde lika gärna ha sagt "Skapa en lycklig tillvaro", Skapa harmoni", Skapa glädje". Dvs att man verkligen SKAPAR någonting - inte bara förhåller sig till saker och ting.

skapa

göra så att något börjar existera

förhålla sig

bete sig på ett visst sätt (i förhållande till något som redan existerar)

Det var detta jag ville få fram - inte alls någon fokusering på det materiella!

Läs vad jag skriver istället för att dra en massa förhastade slutsatser om vad jag tror och tänker.

SHIAWASE
4/5/14, 4:59 AM
#15

Tänker så här!!bara att vi tolkar begrepp och saker så olika är ju intressant . Jag är tämligen säker på att vad, du Mandra menar ligger väldigt nära det jag menar, men vi använder ord, begrepp ovh tolkningar olika, därav verkar det som om vi inte delar filosofi:) Det där hur man förhåller sig är något oerhört viktigt: Blir du utsatt för mobbning, för vänstring etc så har du ett val, beroende på hur du förhåller dig till situationen så kommer inte detta att ha något som helst med dig att göra. Och genom ditt förhållningssätt kommer du att attrahera fortsatta händelse. Vilka händelser du väljer att attrahera är upp till dig själv:) fascinerande!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
4/5/14, 7:44 AM
#16

#14 Du säger att hon talar om något annat och jag säger att det gör hon inte. Fattar inte vart det blev fel denna gången heller. 🤪Men jag läger ner och låter de andra förklara för dig 🤐då du varje gång jag skriver något "går igång" och det blir ett tjafsande om vem som sa vad vilket gör intressanta trådar till väldigt tråkiga trådar. Du är fyrkantig och jag är inte, det är fine. Det finns en mängd andra här som kan hjälpa dig med dina frågor och tankar kring LoA.

szirius
4/5/14, 9:49 AM
#17

# 14 skapa

göra så att något börjar existera

förhålla sig

bete sig på ett visst sätt (i förhållande till något som redan existerar)

OK, du tänker så! När jag ser detta, så blir det klart hur jag ser det: de går ihop för mig. Att genom att förhålla sig på ett visst sätt till det som redan existerar, så omskapas det, det förändras, något annat börjar existera.

Mandra,  när jag skriver här är det för att jag "funderar högt" på samma sätt som dig och att vi alla som skriver får funderingarna att gå framåt, bli tydligare, kristallisera fram hur det kan vara genom gemensam diskussion. Man är inte nädvändigtvis "klar" i hur man tänker genast - det är ju det som är så givande med dessa forum, andras funderingar får en att komma vidare. För mig känns det onödigt att behöva bli irriterad på den processen.

#15 beroende på hur du förhåller dig till situationen så kommer inte detta att ha något som helst med dig att göra. Och genom ditt förhållningssätt kommer du att attrahera fortsatta händelse. Vilka händelser du väljer att attrahera är upp till dig själv:) fascinerande!!!

_Yes, här gör du det tydligt det jag menar. Shia. Att det hör ihop, förhållningssätt och skapande. Man skapar GENOM sitt förhållningssätt.
_

Mandra
4/5/14, 11:59 AM
#18

#17 av szirius 

För mig känns det onödigt att behöva bli irriterad på den processen. 

Och det blir jag inte heller. Tycker även jag att en sådan process är intressant.

Jag har nog inga problem med att prata med någon här inne förutom med Kathja - om vi nu ska vara riktigt ärliga. Och det ska vi kanske. Och det har jag för att från första stund jag klev in här så har hon dömt mig - utan att känna mig det minsta.

Och sen dess försitter hon inte något tillfälle att ge mig ett tjuvnyp var helst det ges tillfälle. DETTA är vad jag går i taket av. Ingenting annat.

Ett par ex:

Mandra -  "jag tycker att du här glider ifrån den mer generella deffen av vad LOA är; dvs Jag kan tänka mig frisk, Jag kan bli miljonär, Jag kan träffa den perfekta partnern. Dvs att man på detta sätt kan tänka fram precis vad man önskar."

Kathja: Det är en väldigt enkel och ytlig förklaring av vad LoA handlar om, LoA som i the Secret. Här inne går vi (oftast) djupare.

Underförstått: Jag har inte förstått vad LOA går ut på, jag är ytlig - hon är det inte och vet minnsan bättre!

I en annan tråd hävdade hon nyligen "Att det var roligt att jag äntligen börjar förstå något! (Inte ordagrant).

I senaste inlägget säger hon att jag är fyrkantig - vilket INTE är första gången!

Jag har varken tid eller lust att leta fler ex, men det här pågår hela tiden och är jävligt trist!!

Det här är inget annat än jävla översittarfasoner - och DET har jag väldigt svårt för!! Om vi nu ska vara ärliga. Och det tycker jag att vi ska.

Och det har inte hjälpt att ta det här privat heller (som vi blev ombedda en gång) - hon kan lixom inte ge sig.

Men nu lovar hon sluta med att svara på mina inlägg - fine. Ser jag fram emot!

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: