Annons:
Etikettloa-konkret-metoder-tekniker
Läst 3575 ggr
szirius
3/23/14, 9:26 PM

Mantran att meditera till

Jag gör en egen tråd bara för att det är enklare att hitta då🙂

Det här med mantran och mudras (handpositioner) är en hel värld, som jag inte tänkte gå in på …just nu iaf😉…utan lägger mer in det som ett tips till meditation🙂. Kanske bland de bästa sätten när man är nybörjare👍, för man håller fokus på sången och orden, och då glider man inte iväg i tusen splittrade tankar eller blir rastlös- särskilt om man roar sig med att göra egna stämmor🎧

Den här är ca 7 min, helt perfekt lång om man är ny inom det här. Själv tycker jag att hon som sjunger har en underbar klang som tilltalar mig.

Aad Guray Nameh: Meditation to Clear Past Present, and Future

Mantra:

Aad Guray Nameh
Jugaad Guray Nameh
Sat Guray Nameh
Siri Guru Dayvay Nameh

engelsk översättning:

I bow to the Primal Wisdom.
I bow to the Wisdom through the Ages.
I bow to the True Wisdom.
I bow to the great, unseen Wisdom

Annons:
szirius
3/24/14, 9:36 AM
#1

Ett vackert kvällsmantra, en del är på engelska ( vid 2.44 första gången) :

"Angel Divine, Angel of mine
This humble prayer I offer at your feet
Keep this home safe and warm
All through the night
Hold your beloved children tight
All through the night, all through the night."

Håbe
3/24/14, 8:27 PM
#2

Jag lyssnade lite på den första. Den tilltalar mig på något sätt. Ska pröva den sen. Men jag undrar över det där med orden. Att de hjälper till att hålla fokus förstår jag och det kan jag verkligen behöva. Men spelar orden egentligen någon roll. Det är på indiska (tror jag??) och för min del skulle ju orden lika gärna vara, typ "ole dole doff" eller ingredienserna för att laga Tikka masala för den delen. De betyder i sig själva ingenting för mig eftersom jag inte förstår dem. Fyller de ändå någon funktion, mer än att hålla fokus då alltså?

szirius
3/24/14, 9:10 PM
#3

# 2 jag förstår precis dina funderingar, exakt dessa hade jag innan, därför kändes det "off" för mig. Men det har förändrats av nån anledning🙂och nu kommer jag in i en "översinnlig" känsla när jag sjunger mantran, jag älskar det verkligen❤️.  Jag tänker inte på vad jag sjunger, alltså vad orden betyder, även om jag brukar kolla så att jag vet budskapet. Jag upplever det som att alla ljud har en särskild effekt helt enkelt, kaaa gör nåt annat i min kropp än maaa. (Den delen är helt självklar för mig, då jag hållit på med eurytmi.)

Jag kopierar från en yogasida:

_Mantran på främmande språk kan kännas konstigt och man kan undra varför vi inte kan sjunga något på svenska om vi nu måste sjunga något.
_

Yoga använder mantran från  hinduistisk tradition och språket är oftast sanskrit.  Många mantran kommer från sikhernas heliga skrift Siri Guru Granth Sahib men det finns också mantran på engelska t ex I am I am.

Det som gör vissa ord till ett mantra är dess vibration. Vibrationen i mantran påverkar vår vibration. Vi är sammansatta av atomer som vibrerar på ett visst sätt för att vi skall se ut och fungera som människor. När den här energivibrationen i oss är i balans mår vi bra på alla nivåer. Vi har livsglädje, är friska och optimistiska. När vibrationen är störd blir vi också det vilket manifesteras på olika sätt som t ex  dålig matsmältning, känslan av att inte hänga ihop, stress, depression, trötthet mm.

_Ordet mantra är sammansatt av orden man, som betyder sinne eller att tänka, och tra som betyder våglängd eller instrumentalitet. Mantra - ett kodat ljud. Man kan säga att det forskarna i modern tid kommit fram till det som yogan och andra traditioner vetat om sedan urminnes tider: Vi påverkas tydligt och mätbart av ljud och musik.

Mantra är en kombination av ljud vars vibrationer har en unik effekt på sinnet. En serie ljud som skapas för att lyfta sinnet, stilla tanken och modifiera medvetandet genom sin rytmiska repetition.

Ett mantra har en viss våglängd, en viss frekvens, med en klart påvisbar, positiv effekt på både kropp och sinne. Kombinationen av ljud, resonans och rytm producerar ett förhöjt medvetande och riktar flödet av tankar på ett specifikt sätt. Kraften hos mantrat ökar ju mer du använder det och ju mer medveten du är som individ. Enkelt uttryckt är mantrat ett tekniskt hjälpmedel för dig att reglera och styra ditt sinne._

Varje mantra har sin betydelse. Orden har en betydelse men det inte så mycket vad orden betyder som dess vibration som har effekt på dig.

szirius
3/24/14, 9:13 PM
#4

En till favorit 😍

Håbe
3/25/14, 6:26 AM
#5

Aha, tack för svaret. Det verkar ju logiskt. Då skulle orden kunna vara ett rabblande, ole dole doff, egentligen bara det har rätt vibration.

Sen tycker jag att översättningen av orden i sig var tilltalande. Så det gör ju att det känns meningsfullt att använda dem.

szirius
3/25/14, 12:20 PM
#6

En till: I am thine. Den här vaknade jag nynnandes❤️

"Recognize the other Person is You"

I am Thine, in Mine, Myself, Wahe Guru
Humee Hum, Tumee Tum, Wahe Guru

Annons:
szirius
4/13/14, 9:05 PM
#7

puttar denna ifall nån vill meditera till mantran 🙂🎧🌛🤗❤️

Theleonora
4/13/14, 9:40 PM
#8

Bra putt Szirius! Lyssnade på I am thine efter att jag mediterat klart, så vacker. Blev fylld av kärlek! ❤️


[Kathja]1
4/14/14, 8:59 AM
#9

Strålande! Tänkte på det igår att jag skulle leta upp denna. ♡

szirius
9/29/14, 10:16 PM
#10

putt putt till Otroliga Otroulig🤗❤️

Otroulig
9/29/14, 10:18 PM
#11

Jajajajajajaja!!!!!! Det var den första 😍🤗 tack fina du!! Åh vad bra - nu kan jag öva lite på alla ord 😃

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Otroulig
9/29/14, 10:23 PM
#12

😭 den översta länken funkar inte…åh den var så skön, jaja, men nu har jag orden i alla fall 🙂

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

szirius
9/29/14, 10:26 PM
#13

skriv in på youtube💋

Annons:
[Kathja]1
9/29/14, 10:36 PM
#14

En på samma som den som var borta… Tror jag iaf… 🤪

szirius
9/30/14, 12:03 PM
#15

# 14 tack men annan version 😉

Jag provar att lägga in igen, denna är med Deva Premal

https://www.youtube.com/watch?v=MUQdUm8pg98

Otroulig
9/30/14, 12:56 PM
#16

Vad skulle jag göra utan er pussgurkor❤️

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

MissInAction
9/30/14, 2:31 PM
#17

#15
Underbar!!!! 🤗❤️😍☀️

Tack!!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Kathja]1
9/30/14, 6:16 PM
#18

Lägga dig i en hörna och självdö? 😉

Otroulig
9/30/14, 7:07 PM
#19

Haha - njee, det skulle ju inte gå 😃 men det skulle nog kännas så ett tag. 

Asså - jösses vad den påverkar mig. Gjorde hand rörelserna till nu och Booom ❤️. Vår yoga lärare hade en liten annan historia om denna, att vi öppnade upp hjärtat och tog emot helande.  Det kändes väldigt bra att ha den intentionen.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

szirius
9/30/14, 9:10 PM
#20

åh, då delar jag detta, den är med lite rörelser som är skän att göra tycker jag

https://www.youtube.com/watch?v=YzJBKY4dvX8&list=RD9Irxwvqmi_s&index=2

Annons:
szirius
9/30/14, 9:20 PM
#21

åh. en till som jag gillar, här är den live

https://www.youtube.com/watch?v=7P1QcCtnIaE&list=RD9Irxwvqmi_s&index=22

Och det här paret alltså 😍, så vackra!

Otroulig
9/30/14, 9:27 PM
#22

men jag såg inga rörelser…🤔. 

Först handflatorna mot hjärtat -sen fäller man ned överarmarna framför sig med handflatorna uppåt: Aad Guray Nameh

Sen för man händerna utåt mot sidorna (öppnar upp för hjärtat) Jugaad Guray Nameh

Sen för man tillbaka så man har händerna framför sig igen Sat Guray Nameh (jag tänker mig att jag samlat in kärlek, healing och visdom som ligger i mina handflator)

så för man upp handflatorna mot hjärtat igen  Siri Guru Dayvay Nameh  (här tänker jag att jag för upp healing, kärlek, visdom upp in i mitt hjärta)

Det kanske är big nono att hitta på egna tolkningar 🤐

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

szirius
9/30/14, 9:35 PM
[Kathja]1
9/30/14, 9:37 PM
#24

Det hör ju jag (som sitter på jobbet vid en dator utan högtalare!) att de där videorna får jag kolla på i morgon när jag är hemma igen. 👍

szirius
9/30/14, 9:37 PM
#25

https://www.youtube.com/watch?v=Tqov3DLLN0g

_A sacred song of Guru Gobind Singh, 10th Master of the Sikhs. It means "If you wish to play the game of love, bring your head to me on the palm of your hand." It's a way of saying to surrender your intellect and your ego and let your heart rule your life. Beautiful!_

Otroulig
9/30/14, 10:18 PM
#26

Ah ok nu såg jag rörelser i # 20, fint flöde i dom :)

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

szirius
9/30/14, 10:24 PM
#27

hmm, tror jag sett den också, som du nämner Otroulig, ska leta lite, så länkar jag den om jag hittar 🙂, kanske fler som vill prova🙂

Nu har jag haft denna på i bakgrunden i 30 min😃https://www.youtube.com/watch?v=gdszc2idWY8&list=UU8P7Z9IjoiECA564nlSbhBA&index=1

Annons:
szirius
9/30/14, 10:31 PM
#28

här är det inget öppnande emellan som du nämner, men rörelser iaf..annan version …

https://www.youtube.com/watch?v=zVeWRdy8PQ4

[::Vera::]
9/30/14, 11:05 PM
#29

Tack för putt av tråd och klipp. Behövde en del av dem så så väl ikväll.

Otroulig
10/18/14, 2:41 PM
#30

putteliputt igen

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
10/19/14, 1:32 PM
#31

Mina favoriter just nu är;  Om, om gum ganapatayae namaha, och shreem brzee.  Jag "chantar" för fullt  -  försöker att få till 12 mala (1 mala = 108 ggr med samma mantra) per dag. Mår tipp topp av det!

[Kathja]1
10/23/14, 11:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Idag provade jag en ny kombo -   kubera mudra i kombination med "om shreem mahalakshmiyei namaha". Och shit det surrade i hela mig. Snacka om att bli hög på livet. 🥳

Theleonora
10/23/14, 11:04 AM
#33

Vad coolt. När jag "började" min sprirituella bana för flera år sen så var det nån guru (lik Osho i utseendet) som chantade och jag följde med på det. Kommer ihåg Om shree brzee. Hehe blev lite nostalgisk. Kanske ska ta upp det igen. Men känner inget just nu. Det jag gjorde då kanske ger utdelning nu istället för då var jag ju inte redo :). Yeeeaaayyy!!!


szirius
10/23/14, 3:58 PM
#34

Haha, sitter just nu o lyssnar på salsa shreem brzee 22 min, 108x 12 malas🥳🍸🎧, ska kolla upp din länk sen👍

Annons:
szirius
10/23/14, 5:08 PM
#35

Mysig Kathja🙂, jag har ju typ 8 skivor med Deva Premal men har inte förrän på sistone funderat över VAD det betyder som de chantar 😉

[Kathja]1
10/23/14, 5:09 PM
#36

Den där är också på 108 ggr. Ska köra samma vända nu i kväll, blir spännande att känna om det blir samma känsla.

szirius
10/23/14, 5:50 PM
#37

#36 108 ggr ja , det är de flesta😉…den jag körde var  alltså 12 malas direkt, så 12 x 108 i samma låt😃👍

Nu lyssnar jag på denna, mmmm … Ara Kara….allt är möjligt✨

https://www.youtube.com/watch?v=DNVtwgGmStE

[Kathja]1
10/23/14, 6:31 PM
#38

Aha, då är jag med. Jag har provat några såna med men tycker att det blir en helt annan energi när det inte bara rabblas på. Kör 6×2, funkar bra tycker jag, isf när jag är ledig.

szirius
10/23/14, 8:47 PM
#39

# 38 det är verkligen olika upplever jag, beroende på röst, takt, musik etc. Den här salsan gillade jag🥳, happy feeling, o jag kom in som i trance o den var ju inte såå lång, 22 min, helt lagom att hålla lagom fokus. Har provat 45 min o det är för långt för mig…än iaf…

Så olika varje dag hur jag gör, ibland föredrar jag att bara göra en i taget men ofta, ibland alla på raken…bara att följa flödet 😛🌊

szirius
10/24/14, 12:31 AM
#40

ARA KARA, allt är möjligt, till dig Otroulig😍

https://www.youtube.com/watch?v=DNVtwgGmStE

Otroulig
10/24/14, 7:00 AM
#41

Tack snälla du 😍 - laddade just ned 4GB extra surf- nu förstår jag varför. Här ska sjungas på väg till jobbet 🎧

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
[Kathja]1
10/24/14, 10:16 AM
#42

Igår hade jag ju extremt kraftiga energier när jag "mantrade" och i natt har jag haft ont i huvudet, tidigt i morse så pass att jag ta mig tusan trodde hjärnan skulle spricka. Kopplade det till detta direkt… Ska bli spännande att se vart detta leder! Men först ska jag återhämta mig från nattens värk, har fortfarande ont om än inte så mycket.

szirius
10/24/14, 2:18 PM
#43

# 42 releeeasing resistaaaaanceeee ❤️🤗

[Kathja]1
10/24/14, 2:28 PM
#44

Eller hur! Och här har jag gått runt och trott mig ha ett ganska okej flöde. 😟

szirius
10/24/14, 3:19 PM
#45

#44 kan det inte vara lite överaktivt då🤔, du har ju kört på med så MKT under väldigt kort tid…jag ville tex inte ens öppna dina länkar med 3:e ögat, det blir för mkt🤪, det är redan så mkt igångsatt i mig, en rullning och energi….kanske det finns nåt syfte för dig att köra nån super-igångsättning på alla plan, det känner bara du🤗

Nån klok erfaren kvinna skrev om det inne på chanting ( tillbaks en bit i flödet) om hur man bara får utrensningar om man är redo att släppa…vissa kan tro att, "yes jag hade inte så mkt att släppa för jag fick så liten effekt"…men det kan bero på att man inte gått djupt ner i känslorna o varit redo att lossa det som sitter där, på RIKTIGT liksom…det var oerhört skönt att läsa om detta, för jag kunde då hitta vibben att detta är GOTT, det som sker……för nog har det varit läskigt alltid…i badkaret när allt bara vällde upp i mig, det var så extremt starkt, som en dödsupplevelse nästan, jag gick verkligen genom eld…o sen all utrensning med magsjuka, magvärk, mkt sömn, lite sömn….

Jag lyssnar verkligen på min inre guidning nu, att ta en sak i taget, inte skynda fram…jag har skyndat fram så många gånger, nu känner jag mig så löjligt STOLT att jag fortfarande håller mig till att balansera första chakrat🏆, jag tänker nog ta flera veckor till varje chakra. Kanske en månad tom, jag vet inte.  Att göra jobbet supergrundligt. Trodde först att mina 5 dagars "tarmrensning" skulle vara allt med första, yeah right😉men jag har nu känt för att fördjupa mig o när jag läser om 1 chakrat så sitter ju oerhört mkt där för mig…ursprungsfamiljen…ärvda sjukdomar mm…jag kan se ett pendlande i överaktivt/underaktivt rotchakra under årens lopp. Så det här är VERKLIGEN en "ny början " för mig✨. Så spännande.  Och jag kan se hur jag samlat på mig verktyg genom årens lopp att kunna göra det…jag har kunskapen om meditation, yogan, mindfulness, vilket matintag som passar mig, livsrytm  etc. Många års "plugg"  för att komma hit. Det här borde stå i INSIKTStråden kanske.

[Kathja]1
10/24/14, 3:27 PM
#46

Jag tycker inte att det har varit så mycket, inte mer än annars, och jag ser till att följa känslan av vad som känns rätt just nu.  🤔 Men i bland så släpper det ju större sjok på en gång. Jag är ju inte alls så noggrann som du är utan slänger mig glatt in i nya saker och håller på så länge som det känns roligt. Och det jag får till mig just nu är att det är dags att släppa pluggen i flaskhalsen så jag kör på med det som känns rätt för nu. På måndag är det healing, något jag aldrig har gjort IRL förut…😮

[Kathja]1
10/24/14, 8:52 PM
#47

Många mantran är det…😎 Detta är ett enkelt och användbart mantra.

Ara Kara 

The sound ARA KARA ( pronounced ah-Ra KARA) has been meditated on for thousands of years by Ancient Siddha Masters, and was revered as a secret!

Impossibility is a material concept. For the spirit, there is nothing that is impossible. How do we get into the spirit, which knows the secret of impossibility?

Ara Kara is the sacred mantra that busts the ‘impossibility’ concept in our mind. ‘Aa’ is the primordial energy, ‘Ra’ is the energy of fire, ‘Ka’ is the first principle of matter, and ‘Ra’ again is the energy of fire.

Together, Ara Kara makes the great secret of removing the concept of impossibility from our mind. Everything becomes possible with Ara Kara as you are in the domain of the spirit.

The sounds “AhRa KaRa” have the ability to attract everything to you. The sound “Ah” is the embodiment of desire. “Ra” symbolizes the fire energy, and “Ka” is an important principle of materiality.

The sounds “AhRa KaRa” can transform a psychological reality into a material reality. When you vibrate with the sounds ” AhRa KaRa”, then your thoughts begin to vibrate with the sounds ” AhRa KaRa”. This is the key. Your thoughts will now have the ability to manifest in a three-dimensional form.

For ” AhRa KaRa”, simply repeat the mantra. While all manifesting relies on joyful creative emotion, for this meditation you are not specifically trying to move your internal energy.

You can say it, chant it, or sing it.

[Kathja]1
10/26/14, 8:05 AM
#48

Ett till som bejakar din kvinnliga energi - den skapar överflöd inom alla områden, reder ut missförstånd och ger dig goda förutsättningar för bra hälsa.

"Om Shreem Maha Lakshmiyeh Swaha"

Translation: 'Om and salutations to that feminine energy which bestows all manner of wealth, and for which Shreem is the seed'

This mantra has not only been used for the purpose of attracting prosperity, but also for drawing in proper friends, clearing up family misunderstandings and quarrels, and smoothing some health problems. As we all know, there are many different kinds of wealth. As you use this mantra, focus on the kind of wealth you wish to manifest in your life.

Whether it’s more health, wealth, or happiness, you can chant this mantra to the goddess Lakshmi, the Hindu embodiment of good fortune, prosperity, and beauty – 108 times every day for 40 days.

SHREEM is the seed sound for the principle of abundance. Repetition of the SHREEM mantra gives you the ability to attract and maintain abundance.

MAHA means "great," in both quantity and quality. When you speak of the quality of abundance here, it is in harmony with divine law.

LAKSHMI in Sanskrit it means the energy of abundance. The Goddess of Abundance.

SWAHA means "I testify". You could also say Namaha instead which means, "I bow" This is the release of the prayer. People over the age of 28 should use Swaha, instead of Namaha because the energy in the body shifts after the age of 28 due to their Saturn cycle which starts again after 28 years, a new phase of learning starts when Saturn returns back to its place every 28 years.

This chant was crafted by ancient mystics who understood the power of vibration and intention. This is a powerful mantra for abundance.

Annons:
[Kathja]1
11/4/14, 10:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#49

Delar med mig av min lilla "mantra hörna"  -  vissa gånger känns det magiskt att sitta där, andra mer naturligt att mantra i skogen.

Otroulig
11/4/14, 7:35 PM
#50

Fina färger, vilken vacker liten hörna 🙂

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
11/4/14, 7:40 PM
#51

Japp, jag är nöjd. Hon sitter på bottenplattan på en pedestal så hon har en stor blomma ovanför sig.

szirius
11/4/14, 10:37 PM
#52

hon är väldigt fin, kul att du hittade 🙂

[Kathja]1
11/15/14, 10:50 AM
#53

Tappade bort att mantra varje dag nu när jag har jobbat en massa, svårt att få till egentid att sitta. Har nu i alla fall kört Ara Kara så det surrar i hela mig. 🥳

szirius
12/29/14, 10:26 PM
#54

Vacker!!!😍

MissInAction
12/29/14, 10:42 PM
#55

Hehe.. självklart puttades den här tråden idag 😉 Jag såg den när jag letade efter trådar om sensualitet och tänkte ja! där vill jag in.. men jag var påväg in i en annan tråd och tänkte "sen"

Lyssnar nu… hm hennes röst påminner om Sade? En låt hon gjorde som hette By your side, som var mysig och lite sorgsen.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
[::Vera::]
12/29/14, 11:39 PM
#56

Ja hennes röst påminner lite om Sade! Lyssnade mycket på Sade förut, men jag klarar inte av alls av sorgsen musik längre. :) Hon i klippet är mycket vacker! Djuren, landskapet är vackert!

szirius
1/20/15, 8:09 PM
#57

Den här är så lugnande och vacker tycker jag…❤️kan ha den här på repeat o ba…aaaah🌛

_Om purnam-adah purnam-idam

Purnaat purnam-udachyate

Purnasya purnam-aadaaya

Purnameva-a va shishyate

Om shanti shanti shanti
_

Finns många översättningar:

This is perfect,
That is perfect

From the perfect springs the perfect.

Take the perfect from the perfect
and
only the perfect remains.

May there be peace, peace, peace

Wholeness produces wholeness                                                                                                       Only wholeness come out of wholeness                                                                                             Only wholeness is.
Peace peace peace

Om, That is Full, This also is Full, From Fullness comes that Fullness Taking Fullness from Fullness, Fullness Indeed Remains

Om Peace, Peace, Peace.

SHIAWASE
1/21/15, 12:21 AM
#58

Ja, Deva Premal är ju min favorit!!!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

MissInAction
1/21/15, 8:24 AM
#59

Den var fin! ♥ Jag lyssnade på den innan jag hoppade ner i badet igår kväll. Hade den varit längre än 3 minuter så hade jag haft den på i bakgrunden. Nu blev det Hicks istället…

Gillar den här tråden 🤗


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
2/7/15, 1:09 PM
#60

szirius! Du som har koll på mantran… kan du namnet på den här?

Jag hittade den idag då jag tittade efter meditationer, och blev överlycklig då det ju är mitt favoritspår som vi hade på yogapassen på F&S i Uppsala! ❤️


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

szirius
2/7/15, 1:35 PM
#61

# 60 Jaaaa, Missi det vet jag faktiskt 🙂. Det är ett Gayatri mantra:

Om bhur bhuvah svah

_tat savitur varenyam
_

_Bhargo devasya dhimahi
_

dhiyo yo nah prachodayat

Just denna version som du länkade
är Deva Premal

MissInAction
2/7/15, 1:47 PM
#62

Jaaa jag hittade också!! Plötsligt så kom en annan video som nästa i listan.. med titel och allt! 

TACK för texten! 🤗

Här är två timmar.. ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
[Torahzen]
2/13/15, 10:02 PM
#63

Jag gillar också Deva Premal och särskilt Gayatri mantra ❤️🎧

Upp till toppen
Annons: