Annons:
Etikettloa-och-relationer
Läst 1125 ggr
Otroulig
3/8/14, 9:48 AM

Våga vara sann men inte såra

Hade en händelse i går och en dröm i natt som tog upp just det här med att vara sann mot sig själv och följa sin egen känsla.

Vi blir ju bättre och bättre på att känna vad som är bra för oss, i alla fall jag 😎. I de flesta fall är det  ju enkelt att följa sin inre känsla, men så kommer det här med att "vara trevlig" att följa de sociala spelreglerna, "normalt hyfs" osv. 

Jag blir ibland bjuden på tillställningar av kompisar som jag verkligen inte har lust att gå på. Inte så att jag har nåt emot människorna, men det ger mig helt enkelt inte nåt att umgås på det sättet. 

I gårdagens fall så vet jag att inbjudan kom från folk som verkligen tar personligt illa vid sig när man tackar nej. Men jag kände verkligen inte att jag ville gå. Det hör till saken att jag mår dåligt av att ljuga. Men att sms.a jag har inte lust, kändes ju inte så trevligt 🤪. Nåväl jag löste det i alla fall.

Sen drömmer jag om samma sak - hur en hel grupp umgås med en person som är fullständigt vidrig, han t.om kaskad spyr så folk blir helt nedfläckade. 

Men kontenta av detta var att det är viktigt att följa sin egen känsla, ibland vill vi vara snälla mot andra och går med på saker som strider mot vår inre känsla och det slår tillbaka på oss. 

Det är inte fel att backa ur om man känner att det känns fel för mig. 

Eftersom det här kom upp för mig så kanske det även är någon annan som har lite aktuella frågor om detta. Men tanke på synkningen här 😉❤️

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
Älvan
3/8/14, 10:49 AM
#1

Jag håller faktiskt på med att jobba med ordet nej. Mitt största problem är att känna efter och se om jag vill göra alla ideer som jag själv kommer på. Jag kan känna att jag ex inte orkar och vill göra en sak. (Ex åka till stan och handla något). Då säger jag nej till migsjälv och lyckas kanske med det. Flera problem kan uppstå. Det fortsätter snacka i mitt huvud; du borde gjort det där, vad lat du är osv. Sen svarar en annan röst; men det är bra för dig och säga nej. Du måste prioritera och detta var inte viktigt etc. Fattar ni? En konflikt i mig tar energi och uppmärksamhet. Detta är ju samma sak som att säga nej till en annan person. Jag övar då på när jag vill göra något eller någon annan vill göra något; 1. Känn känslan som kommer omedelbart. Känn även känslan som kommer lite längre fram. Jag är nämligen en entusiastisk och engagerad person så jag rycks gärna med i den andra personens känsla och i mitt eget engagemang om iden kommer från mig själv. 2. Stämmer denna handling med de mål jag har just nu. (Vara bra förälder, vän eller att ta hand om migsjälv. ) sen måste jag ju prioritera vad som är viktigaste målet just i nuet. 3. Om svaret e ja är det ju lätt :) 4. Om svar nej. -bekräfta till en viss grad tanken -stå med kroppsspråk jordad. Ögonkontakt. - säg tydligt nej. Inga förklaringar. Inga " om du inte hittar nån annan kan du ringa mig så hjälper jag dig" lämna inga utrymmen för diskussioner. Samma i ditt eget huvud. Inga skuldkänslor el ältande. Jag säger nej för det är bäst för mig nu! Punkt slut. - man kan även bolla tillbaka problemet genom att fråga; hur kan du själv lösa detta. Slutligen Övning ger färdighet :) Vi övar!

linnease
3/8/14, 11:30 AM
#2

Åh tack Otroulig, vaknade nyss, lite trött och groggy, och fick ett sånt det ska du följa med och gymma-mess precis. Tänkte verkligen känna mig fram och inte ens svara innan jag får lust 🙂❤️ Schysst med lite pepp här oxå så fort jag slog på datorn!!

Håbe
3/8/14, 2:50 PM
#3

Står mitt i det där exakt nu 😮.

Min kära kollega bokade in mig och den andra kollegan på ett gratis prova-på zumbapass. Jag är ju inte jättebra på det där med koordination och iom att jag är ruskigt otränad känns det lite sådär. Men jag tänkte att jag hänger på. Jag blir lite trött på mig själv som bara backar undan från allting och inte hänger med på grejor som skulle kunna vara kul. Så ringer kollegan, hon som bokade, och säger att hon är sjuk och inte kommer. Själv har jag ont i halsen och är snuvig. Lite tung i huvudet. Hela mitt jag protesterar mot att gå dit, till att börja med för att hon inte är med. Det var ju grejen, att vi kan ju skratta åt eländet tillsammans. Så nu står jag här och känner att jag inte vill men är så illa tvungen eftersom jag fått en av 15 eftertraktade platser.

Just det där med vad jag känner att jag vill och vad jag känner att jag borde.

Håbe
3/8/14, 3:19 PM
#4

Ok, nu blir jag orolig på allvar! Man skulle kunna använda mig som häxa och sätta sjukdomar på folk 😮. Jag är riktigt duktig på det.

Nu ringde den andra kollegan och berättade att han också är sjuk och inte kan gå. Och då går INTE jag heller. Ringde och pratade med instruktören (hon har vickat hos oss de senaste 2 veckorna. Det var så vi halkade in på det här). Inga problem! De där tomma platserna fyller de snabbt på. Hon tyckte det var tråkigt att vi inte kommer men sa att vi får komma till sommaren istället när de börjar köra ute vid Lillsjön. Perfekt! 🙂

mafaldahej
3/8/14, 3:26 PM
#5

Tack Älvan för tipset med exempel. Talade direkt till mig. Har dragit ut ditt inlägg och lagt det på skrivbordet för att kunna påminna mig varje dag. Jag har rätt att känna efter vad som är rätt för mig JUST NU. Det är nog också det snabbaste och bästa sättet att ta sig upp till en sinnesstämningsnivå som drar till sig bättre saker än vad som sker just nu…

Otroulig
3/8/14, 4:53 PM
#6

Hihi HåbeHäxan did it again 😂.

Fast allvarligt, du kan inte se det så, även om det faktiskt verkar som att det löser sig ofta för dig på det sättet så är jag övertygad om att det likväl är en sjukdom som den andra personen "behöver" eller hur man nu uttrycker det. Vi kan inte skapa elände åt nån annan - det är jag övertygad om. Enda sättet att påverka någon annan negativt är att gå omkring och vibba negativt och sprida negativ energi omkring sig.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
linnease
3/8/14, 5:04 PM
#7

Jaa, Håbe, jag tror din guidance snarare kände av redan innan, igen, att ni alla var risiga och att ni inte borde gå.. :) Och därför ville du inte, haha! :)

linnease
3/8/14, 5:10 PM
#8

Hm, jag har oxå svårt att känna vad jag egentligen vill.. Och svårt att säga ja eller nej därför.. hm kanske bara för jag är så trött fortfarande. Släppa släppa slappa slappa borde ju vara bra då förstås.

Har min egen att-göra lista i huvudet som jag tänkte ut igår med, skulle fixa ett par grejor, men tröttare idag, och svårt att släppa utan att känna att det bara hänger över mig? Måste ju göra dem snart i alla fall.. och kanske lika trött imorrn med? I alla fall den ena grejen? Hm.

Håbe
3/8/14, 5:13 PM
#9

Det har ju hänt fler än en gång. Nu drabbade det ju ena kollegan hårdast. Han har spelning som han inte kan avboka så ha fick hoppa det ena för att orka det andra. Mest träffsäkra gången var när sonen skulle ha en kompis med sig hem. Jag kom på det när det nästan var dags att gå hem och jag var sådär riktigt trött och det sista jag ville just då var att ha extrabarn med mig hem. Det var verkligen "Åh nej! Jag VILL inte!" Kommer till skolan och får veta att kompisen plötsligt hade börjat kräkas så hans mamma hade hämtat honom straxt innan jag kom dit.

linnease
3/8/14, 5:29 PM
#10

Ja, sånt har hänt mig med :) :) skönt! :D ;) 😇 Men alltså, jag tror snarare det är bara tajmat och synkat och råkat bli så än att du gör dem sjuka när du tänker att du vill vara i fred 🤔

linnease
3/8/14, 5:31 PM
#11

Ja, och just det, efter att man lagt märke till att det hänt en gång, och kanske börjat fundera på det, så kanske man skapar ett mönster, och drar till sig fler såna synkroniciteter, händelser! :) LoA!

szirius
3/11/14, 1:20 PM
#12

Ja, det här är verkligen inte lätta grejer tycker jag…att fatta vad man egentligen ens VILL och inte vill! 🤪

Men att inte säga nej till en fest för att inte såra nån annan är ju…., alltså man KAN ju inte såra nån annan, det ligger ju i ens egen upplevelse. Man kan bara bli sårad om man själv tillåter det. Fast det är himla svårt att komma ihåg det där😇. Vi får öva som sagt!👍

Håbe gulle, jag tror precis som Linn, du har nog snarare känt att det inte ska bli av helt enkelt, tror inte att ditt " neeej" får en klasskompis att börja kräkas😃, även ifall man kan uppleva det så.

szirius
3/11/14, 1:26 PM
#13

Är man inte alls öppen så funkar det ju inte heller att åka iväg på nåt…jag har gått emot mig själv flera gånger då det verkligen har skrikit neeej inuti,  men nån annan röst har "övertalat mig" att det är bra att komma iväg eller nåt…likväl har det blivit helt OFF, för att jag varit off! Däremot, om jag lyckats skifta innan, byta stämning lite, känna nåt flöde, så kan jag ju ha kul sen. Men bara då. Och ibland lyckas man helt enkelt inte skifta.Eller att man inte ens SKA skifta. För ett nej åt ett håll betyder ett ja åt ett annat håll. Tex ja att stanna hemma och kurera sig om man är förkyld Håbe🤗

haha ,kändes helt dravligt, hoppas nån fattar🤪

Annons:
Håbe
3/11/14, 1:44 PM
#14

Jaha då, det var helt solklart :-)

MissInAction
3/12/14, 12:43 AM
#15

Åh ja, jag hade såna här funderingar strax innan tråden skapades! Den 1 mars var jag ju bjuden på 1-årskalas, ett sådant som jag verkligen "borde" ha gått på, då jag och mamman är vänner sedan gymnasiet och jag är en av hennes närmaste vänner men vi har inte sett på snart precis ett år. Hon frågar ofta när vi ska ses och jag bara skjuter på det… 😮


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[rore]
3/12/14, 8:07 AM
#16

Våga vara sann utan att såra,, mmm.

Det borde ju kunna vara så himla enkelt om "man" bara kom i håg att den enda som jag kan ta ansvar för är mig själv.

För vi behöver ju inte ens vara direkt eller utstuderat elaka mot andra i avsikt eller handling.

Men att det uppfattas så ändå av mottagaren. Det är ju precis i detta som det är så lätt att gå vilse och gå ifrån sig själv😮,,

Det är som det finns osynliga små dörrar som öppnar upp för just denna kamp människor emellan,,, *pust*

Vill jag delta i den kampen eller inte?

Näää, men det händer att jag fortfarande snubblar in där. För att sedan kvickt ta mig där ifrån.

Upp till toppen
Annons: