Annons:
Etikettuniversum-och-andlighet
Läst 2212 ggr
Mandra
2014-02-17 13:29

Är kärleken allt? Består Källan av enbart Kärlek?

Nu tänker jag redogöra för min syn på dessa frågor. Den härrör i princip helt och hållet ifrån De Parallella Kunskaperna (PK) – men har styrkts genom åren av egna erfarenheter som säger mig att den stämmer.

När man läser det här kan det vara bra att försöka föreställa sig hur något skulle kunna skapas, upprätthållas och föras framåt (utvecklas) utan någon av dessa egenskaper. För det är olika typer av egenskaper (går också att läsa energier) som utför detta i varje skapat väsen, från minsta bakterie, till planeter och hela Skapelsen som helhet.

De här egenskaperna kallas Kvaliteter – precis som de ni själva har enligt era Öden – men nu tar jag de officiella namnen på dem. Källan själv har alla dessa Kvaliteter/egenskaper fullt utvecklade och i perfekt balans. Alla egenskaperna är likvärdiga och precis lika viktiga i skapelseprocessen, upprätthållandet och framåtskridandet.

Egenskaperna heter:

Eros
Glädjen
Känslosamheten
Kärleken
Jämnvikten
Lagbundenheten
Progressiviteten
Rådigheten
Stabiliteten
Gestaltningsförmågan
Rörligheten
Samspelet

Börja gärna med att försöka förstå vad var och en av dessa egenskaper betyder och vad de har för funktion i Skapelsen. Och försök sedan föreställa er ett Universum, en Skapelse utan någon av dessa egenskaper.

Åtminstone jag får stora problem med den sista uppgiften. För mig är det självklart att alla dessa egenskaper behövs i varje ”skapelse”. 

🙂

Vet inte varför texten blir så stor när man kopierar ifrån Word, men jag vet inte hur man gör något åt det. :)

Annons:
retep
2014-02-17 14:57
#1

Mandra! Nej självklart har du rätt men är det inte så att Kärleken finns i dem alla…att alla dessa olika egenskaper har Kärleken i sig? De egenskaper du nämner är säkert som du säger kvaliteter…eller grundegenskaper. Kanske är det bara ett mänskligt eller personligt val att sätta Gud och Kärleken högst och att uppfatta den som att den genomsyrar allt och alla andra egenskaper och kvaliteter. När jag försöker mig på att förstå och föreställer mig dessa kvaliteter/ egenskaper då upplever jag att Rådigheten vibrerar av Kärlek, att Gestaltningsförmågan gör det…Känslosamheten och alla de andra gör det. Kärleken vibrerar i sin egen grundton Kärlek. Samspelet i sin egen grundton Samspel o.s.v. Alla vibrerar de i grunden OM och sen ändrats frekvensen något och blir till Eros…frekvensen Lagbundenheten och var och en av dem vibrerar vidare i oändliga frekvenser och formar allt vi är och ser och inte ser och…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

szirius
2014-02-17 15:13
#2

# 0 Påminner mkt om tarot😉.

Kärleken lägger jag utanför/ ovanför allt detta, eller strömmande genom allt snarare.

[Kathja]1
2014-02-17 15:43
#3

Håller med #1 och 2  - I allt finns kärleken, ibland till 100% ibland kanske bara till 1%. Men den gemensamma nämnaren är kärlek. ❤️

Mandra
2014-02-17 17:13
#4

#1 av retep 

Nej självklart har du rätt men är det inte så att Kärleken finns i dem alla…att alla dessa olika egenskaper har Kärleken i sig? 

Nej - alla egenskaper är separata, lika värda och lika viktiga. ingen egenskap har något av någon annan egenskap i sig i sin rena form, dvs i Källan.

Kanske är det bara ett mänskligt eller personligt val att sätta Gud och Kärleken högst och att uppfatta den som att den genomsyrar allt och alla andra egenskaper och kvaliteter.

Precis vad det är ja - en mänsklig värdering, inget annat.

Mandra
2014-02-17 17:14
#5

#3 av Kathja 

Nix.

[Kathja]1
2014-02-17 17:43
#6

#5 Nu gjorde du mig nyfiken på vad det är som gör att du är så säker på att du har rätt och jag har fel? Själv tycker jag mest att vi ser, och förklarar, saker på olika sätt. 🤔

Annons:
retep
2014-02-17 17:51
#7

Mandra Vi pratar fortfarande inte om samma Källa! IKällan jag känner är allt Ett, Absolut och omanifesterat I sig har Det alla förutsättningarna dynamiken, potensen, fröet till att bli och vara alla vibrationer och frekvenser…i sig själv i Källan är de alla Ett, samlade i OM I det yttre kan det bara vara en mänsklig värdering

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mandra
2014-02-17 18:20
#8

#7 av retep 

Nu förstår jag inte riktigt. Tror visst vi talar om samma Källa. Håller med om det du säger nu. I Källan är allting ett. Inte utanför.

[Kathja]1
2014-02-17 18:35
#9

Men för mig är Källan och Gud samma. Tror det är vad Peter anser med.

retep
2014-02-17 20:01
#10

Ja jag menar också att Källan och Gud är det samma eftersom allt i Källan är Ett. Det är bara genom att direkt erfara Källan att man i Medvetandet ser att alla Källans egenskaper fluktuerar med olika vibration Gud på sitt sätt, Kärleken på sitt och ALLT annat på sitt specifika sätt. När ALLT som är ETT i Källan fluktuerar…och börjar vibrera med sin specifika frekvens…då sker manifestationen av just den,det som blir till allt i den skapade mångfalden. Så utanför är det inte Ett ! Vilket jag inte vet att jag sagt eller menat …men nu är det det också så att…i allt som skapats och i det yttre inte längre är ETT förblir Ett för att det egentligen bara är ETT…som visar sig som den skapade mångfalden. I detta ligger också förklaringen till att det är en Illusion En sten är en sten och samtidigt bara vibration i sin specifika frekvens Så verkligheten har två….oändliga sidor!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mandra
2014-02-18 01:18
#11

#1 av retep 

När jag försöker mig på att förstå och föreställer mig dessa kvaliteter/ egenskaper då upplever jag att Rådigheten vibrerar av Kärlek, att Gestaltningsförmågan gör det…Känslosamheten och alla de andra gör det.

Vet inte om jag riktigt hänger med på vad du säger igen. 🙂

Men, nej, varje kvalitet/egenskap vibrerar bara i sin egen vibration.

Det finns en förklaring i PK till varför människor är så "hooked" på kärlek. När jag gjorde de här hälsokonsultationerna så delade jag in erat Öde i dharma/Styrka och karma/Svaghet och det här ihop utgör det Öde som en person har att arbeta med i ett visst givet liv (det innevarande). Men det är också så att varje väsen  har något som kallas för en GrundKvalitet. Det är något som ligger an som en viss ton/frekvens hos alla väsen av en viss art. Hos människan heter denna Kvalitet just Människan, men det officiella namnet är Kärleken. Och det är alltså därför som människor är så fixerade av just kärleken - det är deras "grund" och därför tror hon att det är allting annats "grund" också.

Det finns väsen av alla Kvaliteter, t ex Osynlighetens väsen, Osynligheten heter också Jämnvikten och tro mig, frågar du dom vad allt är fött ur, vad källan består av mm så skulle de definitivt inte svara kärlek - de skulle svara jämnvikt/balans. 🙂

retep
2014-02-18 10:13
#12

Inte så konstigt tycker jag att Osynligheten och Jämnvikten skulle svara  jämnvikt/balans.  

Vet du att egentligen vad de skulle svara om du formulerade frågan annorlunda?

Du säger "Vet inte om jag riktigt hänger med på vad du säger igen."

Tänker att det är så att vi båda pratar för vår sak…

Och kanske är det så att vi blir oförmögna att vilja eller kunna ta till oss av varandras förklaringar.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mandra
2014-02-18 10:53
#13

#12 av retep 

Vet du att egentligen vad de skulle svara om du formulerade frågan annorlunda?

Prova och formulera om den får vi se.😃

Tänker att det är så att vi båda pratar för vår sak…

Och kanske är det så att vi blir oförmögna att vilja eller kunna ta till oss av varandras förklaringar. 

Nja, jag kan nog ta till mig din förklaring - jag vill inte. Kom ihåg - jag har varit där du är nu, jag har förkastat det och jag har lämnat det. Ok, det du säger är inget nytt för mig. Bara det att du krånglar till det språkmässigt än del.

När jag säger att jag inte hänger med riktigt är det inte för att jag inte förstår rent intellektuellt - men det du säger landar inte, säger mig inget, ger mig inget. Om du förstår vad jag menar? Jag måste känna det mer på djupet och det gör jag inte. Det får ingen resonans i mig, eller hur jag ska uttrycka det.

Annons:
[Kathja]1
2014-02-18 11:18
#14

Ibland hamnar man (vi, jag) mest i ordbollande. Du säger, jag tycker - men flera av oss är så nöjda med den vägen vi har hittat/skapat för oss själva att vi just om Mandra säger  - inte har någon lust att ta in den andres tankar, åsikter och syn på saken. Det blir som en kamp med ord där det inte hade behövt att bli det. 

Istället skulle det kunna vara en   -  så här ser jag på saken -  jaha, vad intressant, jag ser på det såhär -  jasså, ja så kan man också se på det, men jag är nöjd med en vägen jag har valt för nu, men tack för att du delade med dig. Typ

På något sätt blir det viktigt att den andre förstår och där i den viktigheten missar vi att den andre faktskt förstår helt och fullt, det handlar bara om att den andre inte är intresserad av att byta bana i livet just nu. Eller av att använda nya ord, eller definitioner av de gamla.

Men detta blir till den tanke, och känsla, som säger DU FATTAR INTE VAD JAG MENAR! Och den tanken/känslan startar ett ordkrig, som egentligen är ganska onödigt. 🤪

Hade vi bara helt och fullt varit i tillit, kärlek och respekt så hade vi inte hamnat där (vilket givetvis inte alla gör!)  - och detta gäller ju alla områden i livet, att vi behöver hävda vår röst och det vi tror på. Eller bevisa att min väg är annan än din. So what? Det viktiga är ju att vi vandrar våra vägar.

Lite insikter och reflektioner kring diskussioner i allmänhet… 😎

SHIAWASE
2014-02-18 12:24
#15

Yes!Kahtja,, mycket vad jag tänkte,,,

Just den här veckan har jag ju Massor,, så jag får nöja mig mest med att läsa härinne,, men kan ju inte låta bli att skriva ibland

Jag är jättefascinerad av dina inlägg som beskriver dina erfarenheter och tankar Mandra!!!☀️Tack

Fascinerad, just för att jag aldrig har tänkt i dessa banor,, OCH jag är dessutom helt nöjd med mina tankebanor, men det är sååå intressant att höra om andras tankesätt, föreställningar och verklighet!!

Blir också fascinerad av att vi kan uppleva så olika. Våra upplevelser är ju alla lika.

Jag har inte gjort astral,shamanresor ect.

Men i meditation så har jag upplevt källan och den enorma kärlek som finns där, en kärlek som ligger långt ifrån vad vi pratar om som kärlek på den mänskliga nivån.

Sååå, för mig är det helt enkel så att allt är ett, och allt är kärlek.

MEN, med det sagt, menar jag inte att säga att något annat är fel, eftersom vi alla upplever vår egna verklighet!!!

men, men   nog sagt,, tillbaka till vetenskaplig översättning,,haha

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

retep
2014-02-18 12:34
#16

Mandra!

Du har inte varit där jag är nu!…och kan då heller inte veta nåt om var och vem jag är nu!

Om det var så att du inte vill ta till mig min förklaring varför fortsätter du då att diskutera med mig?

Mitt mål är inte att övertyga dig om något…Du har ju själv förklarat att du lärt och mediterat TM i flera år och nu också stöddigt påstår att "jag har varit där du är nu"! En anledning till att jag är här på forumet är för att försöka beskriva och så bra som jag kan förklara det jag inte bara tror på utan som jag också kan bekräfta med egen erfarenhet.

Det är upp till var och en att avfärda det eller ta till sig och tillgodogöra sig något av det.

Som jag tidigare sagt så motsätter jag mig inte något av det du skriver och berättar om!

#14

Du har rätt Kathja och vet ju själv hur det kan hända att det blir såhär…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kathja]1
2014-02-18 12:58
#17

# 16 Oh ja! Men jag (vi 😉) jobbar på det (eller hur?). 😉

[Torahzen]
2014-02-18 13:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Den här verkar passa här: 😉

[Kathja]1
2014-02-18 13:24
#19

Hi hi, strålande Tora! Om alla bara trodde och tyckte som mig så vore världen en bra plats.  😉

retep
2014-02-18 13:28
#20

Torahzen!

Det kan tyckas så…men! För min del är jag inte ute efter vem som har rätt och fel…Jag är bara 😈 envis!😉

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[Torahzen]
2014-02-18 13:31
#21

Lugn Peter, jag är ironisk. Det finns ju inget rätt eller fel… 😎

[Kathja]1
2014-02-18 13:32
#22

Lite roligt behöver man ha! 😉 Eller egentligen MYCKET roligt ifall jag får bestämma. 😃

[Torahzen]
2014-02-18 13:33
#23

Mera humor till folket! 😂 Det blir så mycket roligare då!!!! 👍

retep
2014-02-18 13:35
#24

❤️😜❤️……………………………………..🐶 Vov!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Torahzen]
2014-02-18 13:37
#25

☀️

Mandra
2014-02-18 14:57
#26

#16 av retep 

Jag menar inte rent bokstavligen "varit där du är", kanske jag är luddig. Vad jag menar är att jag haft samma livsåskådning, samma synsätt. Ok. Och att jag därför känner till det.

Jag är dessutom ganska övertygad om att du aldrig (och de flesta andra här inne) aldrig hört talas om Eldens Lära eller PK och det är därför jag försöker förklara mig så tydligt som möjligt. Tror kanske att det finns något intresse för det - men tydligen inte. Så jag kan lika gärna göra något annat.

Tack för mig. Väljer att inte delta här inne längre.

Det slutar alltid med att jag blir besviken och ledsen när jag deltar i offentliga forum. Därför har jag inte gjort det på flera år. Men tycker att det borde kunna vara kul - därför gjorde jag ett nytt försök nu på fler forum här på iFokus. Men nu känner jag att jag fått nog. Känner mig bara väldigt ensam, utanför och blir ledsen. Så nu väljer jag bort detta

Tack för mig.

[Kathja]1
2014-02-18 15:03
#27

#26  Vad trist Mandra! För du har absolut en massa att ge oss, och andra. Men du har valt en väldigt specifik och speciell väg och det känns som att du är en speciell människa och som det kanske det blir svårt åt båda håll att relatera till varandras tankar och kunskap. Trots det är jag övertygad om att vi kan ge dig en hel del och du oss. Tack för att vi fick ha dig här ett tag i alla fall. ❤️

Annons:
retep
2014-02-18 15:20
#28

Mandra!

Jag säger som Kathja att du absolut har en massa att ge.

Sådant som är nytt för många av oss och som då tar lite tid att förstå och att kunna ta till sig. Jag vet med mig att jag är envis och går på…men det är aldrig menat att vilja stöta bort någon!

Kanske är det svårt för dig att tro på den här Kärleksgrejen vi pratar om… eller att vi uppriktigt vill bjuda in till och dela med oss av kärlek, medkänsla och förståelse… för andras och Dina åsikter, erfarenheter och sätt att se på livet.🌺

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[rore]
2014-02-18 15:46
#29

Mandra! Tack för det du delat. ♥. Ska erkänna att jag till en början upplevde ett visst motstånd mot dina *i mina ögon sett* inlägg o frågeställningar som vände ut och in på mina egna funderingar. Du kom in som en stormvind o uttryckte dig så självsäkert o rakt på sak. Nu känner jag tacksamhet över det du delat och dina frågeställningar, eftersom det fick mig ur min egna stilla bubbla och vidgat mitt seende. Hoppas på att få se dig här igen. ♥

szirius
2014-02-18 21:21
#30

# 26

Det slutar alltid med att jag blir besviken och ledsen när jag deltar i offentliga forum. Därför har jag inte gjort det på flera år. Men tycker att det borde kunna vara kul - därför gjorde jag ett nytt försök nu på fler forum här på iFokus. Men nu känner jag att jag fått nog. Känner mig bara väldigt ensam, utanför och blir ledsen. Så nu väljer jag bort detta

Tråkigt att du upplever det så Mandra, jag har uppskattat dina tankar och ditt delande mkt. Som Shia skriver, du ser på saken på ett helt annat sätt ofta, men det är ju det som är så givande, det får en att utforska och fundera ännu djupare på vad man själv har för bilder av saker🙂

Att du känner dig besviken, ensam, utanför och ledsen i offentliga forum…är ju dina känslor…som är en gåva, att se något i, tänker ju jag…varför händer det?

Du upplever vårt bemötande på ett sätt…hur upplever du att ditt eget bemötande varit?

Tack för din tid här🌛, jag respekterar att du väljer att dra dig tillbaks🙂

Mandra
2014-02-19 10:44
#31

Jag måste tydligen förklara mig nu också. 🙂

Det här med att jag känner mig ensam, utanför och blir ledsen är något som bara är. Jag vet varför det är så och det är inget som är något att göra något åt (utan ännu värre följder) och det har inget med någon här personligen att göra. Det har inget med någons bemötande att göra, vare sig mitt eller någon annans och det är inget personligt. Ok. Ville bara säga det eftersom det tolkades så och det var inte meningen.

Jag och tiden, tidsandan (eller vad jag ska kalla det) är helt enkelt alltid ur synk. Det bara är så och inget att göra något åt. Ibland hoppas jag för det är fasligt ensamt, men jag blir bara ledsen och besviken - så det är bättre att låta det vara.

Jag har några enstaka människor omkring mig som jag är någorlunda i synk med, så jag klarar mig.

Ville bara säga detta så ingen tar det personligt.

Tack för den här tiden ivf.

Mandra 🌈

linnease
2014-02-19 10:51
#32

AhaaaaAAAAAAAA!!! Nu förstår äntligen JAG dig i alla fall Mandra. Din grundvibb är ju att du känner dig ensam, utanför, besviken och ledsen ihop med andra människor.. och det är DÄRFÖR du dragit till dig och hittat en sån filosofi som är helt omöjlig för andra att förstå och förlika sig med.. så du kan fortsätta hålla uppe det. Som en skyddsmur, som du alltid kan ta till om någon utmanar dig i att hitta en enklare väg, en bättre väg, en väg som skulle få dig att må bättre och dessutom komma in i gemenskapen. COOOOOL! 

Du är fri att behålla den, slåss för den med näbbar och klor om du vill.. men det finns så mycket mer kärlek i världen än så, kom ut och var med oss! Kram! 🤗❤️

retep
2014-02-19 11:06
#33

Som du märker Mandra så får du inte var ifred…med din ensamhet och din tidsanda som är ur synk.

Ingen här är nöjd med eller accepterar att vara ur synk…än mindre att förbli ur synk!

Vi känner inte dig, men vi bryr oss om dig!

Och om du vill envisas med att vara ensam och ur synk, så får du låta bli att kika in här…för när du gör det , då bombaderar vi dig med ❤️och välkomnar dig in i vår 🤗, vår ❤️ och vårt🌊

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Theleonora
2014-02-19 11:16
#34

Liiiiinnnnnnn !!!! ❤️❤️❤️❤️❤️


Annons:
linnease
2014-02-19 11:24
#35

Och Peter!!! ❤️❤️❤️❤️🤗🤗🤗🎈🎈🌺🎂🌈🌈☀️👍!!

retep
2014-02-19 11:33
#36

😜❤️ linnease

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Gahella
2014-02-19 12:31
#37

Mandra snälla, sluta inte skriva för du har så djupa insikter inom detta område! Och kanske är du inte så ensam som du tror? Hjärta

Jag läser gärna era kloka tankar, och får flera insikter när ni stöter och blöter er emellan. Och i den diskussionen är du viktig för du har substans i orden och jag känner fast mark, Moder Jord under fötterna.
Personligen tycker jag detta är förvirringens tid då vi är många inkl mig själv som har blivit hjärntvättade av "newage-entiter" som dikterar hur vi ska tänka, känna och uppleva då vi är fostrade att följa auktoriteter. Men nu ser jag att fler än någonsin ifrågasätter gamla sanningar och stor förvirring tar vid istället över. Och från att trott mig veta och haft ganska tydliga uppfattningar om vad jag står, har mattan dragits undan mina fötter gång efter annan de sista åren.

Och det gäller inte bara inom andligheten utan världen jag lever i och som jag programmerats att lita till och luta mig mot, har visat sig vara korrupt och helt från sina sinnen på många sätt och vis, och denna värld förändras i höghastighetsfart och vi har ingen aning om vart det bär.

Vad jag vill säga med detta är jag är glad att det finns "kärringar och gubbar" som simmar mot strömmen som provocerar och rör om i grytorna och som får oss att tänka till, för de behövs om vi inte ska sugas ner i malströmmarna… 

Mandra, jag behöver dig och dina insikter, så snälla ta en pause eller två och återkom igen när du känner för det. Kram på dig! Regnbåge

Mandra
2014-02-19 12:47
#38

#32 av linnease 

Kan inte låta bli att le lite. 😃

[Kathja]1
2014-02-19 12:59
#39

Yes! Du tittade in igen fina Mandra! Som jag sa, du tillför mängder till andra människor så som oss och kanske är det denna vägen du ska gå för att växa… 🤔 Släppa ditt utanförskap och ta steget ut i ljuset och lysa för oss. Jag möter många som dig i mitt jobb (människor i utanförskap med neuropsykiatriska funktionshinder som tex Asbergers) där det finns en svårighet att relatera till andra människor för att man inte kan se det som är lika, utan fastnar i det som är olika. Men det är ju det som är så underbart med att möta andra  -   vi möter nya aspekter av oss själva. 🤗❤️

szirius
2014-02-19 13:47
#40

# 32 ✨ Haha, fick samma aha-upplevelse 😉

#33 🤗🌺

Inom esoteriken finns detta synsätt väldigt starkt, att man går en ensam väg som andlig, man blir missförstådd, man är ur synk  med samhället i stort,för andra är inte där man själv är osv. Jag trodde så. Och det blev såklart min sanning. Det är rätt tröttsamt emellanåt, att inte ingå, självklart ensamt och visst kan man vänja sig vid det och tom tycka att det är helt ok, ser man det som sin ödesväg så tror man ju att det är precis så det ska vara dessutom😉. Men det kan lika gärna vara en undvikande väg, att INTE utvecklas -för vi utvecklas av möten, av nära relationer.

Jag kan inte tro längre att det någonsin SKA vara meningen , som Retep skriver,  att "acceptera att vara ur synk…än mindre att förbli ur synk!"

För tänk om…ja tänk OM, som i NYTT…man faktiskt då missar en helt underbar gemenskap, där vi alla lika OCH olika ändå kan tycka om varandra🤗

SHIAWASE
2014-02-19 14:17
#41

Jaaaa❤️❤️❤️❤️❤️❤️Szirius🙂

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
Mandra
2014-02-19 14:42
#42

Jag diskuterar gärna det här med att vara ur synk faktiskt. Men kanske det vore bättre med en ny tråd då?

SHIAWASE
2014-02-19 14:47
#43

Ja mandra, det kan nog bli en intressant tråd!!! starta gärna en❤️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Upp till toppen
Annons: