Annons:
Etikettklotterplank
Läst 948 ggr
Mandra
2014-02-15 11:10

Vad tycker ni om censur?

Vet att inte ämnet kanske hör till LOA. Men det är ändå intressant att veta vad ett forum man besöker har för inställning till detta. Kanske ni har en länk om det?

Jag har haft många egna forum genom åren och på dem har jag alltid hållt mig till yttrandefrihetslagen - vilket jag tycker man bör göra. Dvs man modererar bara sånt som är olagligt att skriva + spam (om det blir väldigt mkt).

Genom åren på internet har jag sett privata forumägare censurera allt möjligt t ex att man får inte säga att man haft en dålig dag på jobbet (det var förbjudet att yttra något som helst negativt). Sa man det två gånger blev man utkastad.

Man får inte säga emot folk, man får inte ha annorlunda åsikter om någonting mm mm.

OBS! Jag vet att det inte är så här!!!

Men är inte det här helt livsfarligt och urholkar både mänskliga rättigheter och juridiska lagar något kopiöst. Det är att jämställa medborgargraden som tar lagen i egna händer - tycker jag.

Och vad tusan beror det på? Maktfullkomlighet - ja ibland. Problem med att hantera oliktänkande - ja ibland. Men vad mer?

Ser det här som ett stort samhällsproblem faktiskt. Visst, jag kan välja att ändra känsla här - men var hamnar vi då? Bara undrar.

Annons:
SHIAWASE
2014-02-15 11:25
#1

Håller med dig Mandra!!!

Här inne har det nog aldrig censurerats ,,,, det ska gå väldigt långt innan jag gör det, för jag tycker det är fantastiskt och självklart att alla ska få säga och tycka vad de tycker,,

SEdan, går det för långt, såsom du nämner , då är det en annan sak.

Just här inne, tillåter vi ju oss att flyga iväg i trådarna, totalt OT,,, men jag tycker att det är vikigt också, för det är ofta genom dessa diskussioner som det dyker upp så mycket intressant, och det är såååå onödigt att kapa diskussionen på grund av att den är OT,,,

Tråkigt med onödiga regler helt enkelt,, (observera ONÖDIGA,,haha )

Och i samhället som sådant så censureras om omskrivs det mesta,,

Personligen har jag slutat att titta på nyheter nästan helt, från att ha varit en person som tycker att man MÅSTE titta på nyheter`,,,

Men när det gäller media så är det viktigt att alltid vara objektiv,, inte skeptisk,, objektiv och KÄNNA in vad som känns bra eller inte!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2014-02-15 11:32
#2

Intressant fråga men som Shia sa, och som du säkert har märkt, så är vi inte mycket för att censurera eller ens tala om att någon "tycker fel". Vi är ju för kärlek och att allt sker av en eller annan anledning och i det finns att allt som sker ska få ske, även om någon nu tycker annorlunda. 

För mig är censur ett maktmedel, något man tar till för att styra andra dit man vill ha dem, vilket går stick i stäv med den fria viljan. Men visst ligger det ett eget ansvar i hur man uttrycker sig, det faller ju tillbaka på detta med kärlek. Låt kärleken vägleda i varje val, tanke, beslut och uttalande. Då behöver vi ingen censur. ❤️

retep
2014-02-15 11:40
#3

Jag tänker att det bästa jag kan göra är att inte ge uppmärksamhet åt dessa destruktiva krafter! Det betyder inte att jag är passiv, utan att jag istället använder min uppmärksamhet positivt, konstruktivt. Att jag om jag vill, engagerar mig i samhället politiskt, eller bara genom att själv vara ett föredöme. Den mest kärleksfulla, givmilda, medkännande, kraftfulla livsbejakare människa jag kan vara, i alla mina möten med människor, djur, natur och hela Världen.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

SHIAWASE
2014-02-15 12:12
#4

Jaa, eller hur peter, håller med❤️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
2014-02-15 12:32
#5

Såg nyss nåt om en radiopratare som  blivit "avstängd" från sitt jobb, eftersom han uttrycker sin politiska åsikt och det kan påverka människor inför valet.

Men vi blir ju påverkade av allt hela tiden😃, det är nästan absurt egentligen att försöka hindra det🤪…kan dessutom få motsatt effekt att försöka tysta nån, jag menar, hur många tar nu inte parti för radioprataren😉-många fler än om han fått vara kvar antagligen…

Intressant är det. Och jag har tillit. Det är en kontrast vi ser nu, att rädslan verkar få styra lite här och var, men det blir ju uppror och förändring av det…🌊

#3 👍

Upp till toppen
Annons: