Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 2275 ggr
Mandra
2014-02-15 10:05

Livet går ut på att må bra?

Livet går ut på att må bra!

Måste bara fråga lite. Det här sägs väl ganska ofta här inne om jag inte missförstått saken. Var kommer detta uttryck ifrån? Vad betyder det? Vad menas med att "må bra". Förstår att det sista kan skifta från person till person, men rent generellt. Betyder det att man ska vara glad jämnt, lycklig jämnt, ha kul jämnt (så ofta som det går) eller vad då?

Annons:
Tina-A
2014-02-15 10:11
#1

Åh gud vilken intressant fråga! Jag har aldrig varit på den här sajten förut och sajtnamnet "lawofattraction" säger mig faktiskt ingenting, så jag missar säkert något viktigt nu.. Men som "utomstående" satte den här frågan igång många tankar hos mig!

Att må bra, för mig, betyder inte att alltid vara jätteglad eller ha kul. Att må bra för mig är mer en känsla av vart livet är på väg och var jag står någonstans. Den genrella vardagen och livet i ett lite vidare perspektiv. Jag gör en del dåliga val, hamnar i konflikter då och då, gör saker jag tycker är tråkiga och blir ledsen ibland.. Men jag skulle ändå säga att jag mår bra! Jag kan vara sänkt för stunden och vara ledsen, men jag mår bra eftersom jag känner att mitt liv är på väg åt det håll jag önskar. Jag gör val i livet som känns rätt och jag försöker påverka mitt liv så att jag mår bra. Jag försöker omge mig med folk jag tycker om, så ofta som möjligt göra saker för mig själv och för andra som jag mår bra av och som kan skänka glädje till folk omkring mig.
Jag vet att jag kommer att stöta på svårigheter på vägen och att saker kommer gå upp och ner. Man kan inte skratta jämt eller bara göra roliga saker jämt.. Men vad gör det?! Det hör livet till. Det gör livet lite mer spännande.. Hur berikande vore det att aldrig stöta på något lite jobbigt? Det om något låter ju tråkigt.. :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

MeBad
2014-02-15 10:22
#2

Man kan vara riktigt bortskämd, men ändå inte ha det bra. Man kan ha det fattigt och jobbigt med både det ena och det andra och ändå må bättre än den bortskämda. Man får liksom hitta sig själv. Vem trivs man bäst med att vara?

SHIAWASE
2014-02-15 10:54
#3

Tina-A och MeBad yes❤️

Precis så som jag tänker.

Och vad jag upptäcker är också att när jag börjar hitta saker att vara tacksam för så mår jag bättre och bättre!!

Och det känns ju mycket bättre att vara glad än att vara ledsen och arg tex.

Man behöver ju inte hålla på och dansa och hoppa jämt,, men vara nöjd är också en härlig känsla.

Och att när man känner sig lite låg, ledsen,, vara medveten om att den känslan kommer att ändras så man har en tillit där som gör att man  mitt i det "jobbiga" mår bra!!

När mina döttrar kommer hem från skolan , så frågar jag inte "hur var det idag?"

För då kommer det svar som " Läraren var si och så " "lunchen var inte god"

Utan jag frågar " Vad gjorde ni för kul idag?" eller " vad var det som var bra idag?" typ

Första gångerna så sa de"inget" men sedan när jag envisas så börjar de leta efter braiga saker det kan vara små , små typ "Lunchen var hyfsad god idag" eller"vi hade kul när vi gjorde grupparbetet" "rasten var kul" eller vad som helst, men de börjar genom detta att lära sig att hitta det braiga i det vardagliga!!! OCH när man hittar det så blir det sedan allt eftersom lättare att hitta må bra känslan i det mesta!!
Så JAAAA livet är till för att njutas av, att må bra, att le , att skratta , att erfara kärlek

Att kunna känna allt detta även när man upplever kontraster!!!! Att ha tillit,, att veta hur det känns när man möter kärleken i källan , som inte går att jämföra med vår mänskliga kärlek,,,,,,

Livet är INTE en kamp. Livet är underbart! Med alla dess ingredienser .

vi väljer själva. Valet är ditt!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

retep
2014-02-15 11:19
#4

Och det vi kan välja är att lyfta oss själva genom att vara uppmärksamma…på hur vi mår…hur vi vill må…hur vi kan må bättre… Det finns faktiskt ingen gräns för hur bra vi kan må!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mandra
2014-02-15 11:25
#5

Varför ska vi må bra hela tiden? Varför går livet ut på det? Var kommer denna tes ifrån? Tycker inte jag får svar på mina frågor. 😃

Shia: Och det känns ju mycket bättre att vara glad än att vara ledsen och arg tex.

Personligen funkar jag bäst när jag är helt neutral faktiskt. 🙂

När jag t ex jobbar med det jag är bäst på - så känner jag inga känslor alls. Bara ett stort fokus (fast jag vet inte om jag upplever det heller). När det flyter som bäst har jag svårt att sluta. (Har just nu ett sånt stort jobb som jag har problem med att sluta med, så för att inte ägna hela dygnet åt det, så skriver jag en del här idag.)

Allra mest fokus uppnår jag när jag skriver mer skönlitterära texter - men då blir jag lixom innesluten i en bubbla och kan inte syssla med annat (inte avbryta och jobba med annat), det krävs för att jag ska kunna skriva skönlitterärt.  Så jag gör aldrig det eftersom jag inte har det utrymmet.

Men det finns inga som helst känslor i dessa tillstånd. 😉

[Kathja]1
2014-02-15 11:26
#6

Livet går enligt mig på att vara kärlek och i det ligger det vanligtvis en hel del "må bra". Men det finns även en väldigt massa tillit, lugn, tacksamhet, balans och harmoni i att vara i kärlek. 

För mig handlar livet om att vara i harmoni med livet, och i det finns ju allt. Det är att må bra.

Annons:
SHIAWASE
2014-02-15 11:31
#7

Mandra,

Jag vill må bra, bara för att jag mår så mycket bättre när jag mår bra

haha

För mig handlar Må BRA grejen om att omfamna livet, att acceptera allt, att inse att även det som vi kan se som negativt inte är negativt, utan att ALLT är till min fördel, och att JAG skapar allt. När jag känner att jag är i kontroll av mitt liv, då mår jag bra!!!

När jag känner att jag inte är beroende av någon annan  som ska göra mig lycklig, då mår jag bra.

När jag känner att jag har kontakt med mitt JAG, då mår jag bra.

Mitt i allt detta så kanske de yttre omständigheterna inte alls ser ut att vara "bra"(ekonomi, förhållande etc. etc. )
MEN, när jag är ett med MIG SJÄLV, då mår jag bra , oavsett yttre omständigheter, och det är den känslan som jag vill uppnå och det är vad alla själar vill uppnå som har inkarnerats här i vår fysiska värld,,, Så tänker jag i alla fall. .

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
2014-02-15 12:01
#8

# 1 mmmmm, känner precis samma🌺🌈, fint beskrivet!

 #2 Vem trivs man bäst med att vara?✨☝️👍❤️

Jag tänker "må bra" som well being, o för mig är det inte samma sak som att hoppsa fram skrattande varenda sekund, utan mer så som #1 beskriver🎈, att må bra är att liksom vila i tilliten att man är där man ska vara, gör det som man är ämnad för, att omfamna det magiska i livet, att följa med i alla processer hela tiden med öppenhet och nyfikenhet🌊.

- och för mig kan det lika gärna vara att omfamna min ILSKA😡 också, eller bearbeta en sorg😢, att ibland vara introvert🤐, ibland extrovert🤗 eller vad det än må vara. Grunden, kärnan är well being i mitt VARANDE, oavsett var jag är s.a.s.

Vi behöver kontraster, och vi kan välja att omfamna dem. Ibland är kontrasten att ta sig igenom en trång mörk tunnel, för att komma ut på andra sidan och upptäcka ett ännu större paradis, en ännu större frihet. Jag kan tycka att tunneln är både kall, lång,mörk och trång, men jag kan likväl "må bra i mitt varande", i min tillit att allt är som det ska, när jag tar mig igenom den.

Tillåtande kanske är ett mer beskrivande ord?

Att vara i ett tillåtande tillstånd är "må bra" för mig🙂.

Alltså shit, har haft helt fantastiska upplevelser ju, som jag delat med mig av, genom att gå in i och släppa på undertryckt ilska. Wow vad jag mått bra då😃

SHIAWASE
2014-02-15 12:15
#9

Åh!!!

Att vara i ett tillåtande tillstånd

YES!!!

Det blir mitt nästa mantra, för när jag tillåter, då mår jag bra,,,, även om jag inte skuttar och skrattar❤️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

retep
2014-02-15 12:20
#10

En fingerad fundering Okey…idag mår jag inte så bra…tror jag stannar i det ett tag. Kanske kan jag må litet sämre och då komma underfund med hur att må riktigt dåligt och se vad det betyder och kan ge?…! Försöker stå emot den spontana och helt naturliga kraft att vilja må bra, vara frisk och glad …eller är det kanske en fel och tokig ide'…att tro det…? Borde jag kanske tycka att lagom är bäst? Vet jag inte…eller vet jag?…att jag helst vill må bra…att jag faktiskt vill må så bra som möjligt…utan gräns Vet att må dåligt är något som kommer till mig i livet, som jag får ta del av som en motvikt, en motpol till att må bra. Vet jag då att det är nog och tillräckligt att ha erfarenhet av att må dåligt, att veta hur det är…men att veta att det som är utvecklande är att ta tillvara de erfarenheterna…men att höja sig själv genom att uppmärksamma att må bra, hur att må bra och bättre och vara ett ljus, en kraft, vara i glädje och kärlek och förmedla det till andra och livet…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2014-02-15 12:23
#11

Mandra! Har nog missat…vad är det för frågor du inte får svar på?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

SHIAWASE
2014-02-15 12:29
#12

wooo❤️

Vad jag tycker om denna sida just nu!!!

TACK alla,, jag befinner mig nämligen på topp, topp vibb```

för det mest(haha),,, hände just något i sekunden som fick mig att

(ilska)haha, men navigerade bort det (efter att ha omfamnat det,haha)

och i och med att jag kan navigera mig sjävl såbraoch snabbt nu, så anser jag mig att vara på tipp topp!!! Tack ALLA fina❤️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
2014-02-15 12:41
#13

vad underligt…har du varit in o lagt till i din text i # 5 Mandra? Helt plötsligt är det massa mer text där än innan🤪

Intressant att du inte känner några känslor alls när du är i "flow" i ditt skrivande. Jag upplever det annorlunda. När jag är i dessa tillstånd, där tid o rum försvinner (ganska ofta för mig) så tycker ju jag att jag känner nåt i det. Det är känsla av harmoni.

Annons:
Mandra
2014-02-15 14:14
#14

#13 av szirius 

ja, jag la till lite text. 😃

[Kathja]1
2014-02-15 14:18
#15

#5 Vi ska inget alls! Men för mig står "må bra" för att vara i harmoni med allt som är. Du frågar var "tesen" kommer ifrån och jag har aldrig sett någon tes i detta. Däremot kan det kanske vara så att det har blivit en hype av att man "ska" vara lycklig utan att man kanske egentligen fattar hur eller vad det innebär. Mandra du säger att du är "neutral" och det är ditt naturliga tillstånd men jag tänker att även neutral står för en känsla. Men till din fråga igen - vad är det du inte får svar på?

Mandra
2014-02-15 14:36
#16

ok, tack för svar…då förstår jag lite bättre vad ni menar och håller med, även om jag använder andra ord att uttrycka det på. 🙂

när jag ställde frågan tänkte jag lite på att man kan ha rätt svåra saker att jobba med, både yrkesmässigt och privat och då kan man inte springa omkring och småle eller hoppa av glädje hela tiden…men man kan vara i perfekt balans och neutral och jag tror man är som bäst då.

jag har ofta stött på människor som tror att ju mer de lider med andra människor desto "bättre" är det - de tror att det är detsamma som att känna empati - men det är det ju inte.

jag brukar fråga dem vilken moder theresas styrka egentligen var och då svarar de; att hon kände så mkt kärlek, eller medlidande, eller empati eller så….men jag anser att hennes styrka låg i att hon klarade av att vara i allt eländet….att stå ut med att se det helt enkelt utan att gå under. det är vad det handlar om tror jag, att man klarar av att se allt lidande, vara i det och hjälpa till med att minska det…och det klarar man inte om man inte står ut med lidandet, om man faller ihop i en våt liten hög inför lidandet i världen…men klarar man av att vara i balans, i sig själv, hålla fokus (må bra) - då klarar man det.

skulle väl inte kalla det för att "må bra"…men när ni beskriver det som ni gör, så, ja, låt gå för det - må bra. 🙂

när jag gick och läste beteendevetenskap så blev jag avrådd till att bli terapeut av flera av lärarna, de sa att ingen stoppade med det i längden…men är man i sig själv, i fokus (mår bra i sig själv) så gör man faktiskt det…nu är jag ju inte terapeut, men att vara shamansk healer liknar detta och jag ställs inför mkt lidande, smärta, sorg mm och om jag inte mådde bra i mig själv/var i fokus så skulle jag inte klara det….men det gör jag och väldigt bra dessutom, utan att gå under själv

(inte för att jag är imun mot allt slags lidande, jag har vissa svaga punkter kvar, t ex har jag fortfarande svårt att stå ut med djurs lidande)

retep
2014-02-15 14:46
#17

Mandra! när jag läser din beskrivning i #5, så kan jag förstå hur du menar…tror jag? - Att man mår så, eller är i ett sådant förfinat tillstånd…som jag skulle kalla att vara i eller nära Källan, eller som Veda kallar Ritam-bhara pragya. Då man inte har några känslor eller tankar alls… En länk som kan vara intressant i sammanhanget http://masteryofself.wordpress.com/2010/10/27/deepak-chopra-ritam-bhara-pragya/

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Astell
2014-02-15 14:47
#18

Jag tänker på mkt som skrivs i tidningarna om det ena hotet efter det andra..det blir mkt fokus på det som inte stämmer istf för det som är bra och fungerar i vårt samhälle…vad de flesta inte verkar fatta är att tankar skapar och de flesta verkar fokuserade på att driva en kamp mot det ena el andra när man kan skapa utifrån sin egen visualisering hur man vill ha det och ha tillit att så kommer att ske…det är mkt snack om strålningen från trådlösa nätverk om att det kan vara farligt när jag ser det som att man själv inte är i fas med dess frekvenser t ex..Allt detta får oss att inte må bra då vi kunde mått bättre om vi fokuserade mer på det som fungerar..För visst vill ju alla känna en känsla av välbefinnande 🙂 Får oftast på skallen när jag nämner detta 🤦‍♂️

Ser nu att några har nämnt det i censurtråden…

Otroulig
2014-02-15 15:59
#19

Astell, här får du inte på skallen - här får du bara ett 👍🥳 preciiiis. 

Jag har en bekant som förlorat sin son i cancer - det kan ju kännas som en tragedi. Hon har startat ett krig mot cancer och det är många som just lägger ned hela sin själ och energi MOT något..istället för att fokusera på det vi VILL ha. Det finns ju en behjärtansvärt tanke men egentligen tror jag att det får fel effekt. 

 Precis som Shia säger - fokusera på lösningen istället!!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Astell
2014-02-15 16:29
#20

#19

Tack!! 👍 För visst kan vi må bättre rent allmänt sätt när vi skådar livet som helhet..att vi inte behöver göra så mkt mer än att ha tillit till att livet vet bäst själv 🙂

Annons:
Mandra
2014-02-15 17:07
#21

#17 av retep 

Kanske. Jag brukar inte fundera så mkt på var jag är någonstans-jag bara är där. ska fundera lite på saken. 🙂

Astell
2014-02-15 17:12
#22

Mandra tror det menas med en bakomliggande känsla som känns bra för visst är det så när man är djupt fokuserad på något så är man bara där utan varken sig sorg el glädje…🙂

[Kathja]1
2014-02-15 17:26
#23

# 18 Känner igen det där att man ibland blir missförstådd då man står vid sina beslut att se livets ljusa sidor i första hand. Det innebär ju inte på något sätt att man inte är medveten om att det finns annat i livet och världen, det innebär ju bara att man väljer kärlek framför hat (som ett samlingsord för "negativa" känslor!)  -  just för att det blir lättare att göra en positiv skillnad i världen om man själv är positiv. Det är svårt att ge kärlek om man inte är kärlek. ❤️

linnease
2014-02-16 08:50
#24

Hm! Cool.. Mandra, du kanske är så i fas med dig själv och har varit det så mycket och så länge, att du svänger ytterst lite? Så det som känns bäst för dig, känns som neutralt för dig, kanske är rent flow, men eftersom du skiftar så lite upplever du det som neutralt..? Men det är ändå ett tillstånd i flow, utan motstånd?

Och om man hänger på lite lägre vibbar i allmänhet, svänger mer i känslor, så när man väl hittar det tillståndet utan motstånd/i flow, så känns det mer, känns superbra till skillnad/i jämförelse med där man vanligen är? 🤔

Mandra
2014-02-16 10:11
#25

#24 av linnease

ja, du kanske har rätt. just nu har jag suttit och jobbat i ett par timmar och varit helt neutral. jag är oftast det. händer att det svänger lite - men bara av någon orsak, inte av sig själv. och det går över av sig själv relativt snabbt, jag behöver inte jobba för det/medvetet ändra känsla

enda undantaget är ilska - men jag har väl nämnt det förut…att jag väljer att stanna i ilskan (här väljer jag alltså) - det här beror på att jag haft så mkt undertryckt ilska att kroppen nästan klappat ihop totalt - jag kunde inte känna ilska helt enkelt…om någon gjorde mig något som man borde bli arg för - så kunde det ta år innan jag blev arg - och jag menar verkligen år - väldigt ofta blev jag inte alls arg, utan bara stuvade ner ilskan (omedvetet).

jag blev alltså vansinnigt sjuk av det och har i åratal övat på att bli arg…och gärna i rätt tillfälle…från år kom jag ner i månaders reaktionstid…till nu, när jag oftast lyckas bli arg i tid/när jag bör…men även nu sker fördröjningar upp till flera dagar….så jag övar på att vara arg helt enkelt ….jag tillåter mig att vara i känslan tills jag agerat på något vis…t ex genom att säga ifrån

men annars är jag mest neutral, ja

[Kathja]1
2014-02-16 10:25
#26

#25 Aldrig lycklig, rusig, fnissig, kär, pirrig, förväntansfull? Bara neutral och ibland arg? 🤔 Intressant!

Mandra
2014-02-16 10:35
#27

#26 av Kathja 

Hihihi! du har rätt, ibland känner jag lycka, glädje och är fnissig och även förväntansfull. Men inte så ofta - beror nog på att jag är arbetsnarkoman och jobbar hela tiden och då är jag neutral. Måste ofta tvinga mig själv att låta bli att jobba och slappna av lite.

Jag är lycklig och njuter när jag umgås och gullar med mina katter och det gör jag ju flera ggr om dagen/natten…så, jo, du har rätt. Det finns andra känslor emellanåt. 😃

jag tänker mest på när jag jobbar och det gör jag väldigt mkt - för mkt.

Annons:
[Kathja]1
2014-02-16 10:37
#28

#27 Vilken tur!!! Jag blev lite orolig för dig där Mandra. ❤️ Det låter som att ditt "neutral" är vad jag skulle kalla "fokuserad".  Men det spelar ju ingen roll! Underbart, härligt att höra om dig och hur du har hittat din plats i livet. ❤️

SHIAWASE
2014-02-16 10:44
#29

Låter som om du är i ditt "må bra" tillstånd Mandra🙂

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

retep
2014-02-16 12:26
#30

Mandra Jag får en annan " känsla"…och tanke om det du beskriver… Låter mer som ett terra nullius tycker jag…och inget fel i det, så länge man vet att man är där och inte tillåter sig att fastna eller stagnera där. Ofta ett behagligt, avklarat…men förrädiskt tillstånd.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kathja]1
2014-02-16 13:02
#31

Vad innebär terra nullius Peter?

SHIAWASE
2014-02-16 13:07
#32

Ja!!! peter,, det vill jag också veta!!❤️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Otroulig
2014-02-16 13:23
#33

ett andligt "ingenmansland"? 

Jag vill åxo veta 🙂

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

retep
2014-02-16 17:18
#34

…kanske mer som ett gränsland…eller tillstånd mellan personligheten och det andliga. Har inte tidigare försökt uttrycka det här i text, men vet att det kan visa sig och uppfattas på olika sätt! När man utvecklas och når, nått en andlig utvecklingsnivå där ens personliga utveckling…och de blockeringar eller problem man kan ha, inte riktigt är i fas med det andliga och den andliga erfarenhet man har. Då kan man sägas vara i terra nullius, i ett gränsland. -vet inte om detta förklarar saken…kanske kommer det fler frågor om dethär.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
szirius
2014-02-16 19:11
#35

# 24 Ahaa, så kan det säkert vara! Haha, jag kanske är "neutral" då det känns som ett lyckorus för mig, för att det är sån kontrast till svajet😃!

# 25 wow Mandra - låter väldigt precis som det jag "jobbar med", jag har också så mkt nerstuvat, har inte reagerat där jag "borde" ha reagerat,i ja, 35 år😛 , och det tar ofta, om inte dagar så iaf timmar innan jag förstår att jag blivit arg över nåt som nån sagt/ gjort☝️. Men det blir bättre och bättre!👍Är också övertygad om att mkt av mina hälsotillstånd beror på all förtryckt ilska…

#30 Ofta ett behagligt, avklarat…men förrädiskt tillstånd.

Varför förrädiskt? Just för att man kan stagnera där? Men om hon nu arbetar i detta tillstånd…så är det ju ett flöde i det…eller?

[Kathja]1
2014-02-16 19:39
#36

#34 Är det som att fastna i Limbo? Utveckla gärna! Du fick det att låta som något "negativt" men jag fattade på Mandra som att det var tvärt om. 🤔

retep
2014-02-16 20:48
#37

Jag fattade det också så att Mandra…om jag/vi nu får prata om dig? att du jobbar och utvecklas andligt…och också personligt genom ditt jobb. Min synpunkt om att fastna i ett gränsland eller att komma i ofas, gäller hur jag uppfattade det du säger om att vara i perfekt balans och neutral samtidigt med att det finns mycket obearbetad ilska kvar, en känslighet för just djur…i förhållande till det du sa"klarade av att vara i allt eländet….att stå ut med att se det helt enkelt utan att gå under."… Och också hur jag kan tänka mig att du gömmer dig i och genom att jobba så mycket. Det är dessa begränsningar och svårigheter i personligheten i förhållande till den andliga utvecklingsnivå du ger intryck av att du har och lever med som jag undrar över… Om jag har fel i min bedömning eller sårar dig med det jag skriver…då vill jag be om ursäkt för det _Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mandra
2014-02-17 04:49
#38

#37 av retep

du behöver inte oroa dig för att du sårar mig…men tack för att du gör det ändå…jag är inte särskilt lätt att såra 😉

men jag har funderat lite på vad du säger…först för att förstå det…sen på om det kan stämma

jag vet inte riktigt…

jag börjar i ett tidigare inlägg:

När man utvecklas och når, nått en andlig utvecklingsnivå där ens personliga utveckling…och de blockeringar eller problem man kan ha, inte riktigt är i fas med det andliga och den andliga erfarenhet man har. Då kan man sägas vara i terra nullius, i ett gränsland. 

Jag tror att det här är detsamma för alla och inte något tecken på det här gränslandet. Vi har alla dharma och karma inom oss, vilket gör att det alltid är obalans inom oss - mig också - men det skiftar lite på var obalanserna sitter, beroende på vilka starka och svaga sidor man har - och så kommer det att vara - alltid - tills man återgår till Källan - först då har alla "delar", nivåer mm inom en person/ett väsen uppnått perfekt harmoni.

mina starkaste sidor är det andliga och intellektet (i den ordningen)och mina svagaste är kroppen och känslorna (i den ordningen) - men så har det alltid varit precis hela mitt liv - så jag tror inte det är något utmärkande för något tillstånd, eller för min person

jag tror jag vet kanske vad det här neutrala tillståndet är - men jag kom just på det igår kväll och måste tänka lite för att kunna formulera det

Mandra
2014-02-18 01:35
#39

retep:

Min synpunkt om att fastna i ett gränsland eller att komma i ofas, gäller hur jag uppfattade det du säger om att vara i perfekt balans och neutral samtidigt med att det finns mycket obearbetad ilska kvar, en känslighet för just djur…i förhållande till det du sa"klarade av att vara i allt eländet….att stå ut med att se det helt enkelt utan att gå under."…  Och också hur jag kan tänka mig att du gömmer dig i och genom att jobba så mycket.

Jag tror mig äga väldigt god självkännedom och kan väl säga att något av det där är sant. Och det är detta med min känslighet för djurs lidande. Det har jag inte kommit tillrätta med och vet inte vad det kommer ifrån. Å andra sidan har jag nog aldrig gått in för att jobba bort det. 🙂

Däremot tror jag inte jag bär på någon undertryckt ilska längre. Det är ganska lätt att avgöra, utifrån, om man bär på undertryckt ilska. Om du har det och blir arg - så blir du mkt argare än vad som är motiverat i situationen, därför att den nya ilskan då också drar upp gammal ilska (gäller alla känslor man tryckt ner). Och det kan jag nog säga att jag kommit förbi. Men mekanismen att slå på ilskan i rätt tid funkar inte till hundra än.

Sen till det här att jag blivit arbetsnarkoman på äldre dar - för jag har inte alltid varit det, långt ifrån - är något jag funderar på mkt själv. Jag tror inte det beror på att jag försöker gömma mig, springa ifrån något genom att jobba hela tiden (även om det är vanligt). Då skulle jag troligen gjort det ännu mer förr i tiden när jag hade mångfalt mer att springa ifrån. Och det gjorde jag inte. Jag har på något sätt förlorat förmågan att roa mig.

Jag har en egen teori. I början på 90-talet blev jag väldigt sjuk. Jag var döende, men förstod inte det. Men det var en väldig kamp för att överleva. Allt handlade om att överleva dag från dag och det här pågick väldigt länge. Det var också här jag slutade roa mig, träffa folk mm. Jag orkade helt enkelt inte, hade ingen kraft över. Jag tror att jag på något sätt fastnat i detta kamp-beteende. Att jag fortfarande kämpar för livet, fast jag inte behöver längre. Men jag lider inte direkt av det heller. Jag trivs med att jobba så …men lite mer roligt borde man kanske ha. Fast det kanske bara är något inlärt att man ska ha det. Som sagt, jag vantrivs inte. 🙂

[rore]
2014-02-18 09:12
#40

#0

Livet går ut på att må bra?

Sant eller falskt? Ja, inte vet jag. Men jag vet att dessa ord skulle ha provocerat mig oerhört för ett tio tal år sedan.

Vaddå bra? Allting var en kamp.

Allting var en lögn!

Ingenting var någonsin så som det sades vara. Många var de dimridåer som lagts i min väg och jag vet att jag inte är ensam om den resan.

När mår vi bra?

Är det i tvåsamheten?

Är det i ensamheten?

Är det att kicka på "goda" känslor?

För att i nästa stund dala neråt?

För mig har Livet handlat om att hitta Hem i mig själv, i det som är äkta och sant, inom mig. Där finner jag harmonin och sinnesfriden. Den är inte hissnande. Den är ingen berg och dalbana. Känslorna leker inte tafatt i min kropp.

Naturligtvis stöter jag på patrull på min väg. det är inte alltid så fridfullt som det låter. Men det är lugnare och mer behagligt än vad det tidigare har varit.

Det är när insikterna landat/r inom som jag upplever att Jag mår bra. Även om det stundtals även gör ont. Det går att må bra i det som också gör ont.

För mig handlar det om acceptans över det som varit och det som Är.

Mandra
2014-02-18 10:36
#41

#40 av rore 

Jättefint inlägg. 🌺

Annons:
[rore]
2014-02-18 11:21
#42

Tack Mandra! :)

retep
2014-02-18 11:37
#43

Min kommentar här är inte riktad mot någon!…men, är det inte märkligt, lustigt hur det kan vara provocerande att det skulle vara så…att Livet går ut på att må bra?!

Lustigt och märkligt att man först skall tycka och uttrycka att livet minsann inte alltid är en dans på rosor, att livet är kämpigt… och analysera vad det är som i så fall skulle var att må bra…för att så småningom komma fram till att det trots allt är det man vill…och alltid har velat.

Kanske också kommer fram till att det faktiskt mest är man själv som gör det svårt… genom sitt sätt att förhålla sig..och känna efter… och låsa sig i  sina föreställningar

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kathja]1
2014-02-18 11:59
#44

Visst är det så Peter! Men i alla de där turerna hittar vi ju nya sidor av oss själva, turerna i sig hjälper oss att växa -  om vi väljer det. Sedan finns det såklart de som väljer att harva vidare med offerkoftan på hela livet utan att själva se vad de gör och framför allt vad de skulle kunna göra annorlunda. Men inget är på något sätt "bättre" eller "sämre"  - allt bara är just som det ska vara där och då. Allt har ju sin tid. 😉

Mandra
2014-02-18 12:08
#45

#43 av retep 

Jag har inget emot att må bra och jag blir heller inte provocerad av det du säger. Men jag känner att det blir lite bakvänt för mig. För hur skapar man egentligen det här "må bra" (tycker jag) - jo genom att göra det man älskar, det man passar för, gå sin rätta Ödesväg. "Bi- produkten" blir då att man "mår bra". Det finns fler som tänkt till kring det här (och som inte har ett dugg med Elden eller PK att göra) är Don Juan, Castanedas lärare.

Han säger så här i ett av mina favoritcitat:

"För mig gäller det att jag bara kan färdas på stigar  som har hjärta, vilken stig som helst, bara den har hjärta. Den följer jag och den enda värdiga utmaningen är att följa den i hela dess längd. Och där färdas jag fram medan jag ser och ser och mister andan."

När jag gör rätt saker för mig - kommer välmåendet av sig själv.

PS. När jag läste det här för första gången, på 70-talet tror jag, så var jag fortfarande väldigt präglad av min något kristna uppväxt, så jag tolkade detta med "stig med hjärta" som att man skulle gå på en stig som var kärleksfull, helst mot andra. Men det menar han inte alls. Han menar precis det jag säger ovan - den stig som passar mig själv perfekt. DS.

[Kathja]1
2014-02-18 12:24
#46

# 45 Är inte det samma sak som att släppa efter och följa sitt flöde, detta att följa sin ödesväg? Jag tänker att min ödesväg borde ju vara det som är naturligt för mig, vilket borde innebära att om jag bara släpper alla föreställningar om hur saker "ska" vara och göras så blir det jag gör ett med mig och därmed min ödesväg?

För det är ju så jag tänker iaf, att mitt naturliga tillstånd är "harmoni" (jämvikt!) och "må-bra" (även det jämvikt!) -  så det handlar inte om att göra saker som får mig att må bra, utan om att INTE göra saker som får mig att må INTE bra. 🤔

retep
2014-02-18 12:56
#47

Mandra!

Jag har också läst Casaneda och tagit till mig mycket av den kunskapen/visdomen.

Min tolkning av det citatet är att han tydligt vill, skall ha hjärtat med på vägen…vilken som helst bara hjärtat är med

Tänker vad skulle hjärta kunna betyda för Castaneda om det inte är Själsegenskaper, målmedvetenhet, kärlek, medkänsla och andra egenskaper vi lägger i betydelsen hjärta?

Och varför skulle det inte vara, Den väg som passar mig perfekt!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Mandra
2014-02-18 14:40
#48

retep: 

Jag tror inte man behöver gissa vad Don Juan menar med "en stig med hjärta" - för han definierar det själv. Och det mkt tydligt. 

Han säger att "en stig med hjärta är en stig som tilltalar en och känns angenäm".  

"En stig utan hjärta är aldrig tilltalande…" och "….en stig med hjärta är lättillgänglig, du behöver inte anstränga dig för att tycka om den."

Alltså inget av det du nämner. Ok. Sen kan ju vissa personer tilltalas av det du säger - men det är inget som ingår i hans def.

Du ska själv gilla den helt enkelt! Oavsett vad du sen gillar. Det är vad det betyder enligt honom själv. Inga andra krav ges.

Men jag förstod ju att någon skulle tolka det som du gör ändå. 😐

Annons:
[Kathja]1
2014-02-18 14:49
#49

# 47 #48 Men det betyder väl samma sak? Att ha med sig hjärtat och att göra det som tilltalar mig? I alla fall som jag ser det. 🤔

retep
2014-02-18 15:30
#50

Jag ser heller ingen motsättning i det!

För…Jag gillar vägen jag går och jag gillar den vilken den är och vart den än går! Det är en stig som är angenäm och tilltalar mig, det är mitt hjärtas väg, så det är den jag går.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[rore]
2014-02-19 07:28
#51

 #43

Peter!

"Min kommentar här är inte riktad mot någon!…men, är det inte märkligt, lustigt hur det kan vara provocerande att det skulle vara så…att Livet går ut på att må bra?!"

Så här i efterhand så kan jag ju tycka det. 👍❤️Och egentligen så är det ju så att vi alla strävar mot det på våra egna vis, kan jag tro. 

🌊*lutar mig bakåt på Livets kork och flyter med*🌊🌈☀️

[Kathja]1
2014-02-19 09:37
#52

Provocerande men inte så underligt då vi (nästan) alla lär oss att vi ska sträva och jobba hårt, att livet inte alltid är är en dans på rosor osv osv. I alla fall vi som är "lite äldre". 😉

Tur vi numer vet bättre! 😎

retep
2014-02-19 10:38
#53

Nu är ju kanske inte Mandra kvar här…vill ändå kommentera det här "För hur skapar man egentligen det här "må bra" (tycker jag) - jo genom att göra det man älskar, det man passar för, gå sin rätta Ödesväg. "Bi- produkten" blir då att man "mår bra"."

Jag uppfattar ju det som att detdär har så mycket att göra med det yttre praktiska och personliga i livet…men klart också att det betyder att det utvecklar en andligt.

Det jag ser i detta är att det så mycket är att arbeta med sig själv utifrån och in…istället för inifrån och ut!

Att vi har allt inom, har för mig kommit att betyda att, när jag aktiverar det inom, i Källan och levandegör det. Då sker och utvecklas allt det jag gör i det yttre så mycket mer ballanserat, kraftfullt, naturligt och harmoniskt.

För mig har det inneburit att jag sedan jag lärde mig TM tekniken har mått bra och att Livet går ut på att må bra.

Det betyder inte att jag varit befriad från svårigheter eller personliga tragedier i livet, men jag har oftast haft distans till det och kunnat må bra ändå. Må bra är nåt relativt, men för mig har det varit MÅTT BRA, med stark Kärlek, lycka, harmoni, närvaro,🌊 och…😜

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Upp till toppen
Annons: