Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 662 ggr
Mandra
1/25/14, 12:54 AM

En lite klurig fråga

En liten klurig fråga i ämnet LOA. Bara på skoj.

Vet ni när det första boken skrevs om tankens kraft?

Kommentera gärna och ange vilken bok du tror att det är.😉

Annons:
linnease
1/25/14, 2:11 AM
#1

klickade 1883.. för jag gissar att det skrivits och pratats om det i nån form så länge vi kunnat skriva typ.. kärnan i massa traditioner och religioner

Men har för mig jag sett några stycken från 1800-talet ja, som verkligen pratar rakt ut om tankens kraft, i den tidens språk.

[Kathja]1
1/25/14, 9:02 AM
#2

Fast det där stämmer inte riktigt, det står om LoA i Bibeln och den är något äldre än så där. 😉

SHIAWASE
1/25/14, 9:12 AM
#3

Haha,!!! precis, vad jag tänkte,, har inte läst bibeln, men min första tanke var bibeln,, men sedan passade liksom inte årtalen, så jag klickade på det tidigaset årtalet!!! Kom också ihåg Silver Birch,, som är kanaliserat , ca 1920,, en tidig förgångare till nutida LoA Eftersom LoA helt enketl ÄR så är det själv klart att tankens kraft finns med i bibeln och även i skrifter innan dess!!!! En Naturlag,,,, som beskrivs på olika sätt i olika tider!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Mandra
1/25/14, 10:06 AM
#4

Visst kanske finns i Bibeln. Vet ej, är inte så bibelkunnig. Men jag tänkte mer på den första boken som enbart handlar om tankens kraft. Och det kan man väl inte säga om Bibeln ivf? 😃

[Kathja]1
1/25/14, 10:12 AM
#5

Inte enbart, men VÄLDIGT mycket. Mer än de flesta tror.

[rore]
1/25/14, 10:13 AM
#6

Tänkte på esoteriska skrifter. Har ingen aning om när de skrevs men gissar på 1883

Annons:
szirius
1/25/14, 10:20 AM
#7

Tänkte också på bibeln. Jag läste nyligen om någon från 1700-talet som skrev om detta ämne, så därför tyckte jag oxå att årtalen såg lite "nya" ut😉, jag tog 1883.

Mandra
1/25/14, 10:32 AM
#8

Ni vet tydligen mer än mig. 😃

Den bok jag söker är den som rent allmänt anses vara den första, dvs man säger om den att det var den första som skrevs.

Jag känner också till en större boksamling som tar upp detta - hittar inte namnet nu - men den är inte alls allmänt känd. Vet faktiskt inte ens om dessa böcker går att få tag på, eller om de ens får läsas av andra än vissa invigda.

[Kathja]1
1/25/14, 11:16 AM
#9

Det är ju inte så underligt att LoA finns med i de tidigaste skrifterna eftersom det är ett "fenomen" som har funnits sedan allt skapades. Men självklart så använder de kanske lite olika sätt att uttrycka LoA begreppet så det hela utgår ifrån den tidens tankesätt och ord. Hela Bibeln bygger på "be så ska du få" - "var ren i tanken" - "sök inom dig själv"  -"finn din väg" - "gå i tillit" - osv. 

Det är intressant att läsa de gamla texterna, jag har själv lagt en hel del tid på att läsa Bibeln och gillar Florence Scovel Shinn och det hon har skrivit. Tror vi  har någon tråd om henne någon stans. Jag läser hellre dem än tex The Secret.

mayolica
1/25/14, 12:05 PM
#10

Jag har ingen aning?  Gissar på 1972? … om jag inte minns helt fel har jag för mej att  det var en del prat om tankekraft och psykiska krafter ett tag i början av 1970-talet? 🤔

~ mayolica ~

SHIAWASE
1/25/14, 2:40 PM
#11

Nyfiken,, själv har jag ju varit totalt ointresserad av att läsa böcker inom andlighet,, jag vill erfara och känna av själv, och har så gjort,,, sedan för ett par år s😉edan, så kom HIcks, Law Of Attraction till mig, och den passade perfekt ,, satte ord på alla mina tankar. Tidigare hade tex. min mamma skickat mig Tolles böcker, men jag tycker INTE om hans skrivsätt,, såååå med andra ord,, har inte mycket kunskap när det gäller böcker inom området

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

retep
1/25/14, 2:57 PM
#12

Någon berättade för mig att det kommit en bok och dvd, The Secret! Minns inte om jag läste boken, men jag såg filmen och kände igen , det jag redan tagit del av och blivit bekant med långt tidigare. Faktisk så har jag inte läst något alls eller sett video om LoA efter det. Jag saknar det inte…Men å andra sidan vet jag inte alls vad Hicks med flera har att bidra med.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

SHIAWASE
1/25/14, 3:15 PM
#13

Haha, men Peter, det var ju du som fick mig att läsa Attraktionslagen!! av Hicks.

Du rekommenderade den på ett annat forum, jag trodde då att det handlade om något kommersiellt  typ "skapa pengar" så jag var ointresserad, men min mamma som var inne på samma forum och läste din kommentar, köpte  boken och skickade den sen till mig( från Sverige till japan), och därigenom fick jag mina WOW upplevelser,, Någon hade satt ord på det som jag redan hade insett och upptäckt,, hela jag ryste bara jag höll i boken!! En bekräftelse!!

Och det är ju tack vare dig peter!!!haha❤️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
retep
1/25/14, 3:59 PM
#14

Shiawase! Nu blev jag nyfiken på vem din mamma är och vilket forum det var! Minns inte jag rekommenderat Hicks! Men det kan jag ju ha gjort och tänkt att att det säkert var bra…ha,ha!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

szirius
1/25/14, 6:46 PM
#15

😃skönt att vi kan vara virriga ihop 🤪🤗

Och jag som äääälskade Tolles första böcker…som bomull…ren poesi…tog ner mig i ett långsammare tempo🌺. 

Håller med om det Kathja skrev nån gång om secretböckerna, känns som om man förkortat och förenklat budskapet så att djupet helt försvunnit, jag tilltalas iaf inte av dem. Känns "amerikanska" o upplevde att så mkt fokus var på det ytliga, och att " bli rik"😴.

Men tur att vi alla är olika o gillar olika!🥳😛

Retep: Hicks är en kvinna som kanaliserar budskap från Abraham, eller Abe som vi förkortar det, har gett ut flera böcker o håller kurser, finns massor med klipp på youtube! Rekommenderas varmt!

retep
1/25/14, 8:43 PM
#16

szirius! Har stött på flera genom åren som kanaliserar…och kanske är det något jag själv gör, på ett sätt. Kanske därför det inte intresserar mig så mycket. Har ju läst samtal med Gud förstås och en del annat… Skall kolla in litet Hicks på tuben och återkommer…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

SHIAWASE
1/25/14, 10:39 PM
#17

Peter,

Det var inne på det andliga Sverige, några  år sedan. Tror aldrig mamma skrev där inne utan var inne och läste, precis som jag(jag rekommenderade forumet till henne) Du rekommenderade boken till någon annan,,, vi läste båda tråden , jag trodde att det skulle vara något som typ the secret så det fastnade aldrig, hon köpte den, och skickade den till mig❤️intressant hur våra vägar korsas🙂

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

retep
1/25/14, 10:48 PM
#18

Nu har jag lyssnat på Hicks…men hör inget nytt, bara på ett annat sätt, litet för intellektuellt för mig. Det är visst så att jag har passerat allt det här och har de erfarenheterna och kunskapen redan…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

linnease
1/25/14, 11:35 PM
#19

Alltså jag borde kunna komma på det här! Det finns ju Think and grow rich och The Science of getting rich, har jag för mig de heter.. men de är från början av 1900-talet tror jag.. (ja, googlade, 1937 respektive 1910).  Hmm.. Edgar Cayce.. hm nej han var inte så mycket inne på tankens kraft förresten. Hm nej jag har kanske inte sett boken du pratar om Mandra! Vad är det förnån?

Mandra
1/26/14, 8:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Attraktionslagen: En tillbakablick

Attraktionslagen förknippas oftast med New Thought och New Age och dess teorier, tankar, tro och utövande. Lagen säger att det människor erfar korresponderar med deras dominerande tankar, känslor, ord och handlingar och att de därför kan kontrollera sig själva och sina liv enbart genom sina tankar. En persons tankar (medvetna och omedvetna), känslor, trosföreställningar och hennes agerande sägs attrahera motsvarande positiva eller negativa upplevelser eller ”harmoniska vibrationer från attraktionslagen”. Attraktionslagen säger att ”du får vad du tänker på; dina tankar bestämmer dina erfarenheter”. Även om denna idé har funnits ibland vissa filosofer och vissa kyrkosamfundsanhängare i århundraden, så har den nu fått ökad spridning i media, inom forskningen och inom vissa områden i new-age.

Vissa anhängare av teorin brukar citera ett berömt citat av Gautma Buddha – ”Vad du blir är ett resultat av det du tänker” – som ett bevis för att Attraktionslagen har varit känd av mänskligheten i årtusenden. Det hävdas också att samma idé kan återfinnas inom hinduismen och i det antika Grekland. Man citerar också ”Tabula Smaragdina” av Hermes Trismegistus som ett annat forntida exempel på denna lag, men en granskning av den visar att det snarare rör sig om uttrycket/lagen ”Som ovan, så ock nedan”.

En av de viktigaste engelskspråkiga böckerna är As a Man Thinketh av James Allen (1864 – 1912) och som publicerades 1902. Titeln härstammar ifrån den forntida ”Judiska ordspråksboken”, kapitel 23, vers 7; As a man thinketh in his heart, so he is”. Allen förstod denna svårtydda mening som att där finns en överensstämmelse mellan en människas hjärta och hennes existens och drog den till det logiskt extrema genom att hävda; ”Själen attraherar vad den i hemlighet rymmer, det den älskar och också vad det räds”.

I US har Allens ord att ”själen attraherar” både det den längtar efter och det den är rädd för, särskilt påverkat The New Thought Movement. Utifrån Allens premiss att en persons tankar formar hennes omständigheter, använde t.ex. William Walker Atkins (1862 – 1932) termen Attraktionslagen för att beskriva detta fenomen i boken ”Thought vibrations or the Law of Attraction in the Thought World” 1906.

Atkinson var redaktör på tidningen New Thought och författare till mer än böcker inom områden som religion, andlighet och ockultism och i och med att han väckte ett intresse för det här ämnet använde sedan, under 1900-talet, ett dussintal författare en rad namn på det såsom; positivt tänkande, mental vetenskap, pragmatisk kristendom, New Thought, praktisk metafysik och Attraktionslagen.

Annons:
Mandra
1/26/14, 8:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Boken jag sökte var alltså:

As a man thinketh James Allen Skriven 1902

Som ni såg av inlägget innan så är det ett uttryck i den som gett namn åt Attraktionslagen.

I filen hittar ni hela boken som ebok. Varsågod. Kul läsning.

Mandra
1/26/14, 2:54 PM
#22

Kom det inte med någon fil? Försöker igen.

linnease
1/26/14, 3:58 PM
#23

Förordet verkar peka på att det redan fanns en massa skrivet om ämnet 1902! Cool!

szirius
1/26/14, 5:48 PM
#24

#18 Det är visst så att jag har passerat allt det här och har de erfarenheterna och kunskapen redan…

😃👍då vet vi det då, du har ju nämnt det förr😉förlåt, retas lite😛

Såklart är det inget nytt, det är ju alltet som talar liksom, kärnan, ursprunget, kärleken, som vi såklart kan lyssna på direkt inom oss☀️

Jag tycker det är så kul att uppleva dialogerna, märka skiftningarna i människorna som interagerar, och det är ofta så mkt humor med🤗

# 20 wooooo, tack Mandra!🙂Och e-bok oxå, toppen!

Upp till toppen
Annons: