Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 1112 ggr
mrs Tussilago
2014-01-20 14:15

Lagen om attraction

Hej om jag har förstått allt rätt kommer vi dra till oss allt vi tänker även negativa.

Jag undrar hur ett spädbarn som blir våldtagen av en HIV smittad man för att han tror att HIV ska försvinna om han har sex med en oskuld? Eftersom våldtäktsmannen tänker att han kommer bli frisk genom den handlingen borde han inte bli det då?

Eller barnen i familjen fritzel hur agerade lagen om attraktion där? Eller den flickan som från två års ålder blev inlåst i en garderob där hon blev nyttjad på det ena och det andra sättet, hur har de barnen dragit åt sig sådana hemska saker? Jag frågar för att jag vill förstå låter helt osannolikt att så små barn drar till sig sådana konstiga saker sådant som de inte ens vet något om.

Annons:
Mandra
2014-01-20 16:50
#1

Jag tänker våga mig på ett svar - men det står för mig. Det är min personliga åsikt (vad andra tycker och tänker i denna fråga får de tala om själva).

För att kunna förstå detta måste man först förstå att vi lever fler gånger, dvs "tro" på reinkarnation. Utan den bakgrunden är dessa saker totalt obegripliga.

Varje människa bär med sig både dharma (positivt karma) och karma (negativt karma) i varje liv. Så det som synes vara ett "blankt blad" - ett nyfött barn - är inte det - utan i barnet finns både dharma och karma inpräglat från start. 

Jag ser inte dharma/karma som ett straff - utan som en hjälp till utveckling. Karma (negativa saker) är antingen lektioner man inte kommit till än eller läxor man inte klarat i tidigare liv, en slags bakläxa alltså. Men aldrig ett straff! Universum varken värderar eller dömer - det är bara vi människor som gör det.

I en människa brukar dharma och karma ha likartad "tyngd". Dvs karmat är läxorna, dharmat (det positiva) är talanger och egenskaper som man fått till sin hjälp för att klara sina karmaläxor.

Så - ju mer karma (negativa saker) - desto större dharma brukar finnas för att bearbeta det med. Det finns alltid en jämnvikt mellan dessa två.

Många människor misslyckas ju ivf med att klara ut sin karma - men de har alla (även de personer du syftar på) inbyggd dharma att lösa problemen med (vilket de inte kan göra förrän de är vuxna förstås).

Vissa människor tar också medvetet på sig stora karmaläxor - eftersom vinsten, när de lyckas bemästra dem, är större. Dvs det ger större andlig utveckling. Så ibland är det så att såna här barn valt detta själva innan födelsen (inte alltid dock).

Att det fungerar så här fås inte tas som intäkt för att strunta i dessa barn!!!!!! Utan man bör göra allt man kan för att hjälpa dem förstås.

Blev det klarare eller låter det helstolligt? :)

retep
2014-01-20 17:29
#2

Mandra! Bra förklaring från dig, ungefär vad jag skulle svarat. Karma och Dharma är båda komplexa och svåra att greppa med tanke och förnuft. De är Universella lagar som vi alla styrs av och som vi alla har möjlighet att styra genom vårt förhållningssätt och våra handlingar.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

SHIAWASE
2014-01-20 23:26
#3

Håller med Peter, bra svarat Mandra!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

mrs Tussilago
2014-01-22 13:47
#4

Jag förstår till viss del, men jag har nog svårt att förstå att man i ett tidigare liv väljer ett sådant liv. Är det möjligt att ge mig en djupare förklaring på det? Varför blir inte våldtäktsmannen frisk hans tankar och övertygelse måste ju vara extremt stor?

retep
2014-01-22 14:18
#5

Mellan liven är det själen som gör valen utifrån själens utvecklingssyften. Det är inte knutet till något personligt, inget personligt genomtänkt val. 

Det är  i livet som en person som man utvecklar personligheten och andligheten, medvetenheten till en nivå där man inte längre är en "våltäktsman"

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kathja]1
2014-01-22 14:43
#6

# 4 Här har du en intressant text på ämnet som kan hjälpa dig att förstå tänket ur just karma-perspektiv.

Annons:
mitt i livet
2014-01-22 20:11
#7

Bra svar Mandra,det föder flera tankar och framför allt frågor hos många eftersom media numera förmedlar snabba grymma nyheter.Vi får inte fastna i det begränsade människotänket. Skriv mera  Ni som I likhet med Mandra har tänkt. Måste nå utanför LOA kretsen. 
Tack Kathja och Retep.

Otroulig
2014-01-23 01:32
#8

Den här lilla historien tycker jag beskriver helt underbart hur det kan tänkas gå till med hur våra själar samarbetar med varandra innan vi bestämmer oss för att födas in i en ny kropp. 

http://lawofattraction.ifokus.se/discussions/52c3db4ace12c477fc0002ca-en-berattelse-om-vem-du-ar-av-neal-donald-walsh?51c3de5f8e0e747ed10005aa-1

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Upp till toppen
Annons: