Annons:
Etiketttrender-och-tidsanda
Läst 2011 ggr
[Kathja]1
2014-01-04 09:43

Kropp och hälsa

Jag tänkte att vi har prata en hel del hälsa, mat och en längtan efter att äta och göra annat än vad vi vanligtvis kanske brukar göra. Och kanske kan vi inspirera varandra i detta.

Jag tex har nog alltid ätit sådär halv-bra, gillar mackor, gillar godis/glass/choklad - är inte mycket för grönsaker, eller det är nog mest att det inte blir av, gillar dem när jag äter dem. Ja ni fattar nog.

Nu har jag en längtan efter mer grönt, smoothies, kan må illa av tanken på pasta/ris/potatis och är fett trött på smörgåsar. Så jag försöker att följa det.

Har även fått andra ryck - jag har börjat att skrubba mig när jag duschar och jag har mandelolja i ansiktet och håret. Inte för att jag har läs att det på något sätt ska vara bra utan för att jag fick för mig att jag skulle göra det.

Jag följer mitt flöde och vad mitt högre jag vill ha.

Annons:
[Kathja]1
2014-01-06 10:03
#1

Jag har som plant att kliva ur vägen för mig själv och därför försöker jag att följa de infall jag får för att se vart de leder mig… 

Idag när jag var ute med hundarna så började jag tänka på att gymma, dansa och röra på sig i största allmänhet. Plötsligt fick jag för mig att börja skutta runt där ute i skogen, jag dansade, hoppade och körde värsta morgongymnastiken à la Arne Tammer! Jag viftade på armar och körde hoppsasteg - och kände att jag levde. Kan nu förstå grejen med morgongympa, vilken energiflush jag fick. 👍

[Torahzen]
2014-01-06 10:23
#2

Jag har känt att jag vill sjunga och dansa mer och det känns underbart! 🎧🥳😃

[Kathja]1
2014-01-06 11:04
#3

Då så! Sjung och dansa vännen. 👍

[Torahzen]
2014-01-06 11:10
#4

Trala, la la la!!! 

Här kommer min powerlåt:

Otroulig
2014-01-06 12:45
#5

Härligt! Jag vet att jag också kört några hoppsa steg när jag varit ute med hunden. 

Jag fattar inte varför det finns ett motstånd i mig här. Jag mår ju bra av att röra mig, tränade mycket förut. Men nu..det tar bara emot. Jag tar ju alltid en morgon promenad med hunden. Nu för tiden anpassad efter min rygg, den börjar krampa ibland. Då är det en vila i soffan som gäller. Men sen är jag oftast ok. Det är den där morgon promenaden och påföljande utsträckningen i soffan som får igång mig. 

Jag vill ju ha flöööööde 🌊 i min kropp. Men åker jag iväg och tränar…näe…för det tar emot…hm kanske ska ta och knacka lite på det här.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
2014-01-06 12:58
#6

Då är vi två! Och inte har jag någon glädje av Älsklingen i detta för han sitter just nu fast värre än mig. 😕 Bor ju så att vi kan slappa bort hundpromenaden oxå, bara att gå ut i skogen och stå så kan de små liven springa av sig själva. 😇

Men att hoppa lite på morgonen kändes som en bra grej. Fast annars är jag idag mest PMS-ig, blev en jätte hög med rostade mackor med ost och marmelad till frukost. 🤐 Men det var ABSOLUT vad jag ville ha idag. Nu soffan för att kurera huvudvärken som dök upp. 🌊

Annons:
szirius
2014-01-07 13:39
#7

Jag fick en flaska "bonnmjölk" av en kompis, riktigt gräddig o tjock, sån drack vi när jag var liten oxå, då vi bodde grannar med de som hade kor.

Känns BRA👍, jag är bara inte riktigt van vid smaken än, eller att det blir lite klumpar i teet😇. Vi använder lite mjölk, jag har i kaffe o te o sonen tar ett glas då och då eller varm choklad, maken inte alls, så en liter räcker 3 dagar. Men känns bara så BRA att det finns möjlighet här att kunna köpa direkt, utan mellanhänder o snurr med transporter osv osv.Så jag ska börja med det!

Jag vill ju ha MER sånt. Vi köper honung, äpplen o nötter här i byn också, och jag ska kolla upp ägg, vi köpte av en tant förra året, nu har det bara glömts bort ett tag😇…kött får jag ibland av en annan kompis vars pappa har djur…jag bara gillar SÅ mkt när det kommer direkt från folk man känner, utan plastförpackningar och onödigt slös på naturresurser, och att man vet att det är från smågårdar, där alla har det bra❤️Ännu ett roligt mål för 2014 : hitta mer kontakter där jag kan handla direkt från folk här i närheten. Tjohoooo!

För mig tar det ju emot att INTE röra på mig. Blir tokdeppig direkt!Jag liksom känner i hela mig att kroppen vill komma igång, stretcha, få blodcirkulation, hjärtat vill pumpa lite. Det räcker med så himla lite oxå - 2 minuter i köket medan kaffet drar gör skillnad på mitt mående.

Ett tips är att sitta på en pilatesboll vid datorn då och då! Då kan man sitta o rulla o få träning för rygg o ben o balansen utan att man tänker på det. Man sträcker automatiskt på ryggen ( iaf jag), jag har annars en tendens att sjunka ihop lite…

Otroulig
2014-01-07 20:29
#8

Nice, gllar närodlat!!!

Vill ha höns!

Här kan jag dock känna lite skuld…för att jag inte tar tillvara ens på det jag har i min trädgård. Har verkligen inte haft lust…Fast till nyår så grävde jag faktiskt upp jordärtskockor som vi gjorde soppa på ..så helt slö är jag ju inte 😊 Men skulle kunna göra så mycket mer…men det går liksom inte åt, när jag är själv..glömmer bort att jag kan göra och ge bort i gå bort present. Jaja, nya tag nästa sommar.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

szirius
2014-01-07 21:02
#9

tack för påminnelsen- har en påse jordärtskockor i kylen☝️ Ingen gillar mer än jag här i familjen. Visste du att de är nyttiga att äta råa? Tydligen balanserar det blodsockret i kroppen…man kan skiva ner i sallad…smakar inte så mkt men krispar skönt🙂

Själv blev jag sugen på pepparkakor!😮Hittade en degklump kvar i kylen, bakade in massa nötter, rullade en korv o skar i tunna skivor o gräddade. Gott med te😍

[Kathja]1
2014-01-07 21:11
#10

Själv ska jag ha mens så jag länsar skåpen på det sista jul-chokladen. 🤤

Otroulig
2014-01-07 21:15
#11

Åhhh….har nåt att bikta mig hahaha! HELA degen som mamma gjort och gav mig för att baka på….HAR JAG ÄTIT UPP🥳 glufs, glufs - säkert dryga kilot😃

Nu påminde du mig Szirius - nu ska sista biten ned!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
2014-01-07 21:17
#12

Yey! Kollektiv frossardag! Hi hi, t.o.m där är vi i synk. 😉

Otroulig
2014-01-07 21:19
#13

vad hette trådde sa ni? Kropp och hälsa???😉

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
[Kathja]1
2014-01-07 21:23
#14

Japp! Är själen glad är kroppen glad - min själ blir glad av choklad idag. Och min Älskling blir oxå glad om jag får choklad idag. Det är roligt det där med PMS. På vår tik är det SÅ tydligt när hon ska löpa, 1-1,5 månader innan börjar hon att ÄTA. Så inte så underligt att vi blir extra "sugna". 😃

szirius
2014-01-07 21:51
#15

vavava- stopp här nu, dra inte med mig i nåt frosseri😮😉 - jag åt 2 kakor och är nu nöjd och glad😛

szirius
2014-01-07 21:53
#16

däremot blev jag sugen på salt tidigare idag och kom åter igen ihåg grönkålschipsen som jag tänkt prova att göra👍 chipskänsla men nyttiga🥳…fast vet inte ens om man kan hitta grönkål jämt…🤔 kan mkt väl hända att det finns men att jag inte sett dem för att jag aldrig köper grönkål annars…

[Kathja]1
2014-01-07 22:12
#17

Det är säkert mycket för dig Szirius. 😉

Grönkålschips låter spännande, får googla på hur man gör det - och hoppas att de fortf säljer grönkål. Här finns det nog mest vid jul tror jag… Annars får vi väl odla själva till sommaren.

MissInAction
2014-01-07 22:57
#18

Den bästa träningen är ju den som blir av! Och det behöver inte vara något jättprojekt heller att man ska ta sig iväg, ha en massa utrustning etc. 🙂
Dansa hemma (fritt eller varför inte efter någon Youtube-instruktion)
Simma/bada
Vandra 
Yoga (på sanskrit betyder det balans mellan kropp och själ)
Geocaching (passar alla nivåer, kul för familjer!)
Promenad, långsam eller snabbt
Städa
Ha sex

Ja alltså allt som själen blir glad av ska vi väl göra, eller!? Det är skuldkänslor som vi kan göra oss av med, och behålla pepparkaksdegen och chokladen eller vad det nu kan vara.. mmm.. 😉

Helt apropå så har jag en bok, som jag börjat läsa i för nästan tio år sedan, som heter Franska kvinnors smala hemligheter. Den berättar varför franska kvinnor är så smala och ända njuter av alla läckerheter som finns. De äter och dricker lite av allt och njuter ordentligt medans. Inget slafsa i sig ett halvkilo lösgodis direkt, haha… Men det ligger nog mycket i det. Att ta sig tid att njuta och äta med alla sinnen! Det blir en så mycket starkare upplevelse då ♥


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

szirius
2014-01-07 23:30
#19

precis, äta mindfullt😍…håller fullständigt med dig i att skippa allt dåligt samvete🎈, men lyssna på vad kropp o själ mår bra av❤️

[Torahzen]
2014-01-08 09:15
#20

Jag har börjat träna igen på min motionscykel. I ÅR har det än så länge blivit 26km. Det är en bra början!

Annons:
SHIAWASE
2014-01-08 09:35
#21

Igår var jag ju på utbildningsdag med det intressanta jobbuppdraget jag har, efteråt så gick vi och åt på en veganrestaurant,,, Fantastiskt GOTT!!!

Inte intresserad av att byta om till vegetariskt eller vegan, men  intressant att och GOTT att prova lite nya saker!!❤️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
2014-01-08 10:24
#22

Har tagit morgonprommis i snabb takt, 40 min. Härligt!✨

linnease
2014-01-08 22:04
#23

Jag skaffade mig ryggskott i flytten idag, haha… 😛

[Kathja]1
2014-01-08 22:17
#24

Det är så att du ska lägga dig mitt på golvet, omringad av ljus och bara njuta Linn. Så du inte skuttar iväg till gymmet eller något. 😉

linnease
2014-01-08 22:26
#25

☀️☀️☀️🎂🎂🎂❤️❤️❤️🌈🌈🌈🥳🥳🥳

jaaaaaaa! åh precis vad jag ska göra nu ja

(lite roligt i det hela är att jag kollade på Szirius helt galna video häromdan från 40-talet med tre tjejer som böjde ryggen sådär galet långt bakåt, lade fötterna över huvudet och sånt. Levde mig in i den ganska bra och tänkte aaaj så ont i ryggen de ska få, och nu har jag ont precis där jag tänkte  😃😇)

Theleonora
2014-01-08 23:01
#26

Nu känner jag mig som en copycat men jag har haft ont i ryggen sen i söndags, det började med ländryggen men smärtan har rört sig från område till område på ryggen. Inte alls passande att flytta men vad gör man. Motion och träning vet jag inte ens vad det är, känner mig några kilo tyngre, får knappt på mig jeansen, förkylningen är inte helt borta. Vet att universum visar mig tydligt vad det är jag ska se och acceptera, men nä, vill inte verkar det som så jag får la lägga på mig några kilon till innan det gör för ont och jag kan släppa :S


MissInAction
2014-01-09 10:45
#27

Sänder värme till er med ryggont ☀️ ❤️


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
szirius
2014-01-09 12:05
#28

fatta att jag en gång i tiden kunde sätta fötterna framför huvudet på golvet sådär! Tur man har bildbevis😂Kunde gå ner i brygga o krypa in under mina egna ben. Och gå ner i spagat med bakbenet uppe på en stol. Så ofriskt övervig - och inget jag kan rekommendera på något sätt…uttändja leder är inte sköna🤐

Puss på era onda ryggar💋 - själv är jag nybadad och ska få massage nu✨ Låter helt ljuvligt va, en torsdag innan lunch liksom 😛Kontrasten finns dock i en ångestmorgon🤐Har avbokat dagens lektioner, behöver landa i mig själv…är oerhört tacksam över att ha skapat ett liv där jag faktiskt KAN göra det, lyssna vad jag behöver och följa det…vet så väl att om jag kör på i denna spänning i kroppen så blir det tusen ggr värre, men nu bromsar jag direkt och låter kroppen "vänta in själen" som det så fint heter.

linnease
2014-01-09 12:55
#29

Det låter helt ljuvligt ^^ ^^  ✿✿✿✿  Kolla, jag hittade nya fina textsymboler idag ✿✿✿✿ ^^

[Kathja]1
2014-01-09 13:14
#30

Sådana man blir glad av! ☆

MissInAction
2014-01-09 14:10
#31

Lol nu vill jag också testa roliga symboler ╬☼♥☼☼☼☼♫•╬☼

Jag önskar mig också en massage nu, eller när jag blir frisk igen 🙂


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

linnease
2014-01-09 15:04
#32

Oj vad många bra ni hade. Ni vet, ♥ kan man skriva med Alt + 3 (på det numeriska tangentbordet, inte på den 3:an som är ovanför bokstäverna).. Skulle vilja veta vilka siffror de här fina har, Alt+vaddå? Hm får googla kanske.. Eller vet ni era?

linnease
2014-01-09 15:05
#33

❤ ¸¸¸.•*¨*•❀•*¨*•.¸¸¸ ❤

🤗

MissInAction
2014-01-09 15:15
#34

Solen ☼ får jag genom att hålla in Alt och trycka fyra gånger på 9 på det numeriska tangentbordet. ♫ får jag genom att hålla ner Alt och trycka sex gånger på 2 på samma tangentbord. Det blir olika tecken beroende på hur många gånger man trycker på de olika siffrorna 😎

Tips för att må bra förresten, vet att vi pratat om det har då och då, men att verkligen vara närvarande när vi badar eller duschar. Jag har vanlig dusch men det känns så bra att vara medveten om varenda vattendroppe som landar på huden och verkligen känna vattnet.. känna massagen som det ger och hur man renar sig både fysiskt och kanske även mentalt och själsligt ♥ Uppskatta varenda del av din kropp när du tvålar in dig! 

Vid beröring så utsöndras ju må bra-hormoner och det gäller såklart även när vi duschar, så ta vara på stunden! 🙂

Oki nu inser jag att det jag skrivit kan tolkas som att vi ska ha fler dejter med duschen, haha. Men man får tolka det som man vill 😃


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
linnease
2014-01-09 15:20
#35

Åh så kul. Bara för typ tjugo minuter sen önskade jag att jag visste hur man kunde skriva ♫ på FB-chatten, tack!! :D

Dejter i duschen är inte alls fel :)

Upp till toppen
Annons: