Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 6764 ggr
[Kathja]1
2013-12-31 09:24

Gräset är inte grönare på andra sidan

Läste en sak här inne i går som snurrade vidare i mitt huvud i dag på morgonen. Detta att jämföra sig med andra. Uttrycket "Gräset är inte grönare på andra sidan" har du säkert hört och det betyder att du inte ska jämföra dig med andra! Och det av en massa anledningar…

Du vet inte hur grannen har det egentligen -  tänk så många som fejkar sin lycka.

Att någon skulle ha det bättre än dig skulle innebära att någons liv skulle vara förmer än andras - när vi i realiteten aldrig  kan göra fel, vilket innebär att ditt liv ALLTID är rätt och det bästa för dig här och nu. Så hur galet vore det inte att byta då?

Om du skapar ditt liv, och det gör du ju, är det då inte lämpligt (ja  rent av bäst) att vara tacksam över det istället för att gå och glutta över till grannen?

Att glutta in till grannen innebär att du har fokus på dem och inte på dig, tror du inte att ditt liv skulle bli mer som du vill ifall du lade energi på att fokusera på dig själv?

Det är så lätt att vi halkar iväg och tror att det ena är bättre än det andra, när allt handlar om att vara tacksam över det vi har.

Jag kommer att tänka på när vi skulle ha återträff 15 år efter grundskolan - jag var super nojig och tänkte att alla säkert hade presterat mer och bättre än mig. Och visst var där gamla vänner som hade fräcka jobb, reste en massa osv. Men så kom vi att prata just om detta och då var det en tjej som utbrast att jag som hade tre barn hade presterat väldigt mycket mer än henne som rest med Kullbergsbaletten. För det var så hon såg det. Det fick mig att stanna till och fundera. 

Och det är ju där det ligger, hur jag väljer att se på det jag har. Att inse att jag har det jag har därför att det är det rätta just nu, är att inse att jag i morgon kan ha något annat - eller samma. Och att det är bra vilket som. Livet är okej oavsett hur det ter sig.

Själv har jag mellan varven lätt att studsa i och ur känslan av att jag sitter fast - samma där - jag är där jag ska vara och livet kan inte susa på hela tiden. Se på träden, de vilar sig nu hela hösten och vintern för att vara redo när våren kommer. Allt har sin tid. Vissa saker får vi med i detta livet, annat får vänta tills nästa.

Annons:
Sameli
2013-12-31 09:53
#1

Är inne i en fas just nu där jag känner att jag sitter fast. Blir så rastlös och vill bara att saker och till ska hända NUuu!

Vill uppleva mer, vara mer men känner mig så låst..

"Man måste ge lite mer än man tar"

[Kathja]1
2013-12-31 10:04
#2

Där är vi flera som är, det är bara att gilla läget, omfamna känslan och påminna sig själv om att allt har sin tid. Vi kan inte köra på i 190 hela tiden, vi måste stanna upp. Och det viktigaste jobbet är det vi gör på insidan, när det är gjort är vi redo för resultat i det yttre. 

Men visst sjutton är det frustrerande mellan varven. Visst vill man (jag!) skrika till Gud/Universum att "kom igen nu, jag är visst redo" men hade vi varit det så hade det skett. Då hade vi sett resultatet i det yttre.

Så även om känslan är att man är låst, har fastnat, livet är grå gegga så är det inte sanningen så länge som vi vet med oss att vi följer vårt flöde, vi gör det vi ska göra då det dyker upp. Vi tar i all gammal skit som eventuellt dyker upp, vi ligger på soffan och landar i vårt nu när det är vad vi vill göra, vi ger oss ut bland folk när det är vad vi vill göra.

Jag har lärt mig att när känslan av rastlöshet dyker upp så beror det på att jag har tappat mitt nu - då behöver jag samla ihop mig igen och det gör jag bäst genom att meditera.

Sameli
2013-12-31 10:14
#3

#2 Kathja, det stämmer exakt!! Och det är väl precis det jag känner mig rädd för.. Ibland är det inte så lätt att följa sitt flöde, speciellt inte när det kan dra åt det ena eller det andra hållet i riktigt stora frågor/situationer i livet. Vill hoppa på ett tåg men det står två stycken på min perrong och som går åt olika riktning..  Jag vet mycket väl att risken är att jag står kvar och missar båda två. Inte för att det inte kommer nya, men jag vill ju att det ska hända någon NU :)

Jag tror att det hade varit bra för mig att ta mig till att börja meditera, men känner inte att jag har ro till det riktigt :)

"Man måste ge lite mer än man tar"

[Kathja]1
2013-12-31 10:21
#4

Jag läste någon stans att vi bör meditera minst 10 minuter varje dag, och känner vi att vi inte har tid så ska vi göra det i 20 minuter. 😉 Det är ett bra sätt att samla ihop sig och att ge sig själv tid att lyssna inåt  -och där hittar du svaret om vad du ska göra. Och mediterandet behöver inte vara så krångligt, handlar mest om att vara i stillhet så man hör sina egna tankar och Guds vägledning.

szirius
2013-12-31 10:56
#5

Jämförande är en akilleshäl för mig, men jag är oerhört medveten om det och kan justera om fortare och fortare.

Abe säger att allt som har med jämförande att göra är OFF. Det är en så väldigt enkel och tydlig vägledning🙂: när jag jämför mig med andra, eller jämför mina barn med andras barn, jämför min make med nån annans make, jämför betyg, prestation, ja även MÅENDE ju😇 med andra etc etc etc så är jag OFF. Och andra som gör det är också off.  Att vara kritisk är off, och alla som kritiserar är OFF.

Jag påminner mig om detta vareviga dag☝️, det hjälper mig att justera min egen bana och även hur jag relaterar till andra…försöker att inte vara dömande i det, varken mot mig själv eller andra utan bara inse att ok, nu är vi utanför flödet här, det är ok❤️, jag vet att jag kan hitta tillbaks….

Rastlöshet för mig handlar om att jag tappat tilliten, den totala tilliten att allt är som det ska och allt är bra….så då letar jag upp den känslan✨

[Kathja]1
2013-12-31 11:00
#6

Både jämförandet och rastlöshet handlar om att vi har tappat bort att vara i oss själva i våra nu. Vi har fokus utanför oss själva i saker som vi inte styr över. Vi har bara oss själva och våra nu att leka med, så det är där vi behöver befinna oss för att må bra. Där finns balans, därr finns vi, där finns allt som Är.

Annons:
Sameli
2013-12-31 11:19
#7

#4 Visst är det så ;) skulle behöva minst 30 min meditation varje dag i så fall…Jag vet ju att det är lättare att få upp den undermedvetna under meditation, kanske är det därför jag inte har "tid"?

#5 Mycket bra sagt. Jag är lika dan faktiskt. Förutom att jag har en fantastisk förmåga av att hela tiden jämföra, analysera för att så fram det bästa svaret så är jag dessutom mycket beroende av vad andra har att säga om saker och ting.

Jag vet av erfarenhet att man inte ska jämföra sitt med andras. Jag tror att många har tittat på mig och trott att jag är lycklig och framgångsrik. Tvärtom så är jag inte alls speciellt lycklig, men jag har alltid varit noga med att det ska se ut som om att jag är det.

Ok. Så jag är off och inte i mitt bästa flyt. Nu gäller det bara för mig att verkligen ta till mig det. Acceptera och förändra. Jag ska meditera nu på en gång.. Inga ursäkter. Bara att göra det! :))

"Man måste ge lite mer än man tar"

[Kathja]1
2013-12-31 11:36
#8

Bra! Heja dig! 👍

Sameli
2013-12-31 11:41
#9

Mediterade i 5 min. Får räcka. :) Tycker nog inte om insikter vidare värst.

"Man måste ge lite mer än man tar"

SHIAWASE
2013-12-31 12:55
#10

Hmmm!!! vill bara kika in och saga TACK for att ni alla finns,, tank alla dessa resonemang och tankar som resonerar med oss alla!! JAAA preciiiis sa ar det~och pa detta satt sa inspirerar vi varandra och navigerar framat!!!

Graset absolut INTE  gronare pa andra sidan!!!!

Mitt gras har just nu och alltid en jattefin gronfarg !!! YES!☀️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Otroulig
2013-12-31 13:53
#11

#9 hihi, " tycker inte om insikter vidare värst" :) Jag är också en med dåligt tålamod, men det går att öva upp. Även om jag smågnäller lite här inne på sidan och inte tycker att det händer nåt, så måste jag tillägga att känslan tidigare var frustration, nu är det bara en mild otålighet. Och lite tror jag att den känslan säger mig att det är faktiskt nåt som jag borde känna, inse eller lära mig. Och detta gör jag när jag går inåt och stillar mig.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

gardit
2014-01-01 13:34
#12

Hihi, känner igen det där med återträff - sittandes runt ett bord med läkare, advokat, ingenjör som uttryckte beundran över min lilla familj i eget hus på landet🤔 Det gav mig en rejäl insikt om att vara tacksam över vad man har.

Jag går min egen väg, fast den är krokig och jag undrar ibland vart den för mig. Försöker sikta in mig på att vara lycklig här och nu, och hoppas att jag lär mig något under tiden.

Sameli
2014-01-01 13:46
#13

#12 Bra sagt!:)

-Försöker sikta in mig på att vara lycklig här och nu, och hoppas att jag lär mig något under tiden.

"Man måste ge lite mer än man tar"

Annons:
[Kathja]1
2014-01-01 13:56
#14

Det är ju meningen med livet! Att vara lycklig - något annat behöver man inte sysselsätta sig med. 👍

Upp till toppen
Annons: