Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 1823 ggr
[Cytisus]1
2013-12-30 18:11

Utan god moral

Hej!

Jag har under en lång tid försökt förstå principen med LOA och för min del går det inte riktigt ihop. Först och främst tänker jag på att det är ett sorts maktverktyg där man påverkar andras verklighet för att gynna sin egen, man kan alltså få saker på andras bekostnad, det innebär alltså att man måste ha en väldigt god moral för att vara helt säker på att man inte påverkar någon annans öde negativt. Har man inte det så kan man ju inte vara säker på att alla sina val verkligen gynnar alla i ledet?

Svara gärna du som vet eller har haft liknade funderingar.

Annons:
linnease
2013-12-30 18:41
#1

Hmm.. vad är moral och var kommer det ifrån? Vems moral ska man lyssna på?

[Kathja]1
2013-12-30 18:49
#2

Hej själv och välkommen hit!

Som svar på din fråga får vi börja med att konstatera något som i början kan låta luddigt, men våra liv är en illusion - det finns bra förklarat bla här. Allt du har i din värld utgår ifrån dig själv, allt du kan styra i ditt liv är dig själv  - inget annat. Det är inte som så att om du önskar dig en ny bil så kommer grannens bil att plötsligt vara din  - mot grannens vilja. Du kan önska och få vad du vill, men du kan inte tvinga någon att ge det till dig mot sin egen vilja. Det går emot hela skapelsen. Vi har alla en fri vilja - och med den skapar vi våra liv.

Även om du skulle sätta dig och övertala någon att ge dig sin bil så måste personen "ge upp" med andra ord tillåta dig att få bilen. Något annat är omöjligt. Och så är det med allt annat oxå.

Men sedan är vi alla skapade utifrån allt som Är, och allt som Är är kärlek. Du är kärlek, och ditt jag vill vara kärlek det är därför du mår dåligt när du gör saker som går emot ditt inres önskan och behov av att vara kärlek. Och det i sig gör att du mår bäst av att göra "goda" saker, av att vara kärlek, sprida kärlek, leva kärlek. Med andra ord om du har det du kallar god moral. Men det är inget tvång, för som sagt vi har alla den fria viljan och det innebär att du kan välja bort kärlek om du vill.

Så nej - LoA är inget maktverktyg för ingen kan styra över någon annan, det är bara en illusion. Men meningen med livet är att vara och leva enligt ditt högsta jags önskan om harmoni, kärlek och tillit till allt som Är (eller Gud om du känner dig bekväm med det ordet) så du kommer att må bäst om du älskar dig själv och andra. Och i det finns ju att inte utnyttja andra, eller fördöma andra - eftersom allt är ett så är de du. Alla människor är en annan du, människor som du av en eller annan anledning har bjudit in i ditt liv, din illusion. 

Så manifestera på du! Och se till att ha roligt under tiden.

SHIAWASE
2013-12-30 23:49
#3

Bra forklaring Kathja!🙂

Ofta ar vi inprantade med att man kan paverka andra, och andras liv, men som sagt det kan vi ju inte.

Vi ar ocksa inprantade med att det finns begransningar av "saker"  och lycka,, men sa ar det inte heller.

Man kan som sagt bara styra sitt eget liv. Och vi manifesterar var vardag standigt, oavsett om det ar medvetet eller inte.

Eftersom meningen med livet ar att vara lycklig, ma bra, leva i harmoni med sig sjalv, sa blir det ju sa att nar man borjar anvanda sig av LoA medvetet, sa forstar man att det ar kanslan som styr. Man soker sig da mer och mer till saker, handelser, personer som far mig att Ma Bra,, till karlek och harmoni,,, ~~~

Aven om det sedan kan se ut som om vissa utovar makt over andra, och att det kan se ut som om vi har styrda av samhallet etc. etc. Sa har vi valt att fodas dar vi ar, vi gor sedan standigt val (medvetet eller omedvetet) som navigerar oss genom livet. Alla gor sina val, och vi stoter bara pa handelser, personer som matchar den frekvens vi sjalva sander ut.

Sa kanner vi att nagon utovar makt pa oss, att nagon annan styr over  mig, att nagon har skapat lycka pa "min bekostnad" , sa kan vi andra det genom att andra pa oss sjalva,, denna person kan bara "utova sin makt" over mig for att jag tillater det helt enkelt, vi ar sjalva ansvariga for varan egen situation. Vi kan bara andra pa situationen nar vi accepterar att ingen annan kan skapa min tillvaro~~~

Hmm,,,,, kanske lite luddig kommenter,,, 😕

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
2013-12-31 00:46
#4

Heej o välkommen hit Cytisus!

Intressant fråga✨ och bra utlägg från de ovan👍.

Det här är ju grejer att fnula med…fundera och utforska själv…

Allt allt är ju energier…även det som finns i ens undermedvetna….vi har babblat rätt mkt om det härinne, en sån "enkel" sak som att verkligen känna sig VÄRDIG att må bra…gör man inte det så speglas det...så att förstå LoA handlar om att förstå sig själv och den energi man ger ut,  befinner sig i, öppnar upp sig för …universums lagar är ju neutrala, det är VI som subjektivt ger dem mening.

Om en händelse är en katastrof eller en välsignelse ligger i oss själva att bedöma. Alltid.

Och det är ju en slags "moral" att känna inåt….vad vill jag tro på? Vill jag älta negativa eller positiva känslor? Vill jag känna tillit o kärlek eller rädsla? Vill jag dela med mig av min glädje eller vill jag snåla? Vill jag skylla på andra eller vill jag ta ansvar för mitt eget mående? Vad betyder makt för mig? Kan pengar o makt ge sann lycka? Vilken väg vill jag gå? Osv.

Hur menar du att man kan få saker på andras bekostnad? Vi är ju alla med på samma premisser…offer och förövare existerar bara för att vi tror på den bilden…kanske är förövaren det sanna offret…kanske finns inga rätt och fel…woooo - alla möjligheter är öppna - DET är att skapa sin egen sanning, vad vill jag tro på?

Vad vill du tro på?

"Så att det gynnar alla i ledet"…komplext det där… tycker att de tidigare inläggen förklarar det bra…det är spännande att fundera på!

KUL KUL KUL med ifrågaättande! I like😍

[Kathja]1
2013-12-31 08:33
#5

Det är intressanta frågeställningar och super nyttigt att få svara konkret på hur det är och vad man själv tror. Jag tror att för många av oss sker saker i steg och ibland börjar det i att man tror en sak, det känns rätt men man vet kanske inte varför. Andra måste börja sin tro i fakta. Vi är olika. MEN vi som börjar i en känsla som eller till att vi tror behöver oxå hitta fakta om vi ska kunna dela med oss av vår tro -  annars hamnar  man lätt i "det tror du ja". Och där kan det vara svårt att förmedla sitt budskap i något luddigt jag tror det därför att det känns rätt. ÄVEN om känslan är vägledande i allt. 🙂

Så tack för att jag (vi) får tänka till! 👍

[Cytisus]1
2013-12-31 12:54
#6

#1 Enligt mig vad god moral är för något bygger på empati, att förstå och kunna leva sig in i hur andra människor upplever sin verklighet. Att förstå att andra människor precis som jag som bär på samma spektra av känslor och att vi alla har olika grundläggande behov för att må bra. Har man en "god moral" enligt mig förstår man att man inte vill att något levande skall behöva lida eftersom du själv inte vill göra det. Så för mig innebär det att gå tillbaka hela vägen genom kedjan i alla val jag tar. Att jag till exempel inte väljer att döda djur för att jag vet att de lider fruktansvärt precis som jag skulle göra om jag föddes upp för att bli slaktad, för min del gäller det även djur som till exempel älg och fisk som lever i det fria eftersom jag anser att ingen skall behöva dö på grund av min bekostnad. Jag undviker även att köpa vissa andra varor för att jag ve att villkoren för de människor som tillverkar varorna är usla. Listan är lång, men jag anser att den är nödvändig för min del. Sedan anser jag även att tex porr är fel eftersom jag anser att det missgynnar kvinnor, barn och ungdomar. Försöker att inte ljuga eftersom jag vill att andra skall kunna lita på mig. För mig är det enkelt idag, men förr hade jag inte alls lika enkelt för att leva upp till de här personliga villkoren

För mig är detta god moral.

Annons:
SHIAWASE
2013-12-31 13:08
#7

Cytisus! aterkommer imorgon:))))

Nu ska jag om en stund ut till ett tempel i narheten for att fira nya aret~~~ bara tre timma kvar:)✨ MEN en intressant trad,, sa jag aterkommer som sagt imorgon!!!

🌺

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2013-12-31 14:33
#8

God moral är för mig samma som kärlek till sig själv och alla/allt annat i livet. Och att leva i kärlek är för mig meningen med livet. ❤️

ollivoll
2013-12-31 15:54
#9

Tycker det du skriver är helt rimligt, nästan lite buddhistisk tänkande. Att tänkta sig in i situationationen och göra ett val. Dom flesta som kommer in det andliga öppnar ögonen och ser mer än man gjort tidigare, somliga mera så än andra. Man börjar uppskatta det man har och inser att man inte behöver mer saker, pengar börjar nästan bli betydelselös ( även om vi behöver pengar i denna värld tyvärr) men man vill inte bli rik för man inser att för mycke pengar korrumperar människan och tyvärr i många fall ( inte alla) blir man snål, girig och tyvärr grym för man vill inte förlora summan och bli "mindre rik" på nytt. Likt det du skrev blev jag vegetarian pga att man lever sig in i djurens ögon och sinne. Alla djur och insekter behövs, alla gör en funktion till världen. Jag brukar tycka att detta är djurens värld inte människans men det tillhör ett annat forum;) Så vad har LOA med detta att göra? Många vill ju ha mer pengar, bättre jobb, hitta sin själsfrände genom att önska sig det och manifestera sig till att få det. Och tro mig( det funkar) tyvärr innebär det inte alltid att det gör en lyckligare. Man fick det man önskade sig men varför är jag i te tillfreds? Jag tror att hittar man sin tillfredställelse så hanterar man LOA till att använda sig utav den till alla möjliga sätt och inte bara för att dra till sig saker/pengar/människor etc. Det fina med LOA är att den för in alla typer av människor. Man behöver inte vara religös eller för ens det andlig. Men den visar att alla människor bör lära sig att känna en genuin kärlek till allt och alla:) visst är väl det ändå vackert. Genom attraktion drar du till dig attraktion.

[Kathja]1
2013-12-31 17:02
#10

Sant, men oavsett vilket behöver man inte noja för att någon blir utan bil för att jag manifesterar en. Alla har rätt, och möjlighet, att önska och manifestera vad de vill oavsett moraliska aspekter. Men om man vill må bra i livet är det att föredra att leva i kärlek. 🤗

SHIAWASE
2014-01-01 00:42
#11

God morgon och gott nytt ar pa er!!!

God moral^^

OMTANKE och KARLEK ar det viktiga, gentemot sig sjalv och omgivning.

Vi har alla valt vara foraldrar och omgivning att fodas in i. Detta val ar baserat pa nagot mycket storre som vi inte kan forsta.

Men vi kan som sagt visa omtanke i det lilla , i var vardag.

FAST, det viktigaste ar att ta hand om sig sjalv. Som vi brukar saga till vara elever: Du kan inte radda nagon som haller pa att drunkna om du inte kan simma sjalv.

Med andra ord, det ar HELT ok att satta dig sjalv forst att vara egoistisk , aven om jag nu inte med egoistisk menar samma egoism som vi vanligen pratar om.

Det ar ocksa OK att manifestera SAKER , prylar, pengar om du nu vill ha det, med dessa medel kan man ocksa hjalpa sin omvarld.

Men LoA ar en naturlag. Det ar inget vi valjer att anvanda oss av , inget vi kan valja bort. Det ar helt enkelt sa ALLT i livet fungerar , naturens gang helt enkelt. Naturlagarna verkar standigt, alltid , nu i denna sekund.

Men genom att oppna upp sig, att vara medveten om LoA,att forsta att var fysiska existens inte ar huvuddelen i var existens, utan att vi ar icke-fysiska vibrerande karleksfyllda sjalar,,, sa kan man skapa sig en fysisk och icke-fysisk tillvaro for att expandera mera, for att erfara mera, man kan medvetet skapa sig en lyckligare, harmoniskare, karleksfull tillvaro. Vad det innebar ,, det ar individuellt~~~~

Men ju mer vi kopplar upp till varat JAG, desto mer borjar vi forsta vad sann karlek ar,, eller forsta, vi oppnar upp och kommer ihag.

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Upp till toppen
Annons: