Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 1041 ggr
[Kathja]1
2013-11-29 14:08

Pengar...

Ett ämne som nog är aktuellt för många just nu är pengar. Att ha eller inte ha. Vi har ju en hel del penga-trådar här inne sedan innan men tänkte vi kunde behöva en ny såhär i JULETID. Juletid är ofta JULKLAPPAR och krav.

Så hur har ni det med julklappar och penga-stress? 

För vår del kan jag säga att detta med pengar och julklappar och ungars VILL HA inte är något problem, eftersom samtliga fem barn vet att vi får vara nöjda om det går ihop och om vi kan bo i vårt hus och äta mat varje dag. Och det kan vi! 

För några år sedan stressade jag (vi) fortfarande för att få pengarna att räcka till det nödvändiga OCH julmat OCH julklappar. Tills vi bestämde oss för att skita i det där. Jag menar - vad är viktigast? Att man mår bra, kan umgås och har det mysigt -än att man ger bort grejer som kanske inte ens uppskattas?

Jag har alltid varit tydlig gentemot mina barn om vad som gäller  - ska de ha något utöver mat, kläder och någon stans att bo så får de spara ihop till det själva. Så vi har i princip aldrig haft några penga-snack. Och alla tre barnen har en avslappnad inställning till pengar. En "det ordnar sig alltid"-inställning. För det är så det alltid har varit. Det ordnar sig alltid.

Vår egen inställning till pengar avspeglas i våra barn, de är ju (precis som alla andra du möter) en spegel av dig själv. Men de är även formade av dig. Så har du  barn som tjatar om saker de vill ha så är det för att du har format dem till att tycka att det är viktigt att vara "rätt", att man blir bedömd utifrån vad man har. Inte vem man är.

Något att fundera över…❤️

Annons:
szirius
2013-11-29 16:56
#1

Så har du  barn som tjatar om saker de vill ha så är det för att du har format dem till att tycka att det är viktigt att vara "rätt", att man blir bedömd utifrån vad man har.

Hmm, Kathja, kanske lite väl enkelspårigt härSkämtar

Jag kan se att det finns flera aspekter i detta med barns önskningar, självklart en spegling OCKSÅ, men även testande i att hitta sig själva, som med allt annat i en hormonstinn kropp…..det kan även vara "grupptryck" från kompisar som kommer ut i oreflekterade ord💣, men precis som vi själva får göra med våra egna snurrtankar😉, kan man prata sig igenom det tillsammans så att man hittar vad som är viktigt på riktigt🤗. Och det tror jag har gått in, för när jag har suttit och räknat på fingrarna nån gång😇så har han kunnat komma och sagt " det viktigaste är ju att vi har varandra!" ❤️

Det beror ju på i vilken ålder barnen är i också, om de är vuxna så har de förhoppningsvis landat🙂, men resan dit är ju också en viktig del av det hela. Apropå att prova kontraster, ha och inte ha, allt detta. Nyttigt att få känna sig fram! 🙂

Om vi ska ta just jultemat så gör jag mina julklappar😃- inte för att jag måste, utan för att jag vill ge och tycker att det är roligt✨. Antingen nåt hemlagat, som kola, kokoslikör, chutney i fina burkar eller nåt jag sytt/tovat. Sonen får en julklapp av oss. Vi fokuserar på god mat, eld i brasan och umgänge i stället.

Otroulig
2013-11-29 18:52
#2

Tja, jag har ju inte så stora problem med detta då jag är singel - men trots det har jag sex ungar som jag vill ge julklappar. Men det känns rätt avspänt faktiskt. Kom på nåt gulligt en gammal arbetskamrat berättade: Hans barnbarn fick paket, öppnade och hittade en skridsko, han blev super lycklig, strålade som en sol och tackade. Sen tittade han ned i kartongen igen och strålade ännu mer - EN TILL !!!

Vi vuxna har lagt ned det här med jullklappar - vi lottar så alla får en person att ge till. 

Faktiskt den roligaste julklapps utdelningen var en alternativ variant. Man fick ta med sig grejer hemifrån, grejer som var schyssta men som man själv inte ville ha. Så ställde vi upp dom på ett bord, alla fick gå runt och kika vad som fanns. Sen drog man en tur ordning. Den som var först tog en grej så var det nästas tur. Så fortsatte man ett nytt varav tills folk inte ville ha mer.

Vi skrattade hur mycket som helst! Morsan hade med sig foton på en gungstol och en rya matta hon ville ge oss - men så blev hon lack för ingen ville ha dom - så hon valde tillbaka dom till sig själv. 😃

Det var även roligt för jag vet att min bror och svägerska är svag för nostalgi grejer (naturligtvis hade jag tagit med mig STORA såna saker) - så jag såg hur det ryckte i "vill ha" tarmen och de fick säga åt varandra att skärpa sig, annars skulle dom komma hem med dubbelt så mycket skräp som när dom åkte.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

SHIAWASE
2013-11-30 00:18
#3

#1 Tanker som Szirius:)

Julen ar mysig och trevlig, julklappar ar ocksa mysigt! 
Nagon stress runtomkring den har jag inte, utan tanker bara att man anpassar julen och gor den till vad man vill ha, det som passar ens egna familj, bade nar det galler mat och juklappar~~
Barn och pengar,,, sager som Szirius, har mycket med alder att gora,,, marker ju det pa vara tre. OCH  PERSONLIGHET,,, marker det ocksa🥵

Valdigt olika installning mellan vara tre,,

Barn behover ju ocksa ga igenom sina faser,,,, sa det ar bara att glida med(sa gott man nu kan,,haha)

Vad jag daremot har slutat saga ar saker som " det ar for dyrt" " det har vi inte rad med " etc.

Jag pratar mer om prioritering, att vi prioriterar tex. boendet etc . etc. och valjer darfor att inte lagga pengar pa dyra materiella saker. Detta for att jag vill inte fa dem att tanka att det finns nagon begransning av nagot!

Det ar val dar som manga av oss nu vuxna far jobba,, namligen att vi tanker att man maste jobba hart for att fa pengar, att man "aldrig kan tjana lika mycket som de dar "jatterika"" etc. etc. Det ar ju dessa forestallningar vi forsoker jobba bort, sa jag forsoker att inte overfora dessa forestallningar till barnen.

MEN samtidigt vill jag ocksa att de ska lara sig att ibland behover man prioritera, och ibland kan man inte kopa just det dar man skulle vilja ha, men att det ar naturligt och att det ar ok, att man kan vara lika lycklig och nojd och glad, utan alla dessa materiella saker.

Med andra ord,, en balansgang mellan "realisitiskt" tankande ooch forstaelse att det ar bara vi sjalva som begransar, att allt finns i overflod i universum bara vi tillater det:)

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2013-11-30 08:35
#4

Szirius - självklart pratar jag om BARN. 😉Och nog kan man "skylla" saker och ting på faser i livet, men det är ju som så att alla människor går inte igenom alla faser. Alla barn testar inte gränser, alla barn tonårsrevolterar inte, alla barn anser inte att det är viktigt med märkeskläder och rätt mobil. Och det beror självklart på en kombination av personlighet och miljö - men det är trots det att du får de barnen som du behöver för att lära dig mer om dig själv. ❤️

Det jag ville lyfta fram var inte frågan kring "rätt eller fel" eller om dina barn är "bättre" än mina - för det vet vi väl alla att så är det inte. Det jag ville lyfta fram var att eftersom vi alla hänger ihop och eftersom vi alla påverkar varandra så har vi en del i hur vår familj är. Underligt vore det annars. Och det jag kan göra är att titta på mig själv, mitt förhållningsätt och mina värderingar och så anpassa de så att de är i samklang med hur jag vill ha det. Det är ju vad vi talar om här inne hela tiden.😃

szirius
2013-11-30 12:52
#5

Jag vet ju varför jag aldrig tonårsrevolterade och det är verkligen ingen positiv anledning☝️. Jag är oerhört glad över att sonen vågar trotsa och testa gränser, det betyder att han känner sig trygg och vet att vi älskar honom hur som helst. Jag vet mkt väl att jag fått den son jag behöver, ingen snack om saken😃 - han är min största lärare puh😞 och yes🥳❤️

Allt är som det är och hur jag läser ditt inlägg sitter ju i mig, som alltid, jag tycker iaf visst att det finns ett uns av "mina barn är bättre för de har dessa värderingar och det är för att jag uppfostrat dem så" men skit i det. 

Tänker också på en till sak…det är skillnad om det ALLTID varit på ett visst sätt, eller om den ekonomiska standarden förändrats markant…det är ju då en omställning för alla i en familj att anpassa sig till…och det är väl inget att göra en stor sak av heller, det är liksom självklart att det kankske inte är stabilt direkt.

[Kathja]1
2013-11-30 13:07
#6

Om det hjälper dig i din känsla att mina barn skulle vara bättre än dina kan jag tala om alla våra turer. Inga hemligheter här inte!!! Men just när det kommer till pengar har vi haft det lugnt.😉

Annars har jag manifesterat, och uppenbarligen behövt, tonårsrevolter, fejkade självmordsförsök, rymningar, MÅNGA bup besök, skolfobi, tvångtankar, panikångest, depresioner och en hel del annat. 🤪

Och för att ytterligare poängtera så anser jag då rakt inte att det ena skulle vara bättre än det andra, varför skulle jag? Och du gör som du vill ifall du ska skita i det eller ej, glöm bara inte att allt sker av en anledning. Även att du tror att jag tycker att jag är förmer än dig just i detta. 😎

Annons:
SHIAWASE
2013-11-30 13:13
#7

Vi hade en harlig pratstund har idag med aldsta dottern och en kompis till henne  och jag,, dar vi pratade om vad vi skulle anvanda lotterivinsten till!!

Jag och dotter vi forsar ju ivag,, kompisen,, blev forvanad,, men tyckte det var kul!

Sa det ar den kanslan som jag vill att de ska behalla,, att veta att allt ar mojligt, att inte tro attt ha massa miljoner ar nagot speciellt, utan det ar helt normalt,, om man nu vill ha massa miljoner~

Det ar den kanslan jag vill att de ska ha,, sa aven om det kan vara jobbigt med mellan-dotterns fixering pa lyx,,, sa vill jag inte ta bort den fran henne.

Jag personligen kan leva utan mycket materiella saker man OJ vad jag tycker om att ha dem runtomkring mig❤️Med andra ord, jag vill inte "nedvardera" pengar och saker som nagot daligt,, och det ar val det jag forsoker formedla till mina barn~~

Men som sagt, personligheter och faser spelar STOR roll~~~ och sjalvklart sa valjer ju barnen foraldrar,,, sa vi hamnar ju tillsammans med de som man lar bast av,, HELA familjekonstellationen, vanner och relationer🌊

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

SHIAWASE
2013-11-30 13:16
#8

Oj,, har kom Kathjas inlagg precis nar jag forfattade mitt✨

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2013-11-30 13:46
#9

Jag tänker att eftersom allt i mitt liv utgår från mig så är mina barn som de är för att det är vad jag har skapat, faser eller ej, och vad jag behöver för att växa vidare. Det du nämner Shia är lite som att jag har lärt mina ungar att allt alltid ordna sig på ett eller annat sätt och att man ska följa sitt hjärta. Så fick jag två ungar som bor utomlands också, men det får jag ta.

szirius
2013-11-30 14:52
#10

#7 Ja, Shia, jag förstår precis, låta dem/oss vara öppna för att allt är magiskt och möjligt och härligt och det kan vara lätt! Det är kul att  visualisera högt tillsammans, sådär lekfullt! Men också att landa i att man kan känna sig lika tillfredsställd med det som redan är.

Kathjavännen, jag tror inte alls att du tror att du är förmer, det var nog TONEN i inlägget snarare, på nån nivå…kanske det sista🤔, men jag SA ju, det sitter främst i mig😃😉- och jag känner ju dig och även dina vändor med dina barn🤗, så visst är det ett ständigt hit och ditande både med våra egna faser och även deras…🌊

Jag tror att det är viktigt bara att det kommer fram tydligare att man inte kan, eller ens SKA kunna styra allt…utan snarare handlar det ju om att följa med i det man får❤️….tex personligheter hos barnen. Det hör ju ihop med Shias tråd nu, att slappna av i stället för att hela tiden kämpa emot…att tro att man gjort "fel" så fort nåt "kärvar" är nog vad de flesta fastnar mest i, mellan varven….och det är ju raka motsaten till att se gåvan i allt…och då menar jag inte gåvan i att få JOBBIGA PRÖVNINGAR SOM GÖR OSS STARKARE utan…kunna lossa det där tänket  helt….jag finurlar ju på detta själv, att hitta mer lekfullare, accepterande vägar till livets underbara gång…)

#9 Jag tänker att eftersom allt i mitt liv utgår från mig så är mina barn som de är för att det är vad jag har skapat,faser eller ej, och vad jag behöver för att växa vidare.

Vi skapar ju vår syn på andra, våra värderingar av hur andra är och gör, det behöver inte alltid vara samma sak som hur andra ÄR😉. Jag tänker ju även utifrån det omvända perspektivet : mina föräldrars syn på mig och hur de anser att jag är stämmer ju rätt lite överens på min egen syn på mig själv. Och jag vet inte om jag kan tycka att jag är som jag är för att de har skapat mig så..däremot har de själva skapat den bild de har av mig.

Vi pratar kanske om samma sak, bara med olika ord. Jag tror att vi är helt överens egentligenSkämtarSkrattar

Det är ju fler som läser här inne och det är så hiskeligt lätt att som förälder ta på sig ett dåligt samvete och tänka att man misslyckats om man "inte lyckats uppfostra sina barn" ( vad nu det betyder…) eller att man själv skapat dessa tumultiga faser…när allt kanske bara är som det är, saker kommer och går för alla under livets gång och den enda lärdomen alltid bara är att följa med?  Att lägga tyngdpunkten på att öppna sig för det som ÄR och göra det bästa av det, kort och gott. Även med våra egna sidor…😇

SHIAWASE
2013-11-30 15:06
#11

Valdigt viktigt det dar med foralder , barn roll.

Vi valjer vara foraldrar.

Barnen har sin egna vag att vandra. De har sina faser att ga igenom etc. etc.

Kombinationen jAg och mina barn, ar ju en kombination som gynnar bada.

Men vi har olika liv att leva och just darfor ska man aldrig tnaka att man har "misslyckats" med uppfostran~ Barnen har sin vag att ga,, de behover ga igenom sina saker, va ar individer,,, men har valt att vara familj for en stund,,,innan vi gar separata vagar igen

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2013-11-30 17:21
#12

Men självklart kan man inte misslyckas! Hur ska man kunna det? Och vi (jag) kan ju inte ena stunden tala om att det inte finns något rätt och fel för att ni nästa stund tala om att jag, eller någon annan har gjort just FEL. Det går då rakt inte ihop. 🤪

MEN jag tycker att det är viktigt att man ser sin egen roll i det som sker oavsett om det handlar om någon man möter på ICA eller sina egna barn. Och det handlar ju inte om att man vill, eller ska, förändra någon annan - det handlar ALLTID om att vi om vi vill ha tillstånd en förändring får förändra vår syn på vad det nu handlar om.

Jag har just väglett två kvinnor kring just detta med relationen till barnen och hur det funkar hemma och kan säga att det är fräckt hur det går att ändra på hur man har det med ett litet fokusskifte. Det är ju vad det handlar om, alltid - vad fokuserar jag på? Och det vanliga är att det jag fokuserar på är det jag förmedlar till andra.

szirius
2013-12-01 19:15
#13

Precis, fokus är så oerhört viktigt!✨

Jag minns när sonen hade nån period när han hade utbrott varenda dag och jag inte visste hur jag skulle bemöta det…var själv helt slut…läste då i nån bok att gå in på hans rum när han sov och tala till honom. Som affirmationer hur jag önskade att det skulle vara. Och det var som ett mirakel hur lugn han blev på några dagar.  Antagligen för att den övningen gjorde att jag kunde fokusera på det goda, i lugn och ro, när han sov😉. Kanske dags med ett varv igen😛

Fy FARAO vilken prövning, övning, gåva att ha nån som har totalt annat fokus här hemma🤐, även detta vad gäller synen på vår son just nu….just nu är jag 🤮men bara jag får en stund för mig själv så kan jag fylla på mig själv igen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: