Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1005 ggr
szirius
10/10/13, 4:38 PM

att köpa sig loss

Helt OT men en grej jag lagt märke till.

Jag funderar på detta fenomen som brer ut sig. Jag hör fler och fler i Sverige som har städhjälp (de kan sköta tvätten också tydligen)  de storhandlar på internet och får hemkört, , och har barnvakt som hämtar o lämnar o hjälper med läxorna. " Förståå hur mkt enklare livet blivit av detta, så lätt värt varenda krona -nu bråkar vi aldrig om dessa saker hemma längre!"

Kanske enklare och konfliktfritt…men vad blir innehållet?

Jag ser på det på ett annorlunda sätt. Att det är pysslandet och pusslandet som ger innehåll.  Och man kan följa med i det utan att tycka att det är jobbigt. Att DET är vad man kan lära sig av familjekonstallationer :en enorm utvecklingsmöjlighet att kunna samarbeta. Dessa diskussioner om hemskötsel, handling, hämtningar etc leder till utveckling, växande, man lär känna sig själv, man lär känna varandra✨. Bara man tar sitt ansvar. Att ta hand om sitt eget mående i det hela. Inte bittra ihop utan se att det går att gilla allt som är.

Och det är ju detta jag vill göra med min tid. Klämma på frukten och dofta mig fram i affären…njuta av att skura golven med såpa och plocka in blommor…prata med sonen när vi bakar, hjälpa till med läxor. Hänga tvätt- jo faktiskt går det att tycka om det också.

Jag funderar vidare…

Vad gör alla med sin tid då😮? Om nu så många väljer att låta andra  värna om deras hem , handla deras mat och umgås med deras barn. Pengar finns ju uppenbarligen. Jobbar man i stället? För att ha råd med alla dessa tjänster? VILL folk verkligen jobba så mkt för att bibehålla denna fantasivärld, där man kommer hem till ett rent hem ( som nån annan städat)med full kyl( som nån annan handlat) och barnen klara med sina läxor( som nån annan hjälpt med) ? Jag förstår verkligen inte denna tendens…nåt är så väldigt snedvridet upplever jag…som om man köper sig loss från det som är det genuina med livet…

Och vad lär sig BARNEN av att leva såhär?

Annons:
retep
10/10/13, 6:51 PM
#1

Mycket tänkvärt szirius! Är helt inne på din linje, då min fru och jag tog hand om och gjorde alla dessa saker med glädje, då barnen växte upp. Så mycket mer värdefullt än folk tycks tro, eller tänker på?!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kathja]1
10/10/13, 7:02 PM
#2

Jag funderar också på vad människor gör istället och varför skaffar de familj? Men vi är ju olika…

szirius
10/10/13, 7:31 PM
#3

Tycker också att det är värdeFULLT, fullt av VÄRDE. 

Visst är vi alla olika, det jag uppfattar är dock att det ligger ett "mode" i denna livsstil, att man normaliserar nåt som känns så världsfrånvänt…som en film, ett dockhus, ett skådespel…och det skapar en själslig tomhet.

Finurlar vidare…om vi undviker att lära oss vad vi "ska" lära oss, så lär det dyka upp på andra håll… i andra situationer…vi kommer aldrig ifrån att behöva ställas inför att växa som människa…nu låter jag som en domedagsprofet, haha, men jag tror att det kommer rämna förr eller senare, och ju högre luftslott man byggt desto längre blir fallet…men allt är som det är.🌊

Jag känner bara att mitt hjärta sjunger som mest, är öppet på vid gavel när jag kliver in i tacksamheten för enkelhet och tid tillsammans -mitt bland sysslorna.

Moderniserar talesättet:

Innan upplysning: snyta näsor, koka makaroner, dammsuga🥵

Efter upplysning: snyta näsor, koka makaroner, dammsuga🤗✨

[Kathja]1
10/10/13, 7:36 PM
#4

Världens bästa talesätt! 👍

Håbe
10/10/13, 7:38 PM
#5

Jag skulle för min del lätt leja bort städningen om jag hade råd. Men jag tycker inte att det handlar om lathet eller att inte värdesätta tid. Det handlar inte heller om tidsbrist för min del. Det är bara så att jag tycker städning är riktigt, riktigt  tråkigt och jag har svårt att hitta motivationen och igångsättningen för att få det gjort. När det gäller städning har jag adhd x 7. Först kommer jag inte igång, när huset rasar ihop så tvingar jag mig till slut att ta tag i det och då blir det jättejobbigt för det är ett enormt jobb jag har framför mig, sen när jag väl sätter igång är jag oorganiserad och har svårt att arbeta metodiskt. Oftast städar jag lite här och var på samma gång. Typ- börja plocka undan i köket, går ut med saker som ska vara i annat rum, där börjar jag plocka ur något skåp för att få plats med det som ska in, behöver hämta en soppåse. De ligger i tvättstugan, passa på att sätta på en maskin, ta ur den gamla tvätten ur torktumlaren, tvätten ut för sortering på köksbordet, där ligger posten kvar, lägg den i lådan där ligger dosan till banken, visst ja jag skulle ju betala in räkningen för…., ja just det tvätten var det ja, upp med kläderna till ungarnas rum, oj vad det ser ut på golvet, hämta dammsugaren, oj jag skulle ju hämta en soppåse……o.s.v Det är allvarligt talat skitjobbigt att städa och någon timme senare ser det oftast värre ut än innan jag började. Kunde jag betala någon för att göra det åt mig så skulle jag lätt göra det. Å ena sidan lär sig barnen att man lejer bort det som är tråkigt, å andra sidan skulle de få lära sig lite bättre struktur och mer ordning och reda. Faktiskt lite bra metoder för att städa effektivt.  Dessutom skulle jag få lite press att hålla undan lite bättre om jag vet att städerskan kom varannan vecka. Man måste ju städa innan städhjälpen kommer liksom :-)

Däremot skulle jag inte kunna tänka mig att leja bort matlagning och inköp. Där vill jag vara med och peta själv,

szirius
10/10/13, 7:59 PM
#6

Håbe -den tid det tog att skriva den där texten, mkt prydligt och i ordning, skulle du minst ha klarat en köksröjning😉😃

Jag är väl lite överstörd😃men jag skulle gärna komma och sortera hos dig🎁

Tror att det är pedagogen i mig som gillar scheman🥳. Det blir en självklar vana som bara går av farten att tvätta en dag, städa en annan, sortera en tredje (sen kan jag svitsha dagar efter känslan)

Om man har gjort erfarenheten tillräckligt många gånger att det är så oerhört skööönt när allt ligger på sin plats och det är rent🌺, så blir det lättare och lättare att fixa det. En sak i taget bara.

Jag tänker också att det är att helga sitt hem🎂. Det är att visa vördnad och kärlek för den plats man bor på❤️. Det är alltid vägen för mig att komma igång, om jag sitter fast. Feng-shui tänk. Att få rent flöde🌊

Tidigare har jag tyckt att det är tråkigt att laga mat. Men nu lyssnar jag på Hicks under tiden och matlagningsstunderna har blivit mina guldkorn✨! Man får hitta sina knep ibland.

Men ni är ju 4 st Håbe☝️! Gör en lista🤓 hehe…sonen har plocka i och ur diskmaskinen, gå ut med sopor, vika in sin egen tvätt och städa sitt rum. Ok att han suckar o gnäller, men det blir gjort😉

Annons:
[Kathja]1
10/10/13, 8:00 PM
#7

Jag hade gärna haft någon som städar, men som du säger Håbe resten vill jag gör själv. Precis som att jag gärna har någon som lagar min bil, eller lägger om mitt tak. Men det är för mig inte samma sak som att leja bort hela familje-grejen. Men vad vet väl jag, kanske de lägger alla dessa sparade timmar på att spela spel med ungarna.

[Torahzen]
10/10/13, 8:01 PM
#8

Det låter som när jag städar - överallt samtidigt!

Gubben tycker att jag är helt ologisk, men jag tycker faktiskt att min version av städning fungerar för mig. Fast det är bra om jag begränsar mig till ett våningsplan åt gången för orken eller tiden brukar tryta efter en - två timmar sådär… Jag får ju en överblick när jag går från rum till rum, plockar undan saker och så har det blivit bättre än innan! 👍

Håbe
10/10/13, 8:05 PM
#9

Det är skillnad på att skriva och att städa 😛. Jag har århundradets sämsta organisationsförmåga.

Scheman har vi pratat om massor av gånger men det blir inte av. Varje gång vi tillbringat en hel helg med att städa och det är sådär underbart fint lovar vi oss att inte låta det bli så stökigt igen. Det tar typ två dagar…

Du är välkommen att komma och sortera hos mig när du vill. Varna mig innan så jag hinner städa undan först bara 😃

[Torahzen]
10/10/13, 8:26 PM
#10

Det är alltid roligare att städa hos någon annan. Någon enstaka gång i af…

Otroulig
10/10/13, 8:50 PM
#11

Tänk, Tora, det har jag faktiskt föreslagit några vänner. Att vi byter hem och städar hos varandra.

Vi pratade en del om det här på jobbet. Jag har ju lite ångest över att jag lämnar bort min hund nu om dagarna, fast han är ju i paradiset, (idag hade han sett ut som en lerhög efter att ha grävt efter sork). Tänker då hur det skulle att lämna bort sina barn 🤔 varför har man satt barn till världen om man bara lämnar bort dom liksom?? Men som det är idag i sverige i alla fall så tror vi kanske att vi inte har nåt val, i varje fall inte om man ska hänga med i status svängen. 

Så det är väl en prioriterings sak.

Å andra sidan om man skaffar städhjälp för att hinna umgås med sina barn är det ju ok. 

Visst kan det vara trevligt att städa…men jag kör lite efter  - när andan faller på. Det ska kännas bra när jag väl gör det. Vilket inneburit ett skitigt hem. Men det är ok för mig. Det är inte hela världen att vada genom hundhår 🙂

Szirius, du skulle komma till paradiset om du kom till mig. Haha, du skulle se mitt förråd och mina garderober, ojojojoj.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Torahzen]
10/10/13, 10:17 PM
#12

Jag skulle gärna tänka mig att anlita städhjälp för att slippa stressen av det är dags att städa igen…

Kul att byta med kompisar! Gäller bara att ha ungefär samma städnivå.

SHIAWASE
10/11/13, 1:46 AM
#13

Forstar vad du menar Szirius,,

men samtidigt tycker jag att det ar helt ok att leva sa, om det kanns bra. Jag skulle ocksa garna vilja ha bade stadhjalp och matlagningshjalp,, laxhjalp behovs inte for det anser jag att barnen ska gora sjalva,~~och de gor de ocksa,,🙂(klart om det skulle vara nagot och de fragar sa hjalper jag ju till, men det har faktiskt nastan aldrig hant,, sa jag har aldrig riktigt forstatt nar foraldrar pratar om att de maste sitta ner och hjalpa till med laxorna…)

Vore arbetstempot lagre sa skulle jag sakert njuta av att bade stada och laga mat mera, sa nar overflodet av tiden kommer,,,, sa~

Men som sagt, jag kan forsta att folk om de har rad lejer bort vissa saker, for att fa tid till annat, och jag tycker att det ar helt OK  ocksa:)

Men visst vore det harligt om tempot trappades ner sa att vi aterigen kunde borja njuta av dessa vardagssysslor och av det lilla🙂

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
linnease
10/11/13, 11:02 AM
#14

Hm.. Jag skulle lätt leja bort det. Och jag har, hehe.. Mamma och J handlar, städar och lagar maten, förutom nån gång i månaden när jag blir sugen på att baka eller laga nåt. T.o.m tvättar kläderna oftast, bra mammaservice här :D Innan gjorde M:s familj det, utom tvätten då.. Och tidigare har jag bara inte brytt mig om att städa och tvätta särskilt ofta, och åt ute eller köpte färdigmat..

Även med barn, skulle jag mycket hellre leka med dem, bygga saker, hitta på saker, jaga dem runt huset och busa med dom än att diska eller handla eller städa. Och med vuxna likaså, roligare att filosofera, prata, skapa grejor, leka, spela musik, dansa, sjunga, sporta, vandra runt ute.

Kan vara kul nån gång ibland att laga nåt gott eller baka, men det faller som mer under den kreativa grejen, hitta på och laga och skapa mat. Det gör jag gärna tillsammans oxå!

Och ja, absolut hellre jobba mera än att åka hem och städa/tvätta/diska med! Med nåt spännande projekt, där oxå, skapa grejor, planera, bygga.. 

Alltså.. är inte hela grejen med kärnfamilj lite överdrivet oxå? Vi är ju ALLA familj på hela jordklotet, varför ska barnen bara bli instängda i ett litet hus och bara få umgås med dem som födde dem? Varför ska de INTE ut i hela sin värld, ut i samhället så fort de kan?? Varför ska kärlek bara finnas sådär avskilt, och vissa folk tillhöra varandra när vi alla är fria i grunden?

Är inte det bara grundat i nån slags osäkerhet och trygghetsbehov, och tankar om avskildhet från alla andra? Vi är ju ALLA soulmates, samma medvetande, samma being, en gigantisk familj?

SHIAWASE
10/11/13, 11:15 AM
#15

Håller med Linn:)

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
10/11/13, 11:37 AM
#16

Håller också med, Linn- men jag kan ju lätt få in det hela i den kreativa biten😉. Det är ett skifte av inställning till vad man gör. 

Just nytvättad tvätt tex…en sån njutning av doften, värmen…och tacksamheten att ha dessa kläder och lakan att hänga upp…det är mindfulnes för mig.

Och jaaaa, stor familj hela världen alla - visst❤️! Jag är nog ego som vill vara så mkt med min son, och vi är allihop så hemmakära också😛

Läser ditt inlägg Linn och får olika känslor…braa…tror att nåt ligger i "nyttoaspekten" också🤔…som i sig inte behöver vara "fel" på något sätt. Jag mår BRA när jag får saker gjorda, för det skapar ett flöde i mig. Faktiskt så blir jag mer kreativ  i musik, dans, lek, skratt om jag har flow i "hemmafixandet" också. Det är bara så jag funkar☝️.

Och det är intressant att du kan vara helt friii och bara ta emot allt det där från din mamma och andra…själv skulle jag känna mig ovuxen, lat, kanske beroende, att jag utnyttjar andra🤐…så- en ögonöppnare vilka stängda åsikter jag har just i temat " ta emot" som vi ju bearbetar nu…TACK.

linnease
10/11/13, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jaaaa, alltså jag älskar doften av nytvättat med.. Hänga tvätt i solen gör jag gärna☀️ Nån gång om året :) Bara.. det är som inte tillräckligt intressant o givande för att göra de här grejorna varje DAG eller ens vecka för just mig. Jag kan ju TVINGA mig till att försöka göra det intressant, få in det kreativa i det som du säger Szirius.. men inte fullt tror jag, det är ju ändå inte vad jag egentligen vill göra. 

Sen såklart är alla olika, för andra än mig kan det ju vara äkta njutning i det. Så roligt.. Mamma dammsuger just som jag skriver ♥ Hon har en ny rolig dammsugare. Faktiskt riktigt kul att köra med.. så just denna veckan (fick den förra måndan) har vi slagits om att dammsuga. Jag är prylnörd! 😃 

Hm jag funderade på i början när jag flyttade hit om jag inte borde hjälpa till mer, men kom fram till att vad ska mamma göra då? Det passar henne perfekt just nu och här, hon gillar det, hon är hemma på heltid pga en ridolycka och just all hushållssysslor är som enda vardagsmotionen hon får, och det hon har att göra liksom, om jag skulle ta det ifrån henne vet jag inte vad hon skulle göra. Hon är inte sådär supersocial eller så kreativ på andra plan, träffar vänner ibland, men hemmet och huset och mannen är det hon tycker om tror jag! Pyssla inne och ute i trädgården, baka, städa, fixa, måla om, fota lite.

Så jag passar bara jättebra in här, mamma får lite mera sällskap på dagarna och jag får ett helt hus och hem och familj ♥♥ Är supermysigt här med mamma och J, vi njuter av god mat och dricker vin och kollar på serier ihop på kvällarna allihop, och utflykter för att fixa det en eller det andra ibland på dagarna.

linnease
10/11/13, 12:41 PM
#18

Intressant om läxhjälpen Shia.. Tror, om föräldrar liksom räknar med att de ska klara sig själva så gör de det, listar ut det liksom. På alla möjliga plan.

szirius
10/11/13, 1:03 PM
#19

"läxhjälp" = jag är nyfiken och vill veta vad de gör i skolan😛, mest i historian o geografin o så😍, så då frågar jag och får svar, haha. En mysig stund faktiskt, leder till samtal om allt möjligt. Sen har vi högläsning i svenska, vilket också bara är mys, vi läser varannan sida uppkrupen i soffan. Det enda han ibland får hjälp med är genomgång av matten om det är nåt nytt moment som han får utbrott på😃. Också av rent egoistiska skäl☝️, mitt tålamod tryter så jag inte orkar vänta ut honom alltid😇

Funderar …tycker jag testat så många olika sätt och landar nog i att det är kontrasterna som gör att allt blir roligare, olika sysslor, att BARA hela tiden spela musik, bygga, leka, vandra, kolla på film…jag blir rastlös på nåt sätt…till slut blir det roliga tråkigt….tror att det här håller form på mig…och det gör mig mer kreativ genom att pendla emellan…Finns all tid i världen och jag släpper allt så hamnar jag lätt i glo i väggen-energier. Om det finns saker att ordna -som det ju gör hela tiden om man tar hand om hus o hem-så får jag också mer inspiration till allt annat. Det är som att min motor rullar då…kanske momentum? Jag vet inte.

Låter som att du har det skönt Linn, CHILLMÄSTAREN, men jag gillar mitt också😃

linnease
10/11/13, 1:39 PM
#20

Låter nice Szirius!! 🤗❤️

Annons:
SHIAWASE
10/11/13, 3:01 PM
#21

PRECIS!!! Det ar ju det som ar det harliga, att det ar OK for alla att hitta sin vag~~~

Jag personligen ar ingen lekmamma, ingen pysselmamma,

Sa det var val lite det jag tankte pa att,, VISST ,, i och med att vi ar inprantade med normer om hur "det bor vara" och "ska vara" sa ar det sa svart att slappa pa dessa,,,

Men vi ar olika och det galler ALLA omraden,,,

SEDAN, som sagt sa ar det ju helt ok att ha asikter, och tycka att samhallet borde forandras etc.  ,, for mig skulle jag garna se en forandring dar tempot blir lugnare,, och det finns utrymme for folk att verkligen leva det liv de onskar,, framst har i Japan ,, MEN hur vi valjer att leva vara liv i slutanden ar ju upp till var och en..

Fast Szirius,, att ha dig som mamma maste ju vara underbart~ mys och pyssel🌺

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
10/11/13, 4:18 PM
#22

Sonen HATAR att pyssla, hahaha, det är därför jag gör det med alla andra(s) ungar i stället😛, de som har vett att uppskatta det, hahaha😎. De ba till sonen" åååh, du har världens bästa mamma" o han himlar med ögonen, suckar högt och flyr fältet😉

Vi behöver själva skapa ett lugnare tempo och utrymme för att göra det vi vill göra…det GÅR ju.✨ Fast man får kanske vara beredd att hoppa av ekorrhjulet och välja annorlunda än "massan". Och till det krävs MOD.

Själv har jag suttit i hammocken och förberett lektioner 2 h idag- pausat lite och grejat med annat, katten har sovit bredvid mig….så kan ett arbetspass också se ut😊☀️ YES! YES! Blir så himla glaaad när jag tänker på att jag skapat detta🥳

Otroulig
10/11/13, 7:22 PM
#23

De här diskussionerna får upp en massa frågor i mig. Vad vill jag…egentligen???

Ibland tror jag att jag bara hittar på alla aktiviteter som får mig i flödet bara för att jag inte gjort dom på länge. 🤪

Jag är nog lite som Linn, lite chill i mig, kan helt enkelt skita i att städa, bara för att jag inte är i det kreativa flödet. Samtidigt så vet jag ju hur jag mår när jag får pyssla om….hmm…jag har lättare att vara kreativ om någon annan person är med i sammanhanget…kanske. Fast i dag t.ex var jag egentligen ap trött, men ändå fick jag ett ryck och köpte höst blommor som jag just planterat i halv mörkret vid trappan - just bara för att jag kände för det.  

Städa blir roligare om nån annan är i samma städ område…hahaha. Vad jag kommer fram till är nog helt enkelt, att jag har nog banne mig en duktighets/bekräftelse faktor inbyggd här. Vad gäller städa och diska.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Lannelia
10/13/13, 11:20 AM
#24

Jag tänker som så att det spelar egentligen ingen roll om man har städhjälp, nanny osv, så länge man är i fas med sig själv när man väljer detta och i sitt hjärta trivs med det så är det ju helt rätt!:) finner man glädje i det så finns ingen missunsamhet! Är man upplajnad så kommer allt att lösa sig, på vilket sätt det än blir! Barnen tar efter o lär sig att alignment är det viktiga och att följa sin inre röst mot det man vill och önskar!!:) Huvudsaken är väll att visa sina barn att kontakten till sitt inre/källan är det viktiga? För alla är vi olika, önskar olika, längtar efter olika saker i våra liv. Och vill man ha någon som gör dessa saker hemma för att man vill ha mer tid till sin karriär och rida på den vågen och sedan umgås med barnen annat än att göra läxor mm, och trivs med det då är det ju rätt:) Både för barnen och för en själv. Jag skulle gärna träffat mina föräldrar mer sällan under min uppväxt om det var så att NÄR jag träffade dom så var dom uppkopplade till sitt högre jag💖


~♥~

Healing yourself is connected with healing others ~ Yoko Ono

You are exactly where you need to be. Just breathe 

szirius
10/13/13, 11:36 AM
#25

#24 håller absolut med! Tror att i botten, vad som gjorde att jag reagerade då jag skrev detta är att de jag mött med dessa liv INTE varit upplajnade med sig själva, utan valt det utifrån att deras vänner gör så, deras grannar gör så, det anses vara "framgångsrikt" etc etc. men likväl har de upplevts stressade, onöjda, "jagade" av nåt…Missunnsamhet kanske jag skulle känna😇 om de nu verkade lyckliga…men det är ju DET som är mitt huvudbry…att allt ser så flowigt ut men KÄNSLAN de utstrålar är nåt annat🤔

Så helt sant! Gör man det i alignment så är det perfekt! Självklart!Precis som ALLT är perfekt om man gör det i alignment🙂Och om inte, så faller det platt.

Så huvudfrågan är väl egentligen den vi alla hela tiden pular med härinne😉: HUR kan vi lyssna på våra egna röster, HUR når vi alignment så att vi kan leva våra liv i glädje, på det sättet VI vill, utan att tappa bort oss av hur andra väljer och gör och tycker?

Upp till toppen
Annons: