Annons:
Etikettloa-konkret-metoder-tekniker
Läst 3129 ggr
Neugieriges Mädchen
2013-08-19 14:39

Bli bekväm bland människor?

 Jag började idag mitt första år på gymnasiet. Min lilla klass verkar helt okej. Vi är en ovanligt liten klass med bara tio personer, vilket bara är bra tycker jag. Men trots det var jag rätt så nervös och tyst, samt kände mig inte hundra procent bekväm. 

  Jag vet att det var många som var tysta och försiktiga. När läraren inte pratade eller befann sig i rummet blev det nästan tvärtyst. Men sedan började vi prata lite, lite. Små kommentarer om skolan eller frågor om varandra. Jag vet att det är okej att prata och ställa frågor. Ingen kommer hoppa på mig eller snäsa till om jag gör det. Men varför känner jag mig "rädd" eller "hotad"? 

 Det kommer säkert att kännas bättre imorgon då personerna och skolan inte är helt nytt för mig. Det förväntar jag mig. Att all osäkerhet kommer att släppa. Men den där obekväma känslan som kommer fram då jag befinner mig bland människor då? Det är en blockering jag vill släppa. Är det bara att intala mig själv att jag känner mig bekväm, att jag är välkommen, att jag är pratig?   

 I mina tankar ser jag framför mig hur det skulle vara att befinna sig bland en massa människor och att jag kommer på en massa att säga. Hur det skulle kännas att vara med i gemenskapen. Att det inte längre bara är något jag ser andra göra.

  Då det gäller förhållandet till mig själv så tycker jag att det är väldigt bra. Ensam trivs jag jättebra och jag lever väl egentligen i min egna lilla värld och är väl inte så beroende av andra för att klara av saker. Men för att öka min livskvalitet behöver jag utveckla min sociala kompetens genom att samarbeta med andra. Det är dags att känna sig bekväm i det! SkrattarHur förändrar jag mig själv från att vara en "ensamvarg" till att bli en "samarbetsmyra"? 

 Ja, jag har nog skrivit en del om detta i andra inlägg jag gjort, men  skulle behöva några bra tips av er om ni har lust. Tack!  Ler

Annons:
Otroulig
2013-08-19 17:28
#1

Hej Neu, roligt att du skulle ta upp detta, för jag funderar också på varför jag just nu verkar stänga ute människor.

Det kanske inte är riktigt samma sak - men resultatet blir ju detsamma. Att vi känner oss utanför och inte med i gemenskapen.

En sak som jag tror är viktigt är att vi förlåter oss själva för att vi är blyga. Så när du inte vågar prata, och känner dig tyst. Slå för allt i världen på dig då. Var snäll mot dig själv.

Jag tror att de flesta är lite blyga när man kommer i en ny grupp. Ni vet att ni ska vara tillsammans en längre tid. Då kanske man t.om är lite mer försiktig än om man bara träffas tillfälligt. 

Tydligen så kan man öva upp sånt här. Jag gissar att om du TROTS att du är rädd vågar säga eller ställa en fråga, så visar det sig att det inte är så farligt. 

Ibland är det bra att göra saker man inte tror att man vågar, det är då man växer 🙂.

Så om du klurar lite på vem du skulle vilja prata med, vem som känns tryggast så kan ditt mål vara att prata med den personen inom några dagar. När du har gjort det, tacka dig själv och känn YES! DET gjorde jag bra.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

SHIAWASE
2013-08-20 11:55
#2

Precis! Ett helt normalt och vanligt fenomen!!:)  Sarskilt nar man ar pa vag att "hitta sig sjalv" .

Nar man hittar sig sjalv och ar fullkomligt nojd med den man ar,, da kanner man sig ocksa bekvam i vilket sallskap som helst. Men nar man annu inte riktigt vet vem man ar, eller nar man annu inte riktigt kan uppskatta sig sjalv precis som man ar, nar man fortfarande jamfor sig med andra etc. etc. Da kommer det ocksa situationer nar man kanner sig obekvam, osaker, att inte passa in osv.

Vi manniskor behover tid~~~~VI utvecklas alla i olika takt, men det ar just genom sadana situationer som vi utvecklas mest.

Sa omfamna denna nya fas i ditt liv, med allt vad en innebar,, omfamna kontraster, se det inte som positivit eller negativt , utan som kontraster.

Tala om for dig sjalv, att allt ar bra, allt ar som det ska vara, och DU SJALV ar BRA, precis som DU ska vara.

Och lat processen ta den tid den tar. Titta pa dina nya kompisar med oppna ogon! Undvika att placera folk i fack, eller domma pa ena eller andra sattet. Da kommer de att titta pa dig med oppna ogon ocksa!

Ni kommer sakert att fa nagra jattebra ar tillsammans!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Blueberry95
2013-08-20 19:57
#3

Jag tror att det är väldigt svårt att ändra på sig så länge man trivs med sig själv. Jag är som du, jag gillar också att vara för mig själv och har alltid blivit sedd som den tysta.  Jag har gått i min klass i två år nu men är ändå inte hundra procent trygg. Jag har accepterat att jag inte är lika utåtriktad som många andra. Men man kan ju alltid träna sina andra egenskaper :) lycka till!

Neugieriges Mädchen
2013-08-20 22:11
#4

Tack för era svar! SkrattarIdag har det faktiskt känts mycket bättre! Jag tror det var mer nervöst igår för att allting var nytt. Jag kände ju ingen. Men idag blev ännu några meningar sagda.  

  Det du sa om att jag ska se alla kontraster, SHIAWASE, kom upp i mina tankar igår. Jag tänkte på hur andra människor kan få mig att komma fram till hur jag själv vill vara. Och att jag idag verkligen märkt att andra i min klass och på skolan överhuvudtaget, också varit rätt så tysta får mig att inse att jag inte är sämre. Det är lite där osäkerheten ibland ligger, som ni också nämt, att jag ännu inte är helt bekväm med mig själv. 

   Men jag låter det ta sin tid och är väldigt, väldigt tacksam över den här dagen. Ska nog gå och skriva en tacksamhetslista innan jag sover.  Glad

SHIAWASE
2013-08-21 00:03
#5

Later som en bra dag NM (for langt och svart for att komma ihag😉)!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Upp till toppen
Annons: