Annons:
Etikettloa-konkret-metoder-tekniker
Läst 1407 ggr
Pelle Långlös
2013-08-14 15:15

En fråga till er?

Jag har fått ECT (elchocker sägs det i Sverige) och minnet är uselt. Jag har upptäckt att det jag gillade förut som typ godis inte alls är lika gott längre. Jag borde då göra något åt detta så kan jag få min chans att än gång för alla sluta med dessa sötsaker men hur? Hur gör jag på bästa sätt?

PS. Alltså hjärnan kommer inte ihåg det söta.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
[Torahzen]
2013-08-14 15:20
#1

Kan du utveckla lite?

När det gäller sötsaker så gäller det att se till att de inte finns lätt-tillgängligt. Köp inte hem godis, chips och kakor. Baka inte. Om du ska på café, bestäm dig då innan vad du tycker är ok att äta. Dricka en slät kopp kaffe eller te.  Kanelbulle eller köp en smoothie.

När brukade du äta godis?  varje dag till kaffet? Lördagsgodis? Tänk på vilka situationer du gör det och bestäm dig för en annan vana. Lättar sagt än gjort… Själv sitter jag och knaprar på russin just nu.

Pelle Långlös
2013-08-14 15:23
#2

Utveckla vad? Alla vet väl hur en söt sak smakar och känns i munnen. Det är det hjärnan kommer ihåg.

Jag är grymt sockerberoende så det är lätt att köpa något. Hur skall jag tänka när jag står där i butiken och vill köpa?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Kathja]1
2013-08-14 15:29
#3

Du ska tänka att eftersom du inte längre minns hur det smakar så kommer du att bli besviken om du köper godis för att äta då det inte smakar som du har tänkt dig. Därför kan du lika gärna köpa något du VET att du gillar, något du minns hur det smakar och som är gott (och nyttigt). Sockerbegäret brukar, vad jag vet, ge med sig efter ett tag så det gäller bara att hålla dig ifrån det.

Tänk att det du vill ha, och vill äta, är det som är bra för dig och din kropp och själ. Intala dig att du är värd att må bra på alla sätt och vis. Fokusera på hur positivt det faktiskt är att du har glömt bort vad du tycker om sött.

Pelle Långlös
2013-08-14 16:21
#4

Tack. Det skall jag försöka att komma ihåg. Har en stor godispåse här hemma men jag känner verkligen inte för att äta den. Funderar verkligen på att slänga den.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Torahzen]
2013-08-14 16:26
#5

Utveckla hur du vill sluta menar jag.

Som sagt tänk på det du vill ha.

Pelle Långlös
2013-08-14 16:35
#6

Hur jag vill sluta? Att äta godis är aldrig rätt. Socker är ett gift. Socker gör en fet. Jag frågar er hur jag skall sluta som bäst med LoA-tänk.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Alexandraea
2013-08-14 16:54
#7

Som en med-sockerberoende skulle jag säga; ta den här chansen att rensa och avgifta kroppen. Släng allt sött du har hemma för att minimera risken för återfall, och ät endast protein, fett och grönsaker. Jag tänker att eftersom din hjärna redan är inställd på att den inte vill ha socker så kommer avgiftningen att gå lättare. Om kroppen redan reagerar positivt på ett hälsosammare liv (du slipper abstinensbesvären) så kan du lättare omprogrammera dig till att ändra dina vanor/tankar. I LOA-termer; du lever redan ett hälsosamt liv/har hälsosamma tankar och kommer därför att dra till dig mer energier av ett hälsosamt liv. 🙂

retep
2013-08-14 16:55
#8

Du har redan fått veta det i ett bra tips från Kathja! Som du säkert förstår så kan ingen av oss hjälpa dig att sluta! Inga tips du kan få har någon betydelse om du inte själv har viljan att sluta! Så hur du skall "sluta som bäst med LoA-tänk" Det är att du själv vet att… Hurra, så bra! Nu äter jag inte längre godis och sötsaker!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

szirius
2013-08-14 22:19
#9

Om du inte ens känner dig sugen, så smaka inte🙂. Om du märker nu att du inte tycker att sötsaker är lika gott längre, så kanske det finns nåt annat som du tycker är godare nu. För jag gissar att det är behovet av att småäta som sätter igång? Knapra på färska grönsaker? Jag älskar tex morötter! Sen finns det olika "tricks", att byta ut ovanor mot bättre vanor. Så fort du känner att du får lust att småäta, ta i stället ett stort glas vatten. Efter ett tag försvinner suget.

Sötsug kan också vara brist på magnesium, kan vara värt att testa äta extra magnesium ett tag.

Pelle Långlös
2013-08-15 06:47
#10

Tack. Nä det är bara dumt att köpa sötsaker om jag inte är sugen längre. Köpte av gammal vana bara. ;-)

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

ollivoll
2013-08-15 08:09
#11

Ett tips att du gör med godispåsen är att hälla i diskmedel i den. Då vill du verkligen inte äta innehållet. Jag har gjort det några gånger för jag är själv sockerberoende: )

undrarens
2013-08-15 12:18
#12

#7 och #8 bra tänkt är nog inne på samma linje för att slippa sötsuget

#8 👍för slutklämmen

#11 discustings the word, låter mkt effektivt😃, med risk för input/output svängnigar.

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Pelle Långlös
2013-08-15 16:14
#13

Jag kunde gå till bussen utan att gå via butiken först. = ingen godis. 😃

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
[Kathja]1
2013-08-15 16:16
#14

Yey!!! Heja dig. 👍😃🤗💋

Pelle Långlös
2013-08-15 16:17
#15

Japp. 😃 Var tvungen att skriva det på facebook också. Hahaha.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

linnease
2013-08-15 16:26
#16

🎈🎂🥳

Eller, haha, tårta kanske inte var helt rätt just här.. ;) :)

Pelle Långlös
2013-08-15 16:31
#17

Det är lugnt. 😃

Kom och tänka på ett "problem". Jag skall ha en tjej (1 av mina 3 döttrar) i helgen och hon vill väl säkert ha godis. Hur gör jag nu? Jag skall ju inte köpa och slösa pengar på sötsaker. Skall jag strunta i det och sen får hon äta banan som jag har massor utav hemma.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Kathja]1
2013-08-15 16:41
#18

Gör glass till henne! Frys bananer i tunna skivor, sedan mixar du dem med frysta bär. Tada! Glass - god och nyttig. 😃Hon, precis som du, klara sig utan godis.

Pelle Långlös
2013-08-15 16:44
#19

😃

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Skogshumblan
2013-08-21 19:55
#20

Fruktsallad eller popcorn kan vara minst lika godisgott tycker mina barn. Ta tropiska frukter och blanda de ni tycker om. Behöver inte ha något sött till, om man vill går det med kesella/ keso/kvarg eller varför inte naturell yoghurt man fryst en stund.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
SHIAWASE
2013-08-22 01:33
#21

Skogis!! Later ju mumisgt,, nu blev jag riktigt sugen~~🌺

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

szirius
2013-08-23 12:16
#22

Vi kör också popcorn och yoghurt som godis på helgerna. Finns en citronyoghurt som smakar som värsta lyxefterrätten, mmmm. Och nötter!

Håbe
2013-08-23 13:59
#23

Jag brukar göra en pannacotta som lite kvällsgodis till helgen. Grädden och vaniljen har så mycket smak i sig så inget socker behövs och sen lägger jag på lite frysta hallon som jag micrar så de blir mjuka och såsiga. Det känns lite lyxigt och gott och innehåller bara det socker som finns i grädde och hallon naturligt.

[Kathja]1
2013-08-23 15:54
#24

Åh pannacotta är gott, sist gjorde jag med rabarberkompott till. Mmm🤤

SHIAWASE
2013-08-23 16:40
#25

haha!! den har traden utvecklas till en recept trad !Yes! kanske skulle vi ha en sadan, en trad med recept som man blir lycklig av **** Pelle Langlos,, om du vill har mer svar pa din fraga och kommentar,, sa fortsatt bara att fraga pa!!!! vi svavar ju ivag ar at diverse hall, och vi tycker att det ar ok,, sa det ar bara att hojta till sa styr vi in oss pa amnet igen,,,

men onekligen sa later ju dessa mumsiga recept underbart goda!!!!
Pannacottan vill jag nog ha ett detaljerat recept pa Habe!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Håbe
2013-08-23 16:52
#26

Åh, jag bara gör på en höft.

 Kanske 2 dl grädde (slår en skvätt i kastrullen bara)

1 gelatinblad som får ligga i blöt 5 min.

Vaniljpulver (inte socker) en liten skvätt av det med. Kanske en halv tesked eller så. Vaniljstång blir ju ännu godare förstås. Men dyrare.

Värm det i en kastrull till det nästan kokar.

Krama ur gelatinbladet och lägg i det i grädden. Blanda lite och häll i ett serveringsglas eller skål. In i kylen ca 5 timmar.

Sen när jag ska äta den tar jag lite hallon ur frysen. Det går bra med vilka bär som helst men jag föredrar hallon för jag tycker att det syrliga i dem får grädden att kännas sötare. Det blir en bra kontrast. Micra dem ½-1 minut så de blir mosiga. Blanda om dem lite så de löser upp sig ordentligt och häll över pannacottan. Jag gillar att de är lite varma men då måste man äta den direkt. Vill man ha lite sötare kan man hälla lite florsocker i hallonen också men jag tycker inte att det behövs.

Min chef bjöd på pannacotta och då hade hon passionsfrukt på. Det var också riktigt gott.

SHIAWASE
2013-08-23 17:02
#27

haha!! Habe,, gor bara pa en hoft,,, exakt,, jag har nog aldrig last nagot recept,, total hopplos,, ~~ TACK, detta ska provas:) Kanske jag foljer ditt recept forsta gangen,,hehe,

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
Upp till toppen
Annons: