Annons:
Etikettuniversum-och-andlighet
Läst 2537 ggr
Thomthom
2013-08-09 21:54

Samtal om Gud av Neale Donald Walsch.

Vad tänker du om triologin? Vilka känslor gav den dig?

I flera avseenden har böckerna gett mig tröst och hopp. Men jag tvivlar ändå på att det är Gud som skrivit böckerna..

Vad tänker Du?

Vänligen,

Thomas

Annons:
Otroulig
2013-08-10 09:31
#1

Hej Thomthom,

Nu förstår jag inte riktigt, det är ju Neale som skrivit böckerna och han har återgett sina samtal med Gud. Men det kanske är det du menar, ÄR det verkligen Gud han pratar med?

För mig är Gud=källan=Universums urenergi=Allah osv. Framför allt är det kärlek. Jag tror att vi alla är en del av den, så vi har alla möjlighet att prata med Gud. Vi kanske t.om gör det utan att förstå det ibland.

Jag har läst många böcker med Neale och jag äääälskar dom. En del saker kanske kan vara lite svåra att ta in först, när vissa saker ställs på sin spets. Men idag kan jag bara säga att jag håller med om i stort sett allt han säger. Något som är väldigt intressant är att läsa om kvantfysik och koppla till det han skriver om.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
2013-08-10 09:55
#2

Stämmer in i ovan.

Gud har aldrig skrivit några böcker, däremot inspirerar han till dem, är alltid människor om skriver. Men jag tror absolut att grunden till dessa böcker är Neals samtal med Gud, varför skulle det inte vara det? Vi alla talar med Gud, varje dag. Vissa ser det inte bara som samtal med Gud.

Jag gillar de skarpt, främst den första Samtal med Gud boken och så Morgondagens Gud. Är så underbart att få ord på saker och ting som man har funderat över och vissa fall får man en bekräftelse att man är rätt ute. Det är också trevligt. 😃

Håbe
2013-08-10 17:19
#3

Jag tänker så här- att Gud är allt som finns. För det kan inte finnas något som Gud inte är. Gud finns i varje sten, i varje, blomma och i dig och mig. Ingenting går att koppla bort ifrån Gud. Ingenting finns som inte hör ihop med Gud. Allt är samma energier. Jag tror att det var det Jesus menade när han sa att han var Guds son. Inte att han var det ensam, utan att vi alla är Guds barn. Att Gud inte är någon som sitter ovanför oss och dömer våra handlingar utan han/hon/den/det finns i var och en av oss och vi kan alla höra Guds röst om vi lyssnar. Det är det som är vår intiution, vår magkänsla. Sen finns det vissa, tex Jesus, som lyssnar bättre än de flesta andra av oss. För vissa går det lätt. För andra, som mig, krävs det lite mer för att vi ska höra och andra är inte där att de ens vill höra. Det finns många visa män och kvinnor genom historien, i många olika religioner, som försökt förmedla egentligen samma budskap till oss. Neale Donald Walsch är en av dem och han gör det bra. Det han skriver är ju egentligen samma budskap som i bibeln fast på 2000-taliska. Jesus var en man som levde för två tusen år sen och som uttryckte sig på ett sätt som man gjorde då. Och det språket når inte fram till väldigt många människor idag.

Så min mening är att Gud inte skrivit boken i den bemärkelsen att något yttre "väsen, makt" skulle ha gått in i Walschs kropp, tagit över den och skrivit boken. Utan att han plötsligt förstod hur han skulle lyssna och blev en av dem som kunde förmedla det som så många andra tidigare redan försökt förmedla, men i en mer uppdaterad version.

Thomthom
2013-08-10 18:57
#4

Trevligt läsa era reflektioner och tankar. Gud har inte skrivit böcker rent fysiskt, med sina bara händer, det tror jag vi alla är överens om. Jag menade inte så men uttryckte mig kanske klumpigt.

Jag delar era uppfattningar om vad Gud är och på vilka vis han ibland ger sig i uttryck. Även för mig har triologin varit givande läsning. Emellanåt ger den ett start genklang i mig, känslan av att orden har en högre avsändare än författaren själv. Men ponera att det ändå är Neale Donald som skrivit allt utifrån sig själv. Skulle det spela någon större roll?

Trovärdigheten för hans livshistoria må sjunka, men budskapet är väl detsamma? Antingen köper man allt eller så avfärdar man allt, tänker jag. Låt säga att jag köper allt, verkligen tror det är Gud som talat genom författaren - och sen visar det sig vara en bluff - hur skulle jag ställa mig till det? Tycker den frågan är intressant.

Avslutningsvis, jag är av uppfattningen att Gud faktiskt har talat genom författaren, och skulle naturligtvis inget ha emot att gå samma öde till mötes. Ändå har jag en innerlig kritisk vilja att avfärda allt som humbug.

Borde ju vara nöjd med känslan böckerna gett mig. Eller?

Det här är inte helt lätt. Jag vet inte om jag är troende eller inte. Kanske är det därför jag är här - för att komma vidare, skapa ordning, komma fram till något. Man får se.

Tack för era kommentarer. Kram

Vänligen,

Thomas

[Kathja]1
2013-08-10 21:04
#5

Eftersom allt är Gud, vilket innebär att alla är Gud så spelar det absolut ingen som helst roll! Så länge som man är "med Gud", med andra ord lever sitt sanna högsta jag, med sin själ, så blir det man gör, är och förmedlar Gud. Gud är kärlek så lever du i och med det lever du i och med Gud. Det finns inget annat. Det finns Gud eller utan Gud.

Och om du borde vara nöjd med böckerna som i att det räcker det vette fåglarna, livet och därmed Alltet/Gud är ju så mycket större, så varför nöja sig. Fortsätt du att söka, fråga och lyssna på svaren. Gud talar med dig (oss) alla hela tiden, det gäller bara att lyssna. ❤️

Thomthom
2013-08-10 23:12
#6

Alla är Gud, allt är Gud, skriver du. Panteism i någon form, ok. Du skriver sedan att det finns Gud och det finns utan Gud. Vad är utan Gud om allt är Gud? Tror här du syftar till vilka val individen gör. Att tro eller inte tro, till exempel. Däri skulle skillnaden ligga huruvida jag är med eller utan Gud?

Vänligen,

Thomas

Annons:
[Kathja]1
2013-08-11 09:10
#7

Jag tänker det är som med ljus och mörker - ljus ÄR medan mörker INTEÄR. Ljus existerar i sig själv, medan mörker enbart är en brist. Gud är kärlek och själva livet och att vara utan Gud är där man lever utan kärlek, m.a.o i ett bristtillstånd - just som mörker.

Eftersom Gud är allt kan man inte leva med något annat, man kan bara leva utan. Bristen är iof Gud det också eftersom hen är allt och eftersom bristen inte hade funnits utan Gud, precis som att mörker inte hade funnits utan ljus.

Att vara med eller utan Gud är för mig det samma som att vara i Vortex, vara i ditt flow, leva enligt ditt inres önskan, ditt högre jag - eller vad du nu vill kalla det. Alla här inne är inte bekväma med att benämna "det" Gud men det är samma sak - det gäller bara att skilja på GUD och den Gud som religionerna har skapat.

Så visst blir det ett val, jag väljer att leva med mig själv eller jag väljer att leva utan mig själv, jag simmar mot strömmen (så som mitt eget flöde och vad mitt inre högre jag behöver för att vara i harmoni) eller så flyter jag med. Däri finns valet.

Så att du tycker att böckerna slår ann något högre, att det borde vara något annat än en människas ord så beror det på att det du läser är det du lever när du är med Gud, när du lyssnar. Det du läser är om dig, om mig, om alla. Det är därför vi känner oss hemma när vi läser texten. Det är det man inom kristendomen benämner som frälsning, att hitta till Gud, att hitta sin kärna av kärlek, tillit, harmoni och liv.

Sedan finns det de som inte är redo att lyssna ännu, och för dem är texten skrämmande, eller intetsägande. Men allt har sin tid.

[Kathja]1
2013-08-11 09:38
#8

Thomthom - Den här fick jag nyss, tror att den är till dig. Kommer från ACIM - A Course In Miracles - som utgår ifrån Bibeln, är som en handbok.

Idag var det lektion 223.

I was mistaken when I thought I lived apart from God, a separate entity that moved in isolation, unattached, and housed within a body. Now I know my life is God’s, I have no other home, and I do not exist apart from Him. He has no Thoughts that are not part of me, and I have none but those which are of Him.

Our Father, let us see the face of Christ instead of our mistakes. For we who are Your holy Son are sinless. We would look upon our sinlessness, for guilt proclaims that we are not Your Son. And we would not forget You longer. We are lonely here, and long for Heaven, where we are at home. Today we would return. Our Name is Yours, and we acknowledge that we are Your Son.

SHIAWASE
2013-08-11 09:57
#9

Vi kan inte leva utan Gud för vi är Gud . Vi har valt den livssituation vi har för att vi vill expandera ALLA lever med Gud. Vi är en del av källan , ständigt, alltid. Sedan kan vi göra valet medvetet och aktivt använda oss av universums lagar, att medvetet koppla upp oss till källan och därigenom skapa ett liv som vi önskar. Men ingen kan existera utan källan för vi är källan , eller Gud om du föredrar den benämningen. Källan , Gud är inget utomstående , vi är källan , vi kan aldrig välja bort den. Men vi kan låtsas att ignorera den, fast det kan vi heller inte, , vi kan inte ignorera vår existens 😊

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2013-08-11 10:51
#10

Amen till det Shia! ❤️

Thomthom
2013-08-11 12:00
#11

Jag förstår dess synsätt, tack för vidareutvecklingen. Jag ser gärna att verkligheten förhåller sig så. Det är önskvärt, jag kan välja tro på det är så. Veta kan jag inte göra. Jag kan uttrycka det som att jag vet att Gud inrymmer oss alla. Som tron på något gott. Det finns en anledning till att inte veta, utan just välja att tro, känna, uppleva etc. Så tror jag. Alldeles sant är att vi alla gör olika val och tänker Gud i olika skepnader. Liknelsen med ljust och mörkt är bra. Den avdramatiserar och gör sammanhanget lättförståeligt. Allt som existerar behöver motpart, jag tror på det med. Ondska, mörker, etc är tvunget och existerar naturligt.

Vänligen,

Thomas

[Kathja]1
2013-08-11 12:12
#12

Har du läst boken Morgondagens Gud av Neal Donald Walsh? Där säger han bland annat…

Livet ÄR. Livet är det som ÄR. Livet har ingen form, inget utseende, inget kön. Livet har ingen färg, ingen doft, ingen storlek. Livet är ALLA former, alla utseenden, alla färger, dofter, storlekar. Livet är bägge könen och även utan kön. Livet är alltet och allting, och det är ingenting ur vilket allting framträder. Det finns inget livet skapar som inte är livet självt. Allt du ser överallt omkring dig är uttryck för livet. Livet är allting. Det strömmar genom dig och genom allting. DU är ett uttryck för livet, och livet är du, i ett uttryck av sig självt som är du.

- Byt så sedan ut "Livet" mot Gud och läs igen.

Hur känns det att läsa det?

Jag tror nämligen på att KÄNNA hur saker och ting känns. Slår de ann en sträng inom dig, känns det rätt  - ja då är det rätt för dig och det är det som räknas. Inte tänka bara känna. Inte göra bara vara.

szirius
2013-08-13 23:12
#13

Jag hittade inte dessa böcker nu när jag var hemma. Jag har ettan men har bara lånat och läst 2 och 3, det var ett bra tag sedan nu. Skulle bli vääääldigt glad om det fanns nån som kanske skulle vilja låna ut dem till mig🙂🌺 Är sugen på att läsa om dem!

Annons:
[Kathja]1
2013-08-14 08:52
#14

Szirius - Jag har bara 1an, 2an och så Vänskap med Gud och Morgondagens Gud. Den sista håller jag på med, men vill du ha någon av de andra så kan jag skicka dem till dig, ifall du kan ta att de är "kluddade" i. 😇

szirius
2013-08-14 22:04
#15

#14 ååååh, finis, jag lånar gärna 2.an och vänskap med Gud🙂. Jag skickar adressen till dig.💋🎈

[Kathja]1
2013-08-14 22:34
#16

❤️

Upp till toppen
Annons: