Annons:
Etikettloa-och-relationer
Läst 1337 ggr
Otroulig
7/23/13, 6:44 AM

Vårt behov av Gemenskap

Hej,

Har funderat en del på det här. Hur viktigt det är med gemenskap - hur stort behov vi har. Jag lyssnade på en intervju med Lynne McTaggart för några månader sen,där hon påstod att det var ett av de största behoven hos oss människor och den största drivkraften.

Förstår ett och annat lite bättre när jag ser det ifrån det perspektivet.Eftersom jag är singel och ingen egenskapad familj så har ju jag fått mitt behov uppfyllt på andra sätt.  Jobbet t.ex - Det är därför kanske det är så viktigt för mig. Och så känslorelaterat.

Att jag sedan dragit mig undan min "gamla" kompis familj som jag umgicks mest med har ju också betydelse.  I samband med detta hittade jag ju ER ❤️❤️ och förstår ännu mer varför ni är så viktiga i mitt liv just nu.

Funderar också på varför jag ibland drar mig undan och "stänger av" i en grupp. Kanske rent av ppg.a rädsla för att komma "med" för att sedan bli utkastad…

Har ni några funderingar kring detta, hur viktig är gemenskap för er, var får ni den i era liv?

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
[rore]
7/23/13, 7:22 AM
#1

Detta med gemenskap har genom åren varit ganska så komplicerat för min egen del.

Det är något som jag alltid känt att jag inte haft, på riktigt sas och ändå så har jag längtat efter det och när tillfällen kommit så har jag backat undan, stängt ner isolerat mig i mig själv.

Rädd för att ge utav det som är jag.

Rädd för att ta emot gemenskapen/kärleken som visade sig.

För min egen del handlade det mycket om in programmerade beteende mönster, som jag behövde komma underfund med.

SHIAWASE
7/23/13, 7:49 AM
#2

ja,, gemenskap ar nog viktigt for oss fysiska varelser.

Men jag personligen, ar ju en sadan som trivs mycket bra sjalv, och har ingen stor vanskapskrets,,, men det beror kanske mera pa tid etc. an pa andra saker.

Det ar ju ocksa sa att vi (var sjal alltsa) expanderar genom alla relationer,,, sa de som tex. inte skaffar familj och barn,, hittar andra relationer som hjalper till me expansionen (som du tex. otroulig) , Och nu i och med att vi befinner oss i denna fantastisk varld, sa kan vi uppratta harliga cyber relationer och gemenskap (som den vi har) och vi hjalper ocksa varandra att expandera.

Sa,, att vi soker gemenskap, att det ar viktigt for oss, handlar inte om att vi inte vill vara sjalva, utan mera om att vi ur andligt perspektiv, vill expandera sa mycket som mojligt ofta ar manskliga relationer det basta "verktyg" till expansion….

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
7/23/13, 8:43 AM
#3

Jag har i princip aldrig haft ett "umgänge" annat än då jag gick i gymnasiet, då var vi ett gäng tjejer som umgicks super mycket. Nu träffas vi kanske en-två gång per år, började igen förra året efter drygt tio års uppehåll.

Jag har alltid valt bort vänskap eftersom man riskerar att bli sårad, mend en tiden är förbi och ibland fundera jag över varför det inte finns mer människor i mitt liv. Det är jag och älsklingen, och så har vi ett par vi umgås med en del, men annars väldigt sporadiskt. Men jag hade gärna haft fler, men uppenbarligen finns där fortarande vissa blockeringar annars hade det ju redan varit. 🤔

Har faktiskt den senaste tiden drömt mycket om mina gymnasievänner, kanske står för något på relationsplanet? 🤔

Drömmer om att ha en hel hög med spännande människor att dryfta livet med i alla fall, så de kommer nog att dyka upp när det är dags. Annars har jag de senaste åren faktiskt träna i att vara själv med mig, var ju min största rädsla då jag skilde mig detta att nu var det bara jag med mig - tänk om jag inte gillade mig! Men det gör jag. 😎

Så kom igen Gud, sätt fler givande vänner av alla de slag i mitt liv(för hur mycket jag än älskar er sp är det mysigt att ses IRL), nu kör vi. Opa!

[Torahzen]
7/23/13, 9:54 AM
#4

Jag har flera gånger känt mig utanför gemenskaper och därför håller jag mig själv utanför av rädsla för att bli utesluten.

Jag saknar några nära vänner som jag kan umgås med irl och hitta på något med andra familjer. Jag litar på att de är på väg.

Samtidigt är jag nöjd att umgås med mig själv.

crinalina
7/23/13, 7:53 PM
#5

Jag kan känna gemenskap på många olika sätt. Det kan vara med vänner, familj, katterna. Det kan vara irl eller i cybern, men det kan också vara genom böcker, filmer eller musik. Eller med mig själv.

Förr kunde jag dock känna mig utanför gemenskapen, när man är ung och ensamstående mamma så kan lätt bli så att vännerna hittar på saker på helgerna och man kan inte vara med för att man inte har råd eller inte har barnvakt tex. Och det lärde jag mig ju snabbt att det blev ju inte bättre av att gå runt och deppa och må dåligt över det. Det händer alltid någonting när man inte är med, så att säga. Men, det händer ju alltid någonting när man är med också, och då är det kanske någon annan som inte är med. 

Idag så känner mig aldrig ensam, jag känner alltid att jag har valet att sälla mig till en gemanskap av något slag, även om det är genom att spela Candy Crush på facebook. 

Som med allting annat så handlar det helt om vad man har för fokus.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
7/23/13, 8:56 PM
#6

👪 Också nu i denna fråga om gemenskap, tänker jag att, det är vår uppmärksamhet och vårt förhållningssätt som nyckeln.🔑 Om anledningen 🌵 till att vi avstår från att söka gemenskap eller upprätthålla gemenskap, beror på att vi är rädda att bli avvisade och sårade? 👎 Då tänker jag att det just kan ha att göra med hur vi förhåller oss. Förhåller oss till oss själva och till rädslan att bli avvisade, förhåller oss till vår egen självkänsla och än mer vår självkännedom.💬 Vet vi med oss att vi kan klara att leva oberoende och ensamma med oss själva. Kanske bara ha gemenskap på en mer ytlig och bekväm nivå med vissa personer, eller på jobb m.m.💁 Då kan vi också och borde också, utifrån den styrka vi har av andligt uppvaknande, med förstående människor här. Med vår egen närvaro och med frammanat kärleksflöde, 💓mobilisera den inre kraft och styra vi har, att förhålla oss harmoniskt och med distans, även då vi är i nära relationer, i olika sällskap och situationer av gemenskap. 👫eller👬eller👭eller👪 Att ha distans även då vi är i en gemenskap, 😇att inte tillåta sig att bli eller vara utesluten. 😎Det är möjligt för oss när vi inte förhåller oss beroende utan mer i ett förhållande och förhållningssätt som är oberoende och givande, som i att ge. Givande och med kärlek, 💞för att vi vet att det är det som lyfter 💪relationen och utbytet i en gemenskap. Och oberoende för att vi vet vem vi är och vad vi har och klarar oss bra med oss själva. 💃Vet att vi inte behöver binda oss till gemenskap, som kan vara krävande och destruktiv. - Vet att jag kan välja bort och välja en annan, något annat. Och bara för att jag vill, för min glädje och den glädje jag ger, bara för för att ha människor i min närhet, och mitt liv.🎎 - Vet att jag har allt jag behöver! 🍭 Vet att ingen 🐯och inget egentligen kan skada eller såra mig.🐣

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Otroulig
7/23/13, 9:23 PM
#7

Hehe Peter, vi har kommit in på detta idag, att just vara fria, starka och oberoende och ändå fulla med kärlek. 

Men när du säger att ha distans även då vi är i en gemenskap…vet inte om jag kanske tolkar det för starkt - men att distansera sig känns inte som rätt för mig, jag vill vara vidöppen i hjärtat. Jag har ju svårt att öppna upp och gör just detta, distanserar mig, för att kanske rädda mig själv. Jag vill vara transparent = äkta, konstant. Det kan jag ju göra om jag just är trygg i mig själv.

Intressant förresten att det är så många av oss som just gör det - distanserar oss..Fast det kanske är så överlag om man skulle fråga. 

Och Shia du har ju så rätt, jag har ju ibland känt mej lite snuvad på min utveckling i och med att jag lever ensam, men 😉 jag har ju fått min beskärda del av relations utveckling när jag mött människor i mitt arbete. Så alla får ju det dom behöver.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

retep
7/23/13, 9:55 PM
#8

Kanske inte rätt ord att använda med tanke på att distans ofta används så som du uppfattade det. Så låt oss använda en synonym… avstånd, sträcka, håll, mellanrum, lucka; få distans till se mer objektivt på, få perspektiv på; hålla distans… minus den här, vara reserverad Du nämnde själv tror jag "Jag vill vara transparent = äkta, konstant. Det kan jag ju göra om jag just är trygg i mig själv" Den tryggheten, tilliten, självkänslan, självkännedomen, äkta, konstanta, stabila, kraftfulla, kärleksfulla oberoendet… Det är det jag menar! Inte att vara distanserad, utan att välja att ha distans och veta att man är trygg och självtillräcklig i sig själv. Litet som att bevittna. Se sig själv vara med och delaktig och kanske även aktiv och engagerad, men samtidigt känna och vara harmonisk, oberörd och opåverkad av situationen eller gemenskapen.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Otroulig
7/23/13, 11:16 PM
#9

Jamendå är jag med! Misstänkte att vi hade lite olika tolkningar på orden 😃

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Torahzen]
7/26/13, 9:28 AM
#10

Jag hittade denna bönen på fb:

Doreen Virtue

A prayer to stop the pattern of people trying to take advantage of you: 

“Dear God,
I realize that in the past I didn’t feel worthy of attracting and maintaining true friendships. In those moments, I taught people about my feelings of low self-worth by doing too much for them, without expecting anything in return. 

Now that I realize this pattern, I need your help to disentangle myself from those who have learned they can take advantage of my generous nature and low self-esteem. Please send your mighty Archangel Michael to shield me from people who do not act in integrity. 

Please help me to have the strength to say “No” to unreasonable requests, and to not be swayed by manipulations. Please help me to learn how to ask for and receive help from others, instead of always being the one who gives until I’m drained. 

Thank you for replenishing my energy and helping me to value myself. Thank you for sending true supportive friends to me, and helping me to let go of people who don’t honor me. Amen.”

Upp till toppen
Annons: