Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 836 ggr
[Kathja]1
2013-06-17 19:44

Hur tänker ni här?

Idag hade Irina skrivit om sin syn på tiggeri, och nog har hon en poäng, men samtidigt känner jag att hon kanske är ute och cyklar lite, eller så är det jag som cyklar. 🤔

Hon har rätt i sak i att vi måste tillåta tiggeriet att komma in i vår värld för att vi ska möta det, men behöver det vara något fel i det? Lik väl som det dyker upp andra som ber om hjälp, oavsett om de kanske skulle klara sig själva eller ej. 🤔

Jag möter det ytterst sällan, men det berör mig inte.

Hon känner uppenbarligen en mängd negativa känslor förknippat med fenomenet, jag gör inte det. Och eftersom känslan är A och O tänker jag att det på någotsätt är avgörande. Att ge är ju även vägen till att få, även om du inte ska ge med det syftet, men när du ger så visar du att du har möjligheten att ge och då får du mer av det.

Att se dem som parasiter och människor som ljuger och för andra bakom ljuset borde ju då ge mer av det. Eller hur resonerar ni?

edit - För er som inte vet vem Irina är så driver hon en grymt bra LoA-blogg.

Annons:
crinalina
2013-06-17 20:03
#1

Jag har precis kommenterat på just det inlägget för att jag håller med henne om det. Jag möter tiggeri flera gånger dagligen de dagar jag är inne i stan. De finns överallt. Och det finns olika typer av tiggare här. Den den största delen är organiserade av en maffialiknande liga. Den något mindre delen är alkoholisterna som spenderar alla sina pengar på alkohol. Den minsta delen, och de som man mest sällan ser, är delen som faktiskt är fysiskt handikappade på något sätt, och en hel del av dem är också organiserade. Jag vet tex en kille som sitter i rullstol i närheten av mitt jobb. Han och hans hund sitter där och tigger och han tjänar mer än vad jag gör på lika många timmars jobb. Han är fungerande alkoholist och går precis lika bra som jag gör. Har en fin lägenhet också tydligen. Det är mer än en gång som jag har sett tiggare kliva in i sina bilar, snygga mercedes eller någon annan snoffsig bil. Och, ja på förarsidan, inte som passagerare. 

Så jag förstår var Irina får sin inställning ifrån, för hon har också dessa erfarenheter. I Sverige ser man kanske inte så mycket av just detta organiserade tiggeri, men på andra platser i världen så är det nog väldigt utspritt. Det är för övrigt ofta samma ligor som handhar prostitution och annat olagligt. 

Här är det turisterna som försörjer dessa tiggare, väldigt få fast boende skänker pengar mer än någon gång ibland till de som faktiskt är handikappade. De kommer hit på semester och får dåligt samvete när de ser dessa tiggare, som de flesta av dem förmodligen lever ett minst lika gott liv som turisterna själva gör.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2013-06-17 20:10
#2

Kanske uttryckte jag mig luddigt  - min fråga var om det inte borde vara som så att om man ser tiggare som något negativt så blir de det också, och då har jag ett fokus på något negativt vilket ger mer av det negativa. Som tex att jag ser fler tiggare, eller annat som väcker liknande känslor hos mig.

Om jag istället gör som Tora, tittar på tiggaren och tänker I am that, I am - så är tiggaren och jag ETT och det gör att tiggaren blir neutral. Vilket ger ett helt annat utfall än i ovan.

Och utifrån det ställde jag frågan hur ni resonerar.

[Kathja]1
2013-06-17 20:16
#3

En annan tanke är att det ju borde vara som så att så länge som vi uppmärksammar dem, alltså ju mer tankar och känslor vi lägger på ett fenomen, desto större växer det sig. 🤔

Otroulig
2013-06-17 20:40
#4

Tja, jag vet inte om jag har någon åsikt. Ge om det känns bra. Ge inte om inte känns bra. Ge och du ska få heter det ju - det är ju känslan i gåvan som är viktig. 

Helt klart är ju att ju mer vi reflekterar och reagerar över något fenomen ju mer få vi det.

Jag har en god vän som ser manchauvinister väldigt ofta. Äldre gubb sjuka män. Vi har konstaterat att trots att jag i stort sett hela mitt yrkesverksamma liv jobbat i en mansdominerad värld, praktiskt tagit aldrig upplevt det. Det är inget problem för mig. Jag kanske helt enkelt inte ser det😇 men jag lider ju inte heller av det. Medans hon upplever det hela tiden.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

crinalina
2013-06-17 20:42
#5

Ja så är det naturligtvis. Personligen så lägger jag sällan märke till dem längre just för att jag har ett mer positivt fokus, och eftersom de för mig har en negativ klang så kommer de liksom sällan in i mitt synfält. När de gör det så tar jag det som ett tecken på att vi är på samma frekvens, så antingen har jag trillat ner på en lägre vibration (och kanske framförallt då ekonomiskt), eller så ligger de på min högre nivå. När jag uppmärksammar dem så går jag alltså till mig själv och kollar var jag har min vibration. 

Någon negativ energi lägger jag alltså inte på dem längre, men turisterna gör ju det såklart. 

Att tänka I am that, I am om en tiggare tror jag kräver en bra, eller en neutral, känsla först. Annars riskerar man att öka på den negativa känslan och då dra ner sin egen vibration.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2013-06-17 20:48
#6

Blev nog ett inlägg för att jag blev förvånad över att får LoA-guru var så negativ, tror jag. Fick mig att fundera lite.

Jag tänker att I am that, I am mer vidgar mig, får mig att se att jag ÄR allt, både det som är "ont" och det som är "gott" och eftersom jag vet att jag är god, såklart, så lättar det känslan/inställningen till det jag kanske ser som "ont".

Annons:
[Torahzen]
2013-06-17 20:55
#7

Idag kunde jag hålla mig neutral och det gick väldigt bra. Min tanke vara bara att tänka I am that, I am om det mesta. Jag analyserade inte a-lagarna och några stökiga personer. Jag mötte ingen tiggare eller sliten gatumusikant.

Jag brukar inte ge pengar till tiggare för jag tycker inte det känns bra. Jag vet inte om pengarna verkligen går till någon som behöver det. Jag brukar däremot sända dem en tanke med ljus för deras högsta bästa. Jag gör det för att det känns bra att ge och utan att döma.

Jag erkänner att jag tycker ibland det känns obehagligt med tiggeri. Att det finns i Sverige. Att det finns hemlösa i Sverige. Då jag känner att jag kan ge tankar av ljus, så gör jag det, om inte så låter jag bli för annars fokuserar jag på något jag inte vill ha.

retep
2013-06-17 21:08
#8

I am that, I am betyder inte det Jag är det Jag är…den Jag är? Att det är mig det handlar om! Hur Jag förhåller mig till det jag möter, känner och upplever kring ..t.ex. tiggare. Så som jag ser det, så är det just i förhållningssättet Jag är den Jag är, som den ödmjuka styrkan att vara neutral ligger. På så sätt tillåter jag också tiggaren att vara den och det, Den är.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Torahzen]
2013-06-17 21:09
#9

Nu läser jag Irinas blogg och fastnade för ett intressant citat: 

"Tiggaren säljer alltså en tjänst och det råder en utmärkt energibalans i transaktionen eftersom båda parterna i spelet får något av värde."

Jag tycker det finns logik i att förbjuda tiggeri, just för att fokus blir just på tigger, en brist. Hjälp till välfärd är något annat.

crinalina
2013-06-17 21:10
#10

Ja, just ja, det gör ju jag också, de gånger jag uppmärksammar tiggare. Det går nog så mycket per automatik nuförtiden så jag inte lägger någon reflektion i det. Det är ju något jag gör med var och varannan människa jag möter iaf. 

Att tänka I am that, I am om något är ju att lägga fokus på det, även om det kan kännas mer neutralt efteråt, tänker jag. Så jag väljer nog att fortsätta fokusera, och tänka I am that, I am om sådant som jag tycker om och som jag vill ha mer av i mitt liv. Som sagt, så ser jag dem inte ens om jag själv inte är mottaglig och på samma frekvens som dem, så att du lägga mer fokus på dem tror jag inte på. Inte när de finns i varje gathörn, och utanför varenda matbutik inne stan. De är alltså överallt här (fast inte i det område där vi bor). Det hade varit en annan sak om det varit någon enstaka gång ibland som man ser dem.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2013-06-17 23:13
#11

Jag funderar vidare…

Jag tycker ofta att kritik mot positivt tänkande och LoA handlar om att "man" väljer att inte se det som är svårt i livet. "Vi" ser inte de fattiga, uteliggarna, vi "bryr oss" inte om de svältande barnen i Afrika utan anser att alla har skapat sina egna liv och vi fokuserar bara på vårt eget. Typ.

Och i det ligger det nog en del, själv så tror jag på att se men utan att skapa mer av det negativa. Att möta den hemlösa, när man nu råkar göra det, men inte spä på med en massa negativ energi, det handlar för mig inte om att blunda utan om att hitta vettiga tankar och känslor till det man ser i livet.

Vi får inte glömma bort att allt faktiskt bara ÄR. Inget har något eget faktiskt värde, det är vi som värderar. M.a.o en tiggare blir bara något negativt om vi VÄLJER att förhålla oss till det på ett negativt sätt. Och så länge som människor fyller på en sak med negativa känslor och därmed negativ energi så vidmaktahåller man att saken är negativ, trots att den egentligen är.

Och där är I am that, I am, en bra väg att gå.

crinalina
2013-06-17 23:45
#12

Den kritiken tycker däremot jag är helt felvriden. Ingenting i världen blir bättre av att man ser men inte gör någonting, och de som kritiserar  mest är ofta sådana som tittar på nyheterna men sedan inte gör någonting. Jag ger pengar till olika välgörenheter och annat mer eller mindre varje månad, men jag tittar inte på nyheterna och jag väljer att inte se tiggarna. Det jag gör för dem är att jag sänder dem lite positiv energi de gånger jag uppmärksammar dem. Det gör betydligt mer för dem som verkligen behöver hjälp än några cent eller euros gör, och dessutom så blir det då inte heller någon vem är värd att ge till rensning. Det jag gör för världen är att fokusera på kärlek och låta den spridas ut från mig till de jag älskar. Jag skickar kärlek och tacksamhet till hela världen varenda dag när jag mediterar. Jag gör garanterat mer gott för världen genom det, än många av de som klagar på att vi blundar gör. Och jag gör det utan att fokusera specifikt på allt elände. 

Jag är fullt medveten om att tiggarna gör det dem kan göra för att skapa så bra liv som de kan skapa från där dem är, vare sig det är via organiserat tiggeri eller av annan anledning. Jag dömer dem inte det de gör. Men det man måste förstå när man inte ser det flera gånger om dagen är att de är experter att spela på andra människors dåliga känslor bara genom sitt kroppspråk och sina blickar i ögonen. De är proffs på det där, det är deras yrke. Och om jag skulle börja se varenda en av dem igen (vissa dagar skulle det vara runt 10 stycken) så skulle jag alltså få lägga fokus på ledsna ögon, trasiga kläder coh tiggande, bedjande ögon lika många gånger den dagen. Och det är bara vad gäller utseendet, de använder sina energier också, så då måste jag även medvetet blocka deras energier också. Detta kräver en väldig massa fokus på att hålla negativa saker borta. 

Däremot så skänker jag gärna lite pengar till killarna som gör strandkonst. De är också hemlösa, men de förgyller och glädjer människor med sina fantastiska konstverk. Det lägger jag gärna mitt fokus på. Eller musikern som står i ett hörn och spelar. Och till skillnad mot de flesta tiggarna, här iaf, så är dom faktiskt hemlösa.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

SHIAWASE
2013-06-17 23:48
#13

Laste Irinas blogg, men jag kande ingen riktig negativitet eller motstand dar, Mer ett konstaterande att det finns olika orsaker till tiggeri, en organiserad sadan och en icke organiserad. Ett valdigt tydligt konstaterande, klargorande att alla inte ar sa "oskyldiga" som de verkar,  men jag kande inget negativt forhallandesatt till det.

Det ar ju precis lika i allting, du kan driva en business med en genuin onskan att gora nagot bra , eller att salja en dalig produkt till hogt pris bara for att tjana pengar.  Inte heller detta ar ratt eller fel det bara ar.

Sa aven med tiggeri, det som varken negativt eller positivt. Inget ratt och fel. De som har valt den vagen har valt den vagen, och de som valjer att ge dem penger valjer att gora det helt enkelt, precis sa som vi valjer att anvanda vara pengar pa andra satt.

Fel blir nagot bara forst nar vi ser det genom de ramar som samhallet har lagt upp for oss.

Om man mar daligt av att se en tiggare, sa ar det ju for att man inte kan se att deras liv ar precis som det ska vara,man har lagt in massor av andra inlarda tankemonster i sina kanslor.  Kanske tycker man synd om dem, eller sa blir man upprord for vad de gor.

Att tycka synd om dem, gor vi ju for vi ar inprantade med att man ar "lyckligare" om man bor i ett hus, har rena klade och pengar etc.

Att man blir upprord ar ju for att vi ar inprantade med att det ar "fult" att inte ARBETA FOR SIN FODA, att bara sitta och inte gora nagot utan fa av andra.

Men dessa inprantade monster ar ju bara inprantade monster och har ju inget att gora med en universiell sanning.

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Annons:
retep
2013-06-18 00:04
#14

Tänker på hur mycket vi faktiskt utvecklas, på hur vi skapar en vidare verklighet genom hur vi förhåller oss till allt vi möter i livet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2013-06-18 00:12
#15

Ja, visst är det väl helt underbart och fantastiskt, retep! 👍

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2013-06-18 08:21
#16

Och det var det jag var ute efter, inte att snacka tiggares vara eller inte vara - utan hur vi genom att förhålla oss till saker och ting inte bara förändrar oss själva utan hela världen.

Det är DÄR vi kan göra skillnad. Och för mig handlar det inte bara om att skänka glada tankar utan även om att lära mig att förhålla mig till dem så att jag skulle kunna möta tio av dem i timmen utan att för den skull dras ner på något sätt. För mig handlar det om att lära mig att förhålla mig till saker i livet så att det är okej om huset brinner ner, tiggarna invaderar eller mina barn dör.

Det är inte helt lätt - men det är mitt mål. För när jag kan det då är jag där jag bör vara, i ett tillstånd där allt har en mening, där allt är jag och där allt är harmoni och kärlek. Där allt är som det är, och det är vad det ska vara.

SHIAWASE
2013-06-18 08:32
#17

Precis! Men nar vi val har forankrat inom oss sjalva att var existens ar INTE var KROPP,, Det liv vi lever nu ar en erfarenhet vi har valt, for att sedan fortsatt,,, nar man borjar forsta hela processen, och borjar erfara hur det ar att bara vara i VARAT,,, da kommer man ocksa att kunna tillata alla andra att ga igenom det liv de har valt, men AVEN kunna hjalpa till att lyfta upp varlden, pa det mest logiska och "effektiva" satt:) :) Sa igen~ sa ar det oss sjalva det handlar om vi ar alla ett, och vi speglar omvarlden, just darfor racker det med att vi "jobbar" med oss sjalva och later det spegla av sig till omvarlden!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2013-06-18 08:49
#18

Amen! 😉

[rore]
2013-06-18 08:51
#19

Hur tänker jag runt detta med tiggare?

När jag sett dessa människor så har det framför allt tidigare väckt en känsla av olust. Något som jag inte riktigt vetat hur jag skulle förhålla mig till,,

Tror till och med att det väckt någon outtalad form av skam och kanske tom skuld🤔Utan att jag kunde förstå varför.

Men precis som ni skriver. Vi är alla ett och om människor påverkar mig, så finns det någonting i mig som jag behöver titta närmare på för att få klarhet,, för att jag ska kunna acceptera och förstå,,,,Speglingar,, jag tror att allt i livet handlar om speglingar……

retep
2013-06-18 10:52
#20

Det vilar sådan lycka i att livet redan är helt och fullt!

I att uppleva och veta att andlighet och utveckling inte är ett sökande utan finnande.

Hur det ligger i vår egen uppmärksamhet, att se och välja hur vi förhåller oss till livet och den verklighet vi skapar.

halleluja!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
crinalina
2013-06-18 12:04
#21

Och det är ju precis därför som jag oftast inte ens ser dem längre. För att de inte speglar något i mig. Det är ju inte för att jag medvetet blundar för dem, det skulle ju gå alldeles för mycket energi. Och det är ju också därför som jag uppmärksammar varför jag uppmärksammar dem de dagarna jag gör det. 

Men det har varit en process att komma dit när det gäller dem. Jag som ständigt är medveten om att det speglar mig, och vad jag kan göra för att förändra mitt fokus, hade svårt med just denna bit. För att de är så exceptionellt duktiga på det dem gör så är man det minsta lilla mottaglig så drar dem in en. Och är det en så rubbas man inte, men är det 10, och man redan är på ett mottagligt plan, så rubbas man lätt. Detta gäller alltså inte mig i dagsläget, men det gäller större delar av folket här. 

Att vi påverkas av andras energier om vi inte ser upp är ju helt naturligt, att vi kan styra våra energier om vi vet hur man gör är ju också helt naturligt. Och kombinationen av turister som är lättmottagliga för andras elände, för att de känner skuld redan för att de är lediga från jobbet och bara latar sig, och  tiggare som vet hur de ska använda sina energier blir ganska mäktig och stark. När det sedan är massor av de så blir dessa energier ännu starkare. 

Att vi som förstår det här inte låter oss påverkas är ju en sak, men nu är ju inte de flesta där vi är, och det är där som det blir ett störande moment, pga de energier som både turisterna och tiggarna gemensamt sänder ut.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2013-06-18 12:57
#22

Nu bör vi kanske vara litet extra uppmärksamma på den tanken, eller teorin om "störande moment, pga de energier som både turisterna och tiggarna gemensamt sänder ut. " och inte uppfatta eller tolka dem som negativa energier.

Energier är inte i sig negativa, utan att vi gör dem negativa i vår föreställning om dem.

Säger det här igen…I am that, I am - Jag är det Jag är…den Jag är?

Det är mig det handlar om! 
Hur Jag förhåller mig till det jag möter, känner och upplever kring ..t.ex. tiggare.

Så som jag ser det, så är det just i förhållningssättet Jag är den Jag är, som den ödmjuka styrkan att vara neutral ligger. 
På så sätt tillåter jag också tiggaren att vara den och det, Den är.

Den normalisering som sker i detta påverkar eller återspeglar på hela Världen och allt som sker i den.

Tiggarnas och turisternas energier är vad de är, Energier, vibrationer, svängningstal bland oändligt andra grova, oharmoniska… hos soldater i krig, demonstranter i konflikt…finare energier, harmonier i hjärtlig gemenskap, med vänner eller kära och nära…mer förfinade i stillheten inom som blir spegling i det vi Är och möter i livet utom.

tralala…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2013-06-18 13:11
#23

Absolut, och som jag skrev så är det ju någonting som VI förstår och som VI är medvetna om, men så är inte fallet med den allra största delen av världens befolkning. Och eftersom jag bor på en ort där tiggeriet är utbrett och det är fullt av turister så är dessa energier betydligt starkare/större än den energi som jag sänder ut är. Det är ju ett faktum. Och visst, jag påverkar en väldig massa med min energi, men alla dessa människor påverkar mer. Jag pratar alltså om hundratals tiggare och hundratusentals turister som under framförallt sommarmånaderna tar över hela staden. Turisterna sprider ju tack och lov även ett lugn och en avslappnad energi som är ännu starkare/större, men just runt tiggarna är det en helt annan energi, och nej, det är inte en positiv energi eftersom det är en energi som dessa personer skapar gemensamt genom negativitet. Tycka synd om och skuld är ju hela basen i tiggandets konst. Och det finns ingenting positivt i dessa energier. 

Och det är väl bevisat både en och flera gånger att våra tankar och känslor påverkar våra energier, att energier har olika frekvens och bär med sig olika saker. Saker vi antingen vill ha eller saker vi inte vill ha i våra liv. Att vi sedan har lärt oss att allting är positivt är en helt annan sak. Energierna vi sänder ut och påverkas av bör fortfarande vara av de högre, mer positiva, frekvenserna för att något ska kännas bra.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2013-06-18 14:41
#24

Tänker att det runt om i Världen är som en kokande gryta av olika energier. Kollektivt påverkar de oss alla hela tiden, men inte nödvändigt vis negativt. Visst påverkas vi av negativitet när vi är i direkt kontakt med den men likväl kan vi ungå det när vi stänger dörren till vårt hem och vår fristad, när vår uppmärksamhet inte längre är fångad av vad som händer på gatan utanför.

VI och alla människor, utvecklade eller ej utgör detta kollektiv av blandade energier och var och en av oss förhåller sig olika till dessa.

Ingen tar någon egentlig skada men alla har möjlighet att mer eller mindre välja hur att förhålla sig.

Tiggaren befinner sig på sin nivå, i sin omständighet och upplever sig säkert inte själv som någon negativ energi, även om andra gör det.

Turisten befinner sig på sin nivå och i sin omständighet av att vara fri och ledig. På semester och i tron att ha en positiv energi, som av tiggaren på olika vis kanske uppfattas som negativ.

Vad vill jag ha sagt med detta egentligen?…Antagligen att det oavsett omständigheterna, gynnsamma eller ogynnsamma handlar om hur jag förhåller mig till det…med vetskapen om att andra har att förhålla sig till sin värld och verklighet på sitt sätt.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kathja]1
2013-06-18 15:01
#25

Men det fyller väl ingen funktion för oss att ägna "alla de andra" någon uppmärksamhet, ifall vi inte kan förhålla oss på ett neutralt eller positivt sätt gentemot dem?

Och jag kan väl inte påverkas av "alla andras" energier om jag inte tillåter mig det, och då spelar det väl ingen roll om det är en eller 100 000 stycken?

Om jag lever i I am that, I am och en känsla och övertygelse om att allt är som det är - så kan ju inte alla de där turisterna och tiggarna blir annat än det jag är. Eller? 🤔

crinalina
2013-06-18 15:41
#26

Självklart påverkar dessa energier det som pågår runt om. Andalusien är ett av de mest krisartade områdena i Europa när det gäller ekonomi. Kan det ha något att göra med att vi har just dessa energier av tiggeri och skuld? Absolut, tror jag. Så visst påverkas omvärlden av dem. 

För mig så är det självklart att det runt dessa områden där tiggarna finns i mängd uppstår en energi av skuld och brist. Det är också bevisat i diverse tester att man påverkas av energier, Kathja nämnde en om att färre dog på sjukhus när läkarna var i strejk (eller hur var det?). Det är ju lätt att anta där tex att det var för att läkare har en energi som är fokuserad på rädsla för död istället för överlevnad. 

Andra tester visar på att en nedgång i kriminalitet i ett område där ett antal personer under en tid medvetet mediterade för kärlek och "fred", och gick upp igen när de slutade.

Så visst påverkas folk, och hela områden av dessa saker. Turisterna tar   kanske med sig en känsla av skuld hem till sina hemländer och hemstäder, och sprider det vidare genom sina energier där. Där blir det ju inte så starkt, men det finns inom dem och påverkar de själva och deras omgivning på något sätt. För oss som bor mitt i det så är det ständigt närvarande i luften. Att sedan jag inte påverkas hjälper mig, och det hjälper min sambo. Men han påverkas av det, speciellt eftersom det alltid sitter några av alkoholisttiggarna utanför hans jobb och han är medveten om att han hade kunnat vara en av dem, och fyller på hans negativa pengatänk och stoppar upp honom. Jag fungerar där som en motvikt, men det är en våg hela tiden.

Det påverkar inte er, ni bor inte i områden där ni har tiggare som sträcker fram händerna och med bedjande ögon ber er om pengar varje gång ni har varit in och köpt någonting, men det påverkar många av alla de människor som rör sig här. 

Och, som sagt, jag är helt övertygad om att det påverkar hela ekonomin i hela området. Varför skulle det inte göra det? Vi vet ju att vi påverkas av energierna runtomkring, och ni påpekar att vi alla är ett. Om större delen av människorna i ett område känner skuld och brist vore det ju då självklart vad som kommer utav det. Det går ju inte bara åt ett håll. Det går ju åt båda håll. Jag påverkar min omvärld, men min omvärld påverkar även mig (om jag inte är medveten om det och är stark i min högre energi som jag nästan alltid är)

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2013-06-18 15:54
#27

Litet klurigt kanske… att alltid förhålla sig neutral. Vi är ju trots allt engagerade i varandra och lyckas inte alltid att värja oss mot påverkan utifrån. Så även om vi har byggt oss ett filter som skydd, så är vi inte alltid uppmärksamma, utan öppnar och blottar oss ibland oavsiktligt, eller obetänksamt  i tron att vi är skyddade och har koll.

Så skyddsfiltret, balansen och neutraliseringen sker ju utifrån hur vi förhåller oss och hur vi har förmåga att leva i och med Jag är den, det, Jag är!

På det djupaste planet är Vi, turisterna och tiggarna alla Ett, men det är ju inte på den nivån vi alla lever våra liv!

Det betyder ju då, som jag ser det att det är Jag och Vi som kan, som får leva som Ett.

…om det nu var det Kathja, dina frågor gällde ?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[Kathja]1
2013-06-18 15:56
#28

Nedgången vid läkarstrejken visade att det var högre dödlighet då man gick till läkaren än om man lät bli. 🤪

Jag uttryckte mig kanske lite luddigt, jag pratade inte någon stans om hur världen påverkar världen. Jag pratar om oss. Om mig, om dig, och om vad man kan göra som enskild individ.

Jag kan inte styra världen eller de som finns där i, jag kan bara styra mig själv och sedan hoppas att någon till följer i mina spår - det är det enda sättet att ändra världen.

Precis som du skrev Cinalina att det har visat sig bli en nedgång i kriminalitet i ett område där ett antal personer under en tid medvetet mediterade för kärlek och "fred", och gick upp igen när de slutade.

Jag vill tro att det bästa är att bara ska skita i hur väldsekonomin ser ut, eller vilka eventuella skuldkänslor andra går runt med, inte ägna det en tanke, än mindre formulera det i ord - OM vi inte kan göra det som retep var inne på - helt utan skuld, skam och andra negativa energier. Men använder vi negativt ladda ord då vi talar om en sak är det en negativ sak för oss och då bör vi bara undvika den. Även om det inte skapar någon förändring.

crinalina
2013-06-18 16:09
#29

Kan inte annat än hålla med! Och enda anledningen till att vi pratar om det nu är ju för att Irina tog upp det, och att det är ett ämne som vi kan lära oss saker ifrån. 

Jag bryr mig inte alls om hur världsekonomin, eller ekonomin i Andalusien eller Spanien ser ut. Jag lägger ingen som helst energi och fokus på det, men folk runtomkring pratar om sånt så ibland fastnar något. 

Att jag vet hur andra förhåller sig till tiggarna är för att jag även där hör det, och ser det. Tiggarna själva påverkar mig som sagt inte längre, mer än de dagar då jag är låg av någon anledning och då mer mottaglig. 

För visst är det ju så, som du skriver retep, att vi faktiskt är mottagliga ibland fast vi inte är medvetna om det. Jag märker tex de dagar jag jobbar att jag måste hålla mig mer medvetet positiv mot slutet av dagen för att hålla andras energier utanför mig själv. I början av dagen sprider jag däremot min energi, men mot slutet, när jag har blivit utsatt för en hel mängd av andra människors energier (största delen brittiska, pensionärer som ägnar en stor del av sin tid åt att prata sjukdom och vad dyrt allting är nu) så är jag trött och stressad inuti. 

Och DÄR trillade en polett ner som jag gått och sökt svar på! Tack för det! (Jag har nämligen funderat på varför jag blir så stressad inuti när jag jobbar. Jag har inga problem med fysisk stress, och jag har inget stressfyllt jobb i övrigt, men är ändå stressad vi slutet av dagen. Detta trots att jag går undan och kör både EFT och (väldigt korta) andnings-meditationsövningar flera gånger under dagen.) Aaah, härligt, då vet jag vad jag ska hitta lösning på! 👍

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

retep
2013-06-18 17:49
#30

Okey Kathja om du vill bortse från tanken att och hur Världen påverkar Världen. Menar bestämt att vi inte kan bortse från det eftersom vi är Värden även som individer. När du som individ styr dig själv med ett mer och mer balanserat liv, då styr du också andra och Världen. Säkert har du den erfarenheten även om du inte tänkt på det så. Vet med mig själv att jag med min uppmärksamhet och vilja aktivt kan förändra människor jag möter. Oftare en och en, ibland mindre grupper. Även om den förhöjning av energi som sker inte är varaktig, så har den många gånger sått ett frö som gror eller kan gro vid en gynnsam tidpunkt längre fram. Minns inte om det är här som jag tidigare berättat om Sidhitekniker, som utövas runt om i Världen av grupper med avancerade meditationstekniker. Varje enskild individ som ingår i gruppen bidrar med sin energi, som under programmet och utövandet tillsammans strålar samman och förenas i en universell kraftfull och harmonisk kollektiv energi. Dessa individer och grupper bidrar stort till att höja det egna och kollektiva medvetandet och motverkar tydligt kriminalitet och destruktivitet. Om det du sa om negativt laddade ord tänker jag…att det är inte i ordets betydelse den negativa energin ligger, utan i den energi och vibration personen har, som säger…eller hör och uppfattar det. Härligt med aha upplevelsen du fick crinalina

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

[Kathja]1
2013-06-18 20:56
#31

# 30 Menade inte att vi inte är världen, det trodde jag att vi hade konstaterat i och med att alla är ETT, bara att jag inte funderar eller bryr mig om hur världen påverkar världen därför att jag utgår ifrån mig. Jag får på något sätt ha fokus på mig eftersom det jag gör och är utgår ifrån mig. Så det jag skrev var det du skrev. 😎

Självklart är inte ett ord i sig negativt, det är ju vi som lägger värderingar i dem och i och med det så blir de negativt eller positivt laddade - och det är ju från person till person, även om vissa ord kan vara generellt sätt det ena eller andra.

retep
2013-06-18 21:22
#32

I am that, I am Jag är det, genom att jag kan bekräfta det som något jag själv har eller kan ha haft erfarenhet av. Jag är, och förblir ostörd, oberörd. Jag är den, Jag är, bortom det! Med den utgångspunkten att jag ser men förblir ostörd i min balans, identifierar jag mig inte med I am that utan med I am Jag ser det men är inte det! För att uppbringa det förhållningssättet är det mitt inre ljus, mitt Jag, i am jag skall identifiera mig med och återspegla. I am that, skall jag endast bevittna.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
2013-06-18 21:30
#33

Aaaah, retep, där klingade det an en sträng hos mig! Det känns betydligt mer rätt för mig! Tack!

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Upp till toppen
Annons: