Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 700 ggr
[Kathja]1
5/27/13, 9:56 PM

Lite tankar kring att döda någon...

Ett (kanske) lite kontroversiellt samtalsämne som jag kom att fundera över då jag läste i en annan tråd härom dagen.

Om vi utgår ifrån att alla som dör gör det för att deras högsta jag, personens andliga del, har valt det slutet där och då - hur blir det då med någon som har ihjäl någon annan? Hur skyldig blir man egentligen till den andres död? 🤔 Är man skyldig per se, eller är man bara ett redskap i den andres uppfyllande av livsplanen? (och givetvis även sin egen)

Nu vet jag vad lagen säger, snackar därför bara rent andligt, etiskt, moralist - och kanske även hypotetiskt. 🤔

Vad säger ni andra?

Annons:
crinalina
5/27/13, 10:04 PM
#1

Oh, intressant fråga och tanke, som kräver lite mer tanke innan jag uttalar mig.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

linnease
5/27/13, 10:12 PM
#2

Inte alls skyldig så klart.. för man KAN ju inte skapa i nån annans verklighet. Man hjälper bara till :) Med vad de än skapar.. och träffar dem och gör det som är en match till vad man själv skapar.

[Kathja]1
5/27/13, 10:21 PM
#3

Lite så jag tänkte också Linn, men den tål att tänkas på tycker jag. Gäller ju såklart alla andra sk oförätter man kan göra mot andra, även om det då per se inte är mot dem utan med dem. 🤔På något sätt borde det ju göra att vi aldrig är skyldiga till något annat än att möjligtvis inte lyssna på oss själva, allt annat vi gör är enligt den andres behov och plan.

linnease
5/27/13, 10:26 PM
#4

Ja.. shit jag är nog kluven ändå. T.om Abe säger ju att vi har enorm power of influence om vi är i Vortex.. Men vad är det då? Egentligen? Måste inte folk vara en match till det MED? Innan de ens kan se oss och bli influerade i alla fall?

linnease
5/27/13, 10:27 PM
#5

Oj nu blir det visst film här… :)

linnease
5/27/13, 10:31 PM
#6

Vänta en sak till - vad är cocreation isf?! 🤔

Annons:
[Kathja]1
5/27/13, 10:31 PM
#7

Det är allt lite klurigt. Men det blir nog bara svårt därför att vi är så fast i våra mänskliga värden och rätt och fel. Det är som att jag härom dagen funderade över hur det funkar om man är fler inblandade i samma sak. Låt säga att ett par ska skaffa barn, den ena jobbar som satan på att vara i rätt känsla och tanke, visualisera, jobba bort blockeringar osv  - den andra bara är och lever som vanligt utan att göra något speciellt. Båda kommer ju att få barn samtidigt, men de har inte lagt ner samma möda i det. Tydligt att vi kan starta på olika punkter, men ändå vara i fas med varandra och önskningen eftersom vi får den samtidigt. Om ni fattar.  Också klurigt. 🤔

Otroulig
5/27/13, 10:34 PM
#8

Men allt vi gör mot andra gör vi ju mot oss själva..?? Om vi gör nåt som strider mot våra egna värderingar så strider det ju mot oss själva.. Jag var riktigt ångestfylld för många år sen, det kändes som att jag förträngt att jag tagit någons liv.. Min lättnad när jag läste i min dagbok att jag drömt det, den var enorm.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
5/27/13, 10:37 PM
#9

Men om vi nu antar att vi inte kan ha ihjäl något mot dennes, innersta, vilja - behöver vi då ha skuldkänslor? 🤔

Otroulig
5/27/13, 10:55 PM
#10

OM det är så att offret "gått med på" att dö, trots att jag går emot mina egna värderingar, så måste det väl finnas någon typ av " läxa" för mig att lära?? Då kommer skuld känslan. Herrejösses det finns ju hur många varianter som helst… Jag råkar ju ha fastnat i just min ångest känsla.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[Kathja]1
5/27/13, 11:03 PM
#11

Visst är det spännande! Nu snackar jag om det samma med min man, utifrån Jesus och Judas.

retep
5/27/13, 11:14 PM
#12

Den som inte tycks göra något gör och ofta mer! Det är att göra utan att göra. Det vi gör och det som sker i våra liv följs åt och är ofta av samma ursprung! Det följer Lagen, följer Karma, också i det att vi kan vara ett verktyg för det som sker för någon annan. Frågan är kanske mer hur vi blir och är skyldiga? Eller och hur vi kan finna och skapa andra verktyg, andra sätt att samverka och fungera i symbios med Lagen, i och genom vårt handlande.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
5/27/13, 11:19 PM
#13

Vi lägger ju in så väldigt många värderingar som vi har ärvt från samhället, de flesta av dem sitter väldigt djupt rotade i oss från många, många generationer tillbaka. 

Det som gör det hela så komplicerat är ju att man inte är medveten om att man väljer att dö just där och så, och en hel del som dödar gör det oplanerat, på ett medvetet plan. Dessa saker sitter ju i våra högre jag, den delen som valt att födas just här och nu till just de prövningar som ges i just detta liv. Det är ju ingenting vi är medvetna om. 

Det betyder ju att vi i vårt medvetande inte alls behöver ha valt att dö utan med största sannolikhet både vill och räknar med att leva ett bra tag till. 

Vilket är mer rätt än det andra? Vem bestämmer att det är det rätta? Det är ju isf ingenting som vi har någon som helst makt över, och var tog då den fria viljan vägen?

Om personen som dödar är styrd av det högre jaget, som valt att växa på just det viset att den tar en annan människas liv, var tog då den personens fria vilja vägen? Har man då inte ansvar för sina handlingar utan kan lämna allt åt det högre jaget? 

Betyder det att man kan lägga sig ner och sluta äta och dricka och ändå inte dö förrän många år senare, om det är så att det högre jaget redan bestämt hur det ska gå till och när? Eller att man på annat sätt kan försöka att ta sitt liv utan att man ens är i närheten av att riskera att dö om det inte är "rätt" tid?

Hmmm. Jag tror att vi kan styra över vår födsel, men jag tror att vi inte har något som helst att göra med vår död. Jag tror inte vi kan attrahera till oss döden. Jag tror däremot att vi attraherar till oss allt sådant som vi faktiskt inte dör av just där och då. Och om de som utför dessa gärningar mot oss är skyldiga behöver jag fundera lite mer på.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
[Kathja]1
5/27/13, 11:23 PM
#14

Visst är det så att det blir svårt att få ihop dessa tankar med den fria viljan, men jag tycker även att det är svårt att få ihop med diskussionen som ledde mig till denna frågeställning. Får nog sova på saken. 😴

retep
5/27/13, 11:27 PM
#15

Förklaringen eller förståelsen kring detta dilemma finner vi i insikten, i medvetenheten om själen och vårt högre Jag.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

crinalina
5/27/13, 11:37 PM
#16

Fast jag tror nog att de flesta av oss som hängt mycket här inne har en stor medvetenhet om både själen och vårt högre jag, även om vi alldeles säkert har mycket mer att lära, men nu lever vi i en värld av även yttre verklighet och medvetenhet också. Det är där som "problematiken" kommer in i det hela. 

Vi kan ju inte helt bortse våra fysiska jag, eftersom våra högre jag har valt dem. De är ju en lika viktig del av oss som vårt inre. Det är kombinationen som gör oss till dem vi är, inte bara den ena eller andra delen. 

Så förklaringen eller förståelsen kan, i mitt tycke, inte enbart ligga i insikten och medvetenheten om själen och vårt högre jag, utan borde även ligga i insikten och medvetenheten om vårt fysiska väsende och våra fysiska Jag.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
5/27/13, 11:40 PM
#17

Kunde inte ha sagt det bättre själv Crinalina. De två är ju ETT och att "koppla bort" det ena för att förstå ettet känns kanske inte som helt rätt väg. 🤔

retep
5/28/13, 12:16 AM
#18

Den medvetenhet jag syftade på om självet och det högre Jaget, den separerar inte längre utan är som Kathja säger Ett. Det betyder inte att vi bortser från vårt fysiska jag eller kopplar bort det. Det är helt enkelt en annan medvetenhet, ett förhöjt medvetandetillstånd. Som tillåter oss att uppfatta och förstå litet mer kring Karma, Lagen, viljan och den fria viljan, kring död, dödande och innebörden av skuld.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

linnease
5/28/13, 12:25 AM
#19

Oj vad ni snackat medans jag kollade film! :) Bara läst första svaret, fick inpiration direkt:

#7 - tror du sa nåt stort här:  "Men det blir nog bara svårt därför att vi är så fast i våra mänskliga värden och rätt och fel."

Från utzoomat Source-perspektiv finns ju bara upplevelser och expansion, och ALLT är av nytta och allt vill vi kunna uppleva! Source vill uppleva sig själv, utforska alla möjligheter :) Och vet att allt är bra, finns inget rätt och fel eller bra och dåligt

linnease
5/28/13, 12:34 AM
#20

Om Crinas inlägg om att lägga sig ner och sluta äta och dricka men ändå inte dö, eller att döda nån eller dö fast man inte trodde man ville det - det är ju bara samma som allt annat, som vi snackat om med jobb och partners på sistone! Det ÄR jag som bestämmer, som samlar på preferenser genom hela livet, men i stunden kan jag inte komma ihåg allt, syntetisera allt, så om jag är off track med mig själv så tror jag kanske att jag vill ha den där partnern eller den där mannen, eller vill leva i 50 år til, eller dö imorrn.. Men vad jag VERKLIGEN vill är ett annat jobb, eller en annan partner, eller faktiskt att dö, eller faktiskt att leva vidare. Och den delen har massor power :)  Fast, man kan ju bli ganska bra på att bli off track med, och streta emot, och göra nåt annat än det man själv egentligen vill o hela universum pekar på.. de flesta som dödar är nog INTE helt på spåret med sig själva.. Och Där är den fria viljan, t.ex. I små val som stora, päronglass eller jordgubbsglass idag? Explore the variety!! Det är det vi är här för att göra!

Annons:
szirius
5/28/13, 1:09 AM
#21

jag tänker att vår fria vilja ligger just i handlandet där och då. Jag kan välja att döda nån och följa karmat…eller så kan jag faktiskt välja att INTE göra det, frigöra mig från karmat, förändra handlingsmönstret och slippa gå det där extra varvet. Karmat är ju inte samma som öde, att det SKA ske, utan vi arbetar ju med att FRIGÖRA karman, man kan tänka på det som mönster ju, de finns där och gör vi inget så rullar de på, men genom att lysa upp vår medvetenhet kan vi förändra skeenden. Så ser jag det…extremt enkelt uttryckt.😇

 Jag äter ju inte kött. Även om Jesus själv skulle komma och säga att djuren är skapade för att vi ska äta dem, så känner jag att JAG inte vill släcka ett liv . Vi har pratat om dödshjälp, jag och maken…och även om jag blev ett kolli så skulle jag inte vilja att han tog mitt liv…eller att jag kunde ta hans.  Även om det ser ut som att de sista åren bara är en enda lång plåga UTÅT sett så är jag övertygad om att själen gör sitt arbete, tills den stund man tar sitt sista andetag. Förkortar man processen får man ta det i nästa runda.

Crino: Betyder det att man kan lägga sig ner och sluta äta och dricka och ändå inte dö förrän många år senare.

Har du hört talas om luftarianer, såna som lever på luft? Det är nog inte menat att de ska dö än
😃

#19 Från utzoomat Source-perspektiv finns ju bara upplevelser och expansion, och ALLT är av nytta och allt vill vi kunna uppleva! Source vill uppleva sig själv, utforska alla möjligheter :) Och vet att allt är bra, finns inget rätt och fel eller bra och dåligt

jaa, man kan ju bli virrig av det här🤪…död är ju bara en förändring i energi… jag tänker bara att världen skulle bli allt annat än kärlek och harmoni om alla bara gick bananas och mördade varandra hit och dit för det finns ju inga rätt och fel och vi vill uppleva allt i source😃…eeeh, haha, inte så olikt hur världen faktiskt ser ut idag! ☝️

linnease
5/28/13, 1:35 AM
#22

"jag tänker bara att världen skulle bli allt annat än kärlek och harmoni om alla bara gick bananas och mördade varandra hit och dit för det finns ju inga rätt och fel och vi vill uppleva allt i source…eeeh, haha, inte så olikt hur världen faktiskt ser ut idag! "

Hehe, just :)

Hm, jag tänker att en lång utdragen dödsprocess inte har så mycket att göra med vad själen vill, vad du egentligen vill, utan mer med motstånd, rädsla för att dö, rädsla för att lämna folk bakom sig, såna saker..Tror egentligen inte att själen finner nåt större nöje i att plåga sig, det är mer som en biprodukt av att det GÅR att gå ganska långt från Leading Edge Source och utforska, så långt att man tappar bort sig för ett tag.

Men det finns ju oxå sååå många vitt skilda intentioner med folk som är här. Om man tänker sig fysiska 3D-livet som ett otroligt sofistikerat 3D TV-spel, så som Source typ kan se på det.. Då kan man ju skapa vilka banor man vill! Och det finns ju absolut de som går in för spel på liv och död, finns det nåt mer spännande, särskilt om man låter sig glömma att man är eternal? Tänk så många som spelar rollspel, tv-spel om post-apokalyptiska scenarion, krig, rymdinvasioner, lönnmördare.. Finns det nåt fetare än att VERKLIGEN spela det spelet här, i full SuperHD super3D!??! Jag skulle kunna tänka mig det, växa upp som ninja i medeltida Japan, träna diciplin och taktik.. och sen strida, få använda sin skicklighet fullt ut. Är som vilken sport som helst, bara ännu mer spännande. Tror det finns dem med de intentionerna här och nu med. Och alla möjliga andra, inte bara såna som bara vill ha blommor och rosor och flowa kärlek hela tiden :D

szirius
5/28/13, 1:49 AM
#23

jo, det har säkerligen med motstånd att göra, men då gör man ändå det jobb man behöver göra, att slutligen, tiden är orelevant, hitta sin förmåga att släppa motståndet…äh…jag vet inte….behovet av kontrast också kanske?

Du spelar ju också ett verkligt spel i full HD nu! Alla dessa relationer, bo och inte bo pengar o inte pengar, sjuk o frisk, drama, flow, stagnation, AAAAAH det är ju samma, ett spel på ett sätt, alltihop ( jag med juh!)

alltså… min man kom 2:a i VM för ett onlinerymdspel, och ja det var på riktigt för honom. Han :🦸‍♂️🥳🤗( onlinekompisar) jag:🤔😴

😃

linnease
5/28/13, 1:57 AM
#24

Ja precis! Det jag menar! Vi spelar här och nu 🤗

Hahaha! skön smileyillustration… Ja shit, tv-spel har blivit lika på riktigt för mig oxå som "riktiga" livet, efter det att jag kom på att riktiga livet är ett stort tv-spel.. Ganska coolt!!

[Kathja]1
5/28/13, 8:25 AM
#25

Vilken spännande diskussion det blev! Vill bara återknyta till min ursprungsfråga - är helt med på att vi har den fria viljan och kan välja om vi ska eller inte ska, allt är vårt val. Men den som då väljer att tex ha ihjäl någon annan (eftersom det ses som den yttersta synden) vad är han då skyldig till, egentligen? Om han nu är skyldig. Ifall det var vad hans inre, hans ande/själ/source behövde just då och hen kan inte ha ihjäl någon som inte vill dö… 🤔 Eller kan man det?

Allt man gör påverkar andra i någon mån, så alla våra val ger ringar på vattnet på något sätt, men dessa val som ger större ringar blir klurigare tycker jag i alla fall. Men det är så roligt och intressant att snacka om det! Det gör mig lycklig. 🤗

Detta är ju något som troende och filosofer har klurat på i alla år, förutom alla andra dödliga.

SHIAWASE
5/28/13, 9:38 AM
#26

Som Szirius namnde, om vi alla leve uppkopplade till oss sjalva och allt ar karlek och harmoni, sa skulle man inte doda nagon eller gora nagon illa. (annu ett begrepp man kan diskutera, vad ar egentligen att gora nagon illa,,)naval,, sa en person som doda en annan gor det av en handling som inte ar uppkopplad till sig sjalv,, det ar inte hans hogre jag som vill att han/hon ska doda nagon, men det ar likval en handling som isig bidar till den personens livserfarenhet och exansion. Den som blir dodad, stoter just pa den ha mordaren, for att den personen ocksa ligger i en frekvens som matchar mordarens. Frekvenserna matchar varandra,, och matchar handlingar som ligger inom samma frekvens som just detta mord. Alltsa, behover det inte vara sa att det ar "dags" att do, att det hogre jag vill do, men den personen befanns sig inom en frekvens som matchade en sadan handling.

Nar det galler vad som ar ratt och fel,,, sa ar det ju samhallet som har byggt upp regler. Besokte just haktet idag, eftersom jag tolkar at en haktad person…. Funderar mycket pa detta da.

Man kan doda nagon som inte vill do,,, personen som dor befinner sig inom ett frekvensomrade som dar en matchning var denna dodande handling, men det kunde aven ha varit nagon annan… hmmm Sa tanker jag i alla fall:❤️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

linnease
5/28/13, 11:02 AM
#27

# 25 "Allt man gör påverkar andra i någon mån, så alla våra val ger ringar på vattnet på något sätt."

Hm, det här känns inte rätt för mig. Har jag klurat på sen jag hittade Loa.. Och nu när jag läste detta hittade jag det, yay!!! Inget vi gör påverkar någon annan egentligen.. Förutom, att det ger dem nya valmöjligheter, de kan se nya sätt att göra saker på när de observerar vad man gör. 

Men vad de sen väljer utifrån det, är helt och hållet deras. Så, enetligen kan vi inte påverka nån. Men om VI gör saker som råkar vara i linje med vad DE oxå vill, kan de se det och känna igen det och bli inspirerade. Därav den här "power of influence".. Egentligen inte så mycket power of INFLUENCE.. mera bara stå där som ett exempel som på möjligheter de har att välja på.

Hm luddigt kanske, vet inte om jag hittar orden. Men JAG fattar äntligen, tjohoooo!!!! Alla SKAPAR verkligen sin egen verkligenhet! INGEN är skyldig någon nåt!!! Och allt jag gör är till nån slags nytta, för det lägger åtminstone till MER i all-that-is.. och skapar nya desires, mer önskningar, mer liv.

#26 - kan inte hålla med om att man kategoriskt inte skulle döda nån om man är uppkopplad, för det är kopplat till en föreställning om att döden är dålig, vilket är sååå långt från sanningen! Finns garanterat scenarier där nån kan vara uppkopplad och göra det..

Annons:
crinalina
5/28/13, 11:19 AM
#28

Jag förstår precis vad du menar, Linn! Och du har ju sååå rätt för visst är det ju så. Det är ju en del av det jag jobbat med, och jobbar med, från andra hållet. Att inte låta andra påverka mig. För ibland så låter jag dem göra det, men det är ju mitt val, inte deras.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
5/28/13, 11:33 AM
#29

Min uppfattning är att det absolut inte är någon motsägelse i att vi skapar vår värld och att vi påverkar varandra. Men jag vet att det finns dem som säger att vi lever som i våra egna "bubblor" och inte påverkar varandra alls. Men för mig går det inte ihop - är vi alla ETT så påverkar det jag gör dig på samma sätt som att det min högra hand gör påverkar min fot.

Jag tror att man kanske väljer att se det som aningen eller för att det är förs vårt att förstå - precis som det vi talade om tidigare i tråden. Livsplan kontra fria viljan. Jag tror inte att det är antingen eller inom några av dessa frågeställningar.

Och du skriver det själv Linn "Inget vi gör påverkar någon annan egentligen.. Förutom, att det ger dem nya valmöjligheter, de kan se nya sätt att göra saker på när de observerar vad man gör." Det är ju genom att ge andra nya valmöjligheter som vi påverkar varandra. 😃

SHIAWASE
5/28/13, 1:46 PM
#30

Linn!!! Du har helt ratt~ Det finns sa manga fall och vi kan inte se helheten~Som princip sa tror jag anda att manga fall av mord, misshandel etc. sker for att personen som utfor handlingen ar totalt i ofas med sig sjalv~och den som blir drabbad befinner sig i en "mottagar frekvens" Men som sagt, det finns massor av exempel ochvariationer.

Satt just nu och pratade med min man, och vi kom in pa samma tema (fast jag har inte berattat for honom om var diskussion har inne:) Han sa just ocksa det att,,, allt ar bara vara egna forestallningar,, Att aven om du har tex. dodat flera personer,,, sa ar det bara var manskliga forestallning som gor att vi tycker att det ar forfarligt,,men det kan ocksa vara sa att den som blir dodad behovde just denna hemska upplevelse for sin expansion. VI ar saaa formade av de regler och "ratt och fel" som samhallet har skapat,, sa det ar enormt svart att ta ett steg utanfor dessa och titta pa helheten.

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
5/28/13, 3:12 PM
#31

"allt ar bara vara egna forestallningar,, Att aven om du har tex. dodat flera personer,,, sa ar det bara var manskliga forestallning som gor att vi tycker att det ar forfarligt,,men det kan ocksa vara sa att den som blir dodad behovde just denna hemska upplevelse for sin expansion."

Amen till det! Var just dit jag tänkte mig att komma. Men visst blir bara tanken på att inte ha ett system som talar om vad som är rätt och fel lite främmande - men du ska man ju veta att vårt system (och alla andra) är väldigt godtyckligt. Så det som är "rätt" ena  gången är "fel" nästa.

Upp till toppen
Annons: