Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1113 ggr
Otroulig
5/4/13, 6:41 PM

Reflektion över min yrkes väg

Jag såg just en video om Moder jord, med indiansk grund tydligen. Där pratade man om just vår koppling till Moder jord och att vi är sammanlänkade och kan påverka. Ett sätt att få kontakt var att lägga sig utsträckt med magen mot jorden och prata just till Moder Jord. 

Det slog an något hos mig. Jag går ofta ut och lägger mig platt på marken med armarna utsträckta - men då på rygg. Men det som främst slog an var den grundkärlek jag alltid haft till natur och växtlighet. Den var stark i barndomen och jag fick ju en riktig påskjuts och påminnelse när jag mer eller mindre bodde på landet och hjälpte till i jordbruket.

Så reflekterade jag över min "karriär" började jobba i parken med trädgård,  jag läste geologi på universitet. Sen hamnade jag en sväng i bygg branchen. Sen blir jag anställd i ett företag som håller på med utrustningar som används vid kol, sten och cement brytning… ibland slog det mig, speciellt när jag hade hand om projekt som skulle användas vid guld brytning i en djungel, är det här moraliskt rätt för mig?… Även om jag inte hade någon direkt kontakt för själva brytningen - vi tog ju över och var inblandade med själva slut produkten. Men ändå…

Nu har jag ju skapat två möjligheter. En där jag just får bruka och ta hand om jorden och förmodligen leva nära den och en där jag återigen är med i brytning av malm. Även om jag nu bara ska ta hand om det administrativa i projektet. 

Men jag tycker det är lustigt…dessa två sidor - den ena känns som kärlek och vårdande och den andra är tekniskt spännande och mer resultat inriktad..jag har en chans att samarbeta, tjäna pengar och bidra i ett projekt, men ändå ett projekt som tar av våra resurser….

Jag kan ju tycka att min jordbruks dröm är mitt Sanna.. men jag tänker låta universum bestämma vad som är rätt. Det jag får, det tar jag. 

Någon annan som ser några slags trådar sitt liv..?

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
[Kathja]1
5/4/13, 8:58 PM
#1

Intressanta reflektioner. Själv har jag alltid jobbat med människor. Ville när jag var liten bli läkare men blev undersköterska, sedan ville jag även bli polis och jag blev ordningsvakt. Så skulle jag plugga och då blev det till Socionom och som det har jag gjort lite av varje. Så min röda tråd är nog människor kort och gott.

MEN jag har även haft ett driv att utveckla mig själv, hitta nya delar hos mig att bygga på, att växa som människa helt enkelt och det kan jag se att många av mina jobb har gett mig. Inte alla gånger själva jobbet, men skuttet från ett jobb till ett annat - då de gärna har varit ett "nu är det nog" som avslut. Alltså kanske inte alltid så väl geomtänkt och med ett nytt jobb att gå till dagen efter. Trots det har jag aldrig varit arbetslös utan det har alltid ordnat sig på ett eller annat sätt.

Så min röda tråd är kanske jag själv och min egen personliga utveckling inom olika områden. 🤔

Håbe
5/4/13, 9:38 PM
#2

Jag har nog också alltid haft människor, och då framför allt barn, som min röda tråd. Särskilt barn som faller lite utanför ramarna. Redan som barn hade jag lite svaghet för de som inte var som alla andra. Jag var gärna utanför särskolan och pratade med barnen där. Jag var nog också den som inte har dömt bråkstakarna som just bråkstakar. Jag har inte alltid uppskattat dem men ändå kunnat se förbi det där jobbiga och besvärliga och förstått att det finns något mer där bakom. När jag började jobba inom barnomsorgen var min plan att arbeta med barn med förståndshandikapp men det blev inte så. Men genom åren kan jag se att jag ofta dragit till mig ungarna som är s.k. problembarn. De intresserar mig och jag vill så gärna att de ska kunna gå igenom förskola ochn skola utan att behöva känna sig misslyckade. Så fick jag själv ett barn med adhd. Ibland undrar jag om jag drog det till mig genom mitt intresse, eller om mitt intresse var en förberedelse inför honom.

Nu har det flyttat in en ny familj på gården och ungarna är allmänt avskydda redan. De beter sig riktigt illa. Bla var de inne i vår trädgård och klippte sönder buskar och kastade sen pinnarna på mig när jag vänligt men bestämt försökte köra iväg dem. De har också slagit efter vår kanin med en lång gren. Alla verkar veta vilka de är och mina barn går igång så fort de visar sig ute. När de var där i vår trädgård så slutade det med att jag blev rejält arg och körde iväg dem med orden "ni är välkomna tillbaks när ni kan uppföra er som folk!" Efter kaninincidenten fortsatte jag att säga att de är välkomna att klappa kaninen när de är snälla och trevliga. Min man blir tokig på mig för att jag "bjuder in dem" Det kommer bara bli problem. Jag hävdar att det sista de ungarna behöver är ytterligare en vuxen som vänder dem ryggen. Man måste få en chans att visa att man kan bättra sig. Och vissa behöver fler än en sån chans. Där är vi inte alls överrens :-)

Gissa vem som hade väldigt trevligt sällskap medan hon påtade i trädgården igår? "Hej! Jag har inte slagit er kanin. Får jag klappa den?" Jajamensan det går bra det. Han berättade vad han heter. Att han är 6 år och ska börja i skolan efter sommaren. I Mjukglass-skolan 😃. Där vill jag också börja, tyckte jag. "Åååh vilka fina fotbollsskor. Vems är dom? Spelar han fotboll? Det vill jag också göra när jag blir stor…" Fick veta att lillasyster var hemma just då och fick håret fixat "hon har klippt sig själv med saxen 😮!" Sen tassade han iväg igen.

Vi lär säker ryka ihop fler gången, och jag kommer att hälsa honom välkommen när han är trevlig.

DÄR tror jag min röda tråd är.

Otroulig
5/4/13, 10:00 PM
#3

Håbe. Min puckofon kan ju inte göra hjärtan men här kommer en dröööös hjärtan

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Otroulig
5/4/13, 10:09 PM
#4

Vad f….n nu har jag redigerar mitt inlägg 4 ggr. Vill säga att människor som du som ser bakom, vågar visa tillit och sträcker ut en hand, kan så ett frö som kan bli oerhört viktigt i framtiden. Kramar och pokaler till dig!!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Håbe
5/4/13, 10:17 PM
#5

:-) Tack

Och lite hjärtan tillbaks till dig ❤️❤️❤️

crinalina
5/4/13, 10:34 PM
#6

Ja en stor eloge till dig Håbe. Jag önskar att fler valde att se bakom ytan, speciellt när det gäller barn. Det kan betyda så mycket. Jag jobbade/praktiserade under ett par år på en fritidsgård, och dit kom det en del unga killar och tjejer som var väldigt kaxiga och bråkiga på ytan. De hade alla det gemensamt att det hade olustiga hemförhållanden. Jag var rak, hård och kärleksfull mot dem på en och samma gång, och varenda en av dem uppskattade det och avgudade mig. De blev alla mina favoriter. En del gick vidare och skapade sig något bättre, andra fortsatte på samma bana. Men jag vet att alla minns och är tacksamma för den tro på dem som jag visade dem. ❤️

Min röda tråd har också alltid varit människor, att hjälpa människor närmare bestämt. På en massa olika vis. Jag har ju jobbat som butiksbiträde, fritidsgårdsassistent, elevassistent, vårdbiträde, personlig assistent, kassörska, servitris, bartender för att nämna några av dem saker jag jobbat som. Utbildningsmässigt så har jag ju aldrig riktigt gått någon men jag har påbörjat en del, bla socionom och gymnasielärare. 

Och det är ju det jag drömmer om att göra i framtiden också. Att hjälpa människor genom mitt skrivande. Att inspirera till att förbättra sitt liv.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
Otroulig
5/4/13, 11:09 PM
#7

Det jag reflekterade över lite var också att jag såg två trådar… Det kanske inte gick fram. Jag tror ju ofta att folk ska läsa mina " mellan tankar" Men jag ser två trådar om jorden, som jag inte riktigt får ihop. En som handlar om att exploatera, och en som älskar och vårdar… Jorden då.. Jag känner mig lite frågande till det.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

crinalina
5/4/13, 11:18 PM
#8

Eller så är det så att de någonstans kommer att sammanföras och då faller allt på plats? Det är bara att vänta och se! 😃 Det kanske inte är just exploateringen i sig som är det viktiga i det du gör nu, utan det du lär dig om det. Och i framtiden kanske du kommer jobba med att motverka det, eller göra det bättre för jorden, eller något annat som leder till att det blir bättre. Och då kan du vårda jorden genom den kunskap du nu samlar på dig? 👍

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

linnease
5/4/13, 11:47 PM
#9

Hm, ja! Kanske "exploateringen" inte är så exploaterande? Kanske det är utveckling? Kanske du ska få ihop det?

Åh, glömde säga, kul fråga!! Hm min röda tråd är.. leka, förstå, utforska, experimentera, fatta, uppfinna, sporta, musicera :)

Ja, fatta hur saker funkar, så jag kan uppfinna nya på nåt vis. Vara kreativ!

SHIAWASE
5/5/13, 11:14 AM
#10

Otroulig!

Haller med Crina~~~Vanta och se,, det handlar om jorden for dig ,,, och det du har sysslat med hittills, verkar kanske vara motsatta! MEN kanske inte:)Min smilisar funkar fortfarande inte>

Vad ar min trad da???  Manniskor,, PRAT,,inspiration,,, PRAT igen,, och PRAT igen,, haha!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Otroulig
5/5/13, 3:09 PM
#11

Shia inte så konstigt att du dras till TV då:) Radio är väl lite gammalmodigt:)

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Upp till toppen
Annons: