Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1010 ggr
[Kathja]1
2013-04-25 08:09

Dagens tanke

Det här får bli en ny tråd, får se om den får ett eget liv eller dö ut. Vi har ju en hel del livsfunderingar som kanske kan var spännande att bolla med andra.

_________________________________________________________

Dagens tanke - är en uppriktig tanke och fundering, INGET påhopp, även om jag när jag läser texten kan se att den kanske kan uppfattas så, för det säger jag SORRY, men fick inte till formuleringen bättre. Är nyfiken och vill veta varför vissa saker är okej man andra inte.

Vad är det med alla "hälsomuppar" som gör att de vill berätta att de har läst en artikel om faran med ditten eller datten? Man berättar inte att man vet något om faran med att gå mot röd gubbe, eller hoppa från höga höjde utan fallskärm eller… 🤐Enligt LoA så ska man ju fokusera på nyttan och glädjen INTE faran. Man ska inspirera, inte skrämma.🤔

LoA tänk är ju att man kan göra och äta allt man vill hur man vill så länga kroppen sjunger JA. Så då borde jag kunna äta choklad till frukost utan problem. 🤔

Nu är ju såklart inte alla hälsomuppar medvetet LoA-folk, men många är.

Så vad kommer detta ifrån att människor så gärna vill berätta hur "duktiga" de är? Eller handlar det om något helt annat? 🤔

På något sätt har individen tagit över samhällets roll att "skrämma" folk till hälsa. Socialstyrelsen behöver inte gå ut med rekommendationer längre för det gör dina FB vänner.

Och är det så att vissa saker är "bättre" än andra? Eller blir det inte vad vi gör det till? Lite som diskussionen vi har haft om att "röka på" - gör jag det när jag mår bra så blir det bra. Typ.

Och vad är det som gör att vissa saker är okej att förespråka medan andra inte? Är jag hälsomupp så är det ingen som kritiserar en, men är jag för fria förhållande eller månggifte, eller ett bilfritt samhälle, eller vad det nu kan vara så blir man nog gärna påhoppad.

Är jag så förespråkare till genvägar till en snygg kropp så som skönhetsingrepp eller att jag erkänner att jag lägger 5000 kr/månaden på diverse krämer och annat lull då blir jag idiotförklarad. 

I min värld är allt detta otroligt fördömmande, men min värld är kanske inte din så hur tänker du kring denna invasion av rawfood, hälsomupp, ät inte ditten eller datten för det är KONSTGJRORT inlägg på tex FB?

Annons:
Fjäril
2013-04-25 08:18
#1

Jag tycker det är jättebra att få ta del av vilken mat/konstgjord sådan man bör undvika. Alla är inte insatta i vad preparat, tillsatta i vår mat, kan ge för konsekvenser.

Nog för att man ska fokusera på det positiva men man kan inte blunda för det som sker runt omkring - och om inte annat kanske man genom att "sprida" viktig information når ut till dem som inte har fått möjligheten att lära sig att fokusera på det positiva 👍

Sajtvärd på Övernaturligt

SHIAWASE
2013-04-25 08:32
#2

Detta just med halso , kost etc. ar ju valdigt intressant!!

Ofta (obs inte ALLTID men ofta) sa ar det sa att de som foresprakar halsosam kost, och andlighet etc. kan bli mycket mera smaltankta an manga andra. Och vilja overfora just deras RATTA kost till andra.

Jag har ju sedan jag var ung fatt hora att jag ar for ytlig for att jag har har tyckt om att ha kul, titta pa roliga filmer, och inte lasa svara, djupa bocker.

Aven nar det galler kost, sa har det varit samma sak. Har haft vegetarianer i min nara omgivning.  Rynkade nasor och miner for att jaginte koper krav markt och dricker aklohol dessutom(hihi)

Och jag ar en sadan som absolut INTE tycker om att bli "paprackad" nagot…sa tidigare kunde sadant reta upp mig enormt^^men inte langre

Jag har ocksa tankt pa detta pa FB,, att vissa som verkar vara valdigt inne i LoA helt plotsligt gar ut med massor av inlagg om bade farliga halsoprodukter och liknande, och varldskatastrofer etc. ~~~ Jag hoppar over dessa och lagger ingen stor vikt vid dem.

Allt handlar ju om ramarna som vi har satt upp i samhallet,,, det ar ju bara sa att vi inte kan koppla oss fria fran dessa~~~

Aven om man sager sig vara fri fran ramarna , sa har man ofta byggt upp andra referensramar som kommer till den "grupp" man hor till.

Jag har markt pa senaste tiden att jag slapper mer och mer, och later alla fa vara som de ar. Visst har jag vissa ramar kvar ~~~ Men de loses upp allt eftersom:)

Darfor bekommer det mig inte heller sarskilt mycket nar nagon foresprakar en sak, och talar emot nagot annat valdigt starkt,,, Tanker hellre att de begransar sitt tankande genom det, och later det hela flyta forbi mig.

Hmmmmm ,, lite eftermiddagssvammel fran mig

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[rore]
2013-04-25 08:35
#3

Hoppla hoppla!! Många tankar som tar fart och jag känner igen mig i frågeställningarna.

Förvirringen käns igen: Varför får vissa göra si eller så och det accepteras. Medans andra som gör annat si eller så, undermineras.

Vem har rätt? Vem har fel?

Vad är rättvist och vad är orättvist?

Nu mer än någonsin så har vi tillgång till informationsflödet på alla möjliga håll och kanter.

Och jag tror någonstans att vi alla befinner oss i osynliga nivåer/skikt av denna världens nycker.

Ibland får jag rent av känslan av att allting är ett spel som vi aldrig kan vinna. Bara genomskåda!

Det denna världen har glömt bort är att människan också är en andligvarelse.

Många gånger tror jag att vi som människor förväxlar andens/själens pockande på insidan. Med behovet att vara tillgängliga för den yttre världen och dess spelregler & gruperingar.

Människan är ett flockdjur, som mer och mer söker sin egna väg. Där Egot och själen mer & mer tydlig görs. Och dubbelsidigheten inom oss uppenbaras.

Kanske är min text inte rellevant för det du menar Kathja, men det var detta som mina fingrar dansade fram på tangentbordet.

[Kathja]1
2013-04-25 08:36
#4

Så är det såklart, men varför är det okej att snacka just om MAT? Det finns ju en massa annat som sägs vara nyttigt som man inte pratar så mycket om. Och hur stor roll spelar det egentligen?

Så min tanke kretsade mer kring varför det är okej att "pracka på" andra sin filosofi kring just detta? Inte huruvida det är nyttigt eller ej. 😉

Och tror du (ni) att det uppfattas som hjälp till självhjälp att höra hur nyttigt det är att äta organsikt när personen är glad om denne har råd med falukorv och kanske kan ge ungen en banan då och då? Jag tror nämligen själv att det här är något som kan slå tillbaka HÅRT.

Jag tror att de som är hälsomuppar och har intresset de får till sig denna infon oavsett, och de som inte är det, eller som inte har möjlighet att handla allt detta som (faktiskt) kostar ganska mycket mer istället "tjurar till" och tar sig en läsk till. 

Så blir det verkligen så pass mycket vinning som man tror, eller handlar det kanske mer om att visa att man själv har "fattat grejen"? En ego-sak helt enkelt. 😎

Det är lite som att ge människor råd trots att de inte har frågat efter dem, funkar sällan bra är min erfarenhet. Och då ger man råden inte för den andres väl och ve utan för att det känns bra hos mig, en ego-grej helt enkelt.

Fjäril
2013-04-25 08:43
#5

#4

Pracka på andra saker ska man inte göra, ej heller lägga sig i hur andra äter eller inte äter, däremot är jag själv intresserad av att ta del av de ämnen som tillsätts i vår mat och som skadar vår kropp, eller snarare förbannad över att detta görs överhuvudtaget (över huvud taget, hur skriver man 😛).

Sajtvärd på Övernaturligt

[Kathja]1
2013-04-25 08:52
#6

Och är man intresserad så tar man reda på fakta. Men det är en sak.

Med "pracka på" menar jag typ bombadera andra med hälsotips och länkar kring farlig mat och annat. Det blir som att ge människor råd som de inte har frågat efter, och min fundering är då kring varför man gör det. Tror man att man gör en bra grej eller handlar det mest om en ego-grej? Med ego-grej menar jag att man själv mår bra av att dela med sig och visa vad man kan och hur "duktig" man är - det handlar alltså inte när allt kokar ner om att någon annan ska må bra av det man delar med sig av.

Jag tror nämligen att det inte alltid är så lätt att veta varför man själv gör som man gör och min tanke är att här kunna komma till insikt kring varför man gör saker och ting. Jag gick tex i många år omkring och strödde goda råd omkring mig, oavsett om folk hade bett om dem eller ej. Tills jag insåg att det gjorde jag enbart därför att JAG mådde bra av det, inte för att andra skulle må bra. Så nu försöker jag att hålla igen…

Annons:
SHIAWASE
2013-04-25 08:53
#7

Det var ju detta jag var inne pa i Hjalpa eller Stjalpa traden Kathja~~

Att ibland blir vi sa ivriga for att vi har hittat ratt, kommit pa nagot , fatt en insikt, hittat nagot som fungerar for mig,, Och nu lever vi ju i en halsofixerad varld (Sverige mer an Japan tex)

Ofta glommer manga bort i sin iver (eller om det nu ar egot som ar dar och dansar) att man kanske inte alls hjalper nagon genom att "pracka" pa nagon nagot,,, detta kan skapa SKULDkanslor,,, som jag namnde tidigare, tex. om man har barn, men inte har rad att ge dem varldens basta naringsrika mal mat varje dag~~

Nar det galler tex. oss, vi kan ju valja att inte lasa , att inte bry oss om sadan info. och bara ta till oss det som kanns bra for oss☀️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Fjäril
2013-04-25 08:58
#8

#6

Jag har ingen aning om hur andra känner när de delar information, jag för min del känner att jag gärna för det vidare, skadlig sådan, av två anledningar. Ett - alla har inte möjligheten att leta/söka information, eller snarare vet inte vad de ska söka på/tänker inte på det. Två - den som vill ta åt sig/tycker det är intressant tar det också till sig. Alltså eget val 👍

All information egentligen, eller vad vi än skriver, handlar ju om hur vi själva ser på saker och det är ungefär samma sak, skriver man det som en ego-grej? Detsamma gäller ju sådant man själv mår bra av, såklart man då för det vidare. Den andliga tron till exempel, eller dagens tankar om hur man kan tänka för att må bättre, det är ju något man själv tror på och mår bra av, vilket man också vill föra vidare. Det är väl ingen ego-grej?

Allt handlar om att mottagaren tar emot det de själva vill.

Sajtvärd på Övernaturligt

[Kathja]1
2013-04-25 08:59
#9

Visst var du Shia! Men det var iaf min Dagens tanke. 😉

Jag väljer i princip alltid att inte läsa just sådant - men just idag blev det så påtagligt att vi (eller kanske bara jag) är inne i en hälso-mat-invasion!

Och som sagt jag tror att det innerst inne allt för ofta bara är en EGO-boost grej att visa att man har fattat grejen. 😎

SHIAWASE
2013-04-25 09:13
#10

Fjaril:)

Visst ar det sa!

Vi sprider det vi tycker ar bra , viktigt , sadant som funkar for just mig!

Jag skriver om massa saker, tankar , filosfier som jag tycker ar bra pa min blogg tex.  Kankse nagon kan inspireras av det som har fungerat for mig? Vi sprider sadan information via olika kanaler,, och sedan ar det frivilligt om man vill ta emot den infon eller inte. Kanns det inte ratt, sa bara slapp--sa VISST,,, vi har alltid ett val om vi vill ta mot informationen eller inte,, kanns det inte ratt for mig kan jag bara lata den vara🎈

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Fjäril
2013-04-25 09:18
#11

#10

Ja och det tycker jag är bra, att man sprider saker man mår bra av. Alltid är det någon (flera) som behövde höra/ta del av dessa saker, just nu och just då. De som inte vill de ta det till sig, ja släpp och gå vidare 🙂

Men allt vi skriver handlar ju om att vi delar det vi tror på, sen kan man tycka att viss information är "fel" men det kan ju faktiskt vara rätt för någon annan. 

Jag tror ingen för/delar information vidare för att göra någon illa, utan istället tror jag att tanken är för en god sak. Ja det gäller ju att tänka positivt och tro det bästa om människor 🌺

Sajtvärd på Övernaturligt

[Kathja]1
2013-04-25 09:33
#12

Självklart gör människor inte det för att göra någon illa. Och jag hoppas att jag inte missuppfattas nu så det tros att jag tycker detta är "fel", inte alls. Alla människor får göra vad de själva vill, och så väljer jag vad jag ska ta till mig av eller hur jag ska relatera till det. 😃

Funderade, som sagt, bara över fenomenet i sig. Och då även på om det gör så mycket nytta som man kanske vill ha det till. I slutendan kan vi ju göra, och äta, vad vi vill så länge som vi tror på att det är bra för oss.😉

Vi pratade ju en annan gång om vad vi lär oss kring vad som är okej eller ej, att det inte alltid har med att göra huruvida saker är skadliga eller ej, utan det har med att göra att Samhället styr oss åt ett eller annat håll. Därför är det för mig alltid viktigt att vara öppen i varför just jag gör en sak, eller ej. Handlar det om mitt väl och ve eller inte.

 Och det är inget fel att göra en sak för att man mår bra av det, även om man tror att man gör det för at andra ska må bra av det. Vi har alltid den fria viljan att välja vad vi ska ta till oss som sagt var.

MEN alla är inte lika upplysta (hi hi) och "bra" på att hantera sitt förhållningssätt och sina känslor som vi. 😉Kan ju vara bra att inte glömma det, även om det absolut inte är vårt ansvar på något sätt! 😃

Kring just detta med hälso-muppandet och mig själv kan jag ju tydligt se att man hittar sin väg till slut och det som får mig att vara bra genom att bara ha en bild kring vad man vill uppnå. Jag är ingen diet, eller hälso-mupp, saker ska kännas rätt och vara lätta. Så när jag trillade över periodiskfasta, eller 5:2 fasta så blev det BINGO -för nu kan jag fortsätta att äta vad jag vill OCH få en mängd hälsovinster. För varför ska man välja? Livet ska vara gott att leva. Men nu var det inte hälsa i sig jag funderade över utan just varför vissa saker är okej att bomba sin omgivning med medans annat inte är det.

Vi bombar tex inte vår omgivning med vårt sexliv, TROTS att det finns en mängd vetenskap som visar på hälsovinsterna med ett bra, och frekvent sexliv. Det kanske man skulle göra istället, hi hi.😛

[Evigheten]
2013-04-25 10:57
#13

Nu har jag inte riktigt haft tid att läsa igenom vad ni alla har skrivit. Men när ni nämner mat och loa så kommer jag tänka på vad jag läst och lärt mig. Av det jag läst härinne så verkar ingen här inne veta om vilken betydelse mat faktiskt har för inverkan på hur effektivt loa kan fungera. Men jag kanske har fel 😟men isådanafall får det bli en repetition 🙂

För har läst om detta, och tydligen blockerar "dålig mat" energierna kring tankarna i kroppen. Som mycket snabbmat, färdiglagad mat som innehåller massa onyttiga tillsatser( kom inte på vad det heter men ni förstår säkert vad jag menar) Ekologisk mat sägs vara bäst men iallafall försöka göra maten själv och att inte köra mkt färdiglagat.

Även strålningen påverkar tankarna kraft. Det är något som ingen kan egentligen undvika överhuvudtaget. Men man kan minska på det hela genom att skaffa emr radiator protection ( finns säkert fler märken) som minskar strålningen från telefoner, datorer etc. 

Men man styr själv hela sitt liv inom alla områden, man kan nog vara smal av att bara äta bullar om det är övertygelsen, men dessa två sakerna påverkar kraften i sina tankar, kraften i sitt loa-skapande. Skapas gör det alltid, ☀️men vill man snabba på lite och slippa det grumliga sakta framåtskridande skedet, då kan det vara värt att se över kost och strålningen.

Annons:
SHIAWASE
2013-04-25 13:57
#14

Nar det galler kost ,, sa mar man ju framforallt battre av hyfsad bra kost~~Sjalv ar jag ju en helt normalatare,,,(hihi)

Funderade lite pa dessa saker under dagen,, som jag skrev i mitt tidigare inlagg, sa kunde jag bli bade irriterad, arg och allt annat nar andra mannikor foroskte "pracka" pa mig nagot, i vissa fall var det medvetet i vissa fall omedvetet, ungefar som vi pratade om ovan, dvs. att dessa persner bara vill formedla det som fungerade for just den personen.

Nu,, forstar jag inte vad som gjorde mig upprord da,,Finns ju ingen anledning for mig att lata det berora mig~~ for aven om det inte passar mig, sa ar det ju inget att bry sig om , jag kan ju bara saga, "Jaha, bra att det fungerar for dig!!", och vara glad for deras skull.

Nu daremot beror det mig inte ,,, jag kan ibland uppmarksamma det som ett konstaterande,, och sedan inget mera, i bland uppmarksammar jag det inte alls.

Det viktiga och det basta ar bara nar alla foljer sin vag, och aven om nagon forsoker tala om for mig att nagot (mat eller annat) bor vara pa ett visst satt, och det inte kanns som ratt for mig, sa nufortiden sa ar det inget som beror mig pa det satt som det kunde gora tidigare.

Det har ju naturligvis med att gora om att nu ar jag sa saker pa mig sjalv och min vag, jag ar lyhord och tar till mig de nya saker som passar!!! TACK:)  men andra saker slapper jag,, utan att lata det paverka mig i nagon riktning~~~Aven om nagon skulle forsoka predika nagot for mig,, sa ar det deras synpunkt,, och inget som beror mig, om jag inte delar den och om jag inte tillater deras predikan berora mig och mina kanslor.

Dessa var mina tankar idag❤️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2013-04-25 17:48
#15

Det är roligt iaf att vissa saker är okej att "pracka på" andra, medans annat skulle man aldrig få för sig att skriva statusuppdateringar om i ett. Det måste ju bero på något, och då tänker jag att det är som så att vi har lärt oss vad som är okej och inte. Men nog om detta.

Nu får någon annan tänka dagens tanke. 😃

crinalina
2013-04-25 20:54
#16

Fast jag vill nog lägga in min tanke i det hela också. 😃 Sen kan vi avsluta det om vi vill. Jag tycker att det är en intressant tanke/fundering. 

Om jag går till mig själv så märker jag ju att jag bara till mig det som jag har behov av att ta till mig av allt som delas på facebook tex. Jag går ju min egen väg. Sedan råkar just den väg som jag går när det gäller min kost ha ett namn, lchf, men jag hittade den vägen själv utan att ens ha hört talas om det innan. Jag hittade den genom att börja lyssna på min kropp, och mig själv, om vad jag mådde bra av och inte mådde bra av att äta. Och det landade på det som kallas för lchf. Men när jag upptäckt att det fanns en hel värld med andra som åt som jag så, och började hänga där, så blev jag däremot bortkollrad. För då började jag lyssna på andra sa, de med mer erfarenhet, och tappade bort mig själv i det. Och då funkade det inte längre. För det kom inte från mig längre. Det var inte mitt högre jag som pratade längre. 

Jag anser idag att det som vi behöver lära oss är att lyssna på våra kroppar. Vad den mår bra av och vad den inte mår bra. OAVSETT vad andra anser, och vad myndigheter predikar. 

Och där kommer vi in på vad som händer idag, med allt som "prackas" på oss (om vi väljer att låta det göra det). Jag tror nämligen att det är en del i människors väg till sin frihet att välja själva. Vi svenskar, och många andra västerlänningar, är ju så otroligt inpräntade med tex tallriksmodellen och att det är det enda sättet att äta som är rätt och nyttigt, och allt annat är livsfarligt. Idag har folk börjat rynka på näsan åt det för att istället gå sin egen väg. Men det är svårt att gå sin egen väg om man är ovan, om man inte redan är den personen som normalt gör det, och då kan man känna en trygghet i att föra det man själv har lärt sig vidare till andra. För att på något vis befästa det i sig själv, och för att man själv kanske mår så himla mycket bättre och helt enkelt också vill att andra ska förstå att man kan må så bra. 

Jag tror inte heller att det är så att vi är byggda och menade att kunna äta precis vad som helst. Jag tror att vi alla är individuella, har olika behov, jobbar på olika sätt och mår bra av olika saker. Precis som vi gör med allting annat i livet, som tex att vi faller för olika typer av partners, eller flera partners, att vi älskar att göra olika saker. En del älskar att programmera, andra älskar att sjunga och dansa, eller skriva långa kommentar hahaha. En del gillar att springa, andra gillar att klättra i berg eller cykla. En del mår bättre av att gå en vandringstur i ett kallt vinterlandskap, andra mår bättre av att ligga på en solig sandstrand, eller sitta på en stubbe i skogen. Och samma tror jag det är med maten. Vi är inte menade att kunna äta och må lika bra av allt som går att äta. Vi är menade att hitta den kosten som just VI mår bäst av, oavsett vad andra äter och mår bra av. 

Att det är okej att pracka på folk sina åsikter håller jag inte alls med om, men det är en väldigt stor skillnad mellan att pracka på någon någonting och att dela med sig till den som är intresserad. Jag har 545 vänner på facebook, oavsett vad jag skriver eller delar så finns det alltid någon som inte håller med, och någon som håller med. Det är ju ite upp till mig att sluta skriva för att ingen ska bli upprörd. Det är ju upp till läsaren att inte läsa det som den inte vill läsa, och att inte reagera på det den inte gillar. Att pracka på någon någonting tycker jag är tex som Jehovas Vittnen brukar kunna göra, inte alla dock, att inte ta ett nej, sätta foten i dörren och bara fortsätta prata om det. Och att sedan komma tillbaka gång på gång på gång. 

Att man inte prackar på/delar med sig av sitt sexliv har väl mer att göra  med att det är något mellan de två personerna som har sex, en intim stund, och det är inget som andra har med att göra, eller har någon direkt nytta av att veta någonting om. 😃

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

szirius
2013-04-25 23:05
#17

Wooooooooo, vilken tråd jag missat här då! Har inte läst allt, jag fångar de tankar som yr fram först här.

Vi har ju pratat om detta tidigare. Med mat och LoA.  Dels att det verkligen inte är så enkelt att se vad som är vad alltid…vi har ju lärt oss vad som anses nyttigt och onyttigt. Jag nämnde själv nån gång min fundering på hur trender kan skapa positiva vibbar o då är det ju säkert mkt vibbarna i sig och kanske inte vad man äter som gör att man mår bra av det….fast det där kan man bara svara på själv.

Och egentligen spelar det ju verkligen ingen roll heller, om nu den ENDA uppgift vi själva har är att skapa oss så positiva vibbar som möjligt😛

Min högst personliga upplevelse är att ju renare mat jag äter, desto bättre fungerar jag fysiskt, psykiskt och andligt. Och det har jag helt enkelt provat fram.🙂Skillnaden av att dricka källvatten och en coca cola tex. En solmogen persika från trädgården och en gelebakelse av skummjölk o tillsatser. Jag tror inte att NÅN som mediterar kan påstå att de inte upplever olika svängningar av olika mat.

Viljan är säkert god Kathja, hos alla som propagerar för sina saker…för att det är ju vad de själva mår bra av och vill dela med sig. Saken är ju bara att det är olika saker som funkar för olika människor. Så jag tror också på att hålla ganska tyst, tills nån frågar varför man är så jäkla läcker o glad o frisk o underbar😉 - DÅ kan man ju berätta…kanske, om man känner för det.

Sedan tanken att det är ego, är ju intressant. ÖHT så är väl det mesta man gör "ego"-betonat…man gör det som får en att må bra!  Nelson Mandela har nog bara sysslat med grejer som har fått HONOM att må BRA, liksom…😉- men eller hur? Man hjälper djur för att det får en att må bra, man ger råd för att det känns bra, man SLUTAR att ge råd för att det känns bra, osv osv. 

Det kan vara ganska "kul" att stöta ihop med nyfrälsta, för de är ju verkligen HELT övertygade om att DE har hittat grejen som är det bästa för ALLA! Så vad kan man göra om det blir jobbigt? Tja, sätta gränser runt sig SJÄLV kanske, säga att tack men nej tack om nån i omgivningen är för "på". För vem är jag att stoppa dem i deras sköna vibb - jag kan bara be dem gå och vibba på nån annanstans!

 Och jag håller med Shia - om jag blir superirriterad på folk som vill "pracka på mig nåt" så är det ju ett tecken på att jag själv inte står stabilt. När jag gör det så flyter det bara förbi, "jaha det är din sanning, jag har min sanning" utan att det behöver bli minsta friktion. Stå kvar i kärlek.

och- en tanke: även åsikten att  högljutt tycka att ALLA SKA FÅ TYCKA OLIKA!!! är också just en  PERSONLIG ÅSIKT, som kan anses påprackande😉

 så mer tystnad till folket hahahaha😍

[Kathja]1
2013-04-26 08:27
#18

Ni får snacka mat hur mycket som helst men då MIN tanke inte rörde själva maten och dess varnade eller inte varande valde jag att dra mig ur snacket. Min tanke handlade ju om varför det är okej att "pracka på" människor vissa saker men inte andra. 😎

Vi prackar inte på människor att vi har ett super duper sexliv, trots att det finne en mängd vetenskap som visar hur nyttigt det är med sex, vi prackar inte på andra att de ska sluta deppa och rycka upp sig för då får man skit för att man är känslokall (bara exempel) - men mat går bra TROTS att jag är helt övertygad om att X antal människor mår skit då de (ännu en gång) får höra att de gör "fel".

Så vissa saker okej andra inte. Why?

DET var min fundering. 😉

Är också för fritt tyckande, ABSOLUT, men vi gör det ALDRIG inom allt, bara inom vissa delar. Och ibland tror jag att det är de delarna som Samhället ( i smyg) har fått oss att tro är okej… Vi snackar ju tex aldrig politik med varandra, inte ens de som är väldigt för SITT parti. 🤔

SHIAWASE
2013-04-26 09:15
#19

Godeftermiddag!!!

🙂

En liten parentes ,, politik har vi alltid diskuterat i min familj MYCKET, och aven med vanner och bekanta,,,, ,, sa just det som ar" ok" eller inte ar val ocksa olika inom olika umgangen och kretsar kan jag tanka mig🌺

Harligt med var och varme, tanker jag idag!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Kathja]1
2013-04-26 09:19
#20

Det är ju lite det jag är ute efter… 😎I Sverige är det INTE okej att snacka politik. Eller sex. Eller att man har ett pissigt förhållande. Eller att man gillar att vara "överviktig". Eller…

Annons:
crinalina
2013-04-26 20:34
#21

Kathja, det där stämmer inte alls överens med det Sverige som jag levde i. Jag fick då höra en himla massa gånger när jag var deprimerad att jag skulle rycka upp mig, jag och mina vänner diskuterade även sex, politik, mat, pissiga och bra förhållande, övervikt, undervikt och allt annat mellan himmel och jord som någon ville prata om. Vi hade inga tabun på det viset. Har fortfarande inte. Det har jag inte heller med min närmsta väninna här i Spanien, däremot diskuterar jag inte alla dessa saker med vem som helst, men jag pratar inte om min kost eller min syn livet och LoA med vem som helst heller. Och sedan finns det en stående, oskriven regel i barvärlden som säger att politik och religion är förbjudet att prata om eftersom det ofta skapar heta diskussioner. Men nog tusan pratas det om det även i Sverige.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

[Kathja]1
2013-05-01 12:33
#22

Dagens tanke: Tänk vad ord har olika innebörd för olika människor! Idag skiner solen och min man skulle ut i trädgården och röja lite och frågade om jag skulle med - självklart blev svaret, men jag hade ingen lust att göra något så det sa jag till honom (vilket är helt okej, han har inga problem med att jag sitter och solar hela dagen, eller ligger på soffan, eller…). Med andra ord jag ville sitta i solen och bara vara. För idag är en dag då jag vill göra "inget". Sedan gick jag upp i tvättstugan…

Och där slog det mig att en dag som denna då jag gör "inget" kommer att innehålla en eller två maskiner tvätt tvättade, en bäddad säng, tvätt upplockad från golvet, en toa avtorkad, disk diskad, middag lagad, frukost fixad, mellis fixad, kaffe gjord gånger flera till min man, tre hundar rastade gånger flera, diverse saker undanplockade som har hamnat på fel ställe… Ja har säkert glömt något. Och då HAR jag gjort INGET. För det är så det känns.

Så snacka om att ord har olika innebörd för olika människor. Viktigt att komma ihåg tänker jag, om än inget nytt.  ☝️

crinalina
2013-05-01 12:52
#23

Haha, ja visst är det så. Just när det gäller att göra inget så betyder att göra inget för mig i regel att jag sitter i soffan, eller sängen, och tittar på teve eller med internet på laptopen och liksom bara är bortkopplad. 

När väninnan säger att hon inte har gjort någonting så innebär det oftast att hon har bakat, städat lite, lagat mat osv. När jag gör dem sakerna så specificerar jag dem gärna. Då låter mer som: idag har jag gjort ingenting förutom att….. 

Så visst har det olika betydelse.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

crinalina
2013-05-01 13:00
#24

Min dagens tanke handlar om tankar av brist. De senaste dagarna har jag reagerat på att jag tänker olika än "vanliga" människor i flera situationer. 

Som igår tex när det var valborg så fick min kusin som bor i Australien hemlängtan, till Sverige och allt vad valborg nu innebär för henne. Jag själv kände bara att visst, det hade väl kanske varit lite mysigt med en brasa, men det var ingenting jag längtade efter, eller saknade. Jag kände ingen brist på stämningen eller händelsen. Inte heller kan jag känna någon hemlängtan eftersom jag är hemma. Min kusin är också hemma, men känner brist på känslor som hon upplevde när hon var och bodde i Sverige. Jag kan titta tillbaka och njuta av det jag kände som barn, vid högtider och dylikt, men jag känner som sagt ingen brist på det. 

Min väninna skrev på sin status på fb för en stund sedan att hon låg på takterrassen och solade, och en av hennes brittiska vänner kommenterade att hon var avundsjuk på det. Och då slog det mig att återigen är det ett uttryck för brist. För man är ju inte avunsjuk på något som någon har om man själv redan har det. Och då insåg jag att det var väldigt länge sedan jag själv tänkte på det viset. Att jag är avungsjuk på något. 

Det är intressant hur många ord, uttryck och känslor som tyder på att man känner brist på något. Hunger är brist på mat, törst är brist på vätska, trötthet är brist på sömn osv

En liten reflektion jag haft flera gånger de senaste dagarna.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Otroulig
2013-05-01 13:12
#25

Mmm, känner igen den jaha upplevelsen. 

Jag kunde förut känna en brist, en längtan efter ett förhållande t.ex, men nu gör jag inte det längre. Jag saknar det inte. Jag har inget behov av det. Jag längtar inte efter det. Jag kan minnas och bli varm av det, jag gläds när jag ser andra vara nära och dela ömhet. Men det finns inte ett uns av avundsjuka utan mer bara en delad glädje. 

Det gäller över lag - t.ex människor som har fina hus, jag är inte avundsjuk och känner brist av det. Jag gläds åt vad de har. Jag kan känna att där skulle jag kunna tänka mig bo och drömma mig in i situation, men det finns ingen brist känsla alls. 

Så himla härligt!!!

För oss som hänger här, så är nog den här känslan så naturlig, så i alla fall jag glömmer bort att det var så jag kunde känna förut och att väldigt många fortfarande har väldigt mycket brist tankar.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

crinalina
2013-05-01 13:58
#26

Ja precis, och det är väl för att jag har glömt bort hur det kunde vara som det nu slog mig hur så många tänker och fungerar. 

En annan av mina kusiner var på Bon Jovi häromkvällen (för 12e gången), och min syster ska på dem i slutet av månaden. Då kände jag att det är ju en av mina drömmar också, det vill jag också. Och så la jag liksom bara till det på min "lista" av drömmar och önskningar. Skickade ut det till Universum där och då, direkt utan känsla av brist utan bara med glädje för deras skull som ska se dem. Och det är så enormt skönt att kunna känna sådan äkta och naturlig glädje med andra. ❤️

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

szirius
2013-05-01 14:38
#27

Det ni skriver får mig att tänka på hur jag även förändrat mina tankar kring drömmar, den där "listan" på saker man vill göra nån gång…att den numera är så oerhört oladdad…för jag vet att den är för nu, och mina drömmar kan förändras, och jag kanske kommer att stryka saker från listan utan att ha gjort det, för jag vill inte längre.  Jag tror att det handlar om att vara flexibel i ordets rätta bemärkelse🙂, flyta med och gilla nåt en stund o sen kanske gilla nåt annat en stund, saker förändras och man följer med. 

Jag har roat mig några dagar nu kring det här med "som om". Vilken fantastisk grej det är för mig att komma in i bra vibb. Att liksom bara skita i alla ens egna föreställningar om vad man vill ha och behöver för att må bra och älska sitt liv EXAKT NU! WOOO, det är så underbart! Och det är som sagt den totala motsatsen till brist.

( Apropå valborg, så tyckte jag att det var kul som BARN, att springa omkring o leka o få vara uppe sent o allt det där. Sen var det många tonårsår då det mest var, tja tonårskänslor, haha, inte särskilt kul, folköl o förälskelser o osäkerhet o hej o hå, sen fick jag barn och då var det en massa år då det bara var trååååkigt, man gick för att man "skulle", med alla andra småbarnsföräldrar,  tusen barnvagnar o barn o korvgrillning o sockerchocker o grin. Sen var det kul igen några år då jag sjöng i kör o vi sjöng "vintern rasat" o andra vårsånger vid brasan, mmmm. Men jag saknar det inte ett dugg. För jag har ju ANNAT nu som fyller mig.  Kan nog också bero på att valborgskänslan är förknippad med pirret att "nu kommer våren" , men här har vi full sommarvärme redan, det pirret hade jag i mars när bäckarna började porla här.)

Annons:
[Kathja]1
2013-05-01 15:21
#28

Tänker att det där med tankar om brist är ett tydligt tecken på att man inte är i sitt Nu, vilket gör att brist tankar kanske inte är det vi som har fattat grejen hamnar i så ofta. 🤔

Och som en kommentar till min tanke om olika ords olika betydelse så tänker jag att det har med att göra hur man väljer att se på saken. Mitt "inte göra något" innebär att jag inte gör något jag inte vill, det behöver inte innebär att jag ligger på soffan hela dagen därför att det är ju också att göra något. Vi gör ju aldrig inget per se. 😉

crinalina
2013-05-01 15:55
#29

Jag känner så väl igen mig i det där med listan, szirius. Så är det för mig också. Jag lägger till och tar bort vartefter saker dyker upp eller jag inte vill dem längre. Det är skönt att kunna vara så avslappnad i sina önskningar. 

Och jag tänker precis som du när det gäller Valborg, och andra sådana där speciella dagar också. Jag älskade tex min barndoms jular, men det var ju för att jag var barn. Hade jag återupplevt dem nu skulle det ge mig helt andra känslor än det gjorde då. Det var då, nu är nu. Och jag är här nu. 

Haha, Kathja, du har ju så rätt i det. När man som vi lever mer och mer i sitt nu så finns det ju ingen brist. Det finns bara kärlek och allt underbart som man har skapat. 

Och  mitt att inte göra något innebär att jag inte för någonting aktivt, eller fysiskt. Jag gör nämligen aldrig någonting som jag inte vill. Eller i varje fall ytterst sällan nuförtiden. 

Och nu ska jag slänga i lite tvätt i maskinen, för idag är en dag då jag gör någonting, om än inte massor, och sen ska jag träna lite.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Krissegy
2013-05-01 21:54
#30

Jag har en tanke, som faktiskt stör mig otroligt mycket.

Det här med LoA, o att man om man e positiv o mår bra så attraherar man saker som får en o må bra. Man attraherar liksom samma vibration som känslan man har. 

Men om jag mår dålig. O verkligen tänker att allt e skit. o sen missar bussen eller får vatten på mig av en bil som kör. eller att de börjar spö regna. De sakerna hade ju hänt ändå, de hade rengnat o jag hade missat bussen oavsett min känsla. Så varför gå runt o må bra i hopp om att nå bra ska ske när allt de dåliga ändå kommer finnas där?

Så jag förstår inte vad som förändrar… om allt som händer ändå kommer hända oavsett min vibration.

Kram

What we think, We become

[Kathja]1
2013-05-01 22:17
#31

Inget händer utan att det matchar din vibb. Det kanske är svårt att greppa men så är det, precis som att inget händer i ditt liv utan att du tillåter det. Vilket innebär att du hade inte blivit vare sig regnad eller skvätt på om du, med din vibb, inte hade bjudit in det i ditt liv. Så nog spelar det roll vad du sänder ut.

szirius
2013-05-01 23:46
#32

# 30

Jag tänker såhär, är man positiv så hittar man genast nån bra grej med att man missar bussen, och man kan skratta rakt ut åt bilen som skvätter ner en. Och att bli genomblöt av regn kan vara riktigt härligt.

Ens positivitet ändrar inte faktum att det skett, men inställningen gör att det kvittar, man mår bra ändå.

Och vem sjutton vet, kanske nåt skulle ha hänt på bussen? Kanske regnet utlöste en tanke och en känsla som du inte skulle ha insett annars?  Jag väljer att vara flummigt ödestroende att det som sker har en mening- och eftersom jag själv bestämmer vad jag vill tro på, så bestämmer jag att allt som sker sker för mitt högsta bästa, utan att jag kanske förstår hur. Min tro ger mig trygghet där.

Man kan kanske nå nån " ständig supervibb så att man bara matchar med braiga saker" men för mig är det inte nåt mål, utan jag går en annan väg in i det här, nämligen att försöka hitta sätt att inte bedöma saker som bra och dåliga för snabbt, utan helt enkelt vara öppen för det som sker och sen samarbeta med det på bästa sätt.

SHIAWASE
2013-05-02 00:44
#33

Krissegy

Jag har lange sagt att "det finns inga daliga saker, ALLT , precis allt som sker i ditt lev sker just for DIN skull, och allt ar BRA"

Vi kommer alltid att uppleva kontraster!!  Dela inte upp saker ibra eller daligt,, sa det som allt ar saker som du har bjudit in i din varld for att framja just din utveckling!!

I och med att andra synsattet ~~ sa med tiden forandras de saker so dyker upp i ditt liv,, MEN KONTRASTER kommer vi aldrig att vara utan.

Om jag tex missar bussen, sa kan jag ga och vara irriterad och klaga over det hela dagen, eller jag kan valja att uppskatta att jag fick en harlig langpromenad i solskenet! tex.

Vi valjer sjalva hur vi uppfattar  de handelser var vibrationer bjuder in!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Torahzen]
2013-05-02 10:08
#34

Jag förstår hur du menar, att det kan spöregna oavsett om vi tänkt på vädret eller inte. Men känslan och vad du tänker om spöregnet är avgörande. Är det bara ett regn, sjunger du i regnet och hoppar glatt i pölarna eller förbannar du allt och alla…?!?

Annons:
Upp till toppen
Annons: