Annons:
Etikettloa-konkret-metoder-tekniker
Läst 1234 ggr
Neugieriges Mädchen
4/24/13, 8:19 PM

En liten fundering

 Jag hittade ingen passande plats för detta inlägg så jag placerade den här på metoder och tekniker.

Igår mådde jag toppen och nästan hela denna dagen också. Skolan går bra, jag är tacksam för så himla mycket i mitt liv och känner mig fri att uttrycka mina åsikter och tankar och ser oftast på tillvaron med glädje och att det finns hur många möjligheter som helst! 😃Jag känner att tiden är oändlig, och att det finns så mycket att utforska och vara nyfiken på i denna värld! Men så ibland händer det att jag får en känsla av hopplöshet och ångest. Jag vet inte alltid varför men ibland kan jag bara känna att vissa personer i min omgivning verkar se livet som en utmaning och att de tror de har en förbannelse över sig. Att det är meningen att livet ska gå som en bergochdalbana med en massa hinder som ska göra en starkare. Att man måste må riktigt, riktigt dåligt för att kunna uppskatta livets ljusa sida. 

 Många säger att man ska öppna ögonen för verkligheten och se alla problem som finns i världen och i samhället men det blir väl inte bättre av att  se på det så dystert, säga att det är hemskt och skrika ut sin ilska över det? Jag har en fundering över en sak som två nära kontakter till mig är så irriterade över. Det handlar om att de är arga för att man tar in för många invandrare till Sverige och att sverigedemokraterna är ett parti man ska rösta på. De är inte rasister säger dem men menar på att det finns många invandrare som kommer hit och försöker ta över vårt land, eller själva är rasistiska mot Sverige. Samt att det oftast är dem som gör brott, speciellt våldtäkter. Såklart drar dem inte alla över en kam, men ja, dem verkar väldigt arga och frustrerade när de kommer med påstående och är övertygade om att "så är det." Men själv har jag inte upplevt så mycket av det och jag varken misstänker eller har fördomar om folk som kommer hit från andra länder. Jag tänker att: Bara jag får leva mitt liv som jag önskar och att de konflikter som kommer upp i samhället löses upp. Förr trodde jag på vad de sa, och drogs nästan med i deras påstående om att det var så, och då märkte jag att allt det kom till mig. När jag fokuserade på att utländska personer hade onda avsikter eller att de utförde mycket brott var det det jag attraherade. Men om jag istället tänkte att det var lugnt och såg med kärlek och fred på alla människor jag mötte blev det vad jag upplevde. 

var det bara jag som stängde ögonen och levde i min fantasivärld, och att verkligheten inte alls var så? Eller är det alltid så att vi skapar vår egen verklighet? Ska man som många säger, öppna ögonen för verkligheten och se alla problem? Men med LoA är ju allting möjligt och så länge man inte oroar sig eller känner någon negativ känsla är man alltid trygg och inget kan skada en. Allting löser sig liksom. Men jag undrar om alla på jorden ändå har ett gemensamt ansvar att lösa problem där många är inblandade. Vi kan ta klimatförändringen som ett exempel. Vi alla sägs ha ett ansvar för att minska utsläpp och leva på ett sätt som är skonsamt för miljön. Men LoA säger att du bara ska fokusera på att allting blir bra, är det kanske här vi måste utföra en handling? Alltså att det är  attraction in action som gäller här för att få som vi vill. Ska vi bara skita i miljöproblemen och annat här på jorden och leva vårt liv som vi själva vill? kommer klimatförändringen i framtiden inte drabba dem som är omslutna av positiva energier?  

 Denna text kanske blev lite rörig, men jag behövde bara ha ut mina tankar, och självklart tar jag emot svar från er! 😉

Annons:
[Kathja]1
4/24/13, 9:23 PM
#1

Svarar helt kort för jag är trött och mosig i huvudet idag.

Du är iaf på helt rätt linje. Det är ju som så att om alla bara tog hand om sig själva och såg till att vara sina bästa jag så hade världen varit en (ännu) underbar(are) plats. Vi är alla ETT och att fördömma någon blir då att fördömma sig själv. Du förändrar inte välden genom att reta upp dig, eller känna hat eller missunnsamhet eller fientlighet - du förändrar välden genom att vara ditt bästa jag och inspirera andra till att vilja göra det samma. Det är faktiskt inte svårare än så. 😉

crinalina
4/24/13, 9:39 PM
#2

Mädchen, jag måste först få säga att du verkar vara en ovanligt mogen och smart tjej som har betydligt bättre kunskap om hur världen och livet fungerar än de allra flesta i världen har. Än så länge. 

Det är ju så att vi attraherar det vi fokuserar på, så när man fokuserar på våld, elände, dåliga invandrare osv så drar man till sig det, och så fokuserar man mer på det och drar till sig ännu mer av det. De allra flesta av oss som är mest aktiva här inne har mer eller mindre helt slutat att följa nyheterna i världen just av den anledningen. 

Sedan är det ännu en viktig sak med det. Man kan inte lösa problem genom att fokusera på problemet, man löser problem genom att fokusera på lösningen. Så om man har problem med våld så är våld det sista man fokusera på, man ska fokusera på kärlek då. 

Moder Teresa sa någonting i stil med att hon kommer aldrig att delta i ett möte/demonstration/manifestation som är Anti-Krig, men hon är mer än gärna med på möten/demonstrationer/manifestationer som är Pro-Fred. De flesta kan tycka att det är samma sak, men egentligen är det en enorm skillnad. Det första fokuserar på problemet, det andra på lösningen. 

En annan sak som är viktig i sammanhanget är att man kan bara börja med sig själv. Det börjar alltid med den enskilda individen. Vi människor kommer aldrig att kunna förändra världen utifrån, vi måste börja med oss själva. 

När vi börjar leva mer i kärleken som finns inom oss så sprids det som ringar på vattnet till dem omkring oss, automatiskt. Och så kan de personerna börja göra samma sak, och så sprider dem det vidare som ringar på vattnet till de runtomkring dem. Det är på det viset man kan förändra världen. Genom att på det sättet öka på den positiva energin i Universum. 

När det gäller att man påverkas av andras åsikter, och humör, de som är runtomkring oss så går ju det åt båda håll. Det är en träningssak att låta bli att påverkas av andra, men det går. Det enda man egentligen behöver göra är att bli medveten om att man gör det, och sedan vända sitt fokus in i sig själv och den kärlek och glädje man av födseln har där inne. 

Jag diskuterar nästan aldrig med människor som inte delar mina åsikter om detta med tex nyheter eftersom det är väldigt svårt att få någon att byta åsikt genom ord. Det bästa sättet att få någon annan att tänka till och ändra åsikt är att bara fortsätta vara sig själv och följa sitt hjärta. Sedan är resten upp till var och en själva. 

Vad gäller klimatförändringar så är det också så att vi har alla vårat egna ansvar för hur vi behandlar vår jord. Man brukar ju kalla jorden för vår Moder och Universum för vår Fader. Utan dessa så hade vi inte funnits och inte kunnat leva. Men vår uppgift är att vårda oss själva, och vår omvärld så väl som vi kan. Om du gör så gott du kan, så är det det du kan göra. Om alla gör så gott som dem kan så finns inget problem. Personligen så anser jag att detta med klimatförändringar är någto som är till väldigt stor del upp-hausat (förstorat) av medierna, som så mycket annat. Jordens klimat har alltid varit, och kommer alltid att vara under förändring, det är så det fungerar. En gång i tiden så hade vi istid i Sverige, och det fanns bara en kontinent. Allt land satt ihop. Gör ditt bästa genom de val du gör med återvinning och de val du gör med produkter, för att det får dig att må bättre. Och när du mår bättre så kommer det att spridas som ringar på vattnet. 

Uj, vad långt det här blev. 😃

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Neugieriges Mädchen
4/25/13, 5:59 PM
#3

Tack så mycket för era bra svar! 😃 Det är bara kul att få ett så långt svar av dig, Crinalina! Jag håller med om det du sa med att du och många här inne knappt tittar på nyheterna därför att det fokuserar på det dåliga. Det gör inte jag heller även om många säger att man ska ha koll på vad som händer här i världen. Men jag stänger alltid av radion som min mamma alltid lämnar påslagen. Och när jag ett fåtal gånger tittar på tv eller film vill jag helst se något inspirerande och upplyftande. Skräckfilmer är nästan helt ute ur min värld. 

 Jag såg en gång ett klipp på youtube där Mikey Bustos pratade om LoA och att han alltid tittade på det han ville ha eller bli. På inspirerande, framgångsrika människor, filmer och allt det där. Och jag kände igen mig en gång när han sa att han tittat på ett program där dem argumenterade och blev arga på varandra väldigt mycket, och på grund av det började han märka att han själv började argumentera med alla i sin omgivning. Det var lite samma för mig en gång när vi arbetade med något sånt i skolan. Vi arbetade både med att argumentera och att skriva insändare om något vi tyckte var dåligt. Det som hände var att jag började gå runt och leta efter det som gick att klaga på och bli arg över. Så ja, det är definitivt bättre att fokusera på lösningen än att vara arg över problemet! 🙂 

Att inte påverkas av andra människors humör lyckas jag för det mesta med, men ibland blir jag som sagt påverkad och irriterad ändå. Men det är väl som du säger, att det är en sak att öva på. :)

szirius
4/25/13, 11:22 PM
#4

Kloka tankar mädchen😘

Verkligheten är den verklighet vi fokuserar på.

När det blir livliga diskussioner om allt elände på jorden så brukar jag alltid lyfta att det finns så enormt många ANDRA organisationer, alla små nätverk byggda av kärlek och medkänsla, överallt vimlar de❤️, de syns bara inte så mkt i media ( apropå det Crina skrev, att undvika nyheter som bara fokar på drama och yta)

Både och, nyanser, allt finns, mörker o ljus, allt ÄR.

Jag tänker att vi har ett personligt ansvar i våra VAL. Att välja att fokusera på det positiva, är inte samma sak som att  leva i förnekelse att tex. dagens överkonsumtion är ohållbar för vår vackra planet…

Jag tror att när man väl har kontakt med source så kommer man inte kunna må bra samtidigt som man kastar gift i naturen😊

SHIAWASE
4/26/13, 1:08 AM
#5

Madchen!

Maste ju saga att du ar helt inne pa "ratt spar" ~~~ Och vad harligt att du har hittat dit "trots din alder" haha,, (Nu later ju jag som en gammal stofil😮)

Alder ar ju ovasentligt egentligen, men manga av oss upptacker livets finurlighet genom de erfarenheter vi gor genom livets gang:) Sa darfor blir jag lite imponerad av dina kloka tankar:)

Som Szirius sager Att välja att fokusera på det positiva, är inte samma sak som att  leva i förnekelse !!

Jatteviktigt.

Sa trana pa att kanna av dig sjalv och din kansla!! Sarskilt nar man ar i din alder, och aven senare, sa kommer det vara manga som forsoker tala om for dig att "livet ar inte sa enkelt" " man maste kampa for att uppna nagot"  etc. etc. etc.  Att man SKA gora och vara pa ett visst satt, att ha manga kompisar och stort umgange ar RATT etc. etc.

Detta kan gora att man ibland undrar om man ar helt fel ute~~~

Men det ar du ju inte:)

Du har ju tur som har tex. detta forum😉Hit kan du komma och fa feedback nar det stormar omkring dig,, Det ar ju det vi alla gor harinne Skont att komma in hit och fa bekraftat det man egentligen redan vet❤️

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Neugieriges Mädchen
4/26/13, 3:23 PM
#6

😃 Tack för ytterligare svar! Jag är verkligen glad över att ha hittat denna toppensidan!

Annons:
Neugieriges Mädchen
4/26/13, 7:50 PM
#7

En sak jag också vill säga är att jag själv också kan bli negativ ibland, eller att jag tappar hoppet. Det kan liksom hända att jag lever efter sådant jag alltid trott på innan jag fick veta om law of attraction. Och låter mig själv börja grubbla eller tveka på att något jag sätter mig in i ska gå bra. Eller om jag börjar tänka tillbaka på tidigare, mindre bra händelser i mitt liv så kan jag känna skuld, förvirring och allt möjligt. Något jag undrar är om man attraherar mer av det om man pratar om det? För jag har alltid hört att man ska bearbeta det man mått eller mår dåligt över för att sedan gå vidare, men LoA säger tvärt om. Jag vill för alltid undvika att gå till en psykolog därför att jag har egna erfarenheter av att de bara  drog upp allting och tittade sorgset på mig. Och för varje ord jag sa blev det bara mer tilltrasslat. Sedan när man kom dit nästa gång skulle allt från förra gången pratas igenom och ett depressionstest göras. Istället för att bli upplyft blev jag nerdragen. Dessutom ville jag inte bli sedd som ett svagt offer som ska tyckas synd om. 

 Så, det jag undrar är hur jag ska göra när jag känner att jag är på fel spår. Jag är glad att jag kunnat hindra mina kraftiga humörsvängningar jag hade innan. Sedan upptäckten av law of attraction har humöret balanserats oerhört mycket! :) Men ibland kommer jag i kontakt med personer som fick ta del av min svaga sida vilket kan få mig att må dåligt. Dem som märkte att jag kunde vara instabil vill jag bara fly ifrån. Speciellt när det är vuxna som jag berättat saker för tänker jag att dem tittar på mig som en liten sextonåring som inte vet sitt bästa. Därför undviker jag nu mera att prata med vuxna i min närhet om något jag funderar på. För då är man liksom fast i mörkret. 

 Jag vill kunna se ljuset hela tiden och släppa allt gammalt för alltid! 🎈

crinalina
4/26/13, 9:04 PM
#8

Det är en mycket bra, och viktig, fråga du tar upp där. 

Min erfarenhet, för mig personligen, är att vissa saker har jag bara kunnat lägga bakom mig och sen har det varit bra, medans andra har krävt lite mer för att kunna lägga det bakom mig. Jag har haft mycket hjälp av tex EFT, eller Tapping som det också kallas, när det gäller det. EFT står för Emotional Freedom Technique och du kan hitta massor av information om det här på sajten om du söker uppe till vänster där det står Sök på sajten. Skriv bara in EFT eller Tapping så kommer flera olika trådar komma upp. Eller kolla bland länkar eller googla och kolla på youtube. Det finns hur mycket som helst. 

EFT går ut på att man ska ta tag i det som blockerar våra eneriger i kroppen och hjärnan. Man tar upp det lite till ytan och tar bort det och fyller på med nytt och härligt istället. Man knackar på olika punkter på överkroppen samtidigt som man säger olika tankar, och känslor man har om just den saken man behöver reda ut. Det kommer från akupunktur men man använder inte nålar och man kan göra det själv, och man fokuserar samtidigt på en känsla som man vill bli av med. 

Detta är alltså inte samma sak som att gräva i det som varit som psykologer ofta gör. Kolla upp det och se vad du tycker. Vi är många här inne som använder oss av det mer eller mindre regelbundet. 😃

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

szirius
4/26/13, 11:56 PM
#9

Vill bara inflika med en grej angående terapi. Det finns ju en anledning varför man ofta går ett antal gånger🙂…i början kan det kännas kaosartat när man ska lyfta på locket för gamla grejer, särskilt om man inte förstår vad det ska vara bra för. Men det finns ju en orsak. Jag tycker om symboliken med att diska en skitig kastrull - först måste skiten flyta upp från botten innan man kan få den ren. Eller symboliken att städa en garderob - man river ut allt och det ser helt bedrövligt ut, för att sedan sortera i fina högar vad man vill slänga och spara - vissa grejer har vi kanske inte ens vetat om att det legat där i garderoben o sunkat o tagit plats!  Vi påverkas så mkt av invanda mönster och för att kunna förändra dem behöver vi först få syn på dem.

Så terapi, iaf KBT,  kan absolut funka som EFT, "Man tar upp det lite till ytan och tar bort det och fyller på med nytt och härligt istället"🙂

Går man på djupet med teorin i LoA så tycker iaf jag att det handlar om att  upplyst fokus och positivt skapande fungerar i flow först när vi jobbar med vår medvetenhet och självinsikt - att vi fattar öht VARFÖR vi vill/gör/upplever vissa saker.

Otroulig
4/27/13, 12:41 PM
#10

Vad gäller att bearbeta händelser och det som varit så tror jag att vi är väldigt olika.

Jag tror att en del av oss verkligen behöver tid att gå in i det gamla och bearbeta det, lyfta upp det till ytan som Szirius säger. 

Andra tror jag bearbetar det snabbare - de behöver inte så mycket tid att grotta i varför och hur, för dom är det viktigare att bara gå framåt.

SEN tror jag att vi alla behöver kanske reflektera och försöka få en förståelse varför vi har de känslor och mönster som vi har. OCH vi behöver FÖRLÅTA dels oss själva men även de människor som gjort oss illa. Kan vi förlåta så tror jag att vi är klara med den händelsen eller den relationen.  Så är det så att du kan känna att du förlåtit dig själv och de som gjort dig illa, då är det helt ok att bara köra positivt. Kan du inte känna det än OK, allt är bra, det kommer att komma så småningom. Men det är viktigt att du förlåter det som varit - för att gå och känna skuld är en börda som bara tynger ned dig. 

Det är dock du som ska känna vad som känns bäst för dig, när det är dags att ta tag i vissa saker. Ibland kan det ta emot att se på sig själv😮 och förlåta sig själv, det gör ont att vara ärlig och sann - men den förlåtelse som kommer efter det är så läkande. ❤️❤️

Sen måste jag oxå tillägga att du verkar vara en väldigt klok och klartänkt🙂 tjej

Kramar till dig

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Neugieriges Mädchen
4/29/13, 10:05 PM
#11

Tack för alla stödjande kommentarer! 😃

 Jag har läst om och kikat runt lite på EFT och funderar på om jag kanske ska testa. :)

Upp till toppen
Annons: