Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 865 ggr
Princesseen
2013-04-15 18:42

(Långt klagande) vilsen själ

Jag är 23 år. Har varit deprimerad till och från sen jag var tonåring. Blev diagnosticerad med ADHD när jag var 15-16år. Åren efter det så var självklart adhdn anledningen till alla mina deprissioner. men tillslut hjälpte mina föräldrar mig till privatläkare och blev då Diagnosticerad bipolär 2 äntligen efter min senaste desperation på ett år. Har dom senaste två åren läst massor av självhjälp böcker. Tills jag tillslut köpte The secret och läste den och såg filmen. Jag tror på det oftast. Men sen kommer mina dippar och det känns aldrig som jag kommer må bra igen. Försöker känna mig tacksam men det är svårt. Nu vet jag inte vad jag ska göra mer. Har försökt beställa massa saker men tydligen är jag inte redo att ta emot det. Äter förtillfället massor av mediciner för att kunna komma upp på morgnarna men om man lever efter LOA så borde jag inte behöva det eller? För då borde jag väll må bra iallafall. Känns som det blir dubbelt om jag ska leva efter LOA samtidigt som jag ska äta medicin och gå i terapi. Sen känns det som ja har lagt min sista chans i LOA, funkar det inte så ger jag upp… Sen känner jag mig så vilsen. Har alltid velat ha barn, men tänk om jag inte älskar den när den blir större och dryg eller ångar mig. Jag har hund nu och jag vill inte att barnet tar bort min träning och framtida tävling med hunden och i framtiden förhoppningsvis flera hundar. Jag vill olika saker varenda sekund. Ena stunden vill av ha barn nu och köpa hund nummer två o, några år och sen vill jag köpa hunden nu och plugga klart (ska börja plugga till hösten 3,5år) sen skaffa barn. Sen vill jag ha båda nu. Ena stunden vill jag inte plugga utan leva på hundar, uppfödning eller nått men eftersom det typ inte går att leva på dn så måste jag jobba men samtidigt så ska det ju "lösa sig" om man tror på det. Jag vet inte vad jag ska göra. Förlåt för allt klagande. Behövde skiva av mig och kanske få lite råd eller insperation, så jag kan gå åt rätt håll. Fortsätta försöka..

Annons:
crinalina
2013-04-15 19:05
#1

Hej Princesseen! Först så behöver du aldrig be om ursäkt för att du ber om hjälp och/eller spyr ur dig om hur du mår här inne! Det är därför vi är här, för att hjälpa varandra att må bättre. 

Att lära sig att leva efter LoA tar sin tid att komma in i, och det går uppåt och neråt på kurvan men den går alltid framåt! Att sluta med mediciner i det här läget är det inte tal om, det är inte heller något som går emot allt som det innebär att leva efter LoA. Var sak har sin tid och sin funktion. 

Jag är ingen läkare, eller diestist eller någonting åt det hållet men jag undrar om du någonsin har läst om eller fått rådet av någon att prova att utesluta kolhydrater ur din kost? Jag har läst om många fall där det har blivit stora förändringar åt det positiva hållet när det gäller ADHD och andra känsligheter i hjärnan. Jag själv blir väldigt mycket lättare deprimerad och väldigt instabil i humöret när jag äter kolhydrater. Det kan ju vara värt för dig att kolla upp den saken iaf. Det kanske iaf kan hjälpa dig lite grann. 

Något som kan hjälpa dig att känna dig lugnare och mer stabil är meditationer. Har du provat det någon gång? Det behöver inte vara så märkvärdiga sådana utan kan vara väldigt enkelt. Det finns mycket ledda meditationer att hitta på tex youtube. Då sätter man bara på sig hörlurar, man kanske sitter i ett mörkt rum med tända ljus, eller ute i solen, och så blundar man och lyssnar på meditationen och bara låter tankarna löpa fritt utan att fastna i dem. 10-20 minuter om dagen räcker. 

En annan sak kan vara D-vitaminbrist, det är extremt vanligt att nordbor har brist på det (något som läkarna inte upplyser om) eftersom man i stort sett bara kan få i sig det genom direkt soljus på huden. Det är helt ofarligt att ta extra och det finns att köpa som droppar på apoteket. Det kan vara bra att prova det. 

Jag får uppfattningen att det som är viktigast för dig är att du kan hitta en balans i dig själv först och främst. Det är det viktigaste för oss alla faktiskt, och vad vi äter och vad vi har brist på har en enormt större betydelse för de kemiska reaktionerna i våra hjärnor och i vår kropp än vad vi får lära oss. 

En av mina favoritövningar är att ställa mig framför spegeln och titta mig själv rakt in i ögonen och bara le. En minut. Bara le åt dig själv. Sådana små övningar är jättebra och förändrar vad du tänker om dig själv. Något som är väldigt viktigt. 

Fortsätt att fråga om du undrar något, och jag är alldeles säker på att du kommer att få fler råd och svar från alla fina här inne. 

Kram 🙂

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Otroulig
2013-04-15 20:06
#2

Hej Princessen,

Det är ju inte helt lätt att råda med tanke på att jag inte alls har samma referens ramar som dig. Så jag får ju lov att utgå ifrån min referensram, det kanske blir tokigt, men det är det enda jag kan göra.

Grunden i LOA är ju att må bra. För mig betyder det att jag tycker om mig själv.

Nu har du ju läst en massa själv hjälps böcker så jag utgår ifrån att du vet hur du ska stärka din själv känsla. Nu räcker det ju inte att bara läsa 😉 det krävs ju en hel del arbete oxå.

Vad gäller din sjukdomsbild så kan jag förstå att i dalarna så  känns det och t.om kanske är omöjligt att se något positivt. Acceptera det då. Om du kan acceptera att OK just nu mår jag dåligt, men det vänder, så kanske det inte blir lika tungt.

NÄR du mår bra, observera det, njut av det så mycket du kan! Det är då du ska önska och skicka iväg bra vibbar ut i universum och lita på att de kommer tillbaka i form av manifestationer.

Om du kollar in klipp med Abraham Hicks så pratar de ofta om att Go General, vilket innebär att du inte behöver bestämma om du ska ha hund eller barn, utan helt enkelt att du ska må bra. HUR det blir visar sig, huvudsaken är ju att du är lycklig och mår bra eller hur?

Så istället för att önska hundar eller barn eller andra fysiska saker så önska att du mår bra. Och när du mår bra, var upprmärksam och tacksam för det.

Kramar🙂

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Princesseen
2013-04-15 20:19
#3

Först vill jag tacka er båda för svaren. #2 jag vet inte hur jag ska utesluta kolhydrater. Då blir det bara lite kött kvar. Tycker inte om sallad :-/ har försökt men då åt jag bara kyckling och lax typ. Och det tröttnar man på. Har bytt till så mycket fullkorn och sån pasta så möjligt men det kanske inte spelar någon roll. Ska testa att äta d-vitamin. Har kört mindfulness och en andningsövning där man ska andas från magen, sen har jag testat spikmatta, dock bara en gång. Men inte meditation. Ska testa det. Har så svårt att inte fastna i alla tankar bara och sen spinna vidare på dom och glömma att jag kör mindfulness eller nått. Koncentrationen är inte på topp så att säga. Ska testa din övning om att le mot mig själv. Kommer troligtvis känna mig jätte larvig i början. #3 jag har FULL koll på hur man stärker sin självkänsla. Så många böcker jag har läst om det. Men sen pratade vi om att man skulle göra det också och det är jag inte jätte bra på. Skjuter upp det och tänker att jag börjar imorgon istället och det har jag gjort i över ett år nu. Ska kolla på det där klippet :-) och sluta önska mig saker :-)

Otroulig
2013-04-15 20:58
#4

Jag började för några år sedan men Mia Törnbloms "Må bra bok"

Där man skriver upp bra saker man gjort under dagen. Och berömmer sig själv,. Samt tackar för tre saker.

Det hjälpte mig enormt mycket och tog mig upp på en bättre nivå vad gällde självkänslan. Men det tar tid! Det gäller att nöta på, envist 🙂

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

crinalina
2013-04-15 21:16
#5

Ja, det är jättebra grej att göra! Må-bra-bok. 

Och, ja det är lätt att man skrattar de första gångerna man gör spegelövningar, men om man bara låter det vara så och ändå fortsätter med dem så gör det nytta. Det är okej att skratta. Skratta är tom bra. 

Det blir ofta mycket man får att ta till sig så här i början så det är bra att återkomma till sånt man redan har läst och sånt man redan har sett.  När jag först kom in på detta med LoA så var det dokumentären The Secret som dök upp till mig. Jag tittade på den säkert 20 gånger på 10 dagar, kanske till och med mer. Jag slutade titta på den efter några gånger och hade bara ljudet på, i hörlurar för att det skulle gå in bättre. Jag brukade somna med det i lurarna också. Så fort jag kände att jag tappade rätt tankesätt så tittade/lyssnade jag på den igen. 

Det är nog en av de saker jag gör mest om jag behöver höja min vibration, jag lyssnar på någonting. Nu för tiden är det inte The Secret längre, det varierar med tiden som går och mina behov. Just nu lyssnar jag tex på Louise Hays Meditation To Heal Your Life ganska mycket, eller på olika meditationer. Jag lyssnar också en hel del på Abraham-Hicks på Youtube tex. 

Hela grejen handlar om att du ska må bra med dig själv, och i dig själv, och det är små steg som behövs. 

Jag har tex infört små rutiner i år, saker som får mig att må bra. Jag tar ett härligt varmt bad någon gång i veckan, med levande ljus och väldoftande bubblor. Jag har en myskväll med en tjejkompis en gång i månaden då vi tittar på film, gör ansiktsmasker och äter popcorn i pyjamaser. Jag går en promenad i naturen, eller går på Zumba, kelar med katterna. 

Hitta de små, och stora, sakerna i ditt liv, eller skapa nya rutiner, som får dig att må bra här och nu. För det är bara just här och just precis som är viktigt. Det är bara det du kan styra över. Hur du mår just precis här och just precis nu. Varje nu kan du välja vad du ska tänka, och vad du ska känna. 😃

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Princesseen
2013-04-15 21:28
#6

#4 Det är just Mia Törnbloms böcker jag läst. Inte den du nämnde. Men självkänsla nu och mera självkänsla och nån mer. Har börjar skriva i den boken säkert 20 ggr men ger upp efter nån/några veckor. Men ska försöka nöta på. #5 har tittat på The secret två gånger och funderar på att bara ha den och lyssna på när jag går med hunden. Men det har bara inte blivit av. Vilken bra idé att försöka få in små "må bra" rutiner i livet. Ska jag också försöka med. Blir mycket nu men måste verkligen ta tag i det nu. Och inte skjuta upp det som jag alltid gjort :P

Annons:
crinalina
2013-04-15 21:43
#7

Det börjar med en liten sak, och så en liten sak till, och så en till osv osv. Små enkla steg. 

Jag hade Rhonda Byrnes andra bok The Power som ljudbok som jag lyssnade mycket på när jag var ute och gick ett tag. Det fina med att lyssna på något sådant här är att man faktiskt inte behöver vara jättefokuserad och lyssna hela tiden. Man hör och tar till sig det som man är redo att höra och ta till sig av automatiskt. Vissa saker har jag lyssnat på säkert 100 gånger och det dyker fortfarande upp nya meningar som jag tycker att jag inte har hört förut. Det betyder att jag inte var redo för det innan.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

SHIAWASE
2013-04-15 22:47
#8

Princessan! Valkommen hit:)

Du har fatt bra rad av bade Crinalina och Otroulig,, sa jag har inte sa mycket att tillagga just nu☀️ Men lat det ta tid! Det ar jattebra att du har hittat hit ocksa:) Las mycket har inne umgas med oss har inne. Det ar en valdigt BRA och harlig vibration har inne och den smittar namligen av sig(hihi)

Borja med de sma sakerna, med de tips du fatt,! och UNDVIK saker som du INTE mar bra av. Minska pa tv-tittandet (tex) och hitta pa saker som far dig att ma bra. Jag tex. har i princip slutat att titta pa tv, men tittar daremot pa film eller serier ibland pa datorn, och valjer bara sadant som far mig att ma bra.

Lyssna i horlurar nar du ar ute och gar ar ju jattebra! Om det kanns jobbigt att sitta ner och meditera, sa lyssna pa inspirerande ljudbocker och liknande nar du ar ute och promenerar!

Lyssna pa musik som far dig att ma bra.

For tillfallet , tank inte sa mycket pa att manifestera saker, utan forsok att hitta en balans i vardagen!! Hitta saker att kanna dig tacksam over!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

Princesseen
2013-04-18 18:32
#9

Okej. Tack allihopa. Nu har jag ny energi. :-)

Upp till toppen
Annons: