Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 2478 ggr
[Kathja]1
2013-02-08 12:26

Du är ditt namn?

Inpirerad av en tråd här inne kom jag att fundera över detta med våra namn, och här inne detta med våra nick.

Våra namn har, de flesta av oss, fått och inte valt, men våra nick har vi valt. Och hur tänker ni där? Valde ni utifrån vad ni anser er vara, eller vad ni vill vara?

En annan har ju egentligen inget nick eftersom jag ha det jag heter - därför att för mig är det viktigt att vara helt ärlig och stå för allt jag säger och gör. Då behöver jag inte vara "hemlig".

Men jag bytte ju namn då jag gifte mig för 1,5 år sedan - jag är nämligen döpt (som några av er vet) till Katharina - långt och rejält. och INTE jag!

Har aldrig gillat mitt namn så när jag ändå skulle gifta mig och byta efternamn så passa de jag på att göra ett namn av det jag kallades förr  - Katha. Och vips var jag en Kathja.

Och jag känner mig annorlunda. När jag säger, eller tänker mitt gamla namn känns det tungt och när jag säger mitt nya namn så ler jag.

Så flickor, och pojkar, hur har ni det med era NICK? Passar det till det ni vill vara?

Annons:
SHIAWASE
2013-02-08 12:32
#1

Jaa, har kom ju traden! Jag behover ju inte vara hemlig,, hihi, men skaffade nick for att "alla andra hade det" haha,, Var faktiskt registrerad har forst under ett annat namn,, men det var sa tungt pa nagot satt, sa nar jag bestamde mig for att vara aktiv sa bytte jag till Shiawase, om betyder lycklig, happy och det ar SAAAA harligt och peppande att hora folka kalla dig det om och om igen

Har i Japan ar man valdigt man om namn och hur manga streck (i tecken ) som det innehaller etc.

De flesta artiskter har artist namn, manga byter mitt i karriaren, genom att ga till en "namnexpert","medium" eller liknande, och da forandras karriaren. Det har ju inget med Namnet i sig att gora men med de forvantningar som namnet for med sig.

Som nar jag bytte namn, sa kandes det (nick alltsa) sa mycket mer som JAG och det ledde till att jag forvantade mig bra saker, forvantade mig skratt och lycka,, sa fungerar det nog med artiskt namn ocksa. Och aven ditt namn Kahja,, namnandringen kandes mycket mera hemma for dig helt enkelt.

Sa jag tror att nick ar viktiga,, Jag tror att Otroulig ocksa har bytt nick har inne!!!  Sa hitta ett nick som resonerar med erat inre och erat JAG det rekommenderar jag!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

[Tilde]
2013-02-08 12:32
#2

Jadu, jag heter Tilde, har inte direkt några riktiga smeknamn.. Alla som kallar mig något annat än Tilde har olika smeknamn till mig, haha. Men jag gillar mitt namn. Det är sött, låter väldigt nordiskt och betyder "strid" - helt perfekt då jag alltid säger vad jag tycker och inte är rädd för att diskutera och argumentera för mina åsikter!

Vet inte om det känns som "jag", men har inget annat namn som skulle passa mig bättre. Nej, jag gillar mitt namn. 

Mitt användarnamn här, Tirin, är inte direkt ett riktigt namn. Det är en lång historia bakom som jag inte orkar dra. Men det har med internetnick och gyaru-mode att göra. 

MissInAction
2013-02-08 13:15
#3

MissInAction, det är jag 

Mitt nick kommer från ett spel som jag spelat under flera år, Urban Terror. När jag först började spela så använde jag nicket Sotis (sötis fast utan prickar) men bytte snabbt till ShadyMia. Mia kommer ju från mitt namn Maria men shady vet jag inte… det bara kom upp och kändes som passande. Jag spelade med det i några år och kände sedan att jag VAR inte det nicket längre, så jag bad mina clan-kompisar att hjälpa mig hitta ett nytt nick!  Vi diskuterade i forum. Det bästa förslaget, och som fick flest röster, var MissInAction. Det KÄNNS verkligen som jag. Dels så har vi bokstäverna MIA, och dels är jag en miss, dels så är jag en rusher i det spelet… det är fart och action i mig och jag är där det händer saker…. dvs absolut inte någon som sitter och campar och väntar på sina offer! 

Och ja. Den lilla nördiga historien förklarar mitt nick. Och det känns fortfarande rätt för mig 

Därmed inte sagt att jag inte kan ha andra nick. På vissa sidor heter jag LastShadow, eftersom det var mitt "namn" i min allra första emailadress i mitten på 90-talet. Tycker om det.. sista skuggan. Men använder det aldrig om jag skapar nya konton. Jag heter Sommarmorgon i flera mobilspel som jag spelar, eftersom jag testade MissInAction först och det var redan taget. Vintermåne heter jag någon annanstans.
Har även en användare på Pinterest, där jag inte är så aktiv just nu, och där heter jag highonjoy 
Vad gäller mitt namn, Maria, så har jag väl lärt mig att tycka om det. Tycker att det är ett väldigt fint namn, men det är också associerat med jobbiga känslor från uppväxten.. hmm kanske något att tappa på. Har aldrig funderat på att byta namn, men det kanske inte vore så dumt.
Jag heter Anna Maria med Maria som tilltalsnamn, efter min farmor som hette Signe Maria.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Håbe
2013-02-08 15:46
#4

Jag har egentligen ett annat nick som jag använder överallt och som är väldigt mycket jag. Men när jag började skriva här ville jag vara anonym av diverse skäl så jag kunde inte använda det. Så jag försökte hitta något annat, gärna något lite fyndigt och roligt, men kom inte på något så det blev mina initialer helt enkelt HB-håbe. Hade jag registrerat mig idag så hade jag nog använt mitt vanliga nick, jag har inte så stort behov av att vara anonym längre. Tyvärr så går det ju inte att byta så Håbe får stanna kvar. Men jag har inte riktigt identifierat mig med det namnet.

[Evigheten]
2013-02-08 15:55
#5

Ja det är bara här jag heter evigheten men varför jag valde det..jag tror jag tänkte på att allt varar för evigt, det finns ingen tid allt är evigt på nåt vis. Så det kändes djupt och passande för mig att välja det namnet

Otroulig
2013-02-08 16:38
#6

Ja och jag har ju bytt mitt nick. Hette från börja Trulig, orsaken till det var väl att en gammal vän tyckte att jag var det, trulig och jordnära, han tyckte att det stämde bra in på mitt astrolog tecken som är oxen. Sen efter att jag vuxit så ville jag inte alls vara Trulig längre. Jag kände mej ju Otrolig och faktiskt o- trulig. Så då ändrade jag, har för mej att jag var tvungen att byta konto. Men det var det värt! Så JA, jag ville verkligen byta nick och förknippade mej med det. Mitt vanliga namn är ju Maria och det har jag alltid tyckt om. Jag skulle hetat Åsa, men mina föräldrar såg att jag inte var någon Åsa. Så de bytte i grevens minut. Tack päron för jag gillar mitt namn:)

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
MissInAction
2013-02-08 16:45
#7

Det GÅR att byta nick här på iFokus! Maila isåfall till Niklas och berätta vad du vill heta istället och gärna varför du vill byta. Det är ju något som de gör manuellt, så det skulle vara väldigt tidskrävande om alla användare ville byta hela tiden.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Tiana
2013-02-08 17:05
#8

Mitt nick är en lek med mitt namn. Jag har väl aldrig vare sig gillat eller ogillat mitt namn - Tanja - men gillar mitt "borde vara-namn" Tatjana väldigt mycket. Så jag lekte med bokstäverna och såg förkortningen Tiana.

Stella_Polaris
2013-02-08 17:26
#9

Mitt var bara något jag tog men visst, jag är gärna en stjärna! 

linnease
2013-02-08 17:35
#10

Jag gillar oxå att bara vara mig själv, men mitt namn är oftast redan upptaget. Linn. Så jag brukar få hitta på nåt tillägg! Ibland blir det Linnn, eller Linnnn och när jag skaffade användaren här använde jag för tillfället Linnease på nåt annat engelskt forum.. ville va Linn eeeeaaaase liksom, flow och gött :) :)

Fast sen vet jag inte riktigt om jag nånsin riktigt gillat mitt namn, lite kort på nå vis, inte känts som det passar. Men, för nåt år sedan upptäckte jag att det är ett ord i Skottland och på Irland, och älskar vad det betyder! Så fint ord! Det ÄR ju jag liksom! :) Älskar de brittiska öarna också, känner extremt mycket kopplingar dit.

linn

Pronunciation: (lin), [key]

n. Chiefly Scot. 
1. a waterfall or torrent of rushing water in a river or stream. 
2. a pool of water, esp. at the foot of a waterfall. 
3. a steep ravine or precipice. Also,lin.

Om jag skulle byta namn skulle jag heta Frejjah Starfighter :D

Otroulig
2013-02-08 17:38
#11

Ah, coolt Linn. Det var ett fint val!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

[KIAH]
2013-02-08 19:40
#12

KIAH är ju mina initialer helt enkelt, som ju dessutom blir ett namn. Men jag heter Katarina, o trivs med det! ;) När jag var liten ville jag helst heta Maria, tyckte o tycker att det är ett vackert namn, och min dotter heter det i andranamn.

crinalina
2013-02-08 20:55
#13

Mitt nick här är utifrån mitt namn som är Carina. När jag växte upp så gillade jag det inte då det var lite för ovanligt, men ändå inte tillräckligt ovanligt. Mitt namn fick jag efter min moster som skulle ha kallats det men som av någon anledning började kallas sitt andranamn istället. Så jag fick det som tilltalsnamn istället. Idag gillar jag namnet. Här nere är det ju väldigt ovanligt och jag får ofta komlimanger för att det är ett väldigt fint namn. 

Min farfar har alltid kallat mig för Crina, och det är han det enda som någonsin har gjort, men jag har alltid gillat det. Varför vet jag inte. Jag försökte ett tag att få folk i min omgivning att börja kalla mig för det, men det lyckades inte. haha Men nu är ni ju en del som kallar mig för det här, och det gillar jag verkligen. Det känns som jag. 

Så första delen av mitt nick är från min farfar, den andra delen, lina, är helt enkelt bara de första bokstäverna i mitt efternamn med ett a efter för att mjuka upp det lite och göra det mer mottagligt och öppet. Crinalina. 

Däremot så tror jag inte att jag identifierar mig med mitt namn på så sätt att namnet gör mig, det är snarare jag som gör mitt namn.

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

Annons:
szirius
2013-02-10 02:58
#14

Mitt nick har en väldigt speciell historia. År 2007 var jag inne i ett musikflow och jag upplevde ett väsen som inspirerade mig till musik. Jag var nyfiken och frågade efter namnet i en meditation och fick svaret "Sirius". När jag googlade på namnet så hamnade jag inne på andlighetifokus jag tror att det var där jag hittade info om att stjärnan Sirius är "boplats" för väsen som har KÄRLEK som "uppdrag". Eftersom det var så jag hittade hit ville jag ha det som nick, men Sirius var upptaget så det fick bli med z.

#0 om du är intresserad av numerologi så vet du kanske att man ändrar hela sin energi när man ändrar sitt namn. Jag märkte verkligen en skillnad i hela min person när jag bytte efternamn när jag gifte mig. Jag fick en helt annan stabilitet i mig. En grundbult. DÅ var jag inte alls insatt i detta med numerologi, men en vän som är duktig i detta ämne förklarade senare att jag tydligen fick till mig "karmasiffror" via namnbytet, alltså siffror som tidigare fattats för mig. Lite kul.

Det kan såklart gå åt båda håll…alltså som Shia säger, att man också förändras beroende på att man FÖRVÄNTAR sig att förändras vid ett namnbyte, tankens kraft känner vi ju till. Men jag tror också på att allt vibrerar i energi, så även siffror, så jag tycker att det är intressant att iaktta.

Otroulig
2013-02-10 12:41
#15

Kul Szirius, det har jag inte tänkt på, ska genast kolla mina nicks nummer!

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Otroulig
2013-02-10 16:50
#16

Trulig=6 Otroulig= 9 Det poängteras att 9a är en upp och nedvänd 6a. 6 står för att man vill skapa en kärleksfull atmosfär för mej och de mina. Medans 9 är en universell vibration. Den är tvärtom, jag ska försöka förstå att ingenting tillhör mig. De gåvor jag har tillhör världen. Kan vara en jobbig siffra… ( så valde jag den frivilligt, intressant) När jag ändå var inne i min bok kollade jag mina karmaläxor på mitt födelse namn. 6 hem och familj. jag ska lära mej att ta ansvar. Jag ska ge av mig själv till andra. … Ok.. 7 ( den satt om smäck) jag ska lära mig att inte vara rädd för ensamheten. CHECK kan jag säga på den :)

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

linnease
2013-02-10 18:34
#17

Ah kul Szirius, alltid vart nyfiken vart ditt nick kommer ifran.. Sirius har alltid attraherat mig, anda sedan jag var liten och sag nat barnprogram dar stjarnan sirius var med.. Hade en extremt magisk vibb for mig. Och ditt z gor det bara annu mera magiskt och spannande pa na vis :)

Ar det nan som han nan bra numerologilank? Eller raknar alla samma overallt? Jag ar nyfiken, bytte efternamn nar jag var femton, men inte direkt av inspirerade anledningar.. och nu pa sistone har jag klurat endel pa de namnen, de kanns valdigt olika for mig, och tanken har kommit ibland att byta tillbaka, att mitt fodelsenamn ar mycket mera den jag verkligen ar.

[Kathja]1
2013-02-10 18:34
#18

Oj vad spännande! Jag har sådär koll på det där, men har ingen aning om vad mitt gamla resp nya namn blir. Få se om jag kan räkna på det…

linnease
2013-02-10 18:43
#19

Hm, de lankar jag kollade pa, var sa generellt sa alla tankbara siffror man kunde fa stamde ganska bra pa ena sattet eller det andra :)

Otroulig
2013-02-10 18:52
#20

Jag har en bok jag räknar från, det finns ju massor med olika saker man kan få fram. Karmaläxor t.ex får man från dom bokstäver som saknas i ditt namn. Sitter ju bara med mobilen nu. Men har för mig att det finns nån sida man kan gå in och titta på. Då får man nog sin mönsterlinje. Vem är du, Vilket är ditt Sanna jag osv. Det var nog någon horoskop sida …..

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Annons:
szirius
2013-02-10 19:11
#21

Det är ju lätt att det blir flummigt om man bara googlar, ungefär samma som med horoskop…det mesta stämmer på de flesta liksom.Vill man ha en djupare insikt ska man helst få ett helt numerogram gjort, eftersom allt länkas ihop och de är ju proffs på att analysera och kunna se helheter . Det blir ju olika betydelser om tex en siffra återkommer i olika sammanhang…man har ju ett inre jag, ett yttre jag, ett ödestal, ett tal för sin livsväg osv osv- och ett personligt år som påverkar varje år med olika energier och man kan bryta ner det till månader och dagar, ja detta är ju en hel värld verkligen.

Annika Lange har en hemsida vet jag, men det finns inte jättemkt info där…vänta, jag länkar…:

http://www.annikalangle.com/numerologi.htm

[Kathja]1
2013-02-10 19:40
#22

Jag orkade inte räkna och kolla - jag är nöjd med mitt namn, det är jag och det får mig att må bra. Och jag har ju valt både för och efternamn själv, så fattas annat!

MissInAction
2013-02-10 20:02
#23

Å jisses, jag gick in på sidan du länkade till i #21 och läste lite på några ställen, men det var så mycket och jag får inte ro till att ta in något just nu, känner jag!! Jag är dock nyfiken, och undrar vad Otroulig menar med från dom bokstäver som saknas i ditt namn


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Otroulig
2013-02-10 20:29
#24

Haha Kathja, precis!! Det här kan ju bara vara en hjälp som allt annat. Man tar det man vill ha ! Man menar alltså att varje bokstav vibrerar i ett nummer 1-9. Sen finns det elit nummer 11 och 22. K = 11 V =22. A(+å och ä) =1 B=2 osv J=1 K= 11 L=3 U= 3 V=22 W= 5 Varje siffra vibrerar i en energi och saknar man en energi så är det nåt man behöver jobba lite på. Typ karma läxa. Sen menar man då i min bok ( av Signe Hasso) att man ska gå på de namn som givits en vid födseln. Men jag tror helt klart enligt LOA att man ändrar sitt " öde" mål whatever, precis som man vill. T. ex Miss så har jag inte 6 ( f, o= ö, eller x) eller 7 ( g, p eller y) i mitt namn. Därav mina karma läxor.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

MissInAction
2013-02-10 20:37
#25

#24
Hmm oki, jag tror att det blev lite klarare nu, tack! 

Var det där sista räknat på Maria, eller hela ditt namn?

Tror ni förresten att det "betyder" något att man dras till vissa namn mer? Som att jag till exempel har vissa favoritnamn för mina kommande barn! Martina, Adrian, Stella… ♥

Eller för den delen.. om det är vissa bokstäver som man känner avstånd till och inte alls gillar?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Otroulig
2013-02-10 20:41
#26

Hela namnet efter namn, tror jag körde mellan namnet oxå. Dina kommande barn är ju oxå själar och personligheter som kommer hit. Kanske att du vet vilka som kommer, eller så blir det som mina föräldrar att dom bestämde om:)

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

Lannelia
2013-02-12 09:28
#27

Hm jag har aldrig känt någon connection till mitt namn.. Hela mitt liv har jag känt att jag har burit "fel" namn och gärna velat byta men jag har inte velat göra mina föräldrar besvikna & ledsna så jag har låtit bli att spekulera i det tills rätt nyligen faktiskt!! Då jag börjat tänka i dom banorna, att faktiskt se till att ta tag i saken, för min egen skull  För det är ju en inneboende önskan jag har, jag VILL byta namn, jag vill heta något så att när jag hör eller säger mitt namn så kan jag KÄNNA att det är jag. Mitt personnummer KÄNNER jag att det är en del av mig, men mitt namn klingar som falskt, jag kan inte KÄNNA det  Det verkar inte vibrera i klang med mitt inre på något vis?

Men jag har ingen aning om vad jag vill heta, än, får ge det tid att komma till mig


~♥~

Healing yourself is connected with healing others ~ Yoko Ono

You are exactly where you need to be. Just breathe 

Annons:
Alexandraea
2013-02-12 13:20
#28

Mitt nick här kommer av mitt riktiga namn Alexandra, och det kommer från när jag skulle skapa en ny mailadress för några år sedan så var den jag ville ha redan upptagen så jag fick förslaget alexandraea istället och så fick det bli. 

Intressant att så många här har bytt namn. Jag föddes som Sandra, men har aldrig känt mig bekväm med det namnet så när jag fyllde 18 så ändrade jag till Alexandra och nu känns det som jag aldrig har hetat något annat. Helt otroligt vad ett namn kan påverka ens självuppfattning. Sandra var osäker, osocial, och kände sig som att hon blivit inknuffad i en mall där hon inte passade alls. Men Alexandra är mer utåtriktad och levnadsglad och vågar visa vem hon är. Till en viss del i alla fall, sedan dröjde det väl 10 år till innan jag helt vågade krypa ut ur den där mallen som jag blivit inknuffad i under uppväxten, men som sagt det är helt otroligt vad enbart ett namnbyte kan göra för självkänslan. Min familj kallar mig fortfarande för Sandra och jag kan faktiskt få obehagskänslor ibland när de gör det, för att jag vet att det inte är jag.

ollivoll
2014-04-02 22:11
#29

Kul tråd:)) Jag kallar mig ollivoll i dom flesta sidor jag är med på. Mitt namn är Olivia men för måååååånga år sen kallade en vän till mig för ollivoll som jag då döpte min mailadress till som jag haft sen dag ett när internet kom. Har egentligen inte funderat över energin på mitt nick namn men kanske dags att ändra nu när man är i full gång med sin utrensning och förväntansfulla förändringar;)

catchpassion
2014-04-03 07:48
#30

Oj va mycket intressant läsning.
CatchPassion gillar jag jättemycket, jag lever upp till det riktigt bra tycker jag själv. 😉

Jag är en intensiv, passionerad av det som kommer till mig, fokuserad på smådetaljer och ser oftast lösningar istället för problem.
När jag skulle registrera mig ville jag ha något annat nick än det jag använder i vanliga fall. Nämligen Elyxia vilket är en mixning mellan min riktiga namn och lite lyx "Eliza = Elyxia"

Eftersom jag var ivrig att komma in i forumet blev jag lite frustrerad först när jag skulle hitta ett nytt nick. Jag är en bildmänniska så det föll sig naturligt att kika runt där jag satt. Nu kommer det fascinerande bredvid mig ligger min snusdosa Catch och det står en flaska Passionsfrukt. Låter kanske inte så roligt men som vanligt så handlar jag först och tecknet  uppenbarar sig efteråt för mig. (eller så är det så enkelt att min hjärna tänker men jag hinner inte med och se det) 😉
Hur det kommer sig kan jag inte svara på men i mycket det jag gör så blir det oftast så. Jag är en idespruta och det blir samma resultat där.  Så här handlar jag oftast först och tänker sen he he.. inte tvärt om som man har uppfostras att göra.

Kram
CatchPassion

[Torahzen]
2014-04-03 07:53
#31

Välkommen Catchpassion! Du kanske har en bra intuition istället för att tänka och analysera så mycket. För egen del så tänker jag alldeles för mycket istället för att lita på magkänsla…

catchpassion
2014-04-03 08:06
#32

Torahzen Tack och JA! Jag tränar på att bara följa flödet och inte analysera sönder allt. :D

Kram
CatchPassion

MissInAction
2014-04-03 11:29
#33

Tycker att catchpassion är ett jättefint nick! ^_^


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Älvan
2014-04-03 11:59
#34

En älva är en ljusvarelse. Hon kommer med kärlek och ljus. Hon är vacker, sårbar och stark. Modig för att hon lever i kärlek och ljus. Hon har kontakt med Moder jord och Gud Fader. Hon lever i sanning och ärlighet. Hon finns där det finns behov av ljus. Hon är ett exempel på att man är stark när man samtidigt kan visa alla sina sidor. Även känslor som andra ibland etiketterar felaktigt som svagheter. Älvan kan njuta av livet fullt ut och både ser och uppskattar skönheten och kärleken i allt. Älvan är en del av mig jag vill försöka göra större. Jag är redan en älva och jag vill leva som en älva fullt ut. Det är min fokuseringspunkt. Mitt vortex.

Annons:
Älvan
2014-04-03 12:04
#35

Förra inlägget var mitt valda nick. Mitt eget namn är jag självklart. Namnvalet har helt självklart påverkat min omgivnings uppfattning av mig och därmed min egen. Mitt namn är mycket ovanligt och svårstavat vilket har för och nackdelar. I princip kan ingen stava det rätt eller uttala det rätt. Det positiva är att det gör mig unik och ihågkommen hos de som lärt sig mitt namn. Det gör mig även annorlunda och till viss del utanför. Jag tycker mitt namn övervägande är positiv. Namnet tycker jag dock endast är en etikett som på intet sätt definierar mig om än det påverkar mig.

Upp till toppen
Annons: