Annons:
Etikettinspiration-inspiratörer
Läst 1383 ggr
MissInAction
2/7/13, 10:21 PM

Göra plats för livskvalitet

Det här var ett ämne som dök upp i dagens The red room i tapping-mötet. 

Hon sa att det hade visat sig i studier (om jag inte minns fel) att det som är mest avgörande när det kommer till att öka sin livskvalitet - är att ta bort något ur sitt liv! Hon använde ordet remove, och det låter bättre än att ta bort, tycker jag. Men jag hoppas ni förstår 

Göra sig av med alltså. För att dels så får man mer utrymme och mer tid till sig själv! Och det kan vara läskigt, och det kan vara tråkigt. Men det kan vara ack så nödvändigt!
Och framför allt så får man utrymme för att fylla den tiden och det utrymmet med något som man faktiskt älskar och värderar mer 

Ibland känns det som att man blir så bombarderad med saker man kan och bör göra för att må bättre, bli gladare, mer framgångsrik osv. Man ska börja göra saker. Alltså lägga till något i sitt redan fullproppade och stressade liv. Detta synsätt tycker jag känns vettigare - att ta bort något som inte längre känns meningsfullt!

Har ni gjort några såna här projekt, som ni vill berätta om? Vad har ni tagit bort ur ert liv och varför? Och hur blev det? 


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
[Kathja]1
2/7/13, 10:24 PM
#1

För mig kom det av sig själv. Alla barnen flyttade hemifrån och vips hade jag en massa tid till annat (läs mig själv). DÅ tog livet ett skutt upp på känsloskalan vill jag lova!

Otroulig
2/7/13, 10:34 PM
#2

Tv har jag i stort sett tagit bort. Kollar nästan aldrig! Saknar det inte. Vissa vänner har jag valt bort. De som jag tillbringade mest tid med faktiskt. Istället har jag fått en chans att verkligen utforska ensamheten och lärt mig att gilla mitt eget sällskap. Samt att jag kunnat behålla min goda energi. Sen har nya vänner tillkommit.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

crinalina
2/7/13, 10:39 PM
#3

För mig har det också skett utan att jag tänkte i dessa termer. Tex så har jag under årens lopp alltid utan att göra det medvetet rensat bort personer som inte längre fyllt någon funktion i mitt liv. Likaså händelser i mitt minne. Jag minns (ett minne jag kommer ihåg ) hur jag satt på en klassåterträff, 10 år tror jag det var, och alla satt och pratade minnen: Kommer ni ihåg när vi gjorde det? Kommer ni ihåg när det hände? Jag minns att jag…. osv osv. Jag satt där och kände mig som ett fån för jag mindes nästan ingenting av det. Senare har jag ju förstått att det var för att jag var klar med de sakerna, de fyllde ingen funktion för mig längre. 

Rent fysiskt så gjorde jag mig av mig i stort sett ALLA mina materiella saker några månader innan jag flyttade från Sverige. Detta för att jag var trött på dem, och för att det just då var det mest praktiska då jag skulle flytta från stan, men sen flyttade tillbaka och in och hos pojkvännen istället. Alla gamla papper, gamla kläder, möbler, alla köksgrejer, gamla datorer, skor i massor, filmer och cd:s, foton som jag inte längre ville ha i mitt liv, ja allt som jag hade utom sådant som stod mig nära känslomässigt och som inte var möbler. Sedan kom en del av pappas saker till men det var ju rent känslomässigt också. Iaf så var det det som gav mig utrymme att kunna flytta till Spanien med 5 dagar från första (?) tanke till flyg. 

Annars är det ju det konceptet som jag tänker på när det gäller min garderob, även om jag fortfarande inte har tagit tag i det (jag låter helt enkelt bara bli att stoppa in kläderna i garderober och lådor utan samlar dem på hög utanför, men jag har massor med utrymme i garderoberna och lådorna för nya kläder hehe). Jag har satt en tidsgräns på när jag ska ha gjort det nu iaf. Innan februari är slut. Då kommer jag också att vara på en bättre plats med min kroppsuppfattning så det kommer att vara lättare att rensa med rätt känsla. Vilket är anledningen till att jag inte har gjort det redan .

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

MissInAction
2/8/13, 12:45 AM
#4

Vad intressant att vi verkar ha en gemensam nämnare. Sakerna och personerna har försvunnit ur våra liv för att vi ville det, kände att det var rätt, men utan att det var ett medvetet beslut! 

Hehe, crinalina… jag känner igen det där lite grann att inte minnas händelser från barndomen. Men för min del är det mer att jag sällan tycks minnas konstiga tv-program som mina jämnåriga nämner  Min teori är att jag var mer ute i skogen och lekte med pojkarna, än inne och tittade på TV. Haha! Tills jag fick mitt Nintendo…

Precis så har det varit för mig med nyheter på radio och TV också. Förut tittade och lyssnade jag ofta. Men senaste halvåret eller ännu mer har jag känt att jag inte vill ha det i mitt liv. Det gör mer skada än det tillför något. Vi har en TV här men det är väldigt sällan jag tittar. I perioder följer jag något program, typ Top model, Masterchef eller Vem vet mest.. hehe.. sånt som jag tycker känns mer givande för mig. Eller dokumentärer eller någon film jag vill se. Men det känns lite som att jag förslavas av TV-tittande. Jag vill hellre göra aktiva val med vad jag tittar på. Och där är väl en fara med att slösurfa på nätet också!! Det är något som jag tänkt på länge, faktiskt år… att jag vill dra ner på. För tiden kan verkligen dra iväg. En framgång har jag gjort och det är som vi pratade om för en månad sen kanske - att jag numera inte följer vad som händer i min newsfeed på FB så slaviskt. Jag kollar alltid mina notifications och scrollar lite, när jag känner att jag vill och har lust och tid. Men känner aldrig längre någon press att scrolla igenom ALLT! Så skönt! 

De gånger som jag har gjort riktigt medvetna val är då jag har gjort rensningar av kläder och prylar. Det gör jag rätt så regelbundet. Och jag känner fortfarande att jag skulle vilja göra mig av med ungefär hälften av vad jag har. Det har bara inte kommit till det än 

Så. Det jag helst av allt skulle vilja ta bort mer i mitt liv, är datortid. Jag älskar att titta på TV-serier och filmer på exempelvis Netflix! Och jag älskar att hänga på den här sajten  och ja, iFokus har mycket som lockar och håller mig fängslad. Och så finns ju FB. Men JAG hamnar liksom i skymundan… saker som jag älskade att göra förr.. det måste inte nödvändigtvis vara samma saker igen, men något mer som får mig att känna att jag LEVER. Och jag vet att det här steget måste komma helt och hållet inifrån och att det inte räcker med att jag säger att "jag vill". För det har jag velat länge. 

Det blev långt 


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

szirius
2/8/13, 12:48 AM
#5

Åh, massor! Har ingen tv sedan 3 år tillbaks. Rensat bland vänner, saker (alltså …så mkt prylar man har som inte behövs eller används, jag är nästan HELT av med allt sånt - sååå skönt). Rensat bland värderingar framförallt, tex den att "den som har den fullaste almanackan lever det roligaste livet"…för när jag iakttagit detta så ser jag bara folk spinna omkring utan att hinna leva, på riktigt…många tror att stress är en automatisk del av livet om man ska "hinna" ha kul

JAG väljer att ha roligt i ett skönt, lagomt tempo

Jag har en nära vän som jobbar med alternativ hälsa, hon sa att det är så absurt nu när mindfulness och yoga etc har blivit "poppis", för folk förstår inte att det inte är en grej man kan pressa in i ett redan sönderstressat schema…det gäller framför allt att plocka bort för att nå förändring. Här säger hon är den absolut svåraste saken för folk att vilja ta in….

Att göra plats för magin att kunna komma in, sa hon i röda rummet idag…det var fint tycker jag.

Ah, tack för påminnelsen om garderoben Crino, jag har ju bestämt att köpa nåt nytt plagg varje månad

MissInAction
2/8/13, 1:12 AM
#6

Att göra plats för att magin ska kunna komma in. Bra budskap att bära med sig ♥ 

Ja apropå kläder. Jag försöker att hålla mig till principen, ett in - ett ut. Plagg alltså. Köper jag ett så bör jag göra mig av med ett. För att inte bli alldeles överbelamrad. Men det är lättare sagt än gjort!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Stella_Polaris
2/8/13, 8:53 AM
#7

Jag är mitt i den processen. Jag är sedan något år tillbaka bra på att släppa människor eller situationer som inte tillför mig något längre och nu håller jag på att rensa ut bland mina fysiska ägodelar och bara behålla det som verkligen får mitt hjärta att sjunga!

Tv kollar jag sällan på längre, om det inte är något speciellt jag vill se på, men tyvärr fastnar jag för lätt framför datorn så det vill jag dra ner på. 

Jag gillar för övrigt tomma luckor. Både i min kalender, bokhylla, i mina skåp och i garderoben. Det innebär att jag kan stoppa in nya, bättre saker där utan att det blir trångt. :)

SHIAWASE
2/8/13, 9:31 AM
#8

Ah!!!! STELLA!!! Tomma luckor det vill jag ha OVERALLT!! I kalender , bokhylla GARDEROBER,,

Just nu ar det nog kalendern , Tack:) Tomma luckor:) ar mitt mal!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

MissInAction
1/4/14, 12:39 PM
#9

Puttar lite 🙂


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

SHIAWASE
1/4/14, 1:10 PM
#10

haha,, tömma luckor ville jag för ett år sedan ,,, de är tömda!!! inte helt,, men mycket,,

Mitt mantra är ju"överflöd av medel och lagom med inspirerande uppdrag" jag är på väg dit```` mot överflödet och inspirationen!!!

You are the Creator of YOU, not of things...If you Create the YOU that you want to be everything else will fall in place.

Shiawase

MissInAction
1/4/14, 1:16 PM
#11

Hihi ja, roligt hur det faktiskt händer! 😃


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Kathja]1
1/4/14, 1:40 PM
#12

Klart att det händer! Jag har just suttit och skrivit en artikel kring skapelsen och att allt tycks råda efter orsak och verkan principen, eller som det står i Bibeln - som vi sår får vi skörda. Det kan bara vara viss fördröjnng ibland - kanske för att vi lämnar skräp kvar efter oss och inte är så bra på att städa som vi kanske ibland tror.

MissInAction
1/4/14, 2:34 PM
#13

Ja vi behöver nog, många av oss, bli bättre på light travelling, att ha lätt baggage med oss på livets resa. Saker i det förflutna hör nog hemma just där. Och om vi dröjer kvar där så blir det svårt att komma vidare. Oavsett om det gäller saker vi går och grunnar på eller saker som vi vill göra men inte gör och därmed skapar inre oro och stress.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Upp till toppen
Annons: