Annons:
Etikettloa-generellt
Läst 5131 ggr
[luneri]
2013-02-05 17:49

Ändra sitt tankesätt?

Jag blir trött på mig själv när jag kommer på att jag tänker negativa tankar och tankar som är negativa om andra! Det är inte speciellt snällt och det är ju inte sådan jag vill vara, men hur ändrar man ett sådant tankemönster?

Jag var alltid väldigt positiv förr, men blev smittad av ett pessmistiskt tankesätt sedan en tid tillbaka och nu verkar jag inte bli av med.

Man är ju verkligen inte i harmoni med sig själv när man tänker så, men det fungerar bara inte när man förbjuder tankarna heller. Det är som att man döljer dem med en filt eller något, de försvinner inte.

Annons:
szirius
2013-02-05 18:44
#1

Mitt bästa tips där är att sätta dig ner med papper och penna och skriva! Leta sidor hos dem som är positiva. Om det inte går, så iaf neutrala, typ "fint hår"Skrattande. Efter ett tag brukar irritationen släppa.

Nä, att förbjuda tankar funkar inte, men man kan ifrågasätta dem.

" Hon är så jävla störig, ska jämt komma och anklaga mig för grejer jag inte gjort, gaaaah!  Hmmm, är det sant? Anklagar hon alltid mig? Anklagar jag kanske alltid henne? I mitt huvud? Kan jag göra annorlunda?Hur känns det om jag tänker annorlunda?"

Eller så kan man prata bort dem med affirmationer.

" Den där tanken är gammal. Jag har inte längre något behov av att tänka negativt om andra människor, jag väljer att inte längre tro på dessa tankar. Jag väljer att förändra mig och leta positiva saker hos mig själv och andra. Mitt fokus ligger alltid på kärlek". osv

Och var snäll mot dig självKyss. Jag är också trött på mig själv idagSkrattandemen jag försöker klappa på mig själv, ha tålamod, jag gör så gott jag kan. Att ha insikten att man inte är i harmoni med sig själv kan räcka långt, för då tar man ändå ansvar för sina känslor. Ok liksom, idag är jag inte i harmoni med mig själv. Det är ok. För jag vet att jag snart kommer att vara i harmoni igen. Det är bara en dipp, allt är bra.

Stella_Polaris
2013-02-05 19:21
#2

Jag brukar helt enkelt tänka "är det här konstruktivt eller destruktivt" när jag hamnar i situationer eller tankemönster. Om det är destruktivt (som att sitta och störa sig på andra) så släpper jag det bara. Kräver lite träning men nu brukar jag kunna släppa saker på någon sekund och det är så SKÖNT!

crinalina
2013-02-05 21:26
#3

Ett bra tips är att fråga sig själv om den här tanken är en tanke som kommer inifrån mig själv, från mitt inre jag, det som är min kärna. Och det gör de aldrig. Ens inre jag är rent och fint och där finns bara kärlek och vackra tankar. Så varje gång du kommer på dig själv med att tänka något neggo om något eller någon så ifrågasätt om den stämmer överens med ditt inre jag. Gör den inte det så släpp den, och byt ut den mot en snäll tanke om personen istället. Efter ett tag så kommer du att märka att det blir lättare, och sedan blir det mer och mer sällan.

Och nej, det fungerar aldrig att trycka undan någonting. Det är mycket bättre att plocka upp det till ytan och ta tag i det så snart som möjligt. Skrattande

Min blogg om livskvalitet och hur man skaffar det; http://qualityinsideandout.com/

Sajtvärd på Law of Attraction

MissInAction
2013-02-05 22:20
#4

Att vara uppmärksam och lyhörd för sig själv är en bra början. Så fort du kommer på dig själv med att tänka ånej det regnar idag, så kan du kontra med det låter så mysigt när regnet når fönstren/plåttaket, eller då kan jag använda mina knallgula gummistövlar Skrattande

Eller om du är ute bland folk och någon irriterar dig, kanske är i vägen för dig, så kan du också där fånga upp tanken och kontra med något positivt.. känner du inte personen så tänk att hon har fint hår, fint leende, han är säkert en bra pappa eller en omtänksam bror… Så brukar jag ofta tänka. För jag kommer fortfarande på mig själv då och då med att döma andra och tänka saker.. dra slutsatser om folk, fastän jag inte har en aning om vilka de är!

Det är sant att det sällan fungerar bra att förbjuda något. TÄNK INTE PÅ EN ROSA ELEFANT!!

Däremot kan det vara mer effektivt att fylla på med andra, positiva tankar Glad Och så småningom får ju inte de negativa och destruktiva tankarna plats!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[luneri]
2013-02-06 10:48
#5

Vad många tips, tack! :)

Jag har börjat ifrågasätta mitt negativa tankemönster och det är en bra början tror jag. Så nu är det bara att fortsätta, jag ska använda mig av era tips, tror det kan göra skillnad.

#3 Jag läste en artikel nyligen som handlade om sitt inre jag. Det var intressant och jag har inte tänkt på den inre kärnan tidigare. Att man faktiskt ska göra sådant som "jag" vill, inte som andra, och som du säger så är den inre kärnan bara av godo och vill en väl.

Upp till toppen
Annons: